La lava del volcà de la Palma arriba a la mar

La lava del volcà de la Palma que va entrar en erupció fa deu dies va aconseguir la mar la nit del dimarts al dimecres, un fenomen potencialment perillós, segons van informar autoritats i mostraven imatges de televisió.

L’impacte, temut des de fa dies a mesura que la lava arrasava tot en el seu camí des del volcà cap a la costa oest de l’illa, va ser anunciat per l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan) en Twitter.

 

La cendra del volcà Tajogaite: un altre problema a la vista

 

David Calvo, portaveu de l’Institut Volcanológico de Canàries (Involcan), adverteix que a l’octubre arribaran les pluges a la Palma i caldrà pensar què fer amb la cendra que ha caigut a conseqüència de l’erupció del volcà de Tajogaite. Calvo assenyala que s’acumula tanta que en algunes zones d’exclusió els cotxes encallen, com en una platja, i subratlla que quan es banye pot arribar a tindre un pes «enorme» i «tombar» un edifici.

 

El volcà de la Palma es converteix en el principal focus emissor de sofre del planeta

 

 

El volcà de la Palma és, de moment, el principal focus emissor de diòxid de sofre de tot el món. Amb les més de 10.000 tones de SO2 que està expulsant diàriament a l’atmosfera, el volcà doblega les emissions de la indústria més contaminant del planeta, la d’extracció de metalls de la ciutat russa de Norilsk.

Este lloc de la costa àrtica, on es localitzen els més importants jaciments de níquel i pal·ladi del món, emet anualment 1.833 kilotonelades de diòxid de sofre, la qual cosa suposa unes 5.021 tones al dia.

La diferència, no obstant això, no suposa major mal mediambiental. Al contrari del que ocorre amb les fàbriques russes, les emissions del volcà són pràcticament innòcues donada l’altura en la qual discorren.

 

Vídeo de: Eugenio Fraile
 

La lava es precipita a l’oceà de la Palma i crea núvols de gas nociu

 

La lava expulsada pel volcà de Tajogaite ja està en la mar. Les primeres bugades van contactar amb l’oceà a les onze de la nit després d’un vertiginós descens en direcció a la costa de Tazacorte que va acabar al nord dels Guirres, concretament, a la Platja del Perdut.

El punt de trobada entre el foc i el salnitre es va produir a uns dos quilòmetres de la zona en la qual estaven confinades tres centenars de persones de San Borondón, Marina Alta, Marina Baja i La Comtessa. Juan Miguel Rodríguez, alcalde del municipi Bagañete, va ratificar la fusió entre terra i mar i, sobretot, que els veïns «estaven bé».

Finalment, es van complir els pitjors presagis i el riu de lava va desembocar en la mar, caient des d’una altura de quasi cent metres des d’un penya-segat pròxim a les platges Nova i dels Guirres, van confirmar anit tant el Ministeri de Transports com l’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan).

Els experts havien manifestat la seua inquietud des de fa diversos dies, quan es va reactivar de nou el volcà de Cumbre Vieja, i una nova bugada es va desviar cap a l’oest i a major velocitat que la lava expulsada en els primers dies, que arribara a la mar. S’espera que este fet genere explosions, ones d’aigua bullent o fins i tot núvols tòxics.

 

 

 

La lava acabarà amb les algues i mol·luscos, que tardaran «mesos o anys» a regenerar-se

 

La previsió per a quan la lava arribe a la mar és que sepulte per complet tota la comunitat bentònica -la formada per tots els organismes que habiten el fons dels ecosistemes aquàtics- que existisca en el lloc que abast el material.

A partir d’ací, totes les espècies hauran de tornar a colonitzar el lloc perquè la seua presència siga una realitat de nou, encara que compten amb un avantatge: les propietats de la mar.

«La colonització en el medi marí és més o menys ràpida, no és com les laves en terra. I això és per la dispersió dels oceans, perquè la connectivitat és molt major», explica José Carlos Hernández, professor i investigador de la Universitat de la Llacuna i director de l’Observatori marí de canvi climàtic de la Palma.

Últimes notícies

La mobilitat per carretera cau un 60 % en la Comunitat per l’alerta roja

La Generalitat ha confirmat una caiguda del 60 % del trànsit rodat a la Comunitat Valenciana després de l’activació de l’alerta roja per pluges, sense incidents greus fins ara. Les comarques del litoral sud de València, el nord d’Alacant i el nord de Castelló concentren la major intensitat de precipitació.

Aemet activa avís roig per pluges a Castelló i el litoral de València este divendres

Aemet manté per a este divendres l’avís roig per pluges molt intenses a tota la província de Castelló i el litoral de València, amb fins a 90 litres en una hora. El litoral d’Alacant estarà en nivell taronja i l’interior de València i Alacant en nivell groc.

Lionel Messi es converteix en el nou amo del CD Eldense

El CD Eldense ha confirmat l’adquisició del club per part de Lionel Messi, a l’espera del vistiplau del Consell Superior de Deportes.

L’aiguat descarrega 80 litres en 40 minuts a Yátova i activa els avisos a l’interior

Les pluges han deixat en el municipi de Yátova fins a 80 litres per metre quadrat en 40 minuts i més de 100 litres en altres punts de l’interior en poques hores, sobretot a les comarques de Castelló.

Emergències manté l’alerta roja a la Comunitat Valenciana fins divendres de matinada

El Centre de Coordinació d’Emergències manté l’alerta roja per pluges fins demà divendres per evitar avisos nocturns d’Es-Alert i davant una situació meteorològica molt canviant.

Preemergència hidrològica groga per risc d’inundacions al Baix i Alt Túria

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al Baix Túria i Alt Túria i ha demanat als ajuntaments que reforcen la vigilància dels punts més conflictius.

Renfe talla els Rodalia i els Euromed des de València per l’alerta roja per pluges

Renfe ha suspés des de les 18.00 hores la circulació dels trens de Rodalia de València, de Mitjana Distància i dels Euromed i Intercity que connecten amb Catalunya, per l’alerta roja per pluges i tempestes.

Tercer avís Es-Alert per la gota freda a l’interior sud de Castelló

El Centre de Coordinació d’Emergències ha llançat el tercer missatge Es-Alert del dia a l’interior sud de Castelló en elevar-se l’avís per pluges a nivell roig. La població ha de limitar els desplaçaments, evitar barrancs i seguir les instruccions de seguretat.