15.4 C
València
Dijous, 12 febrer, 2026

Més de la meitat de la població jove en atur es troba en risc de pobresa o exclusió social

 

El 52,3% de la població jove en atur en la Comunitat Valenciana es troba en risc de pobresa o exclusió social, segons les dades de l’últim informe de l’Observatori d’Emancipació Juvenil del Consell de la Joventut d’Espanya referent al segon semestre de 2020.

Les altes xifres d’atur juvenil, la precarietat laboral entre les persones joves ocupades i el difícil accés a l’habitatge han derivat en l’augment de la pobresa entre les persones de 16 a 29 anys.

“Des de la crisi de 2008 fins a l’actualitat, estem assistint a la cronificació de la pobresa i la precarietat entre la joventut sense que les institucions adopten mesures contundents per a revertir esta tendència”, ha assenyalat la presidenta del Consell Valencià de la Joventut, Cristina Martínez.

Així mateix, la taxa d’emancipació juvenil en la Comunitat Valenciana ha caigut al 17,2% en l’últim any, una pèrdua de quasi el 2% respecte de l’últim semestre de 2019. El nombre de menors de 30 anys emancipats ha passat dels 134.067 als 123.426 al llarg de l’any 2020.

“La pandèmia ha tingut un impacte sever en tots els indicadors laborals i econòmics, especialment entre la joventut, però les xifres ja eren dramàtiques abans de la pandèmia. Per això, ara és més necessari que mai apostar per polítiques d’ocupació juvenil i de foment de l’emancipació”, ha assenyalat Martínez.

 

Precarietat laboral

 

9 de cada 10 contractes laborals signats per la gent jove en el territori valencià són temporals, fet que fa impossible tindre estabilitat financera a llarg termini. Una de les principals causes de l’augment de la pobresa entre la joventut és la qualitat del treball, la qual es presenta com un factor determinant en el nivell de vida de la joventut i el grau d’emancipació.

Així mateix, la Comunitat Valenciana continua liderant el rànquing nacional de parcialitat laboral entre la població jove. Amb una taxa del 29,4%, es tracta de l’autonomia amb més persones joves que treballen a temps parcial. A més, la subocupació entre la població jove treballadora, és a dir, que treballen menys hores de les que volen o poden, se situa en un 16,5%.

El territori valencià també lidera, només per darrere de Cantàbria i Canàries, la taxa de sobrequalificació amb un 54,4% de persones joves ocupant una posició laboral que requereix una menor qualificació acadèmica que la que poden acreditar.

A més, el salari mitjà que perceben les persones valencianes menors de 30 anys és de 857 euros, una xifra que representa una baixada d’un 2,74% respecte a l’any anterior i que està per davall del Salari Mínim Interprofessional.

 

Accés a l’habitatge

 

Quant al dret a l’habitatge, una persona jove assalariada ha de destinar el 71,9% del seu sou a pagar el lloguer si s’emancipa en solitari i un 37,6% si comparteix pis, a pesar que la recomanació del Banc d’Espanya és que esta despesa no supose més del 30% del salari.

Quant a la compra, l’enduriment dels requisits per a obtindre finançament hipotecari, juntament amb les precàries condicions laborals, impossibiliten que moltes persones joves es puguen decantar per esta opció.

Segons l’informe de l’Observatori d’Emancipació, el sou de la població jove hauria de ser un 55,9% major perquè la quota hipotecària no superara més d’un terç dels seus ingressos.

Últimes notícies

Pérez Llorca creu que no tindrà problemes amb Vox pel cas de les VPP d’Alacant

El president de la Generalitat va assegurar que la resposta davant les presumptes irregularitats en l'adjudicació de VPP ha sigut transparent i contundent. Va defendre a la conselleria i va descartar que el cas deteriore la seua relació amb Vox.

Bernabé titlla de desficaci la rebaixa fiscal i acusa a Pérez Llorca de submís a Feijóo

Pilar Bernabé ha criticat la bonificació del 99% de l'impost de successions anunciada per Pérez Llorca i ha reclamat prioritzar el finançament. També ha acusat a Feijóo de mantindre un no a tot sense alternatives.

Bernabé retrau al PP un café per a tots en vivenda i alerta de favoritismes

Pilar Bernabé ha acusat el PP d'aplicar un model de vivenda pública de café per a tots que, al seu juí, afavorix a càrrecs i afins i pervertix la finalitat social.

Replanten més de 10.000 exemplars de posidònia per a restaurar tres hectàrees del litoral mediterrani

Acció Posidònia ha reintroduït més de 10.000 plantes per a recuperar tres hectàrees a Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana i Murcia. El projecte, el major fins a la data al Mediterrani, combina voluntariat, cultiu 'in vitro' i formació.

Últim tram per a blindar el subministrament d’aigua a València i la seua àrea metropolitana

La EMSHI ha iniciat l'últim tram que unirà les potabilitzadores de La Presa i El Realón per a garantir el proveïment a València davant incidències greus. La fase, amb 13,5 milions d'inversió i finalització prevista en 2027, reforça la xarxa que atén 1,7 milions en 51 municipis

L’alcalde d’Alacant desoïx les demandes de dimissió i se centra en la gestió després del cas de les VPP

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de VPP en Platja de Sant Joan i ha insistit que la seua prioritat és la gestió i aclarir l'ocorregut.

La jutgessa de la DANA cita a 39 testimonis entre agents mediambientals i bombers forestals

La magistrada que investiga la gestion de la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha acordat telefonar a 39 nous testimonis. Busca reconstruir la vigilància de rius i barrancs i el flux d'avisos a la poblacion.

L’Ajuntament sancionarà a Compromís per omplir València de cartells en la seua campanya contra Catalá

El consistori anuncia sancions a Compromís per una campanya de cartells que apel·la a l'alcaldessa i denuncia problemes en el transport públic. Catalá critica l'acció i defén que els polítics han de donar exemple.