Així serà el procés judicial que decidirà si Mónica Oltra és o no imputada

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana haurà de seguir diversos tràmits per a decidir si la vicepresidenta de la Generalitat i consellera d’Igualtat, Mónica Oltra, és investigada per l’actuació del departament que dirigeix en un cas d’abusos sexuals pel qual va ser condemnat el seu exmarit.

La causa que investiga la gestió que la Generalitat Valenciana va fer dels abusos a una menor tutelada, entre finals de 2016 i principis de 2017, per part del llavors marit de Mónica Oltra es troba en un dels punts clau de tot el procés. Davant la «impossibilitat de prosseguir» el treball sense infringir el seu dret de defensa, el titular del Jutjat d’Instrucció número 15 de València ha decidit elevar al Tribunal Superior de Justícia la petició d’investigar a la vicepresidenta de l’executiu autonòmic per la seua condició d’aforada.

A l’espera de la decisió de la Sala civil i Penal del TSJCV, les peticions de dimissió des de l’oposició – que Oltra no contempla – han sigut constants davant el tancament de files del Govern valencià -PSPV, Compromís i Unidas Podemos- davant la possible imputació del seu també portaveu.

Divendres passat el titular del Jutjat d’Instrucció número 15 de València va sol·licitar formalment a l’alt tribunal valencià que investigue a Oltra i a diversos dels seus subordinats en la Conselleria d’Igualtat i altres professionals que van intervindre en l’elaboració d’un expedient intern que el jutge considera una «investigació parajudicial» confeccionada per a desacreditar a la menor.

En aquest escrit, el jutge considera que «no resulta ja possible progressar en la investigació» sense que la vicepresidenta «siga sentida com investigada» i creu que existeixen «indicis racionals, seriosos i fundats» de la seua participació en una iniciativa per a desacreditar el testimoniatge de la menor víctima dels abusos en un centre públic d’acolliment.

A més, reclama al TSJCV que «atraga» també la competència respecte dels fet executats per persones no aforades, un total de 13, per apreciar «connexió material inescindible» d’Oltra amb la resta de processaments.

L’escrit raonat que l’instructor i titular d’Instrucció 15, Vicente Ríos, ha remés a la Sala civil i Penal del TSJCV no pot ser recorregut en si mateix, encara que sí la decisió d’elevar-ho a l’alt tribunal.

No obstant això, atés que Mónica Oltra encara no és part en el procés, la decisió de recórrer aquesta primera decisió del jutge únicament pot ser adoptada per alguna de les parts personades.

Una vegada arribe aquest escrit raonat a la Sala civil i Penal del TSJCV s’acordarà una diligència d’ordenació en la qual es nomenarà tres magistrats perquè es pronuncien sobre l’admissió d’aquest escrit.

La sala està actualment integrada per María Pía Calderón, José Francisco Ceres, Antonio Ferrer, Carmen Llombart i l’ex fiscal anticorrupció Vicente Torres; un d’ells exercirà de ponent, i donarà trasllat a la Fiscalia, perquè es pronuncia també sobre la competència de la Sala i establisca una posició respecte a l’obertura o no d’una causa.

En cas que finalment els tres magistrats designats observen indicis de delicte i decidisquen obrir una causa i investigar a Oltra hauran de nomenar un instructor i decidir si l’alt tribunal es queda amb tota la causa -com proposa Instrucció 15- o únicament amb el fet relatiu a la vicepresidenta, en cas que consideren que es pot separar la seua responsabilitat de la resta d’investigats.

La causa té el seu origen en sengles denúncies de l’advocat de la víctima i líder d’Espanya 2000, José Luis Roberto, i l’associació Gobiérna- Te, impulsada per la cofundadora  de Vox Cristina Seguí. A més, la formació de Santiago Abascal exerceix l’acusació popular. Sorgeix arran de la sentència de l’Audiència de València que va condemnar a l’agressor i en la qual ja s’indicaven indicis d’encobriment per part del personal d’Igualtat.

Últimes notícies

Gayà reclama més ambició en l’últim any de Mestalla

José Luis Gayà considera especial l’última temporada a Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla en 2027 i insta l’equip a ser més ambiciós des de l’inici de LaLiga.

Toni Francés deixa l’alcaldia d’Alcoi en 2027 després de quinze anys i obri la porta a Lorena Zamorano

L’alcalde d’Alcoi, Toni Francés, ha anunciat que no repetirà com a candidat del PSPV-PSOE en 2027 després de quinze anys governant, i ha obert la porta perquè Lorena Zamorano encapçale la candidatura socialista.

La Justícia avala l’Ajuntament d’Alacant i permet seguir disparant mascletaes en la plaça dels Luceros

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ha estimat el recurs de l’Ajuntament d’Alacant i ha conclòs que l’associació Salvem el Nostre Patrimoni no estava legitimada per a impugnar les bases del concurs de mascletaes en la plaça dels Luceros.

PP i Vox tomben les esmenes a la totalitat de PSPV i Compromís a la llei d’acompanyament

La majoria de PP i Vox en Les Corts ha rebutjat les esmenes a la totalitat de PSPV i Compromís a la llei d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat de 2026, en un debat marcat per les acusacions creuades sobre la “prioritat nacional” i el model fiscal.

La plantilla de Lladró manté els paros contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores per oposar-se al descuelgue de la part econòmica del conveni i advertixen que les mobilitzacions seguiran si no es garantixen els drets salarials.

La plantilla de Lladró manté les aturades contra el descuelgue salarial del conveni

Els treballadors de Lladró, Arte y Porcelanas i Daisa han fet un nou paro de dos hores en protesta pel descuelgue del conveni en la part econòmica i advertixen que les mobilitzacions continuaran si no es garantixen els seus drets salarials.

Alicant amplia fins divendres el dispositiu per calor extrema i atén 55 persones sense llar en el CAUS

L’Ajuntament d’Alacant ha ampliat fins divendres el dispositiu especial per l’ola de calor per a persones sense llar, amb 55 atesos en el CAUS i reforç d’atenció a majors i dependents.

Multes a Vila-real per usar targetes de discapacitat de persones mortes per aparcar

La Policia Local de Vila-real ha detectat en els últims quatre mesos 23 casos d’ús irregular de targetes d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, incloses fotocòpies i targetes de persones mortes.