Desmantellada una organització criminal dedicada a estafes per ‘sextorsió’

La Guàrdia Civil de la Regió de Múrcia ha desenvolupat l’operació ‘Vaourtour’, una investigació dirigida a esclarir una sèrie d’extorsions, comeses a través Internet, que ha culminat amb la detenció/investigació de 10 persones com a presumptes autores dels delictes d’extorsió, blanqueig de capitals i de pertinença a organització criminal.

La Guàrdia Civil ha esclarit una quinzena de delictes i manté la investigació oberta davant les sospites que existisquen més implicats.

La investigació es va iniciar el mes de maig del passat any, quan guàrdies civils de l’equip @ de Lorca, especialitzats en investigacions de ciberdelinqüència, van tindre coneixement de sospitoses transaccions econòmiques vinculades a dos veïns del municipi d’Águilas suposadament relacionats amb una pàgina en línia d’anuncis de caràcter sexual.

La investigació desenvolupada va anar destapant un entramat delictiu presumptament dedicat a estafes comeses mitjançant el mètode conegut com a ‘sextorsió’.

Tot s’iniciava quan els particulars accedien a pàgines web dedicades a promocionar trobades sexuals. Si bé, en la majoria dels casos, la cita mai arribava a produir-se, al cap d’un parell de dies aquests usuaris rebien una trucada telefònica en la qual se’ls exigien una certa quantitat de diners en concepte de les molèsties ocasionades.

En cas de no accedir al pagament, els amenaçaven de difondre el contingut de les converses mantingudes amb les prestadores dels serveis sexuals, per la qual cosa algunes de les víctimes van accedir a realitzar una primera transferència econòmica.

Van arribar a pagar 1.500 euros per a protegir la seua intimitat


L’extorsió continuava, de tal forma que les quantitats exigides anaven incrementant-se successivament, arribant fins i tot a aconseguir els 1.500 euros. En tractar-se d’amenaces que poden afectar la reputació de les víctimes, en alguns dels casos, l’extorsió no arribava a denunciar-se.

Els investigadors van esbrinar que les víctimes, assentades en diferents municipis de la geografia nacional, havien transferit l’import sol·licitat a través de la banca en línia o de transferències realitzades des de caixers automàtics, a comptes bancaris dels dos sospitosos, veïns del municipi murcià d’Águilas.

Pel que sembla, aquests dos primers subjectes eren els encarregats de rebre els pagaments, dels quals obtenien un percentatge, enviant la resta dels diners a altres membres del grup criminal, assentats a la Comunitat Valenciana que, a través de diferents operacions bancàries i d’apostes esportives en línia, suposadament blanquejaven els diners.

Fins al moment, la Benemèrita han identificat 10 persones, sis de les quals, veïnes del municipi murcià d’Águilas (2), dels municipis valencians de Burjassot (2) i Sagunt (1) i de Huelva, han sigut detingudes; i altres quatre, residents a les Illes Balears (1) i a València (3) han resultat investigades, totes elles com a presumptes autores dels delictes d’extorsió, blanqueig de capitals i de pertinença a organització criminal.

L’operació ‘Vaourtour’ ha culminat amb l’esclariment d’una quinzena de delictes, si bé la investigació continua oberta al no descartar que existisquen altres persones implicades.

Les diligències instruïdes han sigut posades a la disposició del jutjat d’Instrucció de Lorca (Múrcia).

Equips @


La investigació desenvolupada es troba emmarcada en l’Ordre de Servei 29/2021, per la qual es creen els Equips @, de prevenció i resposta en matèria de ciberdelinqüència.

Es tracta d’equips funcionals encarregats de reforçar la resposta en matèria de ciberdelinqüència, en particular davant estafes en la xarxa. Així mateix, constitueixen el primer nivell de resposta específica a la cibercriminalitat, fent costat a les unitats territorials que es troben orientades a la ciutadania, realitzant un primer tractament d’aquesta mena de delictes, fent costat a la Policia Judicial específica mitjançant l’anàlisi dels ciberdelictes, i potenciant la interlocució de qualitat amb les víctimes.

En la 5a Zona de la Guàrdia Civil, Regió de Múrcia, s’ha creat un equip d’àmbit regional, a la ciutat de Múrcia, i altres sis equips més a nivell comarcal en els municipis de Las Torres de Cotillas, Cieza, Caravaca de la Cruz, Los Alcázares, Cartagena i Lorca, compostos per un total de 21 guàrdies civils.

Tots ells treballen coordinats tècnicament amb l’Equip @ Nacional, que al seu torn està enquadrat en l’estructura de la Prefectura de Policia Judicial.

Els Equips @ s’encarreguen de

Reforçar la resposta del Cos en matèria de ciberdelinqüència, en particular, davant les estafes en la xarxa, que constitueixen un dels principals problemes en aquest àmbit.
• Rebre aquelles denúncies per ciberdelicte que, pel seu grau de complexitat, precisen una intervenció específica, a més d’elaborar els informes que s’establisquen i supervisar la qualitat de l’enregistrament de les denúncies rebudes.
Assegurar l’atenció a les víctimes i perjudicats del ciberdelicte.
• Oferir un assessorament i proporcionar una atenció específica a ciutadans i empreses sobretot el relacionat amb la ciberdelinqüència, específicament amb les estafes en la xarxa.
Assessorar i orientar als membres del Cos de les unitats territorials que reben denúncies per ciberdelicte, sobretot estafes en la xarxa.
Generar un desplegament d’unitats, els Equips @ que afavorisca el coneixement primerenc dels ciberdelictes que es cometen en el territori, que multiplique les capacitats d’investigació i d’atenció a les víctimes.
Realitzar investigacions bàsiques relatives a la cibercriminalitat conformement al recollit al Pla d’Actuació de Policia Judicial de cada Comandància, elevant als equips especialitzats les investigacions més complexes.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

València entra en la recta final de les Falles amb la ciutat abarrotada de turistes

València afronta els últims dies de les Falles de 2026 amb la ciutat saturada de visitants, alta ocupació turística i un calendari festiu intens que culmina en la Nit del Foc i la Cremà.

APTUR CV denuncia sabotatges en 450 vivendes turístiques de València després de les Falles

APTUR CV denuncia una onada de vandalisme en panys i façanes d'unes 450 vivendes turístiques a València durant els últims dies de les Falles, amb danys que xifra en 250.000 euros i un impacte en la convivència veïnal i la imatge de la ciutat.

Rototom Sunsplash 2026 revela un primer cartell amb Major Lazer, Shenseea i Protoje

El Rototom Sunsplash 2026 anuncia un potent primer avanç de cartell amb Major Lazer Soundsystem, Shenseea, Protoje, G-5 i referents històrics del reggae i el ska.

Més de 300 bombers vetlen per la seguretat en la cremà de les Falles de València 2026

Més de 300 bombers i un centenar de voluntaris de Protecció Civil integren el dispositiu especial per a la Nit de la Cremà a València, que supervisarà 95 falles amb especial atenció a les de major risc.

Modernitat i tradició enlluernen en la penúltima i eixordadora mascletà de les Falles 2026

La Pirotècnia Caballer FX Global Foc combina foc digital i pólvora clàssica en una mascletà de 180 quilos i cinc minuts de ritme ascendent que fa vibrar la plaça de l'Ajuntament de València.

Picasso, Warhol i Barceló protagonitzen una gran mostra sobre espiritualitat a Santa Pola

El Museu de la Mar de Santa Pola inaugura el 27 de març l'exposició Iter spirituale. Dos col·leccions, un recorregut per l'espiritualitat en l'art contemporani amb obres de Picasso, Warhol, Tàpies, Barceló o Mariscal.

La Nit del Foc cremarà 1.000 quilos de pólvora en un castell rítmic de 18 minuts

La Nit del Foc de Falles cremarà 1.000 quilos de material pirotècnic en un castell aeri de quasi 18 minuts, dissenyat per a mantindre un ritme constant i sense pauses.

Catalá ajorna al dia 20 el debat sobre l’Ofrena, les carpes falleres i la taxa turística

María José Catalá posposa al 20 de març la discussió sobre possibles canvis en l'Ofrena, el calendari de muntatge de carpes falleres i una eventual taxa turística lligada a les Falles.