Desmantellen un grup criminal dedicat a cometre estafes a través d’internet

La Guàrdia Civil de la Regió de Múrcia, en el marc de l’operació ‘M@gya’, ha desarticulat un grup delictiu integrat per sis persones i dedicat a cometre estafes a través d’internet, mitjançant la publicació d’anuncis de venda de vehicles en una popular plataforma.

Després de l’operació, emmarcada en el ‘Pla prevenció i resposta contra la ciberdelinqüència’, l’Equip @ de la Benemèrita ha esclarit al voltant de mig centenar de delictes, encara que la investigació continua oberta, ja que no es descarta l’existència de més afectats per l’activitat delictiva ara esclarida.

Les actuacions es van iniciar a la fi del passat any, quan la Guàrdia Civil va detectar la comissió d’un delicte d’estafa denunciat per una veïna de Totana, que havia realitzat dos transferències a comptes bancaris situats a Alemanya per la suposada compra d’un vehicle, sense haver rebut el producte adquirit.

De la investigació es va fer càrrec l’Equip @. Poc després va identificar al titular del compte bancari que hi havia rebut les transferències de la denunciant i va comprovar que existia un elevat nombre de transferències com les de la víctima, per la qual cosa es va ampliar la investigació amb la finalitat de determinar si es trobaven davant un entramat delictiu dedicat a cometre estafes.

Els guàrdies civils van identificar i van situar a un nodrit grup de víctimes d’estafes i van desxifrar la forma il·lícita d’actuació del grup criminal que es trobava després dels fraus.

Modus operandi

En la forma il·lícita d’actuació del grup delictiu es troba un patró comú que uneix a tots els perjudicats. I és que totes les víctimes estableixen contacte amb la xarxa delictiva a través d’unes ofertes de venda de vehicles publicades en una coneguda plataforma digital des de diversos perfils.

Els anuncis en si tenen també un factor comú: un preu molt baix. La venda del vehicle usat a un preu notablement inferior al de mercat, per a no alçar sospites, s’argumenta, entre altres motius, amb processos de divorci de l’actual propietari, que la titular és hostessa de vol i ja no es fa ús del vehicle o, simplement, que ja no el necessita.

Quan la víctima ‘pica’ i s’interessa per algun anunci és derivada a una suposada empresa de transports, que suposadament s’encarregarà de la gestió de compravenda del vehicle, facilitant-li un número de telèfon de contacte.

La conversa amb la suposada empresa era sempre mitjançant aplicacions de missatgeria instantània, declinant les trucades telefòniques, a través de les quals els enviaven la documentació del tràmit que s’anava a realitzar, com a contracte de compravenda, factura proforma, etc., utilitzant identitats falses i usurpades.

El suposat frau finalitzava amb l’aportació d’un número de compte bancària d’Alemanya al qual les víctimes havien de realitzar la transferència dels diners acordats. Tràmit que no era compensat per la part oferent amb el lliurament del vehicle adquirit i, a més, no tornaven a tindre cap mena de contacte.

L’entramat ara desmantellat havia creat tres pàgines web idèntiques però amb diferent nom, arribant a suplantar la identitat d’una empresa real, tot això per a donar un aspecte de veracitat i credibilitat a les víctimes.

Tots els perjudicats trobats per la Guàrdia Civil han indicat que les quantitats sol·licitades per a adquirir els suposats vehicles a la venda oscil·laven entre 4.200 euros i 6.000 euros. La pista dels diners de les transferències a entitats bancàries alemanyes ha portat als investigadors fins a altres persones d’Espanya i Polònia.

Fins al moment, els guàrdies civils de l’Equip @ han esclarit al voltant de mig centenar de delictes en els quals s’han vist afectades víctimes de Múrcia –a Totana i Mazarrón–, Almeria, Huelva, Alacant, Pontevedra, Tenerife i Fuerteventura.

La Guàrdia Civil ha conclòs la primera fase de l’operació amb la identificació, localització i investigació de sis integrants del grup delictiu a Madrid (4), Fuerteventura i Alacant, als quals se’ls ha instruït diligències com a presumptes autors dels delictes d’estafa, usurpació d’estat civil, falsedat documental i pertinença a organització criminal.

L’operació l’ha desenvolupada l’Equip @ de Lorca, dirigida judicialment pel Jutjat d’Instrucció de Totana (Múrcia), que ha comptat amb la col·laboració dels seus homòlegs de Madrid, Fuerteventura (Las Palmas) i Alacant, en la investigació dels sospitosos, i altres equips @ de la Guàrdia Civil per a la localització de víctimes de la xarxa delictiva ara desmantellada.

Els guàrdies civils continuen amb l’operació oberta amb la finalitat de localitzar a més víctimes d’aquesta mena d’estafes i identificar a la resta d’integrants de l’organització criminal.

Últimes notícies

Estabilitzat l’incendi forestal de Llíria en només dues hores

L’incendi forestal declarat esta vesprada en el terme de Llíria ha quedat estabilitzat en unes dues hores després de desallotjar diverses vivendes.

Thiago Fernández reforçarà les bandes del Llevant cedit pel Villarreal

L’extrem argentí Thiago Fernández, de 22 anys i propietat del Villarreal, jugarà esta pròxima temporada al Llevant en qualitat de cedit.

Un incendi forestal en Llíria obliga a desallotjar diverses vivendes

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Llíria ha obligat a desallotjar diverses vivendes i ha mobilitzat importants mitjans terrestres i aeris.

Benidorm destina 8.000 euros per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

L'Ajuntament de Benidorm ha aprovat destinar 8.000 euros a accions humanitàries per a les víctimes del terratrémol de magnitud 7,4 a Colòmbia, que ha causat almenys 240 morts. L'ajuda es canalitzarà a través d'organismes oficials i inclou un missatge especial de suport a la ciutat agermanada de Manizales.

Valencia i Hércules s’enfronten dijous a Paterna en un nou amistós de pretemporada

El Valencia CF jugarà este dijous 13 d’agost un amistós contra l’Hércules al camp Antonio Puchades de Paterna, en una setmana amb dos partits preparatoris abans de l’estrena en LaLiga 2026-27.

Les màximes arriben als 37 graus en diversos punts de la Comunitat Valenciana

Les temperatures màximes d’este dimarts han arribat als 37 graus en diversos municipis de la Comunitat Valenciana, amb pics de quasi 38 graus a Elx.

Consells per conduir amb seguretat durant l’eclipsi solar a València

La DGT ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi solar, amb recomanacions per evitar desplaçaments innecessaris i reforços de transport públic a València.

Així es podrà vore l’eclipsi solar des de la Comunitat Valenciana

L’eclipsi solar d’este dimecres es vorà amb cel poc nuvolós en gran part de la Comunitat Valenciana, encara que hi haurà més incertesa al nord de Castelló. Aemet preveu temperatures altes, risc extrem d’incendis i recorda que es podrà observar el fenomen des de les ciutats litorals sense desplaçar-se.