La lava del volcà de la Palma pren velocitat i avança cap a la costa

 

El volcà de la Palma ha vist el dia en què es compleix la seua primera setmana d’erupció una estabilització en els seus indicadors, la qual cosa ha permés el retorn a les seues cases d’una part dels veïns, però alhora ha continuat avançant la colada nord fins al punt que ha atropellat l’església, el centre de salut i altres edificis de Todoque.

La lava, que semblava estabilitzada i tranquil·la des de fa uns dies en eixe nucli de població de 1.200 habitants, tots evacuats, ha pres velocitat a la vesprada i ha irromput de manera agressiva en Todoque i ha derrocat, entre altres immobles, l’església, el consultori mèdic i l’associació de veïns.

Ahir al matí el Cabildo de la Palma havia permés a veïns de Todoque evacuats accedir al seu domicili per a retirar les seues pertinences. I al migdia, el comité director del Pla Especial de Protecció Civil i Atenció d’Emergències per Risc Volcànic de Canàries (Pevolca) va realitzar un diagnòstic d’estabilització eruptiva del volcà.

Eixa estabilització ha permés que les aproximadament 160 persones que van ser desallotjades en la vesprada del divendres de Tajuya, Tacande de Abajo i part de Tacande de Arriba hagen pogut tornar a les seues cases. Els indicadors més estables són el tremor sísmic, els senyals sísmics i les deformacions del terreny.

L’Institut Vulcanològic de Canàries (Involcan) ha informat que la deformació registrada per la xarxa geodèsica canària mostra un procés de deflació, que indicaria una disminució de la pressió en el sistema magmàtic, però això no implica necessàriament que l’erupció s’estiga acostant a la seua finalització.

Esta estabilització no ha impedit que la lava, que aconsegueix una temperatura de 1.237 graus centígrads, continue eixint des dels seus dos centres emissors principals, un en la part baixa del con, la bugada del qual és més fluida i avança cap al nord per damunt de la primera bugada sorgida el 19 de setembre, i una altra que es dirigeix al sud a uns 30 metres per hora i que ha afectat noves zones però sobretot erms i pastures.

Les persones evacuades des del començament de l’erupció s’acosten a les 6.000, encara que ja tots estan allotjats en cases d’amics o familiars, segones residències, centres sociosanitaris i hotels, de manera que no queda ningú en l’aquarterament El Fuerte.

En les últimes hores hi ha hagut una major arribada de cendres a municipis allunyats del centre eruptiu, com a Santa Cruz de la Palma, Vila de Mazo, Breña Alta, Breña Bajai Puntallana, a causa dels vents que bufen des del sud-oest en altures superiors als 1.400 metres, quan el núvol de gasos del volcà puja fins als 4.000 metres.

La pluja de cendres ha portat a la suspensió de les classes als municipis de Santa Cruz de la Palma i Breña Alta, que se sumen als dels Planos d’Aridane, El Pas i Tazacorte, on els col·legis estan tancats des del principi de l’erupció.

 

Aeroport

 

L’aeroport de la Palma ha sigut buidat de cendres i ha recuperat la seua operativitat, però les aerolínies per raons de seguretat mantenen els vols cancel·lats, per la qual cosa ha sigut reforçat el transport marítim.

Així i tot, l’aerolínia Binter ha informat que la situació del núvol de cendra obliga a mantindre la paralització temporal dels vols amb La Palma. Ha assenyalat que pren esta decisió per «causes de força major» i que, en este sentit, els vols programats per a hui han sigut cancel·lats fins a les 13.00 hores.

Segons ha traslladat la companyia en un comunicat, la paralització de l’operativa es mantindrà fins que les condicions «milloren i permeten volar garantint la seguretat».

D’altra banda, han indicat que l’aerolínia està atenent «pels canals habituals» les sol·licituds de canvis o reembossaments que pogueren rebre’s per part dels passatgers afectats en estos vols.

A pesar que el volcà emet 25.000 tones diàries de diòxid de sofre, la qualitat de l’aire per a la població en tota l’illa és bona i no hi ha cap risc.

 

Últimes notícies

Chelva i Utiel freguen els 40 graus en una nova jornada de calor extrema

Les màximes han arribat hui fins als 39,8 graus en municipis de linterior de la província de València, en una jornada amb avís taronja dAemet per calor extrema. Ademuz ha tornat a batre el seu rècord de temperatura més alta en un mes de setembre.

Els col·lectius valencianistes criden a buidar Mestalla fins al minut 19 contra Lim

Diversos col·lectius d’aficionats del València CF han demanat que els abonats no entren a Mestalla davant del Barcelona fins al minut 19, en una nova protesta contra la gestió de Peter Lim i Meriton.

El nou finançament autonòmic tira avant amb el suport de Catalunya i Canàries

El Consell de Política Fiscal i Financera ha aprovat la proposta de reforma del finançament autonòmic de Hisenda amb el suport de Catalunya i Canàries, que preveu 20.975 milions d’euros addicionals per a les comunitats autònomes en 2027.

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.