13.9 C
València
Dissabte, 14 febrer, 2026

La lava del volcà de la Palma pren velocitat i avança cap a la costa

 

El volcà de la Palma ha vist el dia en què es compleix la seua primera setmana d’erupció una estabilització en els seus indicadors, la qual cosa ha permés el retorn a les seues cases d’una part dels veïns, però alhora ha continuat avançant la colada nord fins al punt que ha atropellat l’església, el centre de salut i altres edificis de Todoque.

La lava, que semblava estabilitzada i tranquil·la des de fa uns dies en eixe nucli de població de 1.200 habitants, tots evacuats, ha pres velocitat a la vesprada i ha irromput de manera agressiva en Todoque i ha derrocat, entre altres immobles, l’església, el consultori mèdic i l’associació de veïns.

Ahir al matí el Cabildo de la Palma havia permés a veïns de Todoque evacuats accedir al seu domicili per a retirar les seues pertinences. I al migdia, el comité director del Pla Especial de Protecció Civil i Atenció d’Emergències per Risc Volcànic de Canàries (Pevolca) va realitzar un diagnòstic d’estabilització eruptiva del volcà.

Eixa estabilització ha permés que les aproximadament 160 persones que van ser desallotjades en la vesprada del divendres de Tajuya, Tacande de Abajo i part de Tacande de Arriba hagen pogut tornar a les seues cases. Els indicadors més estables són el tremor sísmic, els senyals sísmics i les deformacions del terreny.

L’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan) ha informat que la deformació registrada per la xarxa geodèsica canària mostra un procés de deflació, que indicaria una disminució de la pressió en el sistema magmàtic, però això no implica necessàriament que l’erupció s’estiga acostant a la seua finalització.

Esta estabilització no ha impedit que la lava, que aconsegueix una temperatura de 1.237 graus centígrads, continue eixint des dels seus dos centres emissors principals, un en la part baixa del con, la bugada del qual és més fluida i avança cap al nord per damunt de la primera bugada sorgida el 19 de setembre, i una altra que es dirigeix al sud a uns 30 metres per hora i que ha afectat noves zones però sobretot erms i pastures.

Les persones evacuades des del començament de l’erupció s’acosten a les 6.000, encara que ja tots estan allotjats en cases d’amics o familiars, segones residències, centres sociosanitaris i hotels, de manera que no queda ningú en l’aquarterament El Fuerte.

En les últimes hores hi ha hagut una major arribada de cendres a municipis allunyats del centre eruptiu, com a Santa Cruz de la Palma, Vila de Mazo, Breña Alta, Breña Bajai Puntallana, a causa dels vents que bufen des del sud-oest en altures superiors als 1.400 metres, quan el núvol de gasos del volcà puja fins als 4.000 metres.

La pluja de cendres ha portat a la suspensió de les classes als municipis de Santa Cruz de la Palma i Breña Alta, que se sumen als dels Planos d’Aridane, El Pas i Tazacorte, on els col·legis estan tancats des del principi de l’erupció.

 

Aeroport

 

L’aeroport de la Palma ha sigut buidat de cendres i ha recuperat la seua operativitat, però les aerolínies per raons de seguretat mantenen els vols cancel·lats, per la qual cosa ha sigut reforçat el transport marítim.

Així i tot, l’aerolínia Binter ha informat que la situació del núvol de cendra obliga a mantindre la paralització temporal dels vols amb La Palma. Ha assenyalat que pren esta decisió per “causes de força major” i que, en este sentit, els vols programats per a hui han sigut cancel·lats fins a les 13.00 hores.

Segons ha traslladat la companyia en un comunicat, la paralització de l’operativa es mantindrà fins que les condicions “milloren i permeten volar garantint la seguretat”.

D’altra banda, han indicat que l’aerolínia està atenent “pels canals habituals” les sol·licituds de canvis o reembossaments que pogueren rebre’s per part dels passatgers afectats en estos vols.

A pesar que el volcà emet 25.000 tones diàries de diòxid de sofre, la qualitat de l’aire per a la població en tota l’illa és bona i no hi ha cap risc.

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.