Tres detinguts per estafes mitjançant el mètode ‘man in the middle’


La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació Bec@, ha detingut a tres persones dedicades a estafar a empreses mitjançant l’ús de les noves tecnologies, emprant un mètode conegut com a “Man in the middle’” o “BEC”. Els agents calculen que els detinguts han estafat més de 100.000 euros, sent recuperats 86.000. L’Autoritat Judicial competent ha decretat l’ingrés a la presó del líder de la banda.

El mes de febrer, la Guàrdia Civil de Villena per mitjà d’una denúncia del gerent d’una empresa d’aqueixa localitat, va tindre coneixement d’una estafa realitzada per mitjà de tècniques d’enginyeria social. Amb la finalitat d’esclarir aquests fets i donar amb els supòsits responsables, els agents van donar inici a l’operació Bec@abelard-saragossa-i-alba

Modus operandi

Els suposats autors es valien del mètode conegut com a “Man in the middle” o «BEC». Aquest mètode consisteix a seleccionar a la víctima potencial estudiant la seua informació a través de dades obtingudes per Internet. A continuació per mitjà de la utilització de virus informàtics accedeixen al sistema amb la finalitat d’obtindre informació vital per al posterior atac informàtic.

Una vegada dins, suplanten a l’empresa proveïdora del servei i modifiquen el contingut dels missatges dels correus electrònics, canviant el número de compte dels beneficiaris de les transaccions, per a així induir a error a l’empresa pagadora. Finalment la víctima, de manera involuntària, realitza les transferències econòmiques al compte dels delinqüents, creient que ho fa a les empreses amb les quals té la relació contractual.

A mesura que avançava la investigació, la Guàrdia Civil va identificar a sis noves empreses perjudicades, repartides per les províncies d’Alacant, Guadalajara, Madrid i Pontevedra. Els investigadors van comprovar que, per a facilitar el blanqueig de capitals, el grup havia creat una empresa fictícia de venda d’automòbils en la localitat de Saragossa.

Després d’una àrdua tasca de labors operatives i d’obtenció d’informació, es va identificar als tres responsables d’aquests fets. Es tractava d’una parella composta per un home i una dona de 40 i 29 anys respectivament, tots dos de nacionalitat guineana, i una altra dona de 36 anys, de nacionalitat nigeriana i amiga de la parella, residint tots a Saragossa. A pesar que l’home era l’únic que tenia una activitat laboral lícita, no es corresponia amb l’alt nivell de vida que ostentava la banda.

Grup criminal organitzat

Formaven una estructura ben organitzada i jerarquitzada, en la qual l’home era el líder, que per mitjà dels seus coneixements d’informàtica era l’autor intel·lectual dels delictes. Les dos dones, emprant els seus comptes bancaris personals, i fins i tot amb la creació de l’empresa fictícia, executaven el blanqueig de capitals.

Una vegada identificats els investigats i acreditada la seua participació en aquests fets, el dia 6 d’abril els agents de l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Villena es van traslladar a Saragossa, on van localitzar a l’home quan intentava abandonar la ciutat en transport públic.

En aqueix moment, van ser detinguts els tres membres, practicant a més el registre d’un dels domicilis, on es va procedir a la intervenció de material informàtic, documentació bancària, diners en efectiu, telèfons mòbils i targetes d’entitats bancàries internacionals.

S’han intervingut els comptes bancaris utilitzats per a l’activitat criminal, aconseguint recuperar amb això un import de 86.000 euros.

La Guàrdia Civil no ha donat per tancada la investigació. Continua amb l’estudi i anàlisi detallada de tot el material intervingut que poguera aportar més informació sobre aquests fets i no es descarta que poguera augmentar el nombre d’afectats.

Els detinguts, als quals se’ls imputen els delictes d’estafa, pertinença a grup criminal, blanqueig de capitals i usurpació d’identitat, han sigut posats a la disposició dels Jutjats de Guàrdia de Saragossa, qui ha decretat l’ingrés a la presó de l’home i la llibertat amb mesures cautelars de les dos dones.

L’Autoritat Judicial competent per a entendre de les diligències instruïdes per l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Villena, el Jutjat d’Instrucció Número 3 de Villena, serà el que, una vegada que reba totes les actuacions, determine el grau de participació atribuïble a cadascun dels presumptes autors.

En el Dia Mundial de la Contrasenya i per a evitar aquest tipus de fets, la Guàrdia Civil recorda uns consells bàsics de seguretat:

Canvia la contrasenya almenys una vegada cada sis mesos; utilitza la doble verificació de seguretat en els serveis que ho permeten perquè amb un missatge de verificació al teu mòbil et salvaràs d’accessos no desitjats; no deixes guardades les contrasenyes en el teu navegador per a entrar més de pressa; esborra amb freqüència el caixet i evita que el teu explorador l’emmagatzeme. Un xicotet virus o atac pot fer que perdes el control sobre els teus comptes.

Últimes notícies

El Valencia Basket remunta a temps i castiga el Bilbao en un final d’infart (83-80)

El Valencia Basket remunta tretze punts en tres minuts i mig davant el Surne Bilbao Basket al Roig Arena (83-80) i s’avança en l’eliminatòria de quarts de final de la Lliga Endesa després d’un partit que els visitants havien controlat durant 34 minuts.

Justícia elevarà el pressupost de 2026 fins als 613 milions amb un increment del 5,6 %

La Conselleria de Justícia, Transparència i Participació disposarà en 2026 de 612,9 milions d’euros, 32,7 milions més que en 2025, per avançar cap a un model judicial més modern, àgil i eficient, en un context d’infrafinançament estructural.

Mora una dona de 61 anys en un greu accident de trànsit al centre d’Alcoi

Una dona de 61 anys ha mort este dimecres a migdia en un atropellament al centre d’Alcoi després que un cotxe col·lisionara, arrancara dos arbres i impactara contra ella. Una altra dona de 79 anys ha resultat ferida amb politraumatismes i ha sigut traslladada a l’Hospital d’Alcoi.

El pressupost dana de 2026 destina 445 milions per a impulsar la recuperació i tancar la reconstrucció

El vicepresident tercer del Consell, Vicente Martínez Mus, anuncia que el pressupost dana de 2026 inclou més de 445 milions, dins d’unes comptes de 1.100 milions, per a culminar la reconstrucció després de les riuades de 2024 i reforçar la prevenció davant fenòmens extrems.

El CSN eleva a nivell 2 un incident a la central nuclear de Cofrents del 2 de maig

El Consell de Seguretat Nuclear ha classificat com a incident de nivell 2 a l'escala internacional el sucsés ocorregut el 2 de maig a la central nuclear de Cofrents, relacionat amb el funcionament anòmal de huit vàlvules d'aïllament de vapor, sense conseqüències per a persones ni medi ambient.

Un club de futbol base investiga un possible espectacle eròtic en una festa amb menors

El CB Bonrepòs i Mirambell ha obert una investigació interna per aclarir si en una celebració del seu equip juvenil en una instal·lació municipal es va fer un espectacle eròtic amb menors presents i ja ha pres mesures cautelars.

Pérez Llorca anuncia una línia rècord de 50 milions per a modernitzar el camp valencià

Juanfran Pérez Llorca anuncia en Carlet la major línia d’ajudes de la història de la Comunitat Valenciana per a modernitzar explotacions agràries, dotada amb 50 milions d’euros i amb especial suport a jóvens i zones rurals.

La castellonenca Sara Monforte continuara al banquet de l’Espanyol fins a 2028

L’entrenadora castellonenca Sara Monforte amplia el seu contracte amb el primer equip femení de l’Espanyol fins al 30 de juny de 2028, després de consolidar el conjunt perico en la Lliga F amb una permanència solvent.