Tres detinguts per estafes mitjançant el mètode ‘man in the middle’


La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’operació Bec@, ha detingut a tres persones dedicades a estafar a empreses mitjançant l’ús de les noves tecnologies, emprant un mètode conegut com a “Man in the middle’” o “BEC”. Els agents calculen que els detinguts han estafat més de 100.000 euros, sent recuperats 86.000. L’Autoritat Judicial competent ha decretat l’ingrés a la presó del líder de la banda.

El mes de febrer, la Guàrdia Civil de Villena per mitjà d’una denúncia del gerent d’una empresa d’aqueixa localitat, va tindre coneixement d’una estafa realitzada per mitjà de tècniques d’enginyeria social. Amb la finalitat d’esclarir aquests fets i donar amb els supòsits responsables, els agents van donar inici a l’operació Bec@abelard-saragossa-i-alba

Modus operandi

Els suposats autors es valien del mètode conegut com a “Man in the middle” o «BEC». Aquest mètode consisteix a seleccionar a la víctima potencial estudiant la seua informació a través de dades obtingudes per Internet. A continuació per mitjà de la utilització de virus informàtics accedeixen al sistema amb la finalitat d’obtindre informació vital per al posterior atac informàtic.

Una vegada dins, suplanten a l’empresa proveïdora del servei i modifiquen el contingut dels missatges dels correus electrònics, canviant el número de compte dels beneficiaris de les transaccions, per a així induir a error a l’empresa pagadora. Finalment la víctima, de manera involuntària, realitza les transferències econòmiques al compte dels delinqüents, creient que ho fa a les empreses amb les quals té la relació contractual.

A mesura que avançava la investigació, la Guàrdia Civil va identificar a sis noves empreses perjudicades, repartides per les províncies d’Alacant, Guadalajara, Madrid i Pontevedra. Els investigadors van comprovar que, per a facilitar el blanqueig de capitals, el grup havia creat una empresa fictícia de venda d’automòbils en la localitat de Saragossa.

Després d’una àrdua tasca de labors operatives i d’obtenció d’informació, es va identificar als tres responsables d’aquests fets. Es tractava d’una parella composta per un home i una dona de 40 i 29 anys respectivament, tots dos de nacionalitat guineana, i una altra dona de 36 anys, de nacionalitat nigeriana i amiga de la parella, residint tots a Saragossa. A pesar que l’home era l’únic que tenia una activitat laboral lícita, no es corresponia amb l’alt nivell de vida que ostentava la banda.

Grup criminal organitzat

Formaven una estructura ben organitzada i jerarquitzada, en la qual l’home era el líder, que per mitjà dels seus coneixements d’informàtica era l’autor intel·lectual dels delictes. Les dos dones, emprant els seus comptes bancaris personals, i fins i tot amb la creació de l’empresa fictícia, executaven el blanqueig de capitals.

Una vegada identificats els investigats i acreditada la seua participació en aquests fets, el dia 6 d’abril els agents de l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Villena es van traslladar a Saragossa, on van localitzar a l’home quan intentava abandonar la ciutat en transport públic.

En aqueix moment, van ser detinguts els tres membres, practicant a més el registre d’un dels domicilis, on es va procedir a la intervenció de material informàtic, documentació bancària, diners en efectiu, telèfons mòbils i targetes d’entitats bancàries internacionals.

S’han intervingut els comptes bancaris utilitzats per a l’activitat criminal, aconseguint recuperar amb això un import de 86.000 euros.

La Guàrdia Civil no ha donat per tancada la investigació. Continua amb l’estudi i anàlisi detallada de tot el material intervingut que poguera aportar més informació sobre aquests fets i no es descarta que poguera augmentar el nombre d’afectats.

Els detinguts, als quals se’ls imputen els delictes d’estafa, pertinença a grup criminal, blanqueig de capitals i usurpació d’identitat, han sigut posats a la disposició dels Jutjats de Guàrdia de Saragossa, qui ha decretat l’ingrés a la presó de l’home i la llibertat amb mesures cautelars de les dos dones.

L’Autoritat Judicial competent per a entendre de les diligències instruïdes per l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Villena, el Jutjat d’Instrucció Número 3 de Villena, serà el que, una vegada que reba totes les actuacions, determine el grau de participació atribuïble a cadascun dels presumptes autors.

En el Dia Mundial de la Contrasenya i per a evitar aquest tipus de fets, la Guàrdia Civil recorda uns consells bàsics de seguretat:

Canvia la contrasenya almenys una vegada cada sis mesos; utilitza la doble verificació de seguretat en els serveis que ho permeten perquè amb un missatge de verificació al teu mòbil et salvaràs d’accessos no desitjats; no deixes guardades les contrasenyes en el teu navegador per a entrar més de pressa; esborra amb freqüència el caixet i evita que el teu explorador l’emmagatzeme. Un xicotet virus o atac pot fer que perdes el control sobre els teus comptes.

Últimes notícies

Milers de persones omplin València el 9 d’Octubre per defensar la identitat valenciana i l’escola pública

La manifestació unitària del 9 d’Octubre ha recorregut el centre de València per reivindicar la identitat valenciana, la llengua, l’escola pública, la vivenda i una millor financiació, en una jornada massiva i sense incidents.

De la Fuente veu en Mestalla l’escenari ideal per a l’últim partit de la selecció

Luis de la Fuente ha defensat a València que Mestalla aculla un últim partit de la selecció espanyola abans del seu tancament, previsiblement amb uns quarts de final de la Lliga de Nacions. El seleccionador s’ha mostrat emocionat pel suport rebut i ha reivindicat els valors personals en la formació dels jóvens futbolistes.

Mestalla s’apunta per a acollir els quarts de la Nations League i la seua gran despedida

La RFEF vol que el partit de quarts de final de la Nations League es jugue a Mestalla com a últim gran duel abans del trasllat al Nou Mestalla. La decisió es prendrà entre el 25 i el 29 de març.

Tres ferits lleus per la caiguda d’una farola en un acte amb Luis de la Fuente a València

Tres persones han resultat ferides lleus en caure una farola sobre el públic durant una visita de Luis de la Fuente a un mural de la selecció a Monteolivet, València. La Policia i una ambulància han atés ràpidament els afectats.

Suspenen la gala pirotècnica de diumenge a València per la inseguretat a la plaça

El sector pirotècnic ha decidit cancel·lar l’espectacle inaugural del festival internacional de focs artificials d’este diumenge a la plaça de l’Ajuntament de València per la falta de garanties de seguretat derivades de l’acampada pel dret a la vivenda.

Milers de persones omplin València en una Processó Cívica tranquil·la i sense incidents

La Processó Cívica de la Senyera del 9 d’Octubre ha recorregut el centre de València amb normalitat i sense incidents destacats, en una jornada marcada per la convivència amb l’acampada pel dret a la vivenda i la suspensió de la mascletà.

Pérez Llorca encapçalarà la delegació valenciana en el primer míting electoral de Feijóo a Madrid

Juanfran Pérez Llorca liderarà este dissabte la delegació del PPCV que viatjarà a Madrid per a donar suport a Alberto Núñez Feijóo en el seu primer míting electoral de precampanya, amb una àmplia mobilització de militants i simpatitzants valencians.

L’inici del pont del Pilar ja col·lapsa diverses carreteres valencianes

L’arrancada del pont del Pilar ha deixat ja trànsit molt intens en les principals eixides i accessos de València, Castelló i Alacant, especialment a l’AP-7, l’A-3 i l’A-7, segons la DGT. Diversos accidents en altres punts d’Espanya, inclòs un a Gandia, empitjoren la situació viària.