19.7 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

FACUA denúncia a 32 gasolineres de la Comunitat per pujar els preus

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a 32 gasolineres de la Comunitat Valenciana per pujar els seus preus l’1 d’abril, dia que van entrar en vigor els descomptes imposats durant els pròxims tres mesos pel reial decret llei aprovat la setmana passada pel Consell de Ministres. L’associació ha presentat denúncies davant el Ministeri de Consum i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) contra 230 gasolineres localitzades en 37 províncies de 13 comunitats autònomes.

Divendres passat, les estacions de servei denunciades van aplicar increments d’almenys 5 cèntims, que és la retallada de marges que ha d’aportar el sector, segons estableix l’article 15 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s’adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna.

Així, 208 de les més de 5.000 gasolineres que van actualitzar els seus preus i li’ls van comunicar al Ministeri per a la Transició Ecològica en el matí de l’1 d’abril van aplicar pujades de 5 cèntims o superiors en els preus del gasoil. Quant a la gasolina 95, la pujada de 5 cèntims o més es va produir en el matí del divendres en 171 estacions de servei. L’associació va obtindre les dades en els matins dels dies 31 de març i 1 d’abril a través de la web Geoportal, pertanyent al citat ministeri.

Pujada preus per províncies

A la Comunitat Valenciana, van cometre aquest fet onze estacions a Alacant, una a Castelló i vint a València. Un total de 32.

En total, s’han denunciat gasolineres en 37 províncies per haver incrementat el preu de la gasolina i/o el gasoil. A més, FACUA sospita que hi ha províncies on diferents estacions de servei han aconseguit acords per a pujar els preus de manera simultània.

Repsol, al capdavant de les denúncies

De les 230 estacions de servei denunciades, 26 pertanyen a Repsol. En segon lloc, la cadena que acumula més denúncies és ÉS Carburants, amb dotze, seguida de Farruco SA, amb deu. A continuació Cepsa, amb huit gasolineres, Galp amb set, MaxOil amb 6 i BP amb 4.

Agla, Avia i Petronor tenen tres estacions contra les quals s’han presentat denúncies,  Ballenoil i  Campsa dos cadascuna, i tanquen el llistat Petrogas i Shell amb una. A més d’aquestes cadenes, s’han denunciat altres 142 gasolineres independents.

Vulneració de la normativa

En la seua denúncia davant la Direcció General de Consum del ministeri d’Alberto Garzón, FACUA recorda que el citat reial decret llei estableix en el seu article 21 que “les autoritats de competents en matèria de consum podran sancionar les pràctiques comercials deslleials amb els consumidors o usuaris relacionades amb l’aplicació del descompte“.

Per això, sol·licita a l’organisme ministerial que pose els fets en coneixement de les autoritats autonòmiques de protecció al consumidor perquè els investiguen i òbriguen els corresponents expedients sancionadors contra les gasolineres on consideren que s’han comés les citades pràctiques deslleials.

Per part seua, en la denúncia davant la CNMC, l’associació indica que el citat article del reial decret llei contempla que “la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència podrà conéixer d’aquells actes de competència deslleial relacionats amb el descompte que, per falsejar la lliure competència, afecten l’interés públic”. Davant això, demana a l’organisme que presideix Cani Fernandez que avalue si totes o una part de les estacions de servei denunciades haurien vulnerat la legislació.

Descomptes d’almenys 20 cèntims

Les gasolineres han de repercutir als consumidors una bonificació d’almenys 20 cèntims, impostos inclosos, sobre el preu de venda al públic de la gasolina i el gasoil repostat entre els dies 1 d’abril i 30 de juny. D’ells, 15 cèntims els seran retornats, amb càrrec als Pressupostos Generals de l’Estat.

FACUA recorda que els preus que s’informen el públic en les estacions de servei no inclouen el descompte de 20 cèntims. L’article 16 del reial decret llei indica que en les instal·lacions “s’haurà de publicitar el preu de venda al públic del producte abans d’aplicar la bonificació”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La pólvora i la música tornen a València en la Crida que obri les Falles 2026

La Crida marcarà l'inici oficial de les Falles 2026 amb milers de fallers davant les Torres de Serrans. La jornada inclou despertà, bandes i la primera mascletà.

Catalá demana canvis en el Codi Tècnic de l’Edificació per a evitar incendis com el de Campanar

Catalá ha reclamat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat després de l'incendi de Campanar. València ha activat una fitxa per a bombers i bonifica el 95% del ICIO, amb 68 sol·licituds en tràmit.

Kipngeno i Hariso dominen la Marató bp Castelló amb victòries en solitari

Els kenians Leonard Kipngeno i Keleitu Kayamo Hariso es van imposar amb autoritat en la Marató bp Castelló. Cap va batre el rècord, però van firmar àmplies victòries.

Pérez Llorca subratlla l’hospitalitat com a nexe entre valencians i andalusos

Pérez Llorca ha reivindicat l'hospitalitat, l'enteniment i l'alegria com a trets compartits per valencians i andalusos. Ho ha fet a Burjassot, en l'acte del Dia d'Andalusia organitzat per FECACV, que enguany ret homenatge a Huelva.

Catalá demana revisar el Codi Tècnic per a evitar incendis com el de Campanar

L'alcaldessa de València ha demanat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat i evitar materials que agreugen incendis. Ha detallat mesures locals i ajudes fiscals ja en marxa i l'avanç en 68 sol·licituds.

Cepeda va assegurar que l’Elx està capacitat i apunta a l’Espanyol per a frenar la mala ratxa

El xilé va defendre que l'equip està preparat per a revertir la mala dinàmica i va demanar passar pàgina després de la derrota a Bilbao. Va assenyalar el dol a casa davant l'Espanyol com a opció immediata per a sumar i allunyar el descens.

Harbert Kibet firma la millor marca mundial de 2026 en el 10K de Castelló; Schrub i Keith, rècords d’Europa

Harbert Kibet es va imposar en el 10K Facsa Castelló amb 26:39, millor marca mundial de l'any. Yann Schrub (26:43) i Megan Keith (30:07) van batre els rècords d'Europa. Caroline Makandi va guanyar en dones amb 29:34.

Tres detinguts a Almoradí per robatoris amb violència i furts en vehicles

Guàrdia Civil i Policia Local han arrestat a tres hòmens d'entre 19 i 29 anys per una sèrie de robatoris amb violència, robatoris amb força i furts a la Vega Baixa. Els fets, vinculats mitjançant cambres i testimonis, van derivar en detencions el 7 i 8 de febrer; els sospitosos van quedar en llibertat amb mesures cautelars.