Mor José Luis Balbín, mític presentador de ‘La clave’, als 81 anys

El periodista José Luis Balbín, mític presentador del programa ‘La Clave‘, ha mort als 81 anys a Madrid al voltant de les 19.00 hores, segons ha confirmat la seua família en el seu compte oficial de Twitter. Els seus familiars han agraït les “contínues mostres d’afecte i respecte” que han rebut i han detallat que, tal com ell va voler, les seues restes seran portades a la seua ciutat natal, Pravia.

El comunicador, referent en la televisió pel seu bon fer en els espais d’actualitat i debat, tenia 81 anys i marxa deixant un enorme llegat i la imatge ja històrica d’aqueix intel·ligent periodista que dirigia els debats amb la seua pipa encesa a la mà.

Natural de Pravia, va aconseguir la seua major cota de popularitat gràcies al programa ‘La clave’, que es va emetre en TVE entre 1976 i 1985 i posteriorment en Antena 3 entre 1990 i 1993. La primera etapa és tot un emblema de la Transició i a les seues tertúlies van acudir rostres de gran importància com Santiago Carrillo, Severo Ochoa o Olof Palme. No obstant això, la seua manera de tractar alguns temes li van provocar grans pressions, fins i tot per part del govern.

L’asturià va aconseguir una gran popularitat en La Transició amb la seua emissió; en ell s’abordaven temes d’actualitat que afectaven la societat espanyola acompanyats, de l’emissió d’una pel·lícula. Entre els convidats van aparéixer els personatges més rellevants de l’època com Julio Anguita, Miguel Herrero i Rodríguez de Miñón, Santiago Carrillo o Alfonso Guerra, entre altres.

Balbín va desenvolupar una gran carrera en televisió arribant a ser director dels serveis informatius d’RTVE a principis dels 80, un càrrec del qual seria destituït a penes uns mesos després. El programa d’entrevistes ‘La senda’ en Antena 3 i ‘Las claves’ en TVE van ser uns altres dels formats que la van mantindre en la pantalla petita, però l’asturià també va saber traure partit al seu talent en altres mitjans de comunicació. Això sí, el major reconeixement arribaria en 2015 amb el Premi Nacional de Televisió.

Ràdio, premsa i molts setmanaris

L’històric periodista va col·laborar amb Antena 3 Radio i posteriorment es va traslladar a COPE, però va tindre encara més presència en la premsa escrita. Va treballar en el diari Pueblo, va col·laborar amb el setmanari Interviú, va ser nomenat director d’Article 20 i el novembre de 2000 va fundar el seu propi setmanari sota el títol de la Clau, sent el seu director fins al seu tancament l’any 2008.

Les restes mortals de Balbín seran traslladats, tal com ha expressat Julia Mesoneros i com desitjava el periodista, a Pravia, la seua ciutat natal.

Julia Mesonero, la parella del periodista, és qui ha signat la nota de Twitter amb la qual ha confirmat la defunció.

Últimes notícies

Marciano Gómez resta importància a la denúncia del PSPV davant la Fiscalia per la circular sobre migrants

Marciano Gómez defén que la circular vigent de Sanitat facilita la regularització de migrants i minimitza la denúncia del PSPV davant la Fiscalia, que considera possible amb qualsevol document.

La Generalitat impulsa materials d’emergència accessibles per a persones amb discapacitat

La Generalitat ha presentat nous materials d'informació preventiva i d'autoprotecció davant inundacions i nevades adaptats a persones amb discapacitat, majors i col·lectius vulnerables.

Educació amplia l’oferta d’FP amb 19 nous cicles per al curs 2026-2027

La Conselleria d'Educació autoritza 70 cicles formatius i, després de desactivar 51, incrementa l'oferta de Formació Professional en 19 nous cicles adaptats al teixit productiu valencià.

Catalá obri la porta a comprar la part de la Diputació de l’antic edifici d’Hisenda a València

L'alcaldessa de València, María José Catalá, considera complexa la venda del 60% municipal de l'antic edifici d'Hisenda i es mostra oberta a negociar amb la Diputació la compra del seu 40% i un possible ús compartit de l'immoble.

Els accidents laborals causen 12 morts en la Comunitat Valenciana fins a març

Els accidents laborals provoquen 170 morts a Espanya en el primer trimestre, 12 d'elles en la Comunitat Valenciana, on totes les defuncions es produïxen durant la jornada de treball.

Els ajuntaments activen projectes locals per a 120.000 vivendes de protecció pública

Els ajuntaments poden posar en marxa Projectes Residencials Locals per a promoure fins a 120.000 vivendes de protecció pública en sòls dotacionals i patrimonials hui infrautilitzats.

El Suprem reclama de nou al Parlament Europeu alçar la immunitat de Alvise per assetjament

El Tribunal Suprem sol·licita per tercera vegada al Parlament Europeu el suplicatori per a retirar la immunitat a l'eurodiputat Luis Perez, Alvise, i investigar-li per presumpte assetjament i revelacion de secrets a exmembres del seu partit.

Catalá reclama al Govern una reunió pel Sidi Saler després d’un any sense resposta

L'alcaldessa de València, María José Catalá, manté la seua exigència de reunir-se amb el Ministeri per a la Transició Ecològica per a definir el futur de l'antic hotel Sidi Saler, tancat i abandonat, després de més d'un any sense resposta.