La lava del volcà de la Palma pren velocitat i avança cap a la costa

 

El volcà de la Palma ha vist el dia en què es compleix la seua primera setmana d’erupció una estabilització en els seus indicadors, la qual cosa ha permés el retorn a les seues cases d’una part dels veïns, però alhora ha continuat avançant la colada nord fins al punt que ha atropellat l’església, el centre de salut i altres edificis de Todoque.

La lava, que semblava estabilitzada i tranquil·la des de fa uns dies en eixe nucli de població de 1.200 habitants, tots evacuats, ha pres velocitat a la vesprada i ha irromput de manera agressiva en Todoque i ha derrocat, entre altres immobles, l’església, el consultori mèdic i l’associació de veïns.

Ahir al matí el Cabildo de la Palma havia permés a veïns de Todoque evacuats accedir al seu domicili per a retirar les seues pertinences. I al migdia, el comité director del Pla Especial de Protecció Civil i Atenció d’Emergències per Risc Volcànic de Canàries (Pevolca) va realitzar un diagnòstic d’estabilització eruptiva del volcà.

Eixa estabilització ha permés que les aproximadament 160 persones que van ser desallotjades en la vesprada del divendres de Tajuya, Tacande de Abajo i part de Tacande de Arriba hagen pogut tornar a les seues cases. Els indicadors més estables són el tremor sísmic, els senyals sísmics i les deformacions del terreny.

L’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan) ha informat que la deformació registrada per la xarxa geodèsica canària mostra un procés de deflació, que indicaria una disminució de la pressió en el sistema magmàtic, però això no implica necessàriament que l’erupció s’estiga acostant a la seua finalització.

Esta estabilització no ha impedit que la lava, que aconsegueix una temperatura de 1.237 graus centígrads, continue eixint des dels seus dos centres emissors principals, un en la part baixa del con, la bugada del qual és més fluida i avança cap al nord per damunt de la primera bugada sorgida el 19 de setembre, i una altra que es dirigeix al sud a uns 30 metres per hora i que ha afectat noves zones però sobretot erms i pastures.

Les persones evacuades des del començament de l’erupció s’acosten a les 6.000, encara que ja tots estan allotjats en cases d’amics o familiars, segones residències, centres sociosanitaris i hotels, de manera que no queda ningú en l’aquarterament El Fuerte.

En les últimes hores hi ha hagut una major arribada de cendres a municipis allunyats del centre eruptiu, com a Santa Cruz de la Palma, Vila de Mazo, Breña Alta, Breña Bajai Puntallana, a causa dels vents que bufen des del sud-oest en altures superiors als 1.400 metres, quan el núvol de gasos del volcà puja fins als 4.000 metres.

La pluja de cendres ha portat a la suspensió de les classes als municipis de Santa Cruz de la Palma i Breña Alta, que se sumen als dels Planos d’Aridane, El Pas i Tazacorte, on els col·legis estan tancats des del principi de l’erupció.

 

Aeroport

 

L’aeroport de la Palma ha sigut buidat de cendres i ha recuperat la seua operativitat, però les aerolínies per raons de seguretat mantenen els vols cancel·lats, per la qual cosa ha sigut reforçat el transport marítim.

Així i tot, l’aerolínia Binter ha informat que la situació del núvol de cendra obliga a mantindre la paralització temporal dels vols amb La Palma. Ha assenyalat que pren esta decisió per “causes de força major” i que, en este sentit, els vols programats per a hui han sigut cancel·lats fins a les 13.00 hores.

Segons ha traslladat la companyia en un comunicat, la paralització de l’operativa es mantindrà fins que les condicions “milloren i permeten volar garantint la seguretat”.

D’altra banda, han indicat que l’aerolínia està atenent “pels canals habituals” les sol·licituds de canvis o reembossaments que pogueren rebre’s per part dels passatgers afectats en estos vols.

A pesar que el volcà emet 25.000 tones diàries de diòxid de sofre, la qualitat de l’aire per a la població en tota l’illa és bona i no hi ha cap risc.

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

El Vila-real marxa al descans amb avantatge clar en San Mamés gràcies a Cardona i Alfon

El Vila-real es va al descans amb un 0-2 en San Mamés després d'aprofitar dos accions clau culminades per Sergi Cardona i Alfon davant un Athletic poc efectiu.

Emergències activa el nivell groc per pluges intenses a l’interior sud de València

El Centre de Coordinació d'Emergències manté el nivell groc per pluges fortes a l'interior sud de València i en el sud d'Alacant, a més de ratxes de vent de fins a 80 km/h a Castelló.

Awa Fam lidera el draft WNBA 2026 amb Marta Suárez i Iyana Martín en el punt de mira

La pivot del València Basket part entre les grans favorites del draft WNBA 2026, mentres les asturianes Marta Suárez i Iyana Martín també aspiren a ser triades en primera ronda en una nit històrica per al bàsquet espanyol.

Enercoop impulsa microplantes solars per a transformar el seu model energètic a Crevillent

Enercoop, la cooperativa energètica més antiga d'Espanya, reforça la seua aposta per l'energia solar fotovoltaica amb microplantes pròximes als nuclis urbans i un model de comunitat energètica a Crevillent.

El juí a Ábalos entra en la fase dels contractes de màscares amb una setmana clau de testimonis

La segona setmana del juí a José Luis Ábalos se centra en el presumpte tripijoc de contractes de màscares i en una ronda de testimonis clau, entre ells alts càrrecs de Transports i l'exparella de la seua exasesor Koldo García.

Brusc enfonsament tèrmic este diumenge abans d’una ràpida volta a l’ambient càlid

El pas d'aire polar provoca este diumenge un enfonsament de fins a 14 graus, amb pluja, neu i temporal marítim, abans d'una setmana de temps més estable i temperat.

Jean Montero guia al València Basket a un triomf de pes en el Martín Carpena

El València Basket s'imposa a l'Unicaja per 89-96 en el Martín Carpena, liderat per un brillant Jean Montero, i consolida la segona plaça de la Lliga Endesa.

Pluges febles i fang en els cotxes durant el matí del diumenge

Les pluges molt febles i intermitents del matí del diumenge deixen una fina capa de fang en cotxes i superfícies per la presència de pols en suspensió.