Desmantellada una organització criminal dedicada a estafes per ‘sextorsió’

La Guàrdia Civil de la Regió de Múrcia ha desenvolupat l’operació ‘Vaourtour’, una investigació dirigida a esclarir una sèrie d’extorsions, comeses a través Internet, que ha culminat amb la detenció/investigació de 10 persones com a presumptes autores dels delictes d’extorsió, blanqueig de capitals i de pertinença a organització criminal.

La Guàrdia Civil ha esclarit una quinzena de delictes i manté la investigació oberta davant les sospites que existisquen més implicats.

La investigació es va iniciar el mes de maig del passat any, quan guàrdies civils de l’equip @ de Lorca, especialitzats en investigacions de ciberdelinqüència, van tindre coneixement de sospitoses transaccions econòmiques vinculades a dos veïns del municipi d’Águilas suposadament relacionats amb una pàgina en línia d’anuncis de caràcter sexual.

La investigació desenvolupada va anar destapant un entramat delictiu presumptament dedicat a estafes comeses mitjançant el mètode conegut com a ‘sextorsió’.

Tot s’iniciava quan els particulars accedien a pàgines web dedicades a promocionar trobades sexuals. Si bé, en la majoria dels casos, la cita mai arribava a produir-se, al cap d’un parell de dies aquests usuaris rebien una trucada telefònica en la qual se’ls exigien una certa quantitat de diners en concepte de les molèsties ocasionades.

En cas de no accedir al pagament, els amenaçaven de difondre el contingut de les converses mantingudes amb les prestadores dels serveis sexuals, per la qual cosa algunes de les víctimes van accedir a realitzar una primera transferència econòmica.

Van arribar a pagar 1.500 euros per a protegir la seua intimitat


L’extorsió continuava, de tal forma que les quantitats exigides anaven incrementant-se successivament, arribant fins i tot a aconseguir els 1.500 euros. En tractar-se d’amenaces que poden afectar la reputació de les víctimes, en alguns dels casos, l’extorsió no arribava a denunciar-se.

Els investigadors van esbrinar que les víctimes, assentades en diferents municipis de la geografia nacional, havien transferit l’import sol·licitat a través de la banca en línia o de transferències realitzades des de caixers automàtics, a comptes bancaris dels dos sospitosos, veïns del municipi murcià d’Águilas.

Pel que sembla, aquests dos primers subjectes eren els encarregats de rebre els pagaments, dels quals obtenien un percentatge, enviant la resta dels diners a altres membres del grup criminal, assentats a la Comunitat Valenciana que, a través de diferents operacions bancàries i d’apostes esportives en línia, suposadament blanquejaven els diners.

Fins al moment, la Benemèrita han identificat 10 persones, sis de les quals, veïnes del municipi murcià d’Águilas (2), dels municipis valencians de Burjassot (2) i Sagunt (1) i de Huelva, han sigut detingudes; i altres quatre, residents a les Illes Balears (1) i a València (3) han resultat investigades, totes elles com a presumptes autores dels delictes d’extorsió, blanqueig de capitals i de pertinença a organització criminal.

L’operació ‘Vaourtour’ ha culminat amb l’esclariment d’una quinzena de delictes, si bé la investigació continua oberta al no descartar que existisquen altres persones implicades.

Les diligències instruïdes han sigut posades a la disposició del jutjat d’Instrucció de Lorca (Múrcia).

Equips @


La investigació desenvolupada es troba emmarcada en l’Ordre de Servei 29/2021, per la qual es creen els Equips @, de prevenció i resposta en matèria de ciberdelinqüència.

Es tracta d’equips funcionals encarregats de reforçar la resposta en matèria de ciberdelinqüència, en particular davant estafes en la xarxa. Així mateix, constitueixen el primer nivell de resposta específica a la cibercriminalitat, fent costat a les unitats territorials que es troben orientades a la ciutadania, realitzant un primer tractament d’aquesta mena de delictes, fent costat a la Policia Judicial específica mitjançant l’anàlisi dels ciberdelictes, i potenciant la interlocució de qualitat amb les víctimes.

En la 5a Zona de la Guàrdia Civil, Regió de Múrcia, s’ha creat un equip d’àmbit regional, a la ciutat de Múrcia, i altres sis equips més a nivell comarcal en els municipis de Las Torres de Cotillas, Cieza, Caravaca de la Cruz, Los Alcázares, Cartagena i Lorca, compostos per un total de 21 guàrdies civils.

Tots ells treballen coordinats tècnicament amb l’Equip @ Nacional, que al seu torn està enquadrat en l’estructura de la Prefectura de Policia Judicial.

Els Equips @ s’encarreguen de

Reforçar la resposta del Cos en matèria de ciberdelinqüència, en particular, davant les estafes en la xarxa, que constitueixen un dels principals problemes en aquest àmbit.
• Rebre aquelles denúncies per ciberdelicte que, pel seu grau de complexitat, precisen una intervenció específica, a més d’elaborar els informes que s’establisquen i supervisar la qualitat de l’enregistrament de les denúncies rebudes.
Assegurar l’atenció a les víctimes i perjudicats del ciberdelicte.
• Oferir un assessorament i proporcionar una atenció específica a ciutadans i empreses sobretot el relacionat amb la ciberdelinqüència, específicament amb les estafes en la xarxa.
Assessorar i orientar als membres del Cos de les unitats territorials que reben denúncies per ciberdelicte, sobretot estafes en la xarxa.
Generar un desplegament d’unitats, els Equips @ que afavorisca el coneixement primerenc dels ciberdelictes que es cometen en el territori, que multiplique les capacitats d’investigació i d’atenció a les víctimes.
Realitzar investigacions bàsiques relatives a la cibercriminalitat conformement al recollit al Pla d’Actuació de Policia Judicial de cada Comandància, elevant als equips especialitzats les investigacions més complexes.

Últimes notícies

La delegada del Govern condemna el doble crim masclista de Dolores i crida a mantindre’s alerta

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana condemna l'assassinat d'una dona i el seu fill a Dolores i reclama a la societat màxima alerta davant el repunt de feminicidis.

Bernabé subratlla la ràpida resposta de Zapatero després de la seua imputació en l’Audiència Nacional

Pilar Bernabé subratlla que José Luis Rodríguez Zapatero va reaccionar de manera immediata a la seua imputació en l'Audiència Nacional i remarca el respecte del PSOE a la justícia.

Un centenar d’equips directius anuncia la seua dimissió en suport a la vaga docent en la Comunitat Valenciana

Un centenar d'equips directius de 300 centres de la Comunitat Valenciana anuncia que presentarà la seua dimissió en bloc per a recolzar la vaga indefinida del professorat i exigir més recursos per a l'escola pública.

Quique Llopis afronta en Xiamen la seua segona parada en la Lliga Diamant

Quique Llopis serà l'únic atleta espanyol en la reunió de la Lliga Diamant de Xiamen, on repetirà dol en els 110 metres barres abans del seu gran objectiu de l'estiu: l'Europeu de Birmingham.

Detingut un jove per tràfic de drogues en un festival de música electrònica a Montanejos

La Guàrdia Civil va detindre a un jove per tràfic de drogues durant el festival Dies de Camp a Montanejos i va tramitar 90 denúncies administratives per tinença i consum d'estupefaents en espais públics.

Pérez Llorca acusa el ministre Espanya de desatendre a la Comunitat Valenciana i el finançament autonòmic

El president Juanfran Pérez Llorca retrau al ministre Arcadi España que encara no haja respost a la seua petició de reunió i denúncia el retard en inversions ferroviàries, ajudes per la dana i finançament per a la Comunitat Valenciana.

PP i Vox bloquegen la tramitació de la taxa turística en Les Corts Valencianes

PP i Vox han unit forces en Les Corts per a impedir la tramitació de dos proposicions de llei del PSPV-PSOE i Compromís que buscaven implantar una taxa turística en la Comunitat Valenciana. El ple sí ha aprovat iniciatives sobre indemnitzacions a agricultors i defensa del sector citrícola.

Les Corts es detenen un minut per l’assassinat masclista de Dolores

El ple de Les Corts Valencianes guarda un minut de silenci per l'assassinat masclista d'una dona i el seu fill en la caserna de la Guàrdia Civil de Dolores, confirmat per Igualtat com a crim de violència de gènere.