Anuncios

Tres detinguts per estafes mitjançant el mètode ‘man in the middle’


La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació Bec@, ha detingut a tres persones dedicades a estafar a empreses mitjançant l’ús de les noves tecnologies, emprant un mètode conegut com a “Man in the middle’” o “BEC”. Els agents calculen que els detinguts han estafat més de 100.000 euros, sent recuperats 86.000. L’Autoritat Judicial competent ha decretat l’ingrés a la presó del líder de la banda.

El mes de febrer, la Guàrdia Civil de Villena per mitjà d’una denúncia del gerent d’una empresa d’aqueixa localitat, va tindre coneixement d’una estafa realitzada per mitjà de tècniques d’enginyeria social. Amb la finalitat d’esclarir aquests fets i donar amb els supòsits responsables, els agents van donar inici a l’operació Bec@abelard-saragossa-i-alba

Modus operandi

Els suposats autors es valien del mètode conegut com a “Man in the middle” o “BEC”. Aquest mètode consisteix a seleccionar a la víctima potencial estudiant la seua informació a través de dades obtingudes per Internet. A continuació per mitjà de la utilització de virus informàtics accedeixen al sistema amb la finalitat d’obtindre informació vital per al posterior atac informàtic.

Una vegada dins, suplanten a l’empresa proveïdora del servei i modifiquen el contingut dels missatges dels correus electrònics, canviant el número de compte dels beneficiaris de les transaccions, per a així induir a error a l’empresa pagadora. Finalment la víctima, de manera involuntària, realitza les transferències econòmiques al compte dels delinqüents, creient que ho fa a les empreses amb les quals té la relació contractual.

A mesura que avançava la investigació, la Guàrdia Civil va identificar a sis noves empreses perjudicades, repartides per les províncies d’Alacant, Guadalajara, Madrid i Pontevedra. Els investigadors van comprovar que, per a facilitar el blanqueig de capitals, el grup havia creat una empresa fictícia de venda d’automòbils en la localitat de Saragossa.

Després d’una àrdua tasca de labors operatives i d’obtenció d’informació, es va identificar als tres responsables d’aquests fets. Es tractava d’una parella composta per un home i una dona de 40 i 29 anys respectivament, tots dos de nacionalitat guineana, i una altra dona de 36 anys, de nacionalitat nigeriana i amiga de la parella, residint tots a Saragossa. A pesar que l’home era l’únic que tenia una activitat laboral lícita, no es corresponia amb l’alt nivell de vida que ostentava la banda.

Grup criminal organitzat

Formaven una estructura ben organitzada i jerarquitzada, en la qual l’home era el líder, que per mitjà dels seus coneixements d’informàtica era l’autor intel·lectual dels delictes. Les dos dones, emprant els seus comptes bancaris personals, i fins i tot amb la creació de l’empresa fictícia, executaven el blanqueig de capitals.

Una vegada identificats els investigats i acreditada la seua participació en aquests fets, el dia 6 d’abril els agents de l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Villena es van traslladar a Saragossa, on van localitzar a l’home quan intentava abandonar la ciutat en transport públic.

En aqueix moment, van ser detinguts els tres membres, practicant a més el registre d’un dels domicilis, on es va procedir a la intervenció de material informàtic, documentació bancària, diners en efectiu, telèfons mòbils i targetes d’entitats bancàries internacionals.

S’han intervingut els comptes bancaris utilitzats per a l’activitat criminal, aconseguint recuperar amb això un import de 86.000 euros.

La Guàrdia Civil no ha donat per tancada la investigació. Continua amb l’estudi i anàlisi detallada de tot el material intervingut que poguera aportar més informació sobre aquests fets i no es descarta que poguera augmentar el nombre d’afectats.

Els detinguts, als quals se’ls imputen els delictes d’estafa, pertinença a grup criminal, blanqueig de capitals i usurpació d’identitat, han sigut posats a la disposició dels Jutjats de Guàrdia de Saragossa, qui ha decretat l’ingrés a la presó de l’home i la llibertat amb mesures cautelars de les dos dones.

L’Autoritat Judicial competent per a entendre de les diligències instruïdes per l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Villena, el Jutjat d’Instrucció Número 3 de Villena, serà el que, una vegada que reba totes les actuacions, determine el grau de participació atribuïble a cadascun dels presumptes autors.

En el Dia Mundial de la Contrasenya i per a evitar aquest tipus de fets, la Guàrdia Civil recorda uns consells bàsics de seguretat:

Canvia la contrasenya almenys una vegada cada sis mesos; utilitza la doble verificació de seguretat en els serveis que ho permeten perquè amb un missatge de verificació al teu mòbil et salvaràs d’accessos no desitjats; no deixes guardades les contrasenyes en el teu navegador per a entrar més de pressa; esborra amb freqüència el caixet i evita que el teu explorador l’emmagatzeme. Un xicotet virus o atac pot fer que perdes el control sobre els teus comptes.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana frega els 2,7 milions de passatgers aeris internacionals fins a març, un 8,8% més

La Comunitat Valenciana va rebre prop de 2,7 milions de passatgers aeris internacionals en el primer trimestre de 2026, un 8,8% més que un any abans, amb un fort impuls al març i un context de creixement general del turisme a Espanya.

La cap de Protecció Civil afirma que va proposar l’És-Alert hora i mitja abans del seu enviament

La responsable de Protecció Civil en la Comunitat Valenciana va declarar davant la jutgessa que va intentar suggerir l'enviament del Es-Alert a les 18.29 hores el dia de la dana, però l'avís massiu no es va llançar fins a les 20.11.

Alacant mou fitxa per a mantindre l’eixida de The Ocean Race més enllà de 2027

L'Ajuntament d'Alacant ha iniciat les negociacions perquè The Ocean Race continue eixint des del seu port després de 2027, secundat per la Generalitat i la Diputació, i reforçant la seua aposta per la innovació i la sostenibilitat marina.

Morant acusa el Consell d’ocultar dades sobre derivacions sanitàries a la privada

Diana Morant critica la falta de transparència del Consell sobre els diners destinats a derivar pacients a la sanitat privada i sosté que eixos recursos millorarien la sanitat pública.

Les Corts fixen el 28 d’abril per a la compareixença dels consellers per la dana

La comissió d'investigació sobre la dana de 2024 en Les Corts reprendrà la seua activitat el 28 d'abril després de dos mesos d'aturada, amb la compareixença de sindicats policials, un tècnic de la presa de Buseo i tres consellers del Consell.

Detingut a Cullera per una plantació de marihuana i galls presumptament usats en baralles

Un home de 29 anys ha sigut detingut a Cullera com a presumpte responsable d'una plantació de marihuana i d'una granja de galls amb lesions compatibles amb baralles, a més de diverses infraccions administratives.

Yerai Cortés reivindica un flamenc popular i cru en el seu nou disc Popular

Yerai Cortés presenta Popular, un àlbum en el qual reivindica un flamenc cru, pròxim al poble i marcat per un procés creatiu distint després d'una greu lesió a la mà.

Tallada l’A-3 a Honrubia per la col·lisió i incendi de dos camions

L'autovia A-3 roman tallada a Honrubia (Conca) en sentit Madrid després de la col·lisió i posterior incendi de dos camions, amb els dos conductors ferits i desviaments habilitats.