21.6 C
València
Dimecres, 11 febrer, 2026

FACUA denúncia a 32 gasolineres de la Comunitat per pujar els preus

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a 32 gasolineres de la Comunitat Valenciana per pujar els seus preus l’1 d’abril, dia que van entrar en vigor els descomptes imposats durant els pròxims tres mesos pel reial decret llei aprovat la setmana passada pel Consell de Ministres. L’associació ha presentat denúncies davant el Ministeri de Consum i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) contra 230 gasolineres localitzades en 37 províncies de 13 comunitats autònomes.

Divendres passat, les estacions de servei denunciades van aplicar increments d’almenys 5 cèntims, que és la retallada de marges que ha d’aportar el sector, segons estableix l’article 15 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s’adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna.

Així, 208 de les més de 5.000 gasolineres que van actualitzar els seus preus i li’ls van comunicar al Ministeri per a la Transició Ecològica en el matí de l’1 d’abril van aplicar pujades de 5 cèntims o superiors en els preus del gasoil. Quant a la gasolina 95, la pujada de 5 cèntims o més es va produir en el matí del divendres en 171 estacions de servei. L’associació va obtindre les dades en els matins dels dies 31 de març i 1 d’abril a través de la web Geoportal, pertanyent al citat ministeri.

Pujada preus per províncies

A la Comunitat Valenciana, van cometre aquest fet onze estacions a Alacant, una a Castelló i vint a València. Un total de 32.

En total, s’han denunciat gasolineres en 37 províncies per haver incrementat el preu de la gasolina i/o el gasoil. A més, FACUA sospita que hi ha províncies on diferents estacions de servei han aconseguit acords per a pujar els preus de manera simultània.

Repsol, al capdavant de les denúncies

De les 230 estacions de servei denunciades, 26 pertanyen a Repsol. En segon lloc, la cadena que acumula més denúncies és ÉS Carburants, amb dotze, seguida de Farruco SA, amb deu. A continuació Cepsa, amb huit gasolineres, Galp amb set, MaxOil amb 6 i BP amb 4.

Agla, Avia i Petronor tenen tres estacions contra les quals s’han presentat denúncies,  Ballenoil i  Campsa dos cadascuna, i tanquen el llistat Petrogas i Shell amb una. A més d’aquestes cadenes, s’han denunciat altres 142 gasolineres independents.

Vulneració de la normativa

En la seua denúncia davant la Direcció General de Consum del ministeri d’Alberto Garzón, FACUA recorda que el citat reial decret llei estableix en el seu article 21 que “les autoritats de competents en matèria de consum podran sancionar les pràctiques comercials deslleials amb els consumidors o usuaris relacionades amb l’aplicació del descompte“.

Per això, sol·licita a l’organisme ministerial que pose els fets en coneixement de les autoritats autonòmiques de protecció al consumidor perquè els investiguen i òbriguen els corresponents expedients sancionadors contra les gasolineres on consideren que s’han comés les citades pràctiques deslleials.

Per part seua, en la denúncia davant la CNMC, l’associació indica que el citat article del reial decret llei contempla que “la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència podrà conéixer d’aquells actes de competència deslleial relacionats amb el descompte que, per falsejar la lliure competència, afecten l’interés públic”. Davant això, demana a l’organisme que presideix Cani Fernandez que avalue si totes o una part de les estacions de servei denunciades haurien vulnerat la legislació.

Descomptes d’almenys 20 cèntims

Les gasolineres han de repercutir als consumidors una bonificació d’almenys 20 cèntims, impostos inclosos, sobre el preu de venda al públic de la gasolina i el gasoil repostat entre els dies 1 d’abril i 30 de juny. D’ells, 15 cèntims els seran retornats, amb càrrec als Pressupostos Generals de l’Estat.

FACUA recorda que els preus que s’informen el públic en les estacions de servei no inclouen el descompte de 20 cèntims. L’article 16 del reial decret llei indica que en les instal·lacions “s’haurà de publicitar el preu de venda al públic del producte abans d’aplicar la bonificació”.

Últimes notícies

L’Ajuntament sancionarà a Compromís per omplir València de cartells en la seua campanya contra Catalá

El consistori anuncia sancions a Compromís per una campanya de cartells que apel·la a l'alcaldessa i denuncia problemes en el transport públic. Catalá critica l'acció i defén que els polítics han de donar exemple.

L’Hèrcules i la seua Fundació van anunciar recurs de cassació després de la sentència del cas Abde

L'Hèrcules i la seua Fundació van comunicar que presentaran un recurs de cassació davant el Suprem després de la condemna del TSJCV en el cas Abde. L'entitat defén la legalitat de les seues actuacions i el seu bon nom.

La jutgessa que investiga la DANA cita a 39 agents mediambientals i bombers forestals com a testimonis

La magistrada que instruïx la causa penal per la gestió de la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha acordat citar a 39 nous testimonis. Entre ells hi ha personal de la CHJ, de la Conselleria i bombers forestals.

El València Basket rep a un ASVEL combatiu després de l’avís de l’EFES

El València Basket rep al cuer ASVEL amb el record recent del colp de l'EFES i el Top 6 en joc. Pedro Martínez alerta d'un rival físic i competitiu.

Arranca l’últim tram per a reforçar el subministrament d’aigua en l’àrea de València

La EMSHI ha iniciat este dimecres l'últim tram que unirà les potabilitzadores de La Presa i El Realón, amb 13,5 milions d'inversió. La connexió garantirà el servici a 1,7 milions d'habitants davant incidències com a apagades o inundacions.

Presó provisional per al detingut per la mort a tirs del seu veí a Catarroja

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al detingut per la mort a tirs del seu veí a Catarroja. La investigació seguix oberta per homicidi o assassinat.

Pérez Llorca mostra el seu cabreig per les irregularitats en les vivendes protegides d’Alacant

Pérez Llorca ha expressat el seu cabreig i indignació per les irregularitats en l'adjudicació de VPP a la Platja de Sant Joan i ha anunciat una revisió exhaustiva.

Barcala desoïx les peticions de dimissió i promet mesures per les irregularitats en vivenda

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques en Platja de Sant Joan. Ha assegurat que se centra en la gestió i en mesures 'contundents' per a evitar la impunitat.