Mor José Luis Balbín, mític presentador de ‘La clave’, als 81 anys

El periodista José Luis Balbín, mític presentador del programa ‘La Clave‘, ha mort als 81 anys a Madrid al voltant de les 19.00 hores, segons ha confirmat la seua família en el seu compte oficial de Twitter. Els seus familiars han agraït les «contínues mostres d’afecte i respecte» que han rebut i han detallat que, tal com ell va voler, les seues restes seran portades a la seua ciutat natal, Pravia.

El comunicador, referent en la televisió pel seu bon fer en els espais d’actualitat i debat, tenia 81 anys i marxa deixant un enorme llegat i la imatge ja històrica d’aqueix intel·ligent periodista que dirigia els debats amb la seua pipa encesa a la mà.

Natural de Pravia, va aconseguir la seua major cota de popularitat gràcies al programa ‘La clave’, que es va emetre en TVE entre 1976 i 1985 i posteriorment en Antena 3 entre 1990 i 1993. La primera etapa és tot un emblema de la Transició i a les seues tertúlies van acudir rostres de gran importància com Santiago Carrillo, Severo Ochoa o Olof Palme. No obstant això, la seua manera de tractar alguns temes li van provocar grans pressions, fins i tot per part del govern.

L’asturià va aconseguir una gran popularitat en La Transició amb la seua emissió; en ell s’abordaven temes d’actualitat que afectaven la societat espanyola acompanyats, de l’emissió d’una pel·lícula. Entre els convidats van aparéixer els personatges més rellevants de l’època com Julio Anguita, Miguel Herrero i Rodríguez de Miñón, Santiago Carrillo o Alfonso Guerra, entre altres.

Balbín va desenvolupar una gran carrera en televisió arribant a ser director dels serveis informatius d’RTVE a principis dels 80, un càrrec del qual seria destituït a penes uns mesos després. El programa d’entrevistes ‘La senda’ en Antena 3 i ‘Las claves’ en TVE van ser uns altres dels formats que la van mantindre en la pantalla petita, però l’asturià també va saber traure partit al seu talent en altres mitjans de comunicació. Això sí, el major reconeixement arribaria en 2015 amb el Premi Nacional de Televisió.

Ràdio, premsa i molts setmanaris

L’històric periodista va col·laborar amb Antena 3 Radio i posteriorment es va traslladar a COPE, però va tindre encara més presència en la premsa escrita. Va treballar en el diari Pueblo, va col·laborar amb el setmanari Interviú, va ser nomenat director d’Article 20 i el novembre de 2000 va fundar el seu propi setmanari sota el títol de la Clau, sent el seu director fins al seu tancament l’any 2008.

Les restes mortals de Balbín seran traslladats, tal com ha expressat Julia Mesoneros i com desitjava el periodista, a Pravia, la seua ciutat natal.

Julia Mesonero, la parella del periodista, és qui ha signat la nota de Twitter amb la qual ha confirmat la defunció.

Últimes notícies

València tanca parcs i suspén activitats per l’alerta taronja per pluges

L’Ajuntament de València ha activat des de les 14.00 hores un dispositiu especial per l’alerta taronja per pluges, amb el tancament de parcs, jardins i cementeris i la suspensió d’activitats a l’aire lliure i en centres educatius.

La Comunitat Valenciana reclama mesures urgents per a frenar l’arròs importat de Myanmar

El conseller Miguel Barrachina ha anunciat que exigirà a Luis Planas l’activació de clàusules de salvaguarda davant les importacions massives d’arròs de Myanmar, que assegura que deixen els arrossars valencians sense collita i venen a la meitat de preu.

La Comissió de la dana al Senat citarà Hugo Morán i nous testimonis clau

La Comissió de la dana de València al Senat ha acordat noves compareixences per als dies 21 i 28, amb la citació d’Hugo Morán, responsables hidrològics i càrrecs vinculats a la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Una dona de 47 anys, en presó per apunyalar mortalment un home a Requena

La Guàrdia Civil ha detingut una dona de 47 anys per la mort a ganivetades d’un home de 51 anys a Requena. El jutjat ha acordat el seu ingrés en presó preventiva mentre continua la investigació.

Consum arriba al 50% del seu pla d’expansió amb una nova tenda a Viladecans

Consum ha arribat al 50% del seu pla d’expansió de 2026 amb la inauguració, este dijous, d’un nou supermercat a Viladecans, el novè obert enguany. La cooperativa valenciana preveu sumar encara nou establiments més abans que acabe l’any, amb noves tendes a la Comunitat Valenciana, Catalunya i Andalusia.

Acció Ecologista-Agró afirma que la majoria d’incendis forestals es podrien evitar

Acció Ecologista-Agró assegura que la major part dels incendis forestals d’este estiu a la Comunitat Valenciana són evitables i reclama a la Generalitat una estratègia potent contra les causes humanes.

Detinguda a Granada una dona amb més de 200 antecedents i ordre de cerca per estafa

La Policia Nacional ha detingut a Granada una dona de 53 anys amb més de 200 antecedents, buscada per una estafa a Torremolinos i amb prohibició d'acostar-se a València per un delicte agreujat de furt.

Les sales de cine de sis autonomies perden 3,5 milions en ajudes per un canvi de criteri d’Hisenda

Les sales de cine de sis comunitats, entre elles la Comunitat Valenciana, perdran 3,5 milions d’euros en ajudes per un canvi d’interpretació d’Hisenda que FECE atribuïx a un error de Cultura, ministeri que nega qualsevol responsabilitat.