La lava del volcà de la Palma pren velocitat i avança cap a la costa

 

El volcà de la Palma ha vist el dia en què es compleix la seua primera setmana d’erupció una estabilització en els seus indicadors, la qual cosa ha permés el retorn a les seues cases d’una part dels veïns, però alhora ha continuat avançant la colada nord fins al punt que ha atropellat l’església, el centre de salut i altres edificis de Todoque.

La lava, que semblava estabilitzada i tranquil·la des de fa uns dies en eixe nucli de població de 1.200 habitants, tots evacuats, ha pres velocitat a la vesprada i ha irromput de manera agressiva en Todoque i ha derrocat, entre altres immobles, l’església, el consultori mèdic i l’associació de veïns.

Ahir al matí el Cabildo de la Palma havia permés a veïns de Todoque evacuats accedir al seu domicili per a retirar les seues pertinences. I al migdia, el comité director del Pla Especial de Protecció Civil i Atenció d’Emergències per Risc Volcànic de Canàries (Pevolca) va realitzar un diagnòstic d’estabilització eruptiva del volcà.

Eixa estabilització ha permés que les aproximadament 160 persones que van ser desallotjades en la vesprada del divendres de Tajuya, Tacande de Abajo i part de Tacande de Arriba hagen pogut tornar a les seues cases. Els indicadors més estables són el tremor sísmic, els senyals sísmics i les deformacions del terreny.

L’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan) ha informat que la deformació registrada per la xarxa geodèsica canària mostra un procés de deflació, que indicaria una disminució de la pressió en el sistema magmàtic, però això no implica necessàriament que l’erupció s’estiga acostant a la seua finalització.

Esta estabilització no ha impedit que la lava, que aconsegueix una temperatura de 1.237 graus centígrads, continue eixint des dels seus dos centres emissors principals, un en la part baixa del con, la bugada del qual és més fluida i avança cap al nord per damunt de la primera bugada sorgida el 19 de setembre, i una altra que es dirigeix al sud a uns 30 metres per hora i que ha afectat noves zones però sobretot erms i pastures.

Les persones evacuades des del començament de l’erupció s’acosten a les 6.000, encara que ja tots estan allotjats en cases d’amics o familiars, segones residències, centres sociosanitaris i hotels, de manera que no queda ningú en l’aquarterament El Fuerte.

En les últimes hores hi ha hagut una major arribada de cendres a municipis allunyats del centre eruptiu, com a Santa Cruz de la Palma, Vila de Mazo, Breña Alta, Breña Bajai Puntallana, a causa dels vents que bufen des del sud-oest en altures superiors als 1.400 metres, quan el núvol de gasos del volcà puja fins als 4.000 metres.

La pluja de cendres ha portat a la suspensió de les classes als municipis de Santa Cruz de la Palma i Breña Alta, que se sumen als dels Planos d’Aridane, El Pas i Tazacorte, on els col·legis estan tancats des del principi de l’erupció.

 

Aeroport

 

L’aeroport de la Palma ha sigut buidat de cendres i ha recuperat la seua operativitat, però les aerolínies per raons de seguretat mantenen els vols cancel·lats, per la qual cosa ha sigut reforçat el transport marítim.

Així i tot, l’aerolínia Binter ha informat que la situació del núvol de cendra obliga a mantindre la paralització temporal dels vols amb La Palma. Ha assenyalat que pren esta decisió per “causes de força major” i que, en este sentit, els vols programats per a hui han sigut cancel·lats fins a les 13.00 hores.

Segons ha traslladat la companyia en un comunicat, la paralització de l’operativa es mantindrà fins que les condicions “milloren i permeten volar garantint la seguretat”.

D’altra banda, han indicat que l’aerolínia està atenent “pels canals habituals” les sol·licituds de canvis o reembossaments que pogueren rebre’s per part dels passatgers afectats en estos vols.

A pesar que el volcà emet 25.000 tones diàries de diòxid de sofre, la qualitat de l’aire per a la població en tota l’illa és bona i no hi ha cap risc.

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els sindicats de docents formalitzen una vaga indefinida a partir de l’11 de maig

Els sindicats STEPV, CCOO i UGT registren una vaga indefinida docent des de l'11 de maig i preparen mobilitzacions mentres exigixen propostes concretes al Consell.

PP i Vox perfilen la seua llista de compareixents per a la comissió sobre les VPP d’Alacant

PP i Vox registren les seues propostes de treball per a la comissió que investiga l'adjudicació irregular de vivendes de protecció pública a Alacant, amb desenes de càrrecs polítics i tècnics cridats a declarar.

Gandia presenta la 51 edició del seu concurs internacional de fideuà, que se celebrarà el 10 de juny

Gandia ha presentat la 51 edició del seu concurs internacional de fideuà, que se celebrarà el 10 de juny en el Moll dels Borja i repartirà premis econòmics i guardons especials.

El PP exigix al PSPV una rectificació per al·lusions al nazisme en Les Corts

El PPCV reclama al síndic del PSPV en Les Corts que es disculpe per unes al·lusions al nazisme durant el debat sobre la prioritat nacional, que els populars consideren un insult al seu partit i als seus votants.

Presó provisional per a tres detinguts pel crim de l’empresari Jesús Tavira

La jutgessa envia a presó provisional sense fiança a tres dels quatre detinguts pel crim de l'empresari alacantí Jesús Tavira, el cadàver del qual va aparéixer enterrat en un pou en Bacarot. La investigació continua en un jutjat distint per al quart investigat, ja implicat en la causa per la desaparició.

La 61 Fira del Llibre de València obri amb xifres rècord i més activitats en Vivers

La 61 Fira del Llibre de València obri als Jardins de Vivers amb 105 expositors, més de 200 activitats i 1.800 firmes, consolidada com a gran cita cultural valenciana.

Recuperen a Alacant els cossos de tres migrants trobats en la mar

Els cossos d'un home, una dona i un menor han sigut recuperats en avançat estat de descomposició en aigües de la província d'Alacant, en diferents punts del litoral.

Corberán avisa davant l’Atlètic: espera la seua millor versió malgrat la Champions

Carlos Corberán afronta el dol de lliga davant l'Atlètic de Madrid convençut que el rival mostrarà la seua millor versió, malgrat estar entre les semifinals de la Lliga de Campions enfront de l'Arsenal. El tècnic subratlla l'exigència del xoc, la necessitat de punts per a la permanència i la importància de mantindre la màxima mentalitat competitiva.