FACUA denúncia a 32 gasolineres de la Comunitat per pujar els preus

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a 32 gasolineres de la Comunitat Valenciana per pujar els seus preus l’1 d’abril, dia que van entrar en vigor els descomptes imposats durant els pròxims tres mesos pel reial decret llei aprovat la setmana passada pel Consell de Ministres. L’associació ha presentat denúncies davant el Ministeri de Consum i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) contra 230 gasolineres localitzades en 37 províncies de 13 comunitats autònomes.

Divendres passat, les estacions de servei denunciades van aplicar increments d’almenys 5 cèntims, que és la retallada de marges que ha d’aportar el sector, segons estableix l’article 15 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s’adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna.

Així, 208 de les més de 5.000 gasolineres que van actualitzar els seus preus i li’ls van comunicar al Ministeri per a la Transició Ecològica en el matí de l’1 d’abril van aplicar pujades de 5 cèntims o superiors en els preus del gasoil. Quant a la gasolina 95, la pujada de 5 cèntims o més es va produir en el matí del divendres en 171 estacions de servei. L’associació va obtindre les dades en els matins dels dies 31 de març i 1 d’abril a través de la web Geoportal, pertanyent al citat ministeri.

Pujada preus per províncies

A la Comunitat Valenciana, van cometre aquest fet onze estacions a Alacant, una a Castelló i vint a València. Un total de 32.

En total, s’han denunciat gasolineres en 37 províncies per haver incrementat el preu de la gasolina i/o el gasoil. A més, FACUA sospita que hi ha províncies on diferents estacions de servei han aconseguit acords per a pujar els preus de manera simultània.

Repsol, al capdavant de les denúncies

De les 230 estacions de servei denunciades, 26 pertanyen a Repsol. En segon lloc, la cadena que acumula més denúncies és ÉS Carburants, amb dotze, seguida de Farruco SA, amb deu. A continuació Cepsa, amb huit gasolineres, Galp amb set, MaxOil amb 6 i BP amb 4.

Agla, Avia i Petronor tenen tres estacions contra les quals s’han presentat denúncies,  Ballenoil i  Campsa dos cadascuna, i tanquen el llistat Petrogas i Shell amb una. A més d’aquestes cadenes, s’han denunciat altres 142 gasolineres independents.

Vulneració de la normativa

En la seua denúncia davant la Direcció General de Consum del ministeri d’Alberto Garzón, FACUA recorda que el citat reial decret llei estableix en el seu article 21 que «les autoritats de competents en matèria de consum podran sancionar les pràctiques comercials deslleials amb els consumidors o usuaris relacionades amb l’aplicació del descompte«.

Per això, sol·licita a l’organisme ministerial que pose els fets en coneixement de les autoritats autonòmiques de protecció al consumidor perquè els investiguen i òbriguen els corresponents expedients sancionadors contra les gasolineres on consideren que s’han comés les citades pràctiques deslleials.

Per part seua, en la denúncia davant la CNMC, l’associació indica que el citat article del reial decret llei contempla que «la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència podrà conéixer d’aquells actes de competència deslleial relacionats amb el descompte que, per falsejar la lliure competència, afecten l’interés públic». Davant això, demana a l’organisme que presideix Cani Fernandez que avalue si totes o una part de les estacions de servei denunciades haurien vulnerat la legislació.

Descomptes d’almenys 20 cèntims

Les gasolineres han de repercutir als consumidors una bonificació d’almenys 20 cèntims, impostos inclosos, sobre el preu de venda al públic de la gasolina i el gasoil repostat entre els dies 1 d’abril i 30 de juny. D’ells, 15 cèntims els seran retornats, amb càrrec als Pressupostos Generals de l’Estat.

FACUA recorda que els preus que s’informen el públic en les estacions de servei no inclouen el descompte de 20 cèntims. L’article 16 del reial decret llei indica que en les instal·lacions «s’haurà de publicitar el preu de venda al públic del producte abans d’aplicar la bonificació».

Últimes notícies

Ontinyent encapçala la nova pujada de temperatures amb 40,6 graus

La calor s’ha intensificat este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb 40,6 graus a Ontinyent i valors pròxims als 40 en diverses localitats de València i Alacant.

L’economia valenciana se situa entre les que més creixen amb un 2,9 % del PIB

L’economia de la Comunitat Valenciana ha crescut un 2,9 % interanual en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana espanyola i només per darrere d’Illes Balears. El PIB valencià també ha avançat un 0,8 % respecte al trimestre anterior.

Unai Elgezabal posa fi a la seua etapa al Llevant amb la rescissió del contracte

El central basc Unai Elgezabal i el Llevant han acordat rescindir el contracte, que acabava en juny de 2027, després de dos temporades al club i 54 partits oficials.

El Consell es planteja comprar els pisos de Les Naus per frenar l’especulació a Alacant

El Consell estudia adquirir les vivendes de Les Naus, a Alacant, com a única opció que considera viable per evitar operacions especulatives, mentres defensa l’impuls del Pla Vive amb 6.000 pisos públics en tres anys.

L’oli de les serres Espadà i Calderona obté la protecció de la UE

La Unió Europea ha inscrit l’oli d’oliva de les serres Espadà i Calderona, produït entre València i Castelló, en el registre d’indicacions geogràfiques protegides. Este distintiu reconeix la qualitat del producte i el vincle amb el territori de la Comunitat Valenciana.

El Consell només coneix per la premsa l’arribada de menors migrants a la Comunitat

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, assegura que la Generalitat només ha sabut pels mitjans de comunicació de la possible arribada de menors migrants a la Comunitat Valenciana procedents de Ceuta i denuncia la manca de comunicació del Govern central.

El Consell reclama penes més dures per als piròmans i estudiarà personar-se en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Consell ha demanat endureir el Codi Penal contra els piròmans arran de l’incendi de la Vall d’Uixó i estudiarà personar-se en la causa per reclamar les pèrdues si es confirma que va ser provocat.

Les reserves hoteleres arriben al 86 % a l’agost i apunten a un quasi ple als hotels valencians

La Comunitat Valenciana ha tancat la segona quinzena de juliol amb un 90,2 % d’ocupació hotelera i afronta la primera mitat d’agost amb el 86 % de places ja reservades, amb Benidorm i la província de València com a principals motors turístics.
FILMOTECA D'ESTIU