El volcà es reactiva després d’una aturada i torna l’activitat sísmica a la Palma

El volcà de Cumbre Vieja ha tornat fa uns minuts a l’activitat després d’un cessament temporal en l’emissió de lava, fum i cendra.

La columna de fum ha desaparegut durant un breu període de temps i amb prou feines s’apreciava activitat en el volcà, sense sorolls i amb una inactivitat momentània.

El tremolor del volcà ha baixat durant el matí a un nivell mínim, però la situació pot canviar molt ràpidament, ja que s’han registrat 16 terratrémols a la zona nord de Fuencaliente, segons ha informat l’Institut Geogràfic Nacional (IGN).

El terratrémol més intens s’ha localitzat a les 06.05 hores i a una profunditat de 10 quilòmetres, i en general, tots estan per sobre de magnitud dos ja profunditats que oscil·len entre els 9 i els 13 quilòmetres.
Avanç de la lava fins al mar

La veritat, és que l’avanç de les emissions de lava s’ha alentit en les últimes hores a l’arribar a la muntanya de Todoque, però s’espera que la lava puga arribar a la mar al llarg del matí.

Per este motiu, la direcció del Pla de Prevenció de Risc Volcànic de Canàries, Pevolca, ha ordenat el confinament de quatre barris del municipi de Tazacorte: Sant Borondón, Marina Alta, Marina Baja i La Condesa.

La colada de lava més propera a l’oceà es troba ja a 800 metres de la costa i s’està esfondrant part de la zona de Tazacorte.

 

Tremolors sísmics

 

En les últimes hores, s’han registrat diversos tremolors sísmics a la Palma, segons informa l’Institut Geogràfic Nacional (IGN). La majoria, 23 de 25, s’han localitzat en el municipi de Fuencaliente. Així mateix, indiquen que el tremolor més fort ha sigut de magnitud 3,2 a 10 quilòmetres de profunditat.

Per part seua, el coordinador de la Unitat de Resposta Geològica davant Emergències de l’IGME, Raúl Pérez, explica que quan el volcà està en fase eruptiva els sismes són «pocs i xicotets».

Actualment, el Comité Científic del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (PEVOLCA) analitza l’evolució del «fenomen eruptiu» i, després d’això, apunten que es reunirà el Comité Director per a prendre les decisions de Protecció Civil que es consideren necessàries i informar la població.

Últimes notícies

Oltra inicia la seua ronda veïnal a Orriols com a candidata a l’alcaldia de València

Mónica Oltra ha iniciat al barri d’Orriols el seu primer encontre veïnal com a candidata de Compromís a l’alcaldia de València, on ha recollit propostes i queixes d’entitats i veïnat.

Aemet activa avís groc per fortes tronades amb granís a l’interior de València este dissabte

Aemet ha activat l’avís groc este dissabte a la vesprada per tronades amb probable granís a l’interior de València, després d’un divendres de màximes de fins a 40 graus a diverses comarques valencianes i alacantines.

Aldaia proposa canviar la via de la C-3 per un tramvia i soterrar el barranc de la Saleta

Els Comités Locals d’Emergència d’Aldaia plantegen substituir la via de la C-3 per un tramvia, soterrar el barranc de la Saleta i crear un parc inundable i un embassament com a alternativa al projecte estatal de 150 milions.

La nova connexió entre l’A-3 i el By-pass nord alleujarà l’accés oest a València

Transportes ha licitat per 6,4 milions la redacció del projecte d’una nova connexió entre l’A-3, a l’altura de Cheste, i el By-pass nord de València, amb unes obres estimades en 193 milions per a millorar l’accés oest a l’àrea metropolitana.

Serveis nocturns de Metrovalencia per a seguir la final del Mundial entre Espanya i Argentina

Metrovalencia ha organitzat deu circulacions extra de metro i reforços en el tramvia la nit de diumenge a dilluns per facilitar els desplaçaments dels aficionats que seguixen la final del Mundial entre Espanya i Argentina a València.

Pla de xoc acordat amb tallers per a retirar més prompte els pneumàtics usats al País Valencià

Medi Ambient ha acordat amb tallers i gestors un pla de xoc per a accelerar la retirada de pneumàtics fora dús i normalitzar un servici tensionat des de les riuades de 2024.

Una guàrdia civil fora de servici permet la detenció d’un grup que robava amb l’abraç afectuós a València

La Policia Nacional ha detingut a València tres persones que robaven amb la tècnica de l’abraç afectuós, després que una guàrdia civil fora de servici les identificara i avisara al 112.

Nits tòrrides sense descans a la Comunitat amb mínimes de quasi 29 graus a Alcoi

La Comunitat Valenciana ha encadenat una nova nit tòrrida, amb mínimes de fins a 28,9 graus a Alcoi i valors per damunt dels 25 graus en moltes localitats, inclosa València ciutat.