El volcà es reactiva després d’una aturada i torna l’activitat sísmica a la Palma

El volcà de Cumbre Vieja ha tornat fa uns minuts a l’activitat després d’un cessament temporal en l’emissió de lava, fum i cendra.

La columna de fum ha desaparegut durant un breu període de temps i amb prou feines s’apreciava activitat en el volcà, sense sorolls i amb una inactivitat momentània.

El tremolor del volcà ha baixat durant el matí a un nivell mínim, però la situació pot canviar molt ràpidament, ja que s’han registrat 16 terratrémols a la zona nord de Fuencaliente, segons ha informat l’Institut Geogràfic Nacional (IGN).

El terratrémol més intens s’ha localitzat a les 06.05 hores i a una profunditat de 10 quilòmetres, i en general, tots estan per sobre de magnitud dos ja profunditats que oscil·len entre els 9 i els 13 quilòmetres.
Avanç de la lava fins al mar

La veritat, és que l’avanç de les emissions de lava s’ha alentit en les últimes hores a l’arribar a la muntanya de Todoque, però s’espera que la lava puga arribar a la mar al llarg del matí.

Per este motiu, la direcció del Pla de Prevenció de Risc Volcànic de Canàries, Pevolca, ha ordenat el confinament de quatre barris del municipi de Tazacorte: Sant Borondón, Marina Alta, Marina Baja i La Condesa.

La colada de lava més propera a l’oceà es troba ja a 800 metres de la costa i s’està esfondrant part de la zona de Tazacorte.

 

Tremolors sísmics

 

En les últimes hores, s’han registrat diversos tremolors sísmics a la Palma, segons informa l’Institut Geogràfic Nacional (IGN). La majoria, 23 de 25, s’han localitzat en el municipi de Fuencaliente. Així mateix, indiquen que el tremolor més fort ha sigut de magnitud 3,2 a 10 quilòmetres de profunditat.

Per part seua, el coordinador de la Unitat de Resposta Geològica davant Emergències de l’IGME, Raúl Pérez, explica que quan el volcà està en fase eruptiva els sismes són “pocs i xicotets”.

Actualment, el Comité Científic del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (PEVOLCA) analitza l’evolució del “fenomen eruptiu” i, després d’això, apunten que es reunirà el Comité Director per a prendre les decisions de Protecció Civil que es consideren necessàries i informar la població.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mercadona ha elevat el seu benefici un 24,9% en 2025 fins a 1.729 milions

Mercadona ha guanyat 1.729 milions d'euros en 2025, un 24,9% més, amb vendes de 41.900 milions i una quota del 28,5% a Espanya. El canal en línia va facturar 1.061 milions i la companyia obrirà un sèptim buc a Madrid amb 400 contractacions.

Tres victòries del Llevant a Vallecas, l’última en 2022

El Llevant visita este dilluns al Llamp amb un balanç de tres triomfs en set partits a Vallecas. El més recent va ser el 2-4 de maig de 2022.

El Vila-real no gana en Mendizorroza des de 2020 i encadena quatre visites sense véncer

L'equip groc visita a l'Alabés en la jornada 28 amb un balanç advers a Vitòria: 3 triomfs en 13 dols i quatre desplaçaments recents sense guanyar.

El València només va guanyar 7 de 38 visites a l’Oviedo i no venç en Primera allí des de fa més de trenta anys

El València visita a l'Oviedo en la jornada 28 amb un balanç molt desfavorable en el Carlos Tartiere: 7 victòries en 38 partits i més de trenta anys sense guanyar en Primera.

L’Elx visita el Bernabéu amb un historial sense victòries i un 4-0 com a últim precedent

L'Elx torna al Bernabéu després del 4-0 encaixat al febrer de 2023 i sense haver guanyat mai allí. En 24 visites només ha sumat quatre empats i va patir golejades històriques.

El Peníscola expulsa a dos abonats per la invasió de pista davant el Noia

El club ha retirat l'abonament a dos aficionats que van irrompre en la pista després del dol davant Noia: vetos de 5 i 2 anys i multa de 12.000 euros. L'entitat va anunciar que instarà la repetició de la sanció i va lamentar el mal esportiu, econòmic i reputacional.

Detingut un conductor drogat després d’atropellar a dos ciclistes quan fugia a Orihuela

Un jove de 22 anys va donar positiu en THC i va ser arrestat després d'atropellar a dos ciclistes en fugir d'una patrulla en la N-340, a l'altura d'Orihuela. Un dels ferits va rebre l'alta; l'altre seguix ingressat sense risc vital.

Tempestes molt fortes descarreguen més de 30 l/m² en una hora en el sud d’Alacant

El sud d'Alacant registra tempestes d'intensitat molt forta amb més de 30 l/m² en una hora, acumulats destacats a Elx i 270 llamps. La província està en avís groc.