Així serà el procés judicial que decidirà si Mónica Oltra és o no imputada

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana haurà de seguir diversos tràmits per a decidir si la vicepresidenta de la Generalitat i consellera d’Igualtat, Mónica Oltra, és investigada per l’actuació del departament que dirigeix en un cas d’abusos sexuals pel qual va ser condemnat el seu exmarit.

La causa que investiga la gestió que la Generalitat Valenciana va fer dels abusos a una menor tutelada, entre finals de 2016 i principis de 2017, per part del llavors marit de Mónica Oltra es troba en un dels punts clau de tot el procés. Davant la «impossibilitat de prosseguir» el treball sense infringir el seu dret de defensa, el titular del Jutjat d’Instrucció número 15 de València ha decidit elevar al Tribunal Superior de Justícia la petició d’investigar a la vicepresidenta de l’executiu autonòmic per la seua condició d’aforada.

A l’espera de la decisió de la Sala civil i Penal del TSJCV, les peticions de dimissió des de l’oposició – que Oltra no contempla – han sigut constants davant el tancament de files del Govern valencià -PSPV, Compromís i Unidas Podemos- davant la possible imputació del seu també portaveu.

Divendres passat el titular del Jutjat d’Instrucció número 15 de València va sol·licitar formalment a l’alt tribunal valencià que investigue a Oltra i a diversos dels seus subordinats en la Conselleria d’Igualtat i altres professionals que van intervindre en l’elaboració d’un expedient intern que el jutge considera una “investigació parajudicial” confeccionada per a desacreditar a la menor.

En aquest escrit, el jutge considera que “no resulta ja possible progressar en la investigació” sense que la vicepresidenta “siga sentida com investigada” i creu que existeixen “indicis racionals, seriosos i fundats” de la seua participació en una iniciativa per a desacreditar el testimoniatge de la menor víctima dels abusos en un centre públic d’acolliment.

A més, reclama al TSJCV que “atraga” també la competència respecte dels fet executats per persones no aforades, un total de 13, per apreciar “connexió material inescindible” d’Oltra amb la resta de processaments.

L’escrit raonat que l’instructor i titular d’Instrucció 15, Vicente Ríos, ha remés a la Sala civil i Penal del TSJCV no pot ser recorregut en si mateix, encara que sí la decisió d’elevar-ho a l’alt tribunal.

No obstant això, atés que Mónica Oltra encara no és part en el procés, la decisió de recórrer aquesta primera decisió del jutge únicament pot ser adoptada per alguna de les parts personades.

Una vegada arribe aquest escrit raonat a la Sala civil i Penal del TSJCV s’acordarà una diligència d’ordenació en la qual es nomenarà tres magistrats perquè es pronuncien sobre l’admissió d’aquest escrit.

La sala està actualment integrada per María Pía Calderón, José Francisco Ceres, Antonio Ferrer, Carmen Llombart i l’ex fiscal anticorrupció Vicente Torres; un d’ells exercirà de ponent, i donarà trasllat a la Fiscalia, perquè es pronuncia també sobre la competència de la Sala i establisca una posició respecte a l’obertura o no d’una causa.

En cas que finalment els tres magistrats designats observen indicis de delicte i decidisquen obrir una causa i investigar a Oltra hauran de nomenar un instructor i decidir si l’alt tribunal es queda amb tota la causa -com proposa Instrucció 15- o únicament amb el fet relatiu a la vicepresidenta, en cas que consideren que es pot separar la seua responsabilitat de la resta d’investigats.

La causa té el seu origen en sengles denúncies de l’advocat de la víctima i líder d’Espanya 2000, José Luis Roberto, i l’associació Gobiérna- Te, impulsada per la cofundadora  de Vox Cristina Seguí. A més, la formació de Santiago Abascal exerceix l’acusació popular. Sorgeix arran de la sentència de l’Audiència de València que va condemnar a l’agressor i en la qual ja s’indicaven indicis d’encobriment per part del personal d’Igualtat.

Últimes notícies

Anderson decidix sobre la botzina la quarta lliga seguida del València Basket

Una canastra sobre la botzina de Yvonne Anderson va donar al València Basket el seu quart títol consecutiu de la Lliga Femenina després de remuntar davant un Casademont Zaragoza que va dominar quasi tot el partit. La vella guàrdia taronja, amb Leticia Romero i Queralt Casas, va liderar la reacció en un final decidit per xicotets detalls.

La Generalitat reobri el termini d’ajudes al lloguer per a famílies afectades per la dana de 2024

La Generalitat ha obert un nou termini fins al 30 de setembre per a demanar ajudes al lloguer destinades a famílies la vivenda de les quals va quedar inhabitable després de la dana d'octubre de 2024.

Pérez Llorca se suma a la romeria de Sant Pasqual Bailón en Orito, Festa d’Interés Turístic Provincial

Juanfran Pérez Llorca participa en la romeria de Sant Pasqual Bailón en Orito, a Monforte del Cid, una cita religiosa i popular declarada Festa d'Interés Turístic Provincial.

Les Corts fixen el pla per a investigar les VPP d’Alacant i afronten un ple marcat per la taxa turística

Les Corts Valencianes votaran la setmana vinent el pla de treball de la comissió que investiga les VPP d'Alacant i celebraran un ple amb debats sobre la taxa turística, el domini públic hidràulic i el sector citrícola, a més de la sessió de control al president.

Les dones aïllades per hantavirus a Barcelona i Alacant podran seguir la quarantena a casa si donen negatiu

Les dos dones aïllades en hospitals de Barcelona i Alacant per contacte amb hantavirus podran rebre visites i, si les pròximes PCR es mantenen negatives, completar la quarantena en els seus domicilis.

Demanen 5 anys de presó a un home per arrancar part de l’orella a un altre en una baralla per un aparcament

Un home s'enfronta a 5 anys de presó acusat d'arrancar part de l'orella a un altre després d'una discussió per una plaça d'aparcament en el port d'Alacant i d'agredir després a dos policies.

Mor un home en un accident de trànsit en l’A-3 a l’altura de Caudete de las Fuentes

Un home de 53 anys ha mort i un altre de 46 ha resultat ferit després d'eixir-se de la via un turisme en el quilòmetre 268 de la A-3, en direcció a València.

El general Fernández de Llum destaca la insistència de la Guàrdia Civil en la busca de víctimes i en la lluita contra el crim

El general José Antonio Fernández de Llum subratlla la persistència de la Guàrdia Civil en la busca de les víctimes de la dana i alerta de l'auge de la ciberdelinqüència, la violència masclista i el crim organitzat en la Comunitat Valenciana.