La lava del volcà de la Palma arriba a la mar

Ejemplo de shortcode con estilo
Actualización importante: la colada de lava ha llegado al mar en Playa Nueva / Important update: lava flow has reached the sea at Playa Nueva #LaPalma #lapalmaeruption #erupcionlapalma — INVOLCAN (@involcan) September 28, 2021 La lava del volcà de la Palma que va entrar en erupció fa deu dies va aconseguir la mar la nit […]

La lava del volcà de la Palma que va entrar en erupció fa deu dies va aconseguir la mar la nit del dimarts al dimecres, un fenomen potencialment perillós, segons van informar autoritats i mostraven imatges de televisió.

L’impacte, temut des de fa dies a mesura que la lava arrasava tot en el seu camí des del volcà cap a la costa oest de l’illa, va ser anunciat per l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan) en Twitter.

 

La cendra del volcà Tajogaite: un altre problema a la vista

 

David Calvo, portaveu de l’Institut Volcanológico de Canàries (Involcan), adverteix que a l’octubre arribaran les pluges a la Palma i caldrà pensar què fer amb la cendra que ha caigut a conseqüència de l’erupció del volcà de Tajogaite. Calvo assenyala que s’acumula tanta que en algunes zones d’exclusió els cotxes encallen, com en una platja, i subratlla que quan es banye pot arribar a tindre un pes «enorme» i «tombar» un edifici.

 

El volcà de la Palma es converteix en el principal focus emissor de sofre del planeta

 

 

El volcà de la Palma és, de moment, el principal focus emissor de diòxid de sofre de tot el món. Amb les més de 10.000 tones de SO2 que està expulsant diàriament a l’atmosfera, el volcà doblega les emissions de la indústria més contaminant del planeta, la d’extracció de metalls de la ciutat russa de Norilsk.

Este lloc de la costa àrtica, on es localitzen els més importants jaciments de níquel i pal·ladi del món, emet anualment 1.833 kilotonelades de diòxid de sofre, la qual cosa suposa unes 5.021 tones al dia.

La diferència, no obstant això, no suposa major mal mediambiental. Al contrari del que ocorre amb les fàbriques russes, les emissions del volcà són pràcticament innòcues donada l’altura en la qual discorren.

 

Vídeo de: Eugenio Fraile
 

La lava es precipita a l’oceà de la Palma i crea núvols de gas nociu

 

La lava expulsada pel volcà de Tajogaite ja està en la mar. Les primeres bugades van contactar amb l’oceà a les onze de la nit després d’un vertiginós descens en direcció a la costa de Tazacorte que va acabar al nord dels Guirres, concretament, a la Platja del Perdut.

El punt de trobada entre el foc i el salnitre es va produir a uns dos quilòmetres de la zona en la qual estaven confinades tres centenars de persones de San Borondón, Marina Alta, Marina Baja i La Comtessa. Juan Miguel Rodríguez, alcalde del municipi Bagañete, va ratificar la fusió entre terra i mar i, sobretot, que els veïns «estaven bé».

Finalment, es van complir els pitjors presagis i el riu de lava va desembocar en la mar, caient des d’una altura de quasi cent metres des d’un penya-segat pròxim a les platges Nova i dels Guirres, van confirmar anit tant el Ministeri de Transports com l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan).

Els experts havien manifestat la seua inquietud des de fa diversos dies, quan es va reactivar de nou el volcà de Cumbre Vieja, i una nova bugada es va desviar cap a l’oest i a major velocitat que la lava expulsada en els primers dies, que arribara a la mar. S’espera que este fet genere explosions, ones d’aigua bullent o fins i tot núvols tòxics.

 

 

 

La lava acabarà amb les algues i mol·luscos, que tardaran «mesos o anys» a regenerar-se

 

La previsió per a quan la lava arribe a la mar és que sepulte per complet tota la comunitat bentònica -la formada per tots els organismes que habiten el fons dels ecosistemes aquàtics- que existisca en el lloc que abast el material.

A partir d’ací, totes les espècies hauran de tornar a colonitzar el lloc perquè la seua presència siga una realitat de nou, encara que compten amb un avantatge: les propietats de la mar.

«La colonització en el medi marí és més o menys ràpida, no és com les laves en terra. I això és per la dispersió dels oceans, perquè la connectivitat és molt major», explica José Carlos Hernández, professor i investigador de la Universitat de la Llacuna i director de l’Observatori marí de canvi climàtic de la Palma.

Últimes notícies

Mor als 81 anys Miquel Navarro, referent de l’escultura valenciana

L’escultor de Mislata ha mort als 81 anys. La seua obra, present en museus internacionals, ha convertit paisatges urbans en escultures.

El PSPV-PSOE recorda les víctimes al Paredón de Paterna

Pilar Bernabé ha homenatjat a Paterna les víctimes de la repressió franquista i els militants socialistes morts, amb una ofrena floral i intervencions.

El Villarreal busca davant del PSG equilibrar el seu balanç a casa

El Villarreal ha sumat dos victòries, una derrota i un empat a casa davant d’equips francesos. El PSG visita La Cerámica este dimarts.

Manu Sánchez és dubte davant del Celta a Vigo per una lesió muscular

Manu Sánchez té una lesió lleu als isquiotibials de la cama dreta i és dubte per al pròxim partit del Levante contra el Celta, a Vigo.

Queda en llibertat el menor detingut per Blocus a València

La Fiscalia de Menors ha deixat en llibertat el jove de 16 anys arrestat al centre de València per la seua presumpta relació amb Blocus.

35 detinguts en els dispositius de Halloween a València i Alicante

La Policía Nacional ha detingut 22 persones a València i 13 a Alicante durant els dispositius de seguretat de Halloween. També ha identificat centenars de persones i ha alçat actes per drogues i armes.

Detingut al centre de València un menor de 16 anys per la seua relació amb Blocus

El jove ha sigut arrestat al centre de València per la seua relació amb el moviment Blocus. La policia ha identificat 440 persones i ha intervingut diversos objectes.

Raquel Ricart retrata la pèrdua de la innocència en una saga familiar

En 'L'estiu que vaig matar mon pare', Raquel Ricart explora l’adolescència, la memòria i els silencis que travessen una família.