19.7 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

Així serà el procés judicial que decidirà si Mónica Oltra és o no imputada

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana haurà de seguir diversos tràmits per a decidir si la vicepresidenta de la Generalitat i consellera d’Igualtat, Mónica Oltra, és investigada per l’actuació del departament que dirigeix en un cas d’abusos sexuals pel qual va ser condemnat el seu exmarit.

La causa que investiga la gestió que la Generalitat Valenciana va fer dels abusos a una menor tutelada, entre finals de 2016 i principis de 2017, per part del llavors marit de Mónica Oltra es troba en un dels punts clau de tot el procés. Davant la «impossibilitat de prosseguir» el treball sense infringir el seu dret de defensa, el titular del Jutjat d’Instrucció número 15 de València ha decidit elevar al Tribunal Superior de Justícia la petició d’investigar a la vicepresidenta de l’executiu autonòmic per la seua condició d’aforada.

A l’espera de la decisió de la Sala civil i Penal del TSJCV, les peticions de dimissió des de l’oposició – que Oltra no contempla – han sigut constants davant el tancament de files del Govern valencià -PSPV, Compromís i Unidas Podemos- davant la possible imputació del seu també portaveu.

Divendres passat el titular del Jutjat d’Instrucció número 15 de València va sol·licitar formalment a l’alt tribunal valencià que investigue a Oltra i a diversos dels seus subordinats en la Conselleria d’Igualtat i altres professionals que van intervindre en l’elaboració d’un expedient intern que el jutge considera una “investigació parajudicial” confeccionada per a desacreditar a la menor.

En aquest escrit, el jutge considera que “no resulta ja possible progressar en la investigació” sense que la vicepresidenta “siga sentida com investigada” i creu que existeixen “indicis racionals, seriosos i fundats” de la seua participació en una iniciativa per a desacreditar el testimoniatge de la menor víctima dels abusos en un centre públic d’acolliment.

A més, reclama al TSJCV que “atraga” també la competència respecte dels fet executats per persones no aforades, un total de 13, per apreciar “connexió material inescindible” d’Oltra amb la resta de processaments.

L’escrit raonat que l’instructor i titular d’Instrucció 15, Vicente Ríos, ha remés a la Sala civil i Penal del TSJCV no pot ser recorregut en si mateix, encara que sí la decisió d’elevar-ho a l’alt tribunal.

No obstant això, atés que Mónica Oltra encara no és part en el procés, la decisió de recórrer aquesta primera decisió del jutge únicament pot ser adoptada per alguna de les parts personades.

Una vegada arribe aquest escrit raonat a la Sala civil i Penal del TSJCV s’acordarà una diligència d’ordenació en la qual es nomenarà tres magistrats perquè es pronuncien sobre l’admissió d’aquest escrit.

La sala està actualment integrada per María Pía Calderón, José Francisco Ceres, Antonio Ferrer, Carmen Llombart i l’ex fiscal anticorrupció Vicente Torres; un d’ells exercirà de ponent, i donarà trasllat a la Fiscalia, perquè es pronuncia també sobre la competència de la Sala i establisca una posició respecte a l’obertura o no d’una causa.

En cas que finalment els tres magistrats designats observen indicis de delicte i decidisquen obrir una causa i investigar a Oltra hauran de nomenar un instructor i decidir si l’alt tribunal es queda amb tota la causa -com proposa Instrucció 15- o únicament amb el fet relatiu a la vicepresidenta, en cas que consideren que es pot separar la seua responsabilitat de la resta d’investigats.

La causa té el seu origen en sengles denúncies de l’advocat de la víctima i líder d’Espanya 2000, José Luis Roberto, i l’associació Gobiérna- Te, impulsada per la cofundadora  de Vox Cristina Seguí. A més, la formació de Santiago Abascal exerceix l’acusació popular. Sorgeix arran de la sentència de l’Audiència de València que va condemnar a l’agressor i en la qual ja s’indicaven indicis d’encobriment per part del personal d’Igualtat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Detingut un home després d’apunyalar mortalment a un veí a Benimàmet (València)

La Policia Nacional ha arrestat a un home de 35 anys com a presumpte autor de l'apunyalament mortal d'un veí de 59 a Benimàmet. Un avís al 112 ha mobilitzat a Policia Nacional i Local.

Bernal i de Jong avancen al Barcelona al descans (2-0)

El Barcelona venç 2-0 al Llevant al descans en el Spotify Camp Nou gràcies als gols de Marc Bernal i Frenkie de Jong. Amb este marcador recuperaria el lideratge.

Sindicats de SGISE demanen que els bombers forestals no siguen caps de turc de la dana

Els sindicats de SGISE han demanat que no es criminalitze als bombers forestals per la dana de 2024 i han recolzat a huit agents citats com a testimonis. Reclamen suport jurídic, psicològic i reconeixement, i criden a distingir entre tasques de camp i decisions estratègiques.

Bernal i Cancel·le arranquen com a titulars en el Barça; Pedri i Rashford, a la banqueta

El Barça introduïx dos novetats en l'onze davant el Llevant: Marc Bernal i Joao Cancel·le seran titulars. Pedri i Marcus Rashford reben l'alta però comencen en la banqueta.

La pólvora i la música tornen a València en la Crida que obri les Falles 2026

La Crida marcarà l'inici oficial de les Falles 2026 amb milers de fallers davant les Torres de Serrans. La jornada inclou despertà, bandes i la primera mascletà.

Catalá demana canvis en el Codi Tècnic de l’Edificació per a evitar incendis com el de Campanar

Catalá ha reclamat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat després de l'incendi de Campanar. València ha activat una fitxa per a bombers i bonifica el 95% del ICIO, amb 68 sol·licituds en tràmit.

Kipngeno i Hariso dominen la Marató bp Castelló amb victòries en solitari

Els kenians Leonard Kipngeno i Keleitu Kayamo Hariso es van imposar amb autoritat en la Marató bp Castelló. Cap va batre el rècord, però van firmar àmplies victòries.

Pérez Llorca subratlla l’hospitalitat com a nexe entre valencians i andalusos

Pérez Llorca ha reivindicat l'hospitalitat, l'enteniment i l'alegria com a trets compartits per valencians i andalusos. Ho ha fet a Burjassot, en l'acte del Dia d'Andalusia organitzat per FECACV, que enguany ret homenatge a Huelva.