Presó per a dos joves per la violació múltiple a una menor a Castelló

La Sala Penal ha confirmat la condemna a 23 i 21 anys de presó a dos joves per delictes d’agressió sexual, detenció il·legal i lesions a una menor d’edat que tornava a casa després de celebrar la nit de Cap d’Any en un municipi de Castelló.

La Sala desestima els recursos de cassació interposats pels dos condemnats contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de València, que va confirmar les penes de presó imposades per l’Audiència Provincial de Castelló com a autors d’un delicte continuat d’agressió sexual amb accés carnal (violació) en concurs medial amb un delicte de detenció il·legal i com a cooperadors necessaris d’un altre delicte d’agressió sexual amb accés carnal (violació), així com un delicte lleu de lesions. A més, va fixar el pagament conjuntament i solidàriament de 50.000 euros la víctima com a indemnització.

Els fets van passar la matinada de l’1 de gener de 2019 quan després del sopar un dels dos condemnats, que eren temporers i vivien amb altres persones en un pis del municipi, va dir que sortia al carrer a comprar tabac. A les 5:00 hores va veure una jove sola, a qui no coneixia, que tornava al seu domicili després de celebrar la nit de Cap d’Any amb les seues amigues a la carpa instal·lada a la plaça de l’Ajuntament. En un parc, de forma sobtada i per l’esquena, va abordar la menor, la va tirar a terra i la va violar.

Després, va aixecar de terra la víctima, que estava en estat de xoc, i agafada de la mà la va portar al seu domicili, on va tornar a violar-la. L’altre condemnat va entrar a l’habitació i, malgrat els precs de la noia, la van violar tots dos de nou. Segons els fets provats, les penetracions (quatre o cinc les realitzades per un acusat i moltes més per l’altre, fins i tot simultànies) i els tocaments es van repetir durant tota la nit, malgrat que la menor els deia que li feien mal, i els demanava que la deixaren marxar.

A més, van gravar en vídeo i van fer fotos a la jove, sense el seu consentiment, mentre passaven els fets. Fins a les 11 del matí no la van deixar sortir de l’habitatge. La víctima va patir lesions i trastorn d’estrés posttraumàtic pel qual ha necessitat tractament psicològic.

La Sala Penal considera que es tracta d’un cas clar de «cosificació d’una menor, sotmesa a un tracte humiliant per part dels seus agressors, mitjançant una actuació violenta de certa durada en el temps, a la qual, de manera denigrant, es priva i agredeix en la seua llibertat sexual, i a qui s’usa com si es tractés d’un simple objecte, com de manera extensa queda recollit en el fet provat (…)».

Destaca que hi ha tres dades que tiren per terra la tesi de la defensa, que nega l’existència de violència o intimidació a l’agressió sexual continuada de què va ser objecte la víctima, dos els aporta el mateix testimoni del condemnat i el tercer és un objectiu.

Els dos que aporta el testimoni del condemnat -explica la Sala- són la realitat de la relació sexual i la durada del captiveri de la víctima, des de les 05:00 fins a les 11.00 hores de l’1 de gener de 2019, i la tercera resulta del fet objectiu de les lesions que va patir, de manera que, «si estem parlant d’una relació sexual, que es prolonga per sis hores i qui denuncia els fets resulta amb lesions, només això queden perfectament definits els delictes d’agressió sexual, detenció il·legal i lesions».

La sentència assenyala que és difícil comprendre que els condemnats usen arguments que ja li han estat rebutjats per convéncer, no ja que no hi va haver violència, sinó que la víctima va participar passivament i activament dels actes sexuals i no es va negar a fer-los. Per a la Sala aquest relat és «tan increïble, en si mateix, que, al marge que cau per la seua base, serveix de reforç de la credibilitat del testimoniatge de la víctima».

La Sala afirma que la defensa descriu una relació sexual que, a més d’insòlita, no és que siga consentida, sinó complaguda, i que, per descomptat, no només és incompatible amb les lesions que presenta, sinó també amb el trastorn d’estrés posttraumàtic pel qual va precisar tractament psicològic que li van ocasionar els fets que va patir, segons es deixa constància als fets provats.

Així mateix, considera que els fets provats recullen les circumstàncies per condemnar cada recurrent com a cooperador necessari de l’agressió sexual comesa per l’altre, en la mesura que «deixen clar l’actuació conjunta dels dos condemnats a la múltiple agressió sexual de què van fer objecte la menor, en què l’activitat de cadascú supera amb escreix el que podríem considerar una presència intimidatòria en l’atac sexual dut a terme per l’altre, suficient als efectes de la cooperació per la qual venen condemnats, més en tant que tots dos aporten esforços propis per doblegar la voluntat de la víctima, cosa que defineix amb més claredat aquesta cooperació referida».

Últimes notícies

Compromís aposta per una candidatura única valenciana d’esquerres al Congrés

Els portaveus de Compromís defensen una sola candidatura valenciana, ampla i integradora, que agrupe les forces d’esquerra per al Congrés. La coalició vol interpel·lar Esquerra Unida, Podem, Esquerra Republicana del País Valencià i Sumar País Valencià.

Trampes per a mosquits sense insecticida i compost casolà, les novetats més verdes d’Iberflora

Iberflora ha obert a Feria Valencia amb més de 400 marques i propostes innovadores del sector verd, com trampes per a mosquits sense insecticida, cultiu per a paella a casa i cubs reutilitzables per a compost. La cita se celebra junt amb Eurobrico, que presenta solucions domèstiques eficients com cortines purificadores d’aire i robots tallagespa sense cablejat.

València es referma com a referent mundial en resposta a catàstrofes climàtiques després de la dana

Una conferència internacional de l’OCDE celebrada a València ha destacat el paper d’Espanya com a model de prevenció, resposta i recuperació després de la dana de 2024, i ha posat en valor les lliçons compartides amb altres territoris.

Diana Morant alerta sobre el risc de perdre drets socials abans del 29‑N

La líder dels socialistes valencians, Diana Morant, advertix a València que són molts més els qui necessiten drets socials com l’accés a una vivenda digna i centra fins al 29‑N la campanya del PSPV a alertar sobre què passaria si governaren PP i Vox.

Oltra defensa un front valencià ampli i una esquerra única arrelada al territori

Mónica Oltra defensa a València una candidatura única d’esquerra, arrelada al territori i de base valenciana, per a les pròximes eleccions generals del 29-N, capaç d’agrupar el vot de la classe treballadora.

PSPV i Compromís estudien una llista conjunta al Senat el 29 de novembre

La plataforma Senadores y Senadoras por la Democracia ha revelat que PSPV-PSOE i Compromís valoren acudir junts al Senat el 29 de novembre, dins d’una crida estatal a candidatures progressistes conjuntes.

Els sindicats tomben el calendari de negociació educatiu proposat per la Conselleria

La majoria de sindicats educatius han rebutjat el calendari de 47 meses de negociació proposat per la Conselleria d'Educació per al curs 2026-2027, perquè no incorpora les principals reivindicacions que van originar la vaga de maig i juny. Demanen reprendre de manera immediata els temes pendents, com la recuperació de poder adquisitiu, la millora de l'educació en valencià i la reducció de ràtios.

València exhibix l’espasa de Jaume I i allarga la mostra de la Reial Senyera pel 9 d’Octubre

L’Ajuntament de València ha obert en el Saló de Cristall una mostra especial amb la Reial Senyera i l’espasa de Jaume I, que eixirà en la Processó Cívica per primera vegada en 50 anys. La programació del 8 i 9 d’Octubre combina actes institucionals, música tradicional, pólvora i la mascletà a la plaça de l’Ajuntament.