FACUA denúncia a 32 gasolineres de la Comunitat per pujar els preus

FACUA-Consumidors en Acció ha denunciat a 32 gasolineres de la Comunitat Valenciana per pujar els seus preus l’1 d’abril, dia que van entrar en vigor els descomptes imposats durant els pròxims tres mesos pel reial decret llei aprovat la setmana passada pel Consell de Ministres. L’associació ha presentat denúncies davant el Ministeri de Consum i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) contra 230 gasolineres localitzades en 37 províncies de 13 comunitats autònomes.

Divendres passat, les estacions de servei denunciades van aplicar increments d’almenys 5 cèntims, que és la retallada de marges que ha d’aportar el sector, segons estableix l’article 15 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s’adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna.

Així, 208 de les més de 5.000 gasolineres que van actualitzar els seus preus i li’ls van comunicar al Ministeri per a la Transició Ecològica en el matí de l’1 d’abril van aplicar pujades de 5 cèntims o superiors en els preus del gasoil. Quant a la gasolina 95, la pujada de 5 cèntims o més es va produir en el matí del divendres en 171 estacions de servei. L’associació va obtindre les dades en els matins dels dies 31 de març i 1 d’abril a través de la web Geoportal, pertanyent al citat ministeri.

Pujada preus per províncies

A la Comunitat Valenciana, van cometre aquest fet onze estacions a Alacant, una a Castelló i vint a València. Un total de 32.

En total, s’han denunciat gasolineres en 37 províncies per haver incrementat el preu de la gasolina i/o el gasoil. A més, FACUA sospita que hi ha províncies on diferents estacions de servei han aconseguit acords per a pujar els preus de manera simultània.

Repsol, al capdavant de les denúncies

De les 230 estacions de servei denunciades, 26 pertanyen a Repsol. En segon lloc, la cadena que acumula més denúncies és ÉS Carburants, amb dotze, seguida de Farruco SA, amb deu. A continuació Cepsa, amb huit gasolineres, Galp amb set, MaxOil amb 6 i BP amb 4.

Agla, Avia i Petronor tenen tres estacions contra les quals s’han presentat denúncies,  Ballenoil i  Campsa dos cadascuna, i tanquen el llistat Petrogas i Shell amb una. A més d’aquestes cadenes, s’han denunciat altres 142 gasolineres independents.

Vulneració de la normativa

En la seua denúncia davant la Direcció General de Consum del ministeri d’Alberto Garzón, FACUA recorda que el citat reial decret llei estableix en el seu article 21 que “les autoritats de competents en matèria de consum podran sancionar les pràctiques comercials deslleials amb els consumidors o usuaris relacionades amb l’aplicació del descompte“.

Per això, sol·licita a l’organisme ministerial que pose els fets en coneixement de les autoritats autonòmiques de protecció al consumidor perquè els investiguen i òbriguen els corresponents expedients sancionadors contra les gasolineres on consideren que s’han comés les citades pràctiques deslleials.

Per part seua, en la denúncia davant la CNMC, l’associació indica que el citat article del reial decret llei contempla que “la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència podrà conéixer d’aquells actes de competència deslleial relacionats amb el descompte que, per falsejar la lliure competència, afecten l’interés públic”. Davant això, demana a l’organisme que presideix Cani Fernandez que avalue si totes o una part de les estacions de servei denunciades haurien vulnerat la legislació.

Descomptes d’almenys 20 cèntims

Les gasolineres han de repercutir als consumidors una bonificació d’almenys 20 cèntims, impostos inclosos, sobre el preu de venda al públic de la gasolina i el gasoil repostat entre els dies 1 d’abril i 30 de juny. D’ells, 15 cèntims els seran retornats, amb càrrec als Pressupostos Generals de l’Estat.

FACUA recorda que els preus que s’informen el públic en les estacions de servei no inclouen el descompte de 20 cèntims. L’article 16 del reial decret llei indica que en les instal·lacions “s’haurà de publicitar el preu de venda al públic del producte abans d’aplicar la bonificació”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Diego Ventura imposa el seu mestratge a Castelló i tala una orella

Diego Ventura va destacar en la segona d'abonament de la Magdalena amb una actuació de tremp i domini que li va valdre una orella i una ovació. Rui Fernandes i Llija Vicens van marxar de buit davant un tancament noble però amb poca transmissió dels Espartars.

La Fiscalia sosté que Mazón no tenia competències en emergències i que no està provat que donara ordes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana afirma que la llei no atribuïx al president competències directes en protecció civil i que no hi ha proves d'ordes seues durant la dana. El comandament únic corresponia a Interior i només canviaria si apareixen noves evidències.

El nou centre de salut Rincón de Loix millora l’atenció a 20.000 persones i tindrà urgències 24 hores abans de l’estiu

El president Juanfran Pérez Llorca ha destacat l'accessibilitat i el reforç de servicis del nou centre, operatiu des del 2 de març després de 5,5 milions d'inversió. L'edifici suma més consultes, àrees específiques i preveu rehabilitació i urgències 24 hores abans de l'estiu.

Pérez Llorca destaca en els seus 100 dies la recuperació de la normalitat en la Generalitat

El president ha reivindicat que estos primers 100 dies han retornat la normalitat i l'estabilitat, amb més de la mitat dels seus compromisos ja en marxa.

Oliu confirma que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l’OPA fallida del BBVA

Josep Oliu ha assegurat que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l'OPA fallida del BBVA i ha fixat com a repte seguir el ritme de la innovació i la IA. També ha defés que la independència preserva la competència per a les pimes i ha reclamat simplificació reguladora a Europa.

Avís groc este dimarts per pluges de fins a 20 l/m² en una hora en la Comunitat Valenciana

Aemet ha establit el nivell groc per precipitacions intenses. Alacant, Castelló i València activen l'avís amb diferents franges i acumulats.

La Generalitat oferix suport a Benidorm per a complir la sentència de la serra Gelada

La Generalitat Valenciana ha oferit suport i ajuda a l'Ajuntament de Benidorm per a complir la sentència que li imposa 350 milions per la serra Gelada. El Consell ha garantit col·laboració per a executar la fallada i ha desvinculat a l'actual govern local de l'origen del conflicte

Catalá critica que Renfe no habilite autobusos des d’Albal durant la mascletà

L'alcaldessa de València ha enlletgit a Renfe que no preveja autobusos llançadora des d'Albal durant les hores de la mascletà. La Delegació del Govern defén la mesura per seguretat i l'atribuïx a instruccions municipals.