15.1 C
València
Dimarts, 30 desembre, 2025

Ordenen evacuar diversos nuclis de població de la Laguna pel volcà de La Palma

 

La nova bugada del volcà de la Palma està causant estralls, que han obligat a nous confinaments i que afecten més de 3.000 persones.

Amenaçant zones que fins al moment no estaven en risc, el volcà, amb el seu baluern i les seues explosions, no dona treva.

Preocupa la direcció del vent, que podria obligar a tancar l’espai aeri i es tem que afecte fins i tot el de Tenerife. S’espera que el vent canvie a l’oest, un gir que podria provocar el desplaçament de cendres i de diòxid de sofre, un gas especialment tòxic.

A més, durant la passada nit la velocitat dels rius de lava no va deixar d’augmentar, arribant a baixar a 700 metres per hora.

Per este motiu han ordenat evacuar diversos nuclis de població de la Laguna pel volcà de La Palma.

Els experts no saben si el volcà està recarregant magma o encara expulsa el que hi ha en el reservori

 

Els sismòlegs analitzen els terratrémols que no paren La Palma, perquè a tanta profunditat, hui es localitzen 40 quilòmetres, poden significar dos coses: o que es buida el magma i es reajusten les plaques, o que s’està recarregant la cambra magmàtica. Si això fora així, la injecció permanent de magma al reservorio presagiaria que l’erupció podria durar molt de temps.

 

La lava flueix lenta i amenaça àrees en les quals s’ha evacuat a 800 persones

 

La bugada que va obligar a evacuar ahir a unes 800 persones en Los Llanos d’Aridane avança lenta però inexorablement amenaçant elements urbans, i els tècnics de l’emergència volcànica esperen supervisar un mapa de perillositat respecte al rumb que podria prendre la lava.

El mapa ha sigut encarregat pel director tècnic del Pevolca, Miguel Ángel Morcuende, qui també ha especificat que la xifra de persones evacuades de Los Llanos d’Aridane pot variar perquè molts veïns havien abandonat la zona prèviament, fa dies, retirant estris dels seus habitatges en previsió que poguera ocórrer alguna cosa.

A més, la portaveu científica del Pevolca, María José Blanco, ha indicat que en les últimes hores ha augmentat el senyal de tremor volcànic, la qual cosa en principi assenyala que hi ha un major contingut de gas en el magma que està eixint del centre eruptiu.

 

L’altura de la columna de cendres i gasos aconsegueix els 3.500 metres i encara que les brises són favorables a la qualitat de l’aire,  portaran les cendres a l’oest i est de la Palma, i fonamentalment al sud, i no es descarta que caiga cendra fina en el sud de Tenerife.

És probable que afecte les operacions en l’aeroport de la Palma, i podria fer-lo en el de Tenerife sud, encara que no s’esperen canvis en este aspecte fins al dijous, ha afegit María José Blanco.

Ordenen evacuar diversos nuclis de població de la Laguna per la proximitat de la lava del volcà de la Palma

El Pevolca ha ordenat evacuar diversos nuclis poblacionals de la Laguna a causa de l’avanç de la bugada de lava del volcà de la Palma. Este desallotjament afecta quasi 800 veïns de la vall de Los Llanos.

Últimes notícies

Nit de cap d’any: els suplements del taxi poden arribar a 6,7 euros en diverses ciutats

L'OCU assenyala que en Nit de cap d'any els taxis apliquen recàrrecs fixos que encarixen el trajecte. Madrid, Lleida i Palma figuren entre les ciutats amb suplements més alts.

Anticicló en Nit de cap d’any: més fred i boires denses a l’interior

El dimecres de Nit de cap d'any estarà marcat per un anticicló que deixarà temps estable, descens tèrmic i boires persistents a l'interior. Aemet preveu gelades generalitzades i tramuntana a l'Empordà.

Detingut un veí per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un veí de l'immoble ha sigut detingut per la seua presumpta relació amb l'incendi registrat el dilluns a Crevillent. Una jove de 25 anys va morir a l'hospital i va haver-hi una evacuació massiva.

El València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener i el València-Unicaja s’avança al dissabte 10

L'ajornat València-Casademont es jugarà el dilluns 12 de gener a les 20.30 en el Roig Arena. El dol amb Unicaja s'avança al dissabte 10 a les 18.30.

5 anys i 11 mesos de presó per intentar assassinar a la seua dona després de comunicar-li la ruptura

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a cinc anys i onze mesos de presó a un home per la temptativa d'homicidi de la seua dona amb un cúter després d'anunciar-li la ruptura. La sentència aplica agreujants de gènere i parentiu i imposa allunyament, retirada de pàtria potestat i possible expulsió.

El Vila-real té al seu abast la millor primera tornada de la seua història

L'equip de Marcelino suma 35 punts en 16 jornades i, amb tres partits per jugar, li basten 5 de 9 per a batre el seu millor registre de primera volta. També perseguix el rècord golejador i ja no pot millorar el defensiu.

Morant acusa el Consell d’executar només el 27% de la inversió educativa

Diana Morant ha denunciat que el Consell només ha executat el 27% de les inversions en Educació i un 20% en Servicis Socials. Ha qualificat el balanç de l'any com a suspens total i ha criticat la pròrroga pressupostària.

Quinta jornada sense resultats en la busca dels tres espanyols desapareguts a Indonèsia

Els equips han tancat sense troballes la quinta jornada per a localitzar a tres espanyols després del naufragi prop de Padar. L'operatiu seguirà el dimecres.