12.2 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

Així serà el procés judicial que decidirà si Mónica Oltra és o no imputada

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana haurà de seguir diversos tràmits per a decidir si la vicepresidenta de la Generalitat i consellera d’Igualtat, Mónica Oltra, és investigada per l’actuació del departament que dirigeix en un cas d’abusos sexuals pel qual va ser condemnat el seu exmarit.

La causa que investiga la gestió que la Generalitat Valenciana va fer dels abusos a una menor tutelada, entre finals de 2016 i principis de 2017, per part del llavors marit de Mónica Oltra es troba en un dels punts clau de tot el procés. Davant la «impossibilitat de prosseguir» el treball sense infringir el seu dret de defensa, el titular del Jutjat d’Instrucció número 15 de València ha decidit elevar al Tribunal Superior de Justícia la petició d’investigar a la vicepresidenta de l’executiu autonòmic per la seua condició d’aforada.

A l’espera de la decisió de la Sala civil i Penal del TSJCV, les peticions de dimissió des de l’oposició – que Oltra no contempla – han sigut constants davant el tancament de files del Govern valencià -PSPV, Compromís i Unidas Podemos- davant la possible imputació del seu també portaveu.

Divendres passat el titular del Jutjat d’Instrucció número 15 de València va sol·licitar formalment a l’alt tribunal valencià que investigue a Oltra i a diversos dels seus subordinats en la Conselleria d’Igualtat i altres professionals que van intervindre en l’elaboració d’un expedient intern que el jutge considera una “investigació parajudicial” confeccionada per a desacreditar a la menor.

En aquest escrit, el jutge considera que “no resulta ja possible progressar en la investigació” sense que la vicepresidenta “siga sentida com investigada” i creu que existeixen “indicis racionals, seriosos i fundats” de la seua participació en una iniciativa per a desacreditar el testimoniatge de la menor víctima dels abusos en un centre públic d’acolliment.

A més, reclama al TSJCV que “atraga” també la competència respecte dels fet executats per persones no aforades, un total de 13, per apreciar “connexió material inescindible” d’Oltra amb la resta de processaments.

L’escrit raonat que l’instructor i titular d’Instrucció 15, Vicente Ríos, ha remés a la Sala civil i Penal del TSJCV no pot ser recorregut en si mateix, encara que sí la decisió d’elevar-ho a l’alt tribunal.

No obstant això, atés que Mónica Oltra encara no és part en el procés, la decisió de recórrer aquesta primera decisió del jutge únicament pot ser adoptada per alguna de les parts personades.

Una vegada arribe aquest escrit raonat a la Sala civil i Penal del TSJCV s’acordarà una diligència d’ordenació en la qual es nomenarà tres magistrats perquè es pronuncien sobre l’admissió d’aquest escrit.

La sala està actualment integrada per María Pía Calderón, José Francisco Ceres, Antonio Ferrer, Carmen Llombart i l’ex fiscal anticorrupció Vicente Torres; un d’ells exercirà de ponent, i donarà trasllat a la Fiscalia, perquè es pronuncia també sobre la competència de la Sala i establisca una posició respecte a l’obertura o no d’una causa.

En cas que finalment els tres magistrats designats observen indicis de delicte i decidisquen obrir una causa i investigar a Oltra hauran de nomenar un instructor i decidir si l’alt tribunal es queda amb tota la causa -com proposa Instrucció 15- o únicament amb el fet relatiu a la vicepresidenta, en cas que consideren que es pot separar la seua responsabilitat de la resta d’investigats.

La causa té el seu origen en sengles denúncies de l’advocat de la víctima i líder d’Espanya 2000, José Luis Roberto, i l’associació Gobiérna- Te, impulsada per la cofundadora  de Vox Cristina Seguí. A més, la formació de Santiago Abascal exerceix l’acusació popular. Sorgeix arran de la sentència de l’Audiència de València que va condemnar a l’agressor i en la qual ja s’indicaven indicis d’encobriment per part del personal d’Igualtat.

Últimes notícies

Iván Romero va lamentar la baixada després del penal i va defendre l’actitud del Llevant

El davanter del Llevant va lamentar la derrota 2-0 davant el Reial Madrid, va assegurar que el seu equip va tindre les millors ocasions i que el penal de Mbappé va canviar el partit.

Emergències llança un avís especial per pluges fortes i temporal marítim des del dilluns

El Centre de Coordinació d'Emergències ha emés un avís especial per temporal marítim, pluges fortes i vent des del dilluns a la vesprada en la Comunitat Valenciana. Aemet preveu un episodi amb precipitacions molt persistents, ratxes molt fortes i neu copiosa en muntanya.

Reial Madrid 2-0 Llevant: triomf en el caos amb gols de Mbappé i Asencio

El Reial Madrid es va imposar 2-0 al Llevant després d'un primer temps de xiulets i dubtes. L'entrada de Güler i Mastantuono va canviar el guió i l'equip va reaccionar.

València atorgarà la Medalla d’Or a la Real Germanor de Sant Antoni Abad

L'Ajuntament concedirà la seua màxima distinció a la Real Germanor de Sant Antoni Abad. El lliurament serà el 9 d'Octubre, després de rebre el títol de 'Real' i a les portes del seu 75 aniversari.

Mor un jove de 19 anys en ennuegar-se amb un grilló de mandarina a Alacant

Un jove de 19 anys ha mort a la Platja de Sant Joan després d'ennuegar-se amb un grilló de mandarina mentres estava amb amics. Els equips d'emergència no han aconseguit reanimar-ho i s'ha ordenat l'autòpsia.

Corberán crida a rebel·lar-se en Lliga davant el Getafe

El tècnic del València apel·la a caràcter i determinació per a competir en el Coliseum després de menys de 72 hores de descans. Assenyala pilota parada, transicions i defensa com a claus.

Final per la supervivència: Getafe i València es juguen aire en el Coliseum

Getafe i València disputen un dol directe per la permanència. Els azulones arriben en mala ratxa i amb tres reforços, mentres els che busquen el seu primer triomf fora.

Alliberat un octogenari explotat per una xarxa de Bizkaia per a estafes per internet

La Guàrdia Civil ha alliberat un home de més de 80 anys utilitzat per una xarxa assentada en Bizkaia per a estafes en línia. Hi ha 19 detinguts, 121 víctimes identificades i 57 comptes bloquejats.