El volcà es reactiva després d’una aturada i torna l’activitat sísmica a la Palma

El volcà de Cumbre Vieja ha tornat fa uns minuts a l’activitat després d’un cessament temporal en l’emissió de lava, fum i cendra.

La columna de fum ha desaparegut durant un breu període de temps i amb prou feines s’apreciava activitat en el volcà, sense sorolls i amb una inactivitat momentània.

El tremolor del volcà ha baixat durant el matí a un nivell mínim, però la situació pot canviar molt ràpidament, ja que s’han registrat 16 terratrémols a la zona nord de Fuencaliente, segons ha informat l’Institut Geogràfic Nacional (IGN).

El terratrémol més intens s’ha localitzat a les 06.05 hores i a una profunditat de 10 quilòmetres, i en general, tots estan per sobre de magnitud dos ja profunditats que oscil·len entre els 9 i els 13 quilòmetres.
Avanç de la lava fins al mar

La veritat, és que l’avanç de les emissions de lava s’ha alentit en les últimes hores a l’arribar a la muntanya de Todoque, però s’espera que la lava puga arribar a la mar al llarg del matí.

Per este motiu, la direcció del Pla de Prevenció de Risc Volcànic de Canàries, Pevolca, ha ordenat el confinament de quatre barris del municipi de Tazacorte: Sant Borondón, Marina Alta, Marina Baja i La Condesa.

La colada de lava més propera a l’oceà es troba ja a 800 metres de la costa i s’està esfondrant part de la zona de Tazacorte.

 

Tremolors sísmics

 

En les últimes hores, s’han registrat diversos tremolors sísmics a la Palma, segons informa l’Institut Geogràfic Nacional (IGN). La majoria, 23 de 25, s’han localitzat en el municipi de Fuencaliente. Així mateix, indiquen que el tremolor més fort ha sigut de magnitud 3,2 a 10 quilòmetres de profunditat.

Per part seua, el coordinador de la Unitat de Resposta Geològica davant Emergències de l’IGME, Raúl Pérez, explica que quan el volcà està en fase eruptiva els sismes són «pocs i xicotets».

Actualment, el Comité Científic del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (PEVOLCA) analitza l’evolució del «fenomen eruptiu» i, després d’això, apunten que es reunirà el Comité Director per a prendre les decisions de Protecció Civil que es consideren necessàries i informar la població.

Últimes notícies

Un estudi a Alacant revela que el tàlem dona forma als circuits visuals en el cervell en creixement

Una investigació de l'Institut de Neurociències CSIC-UMH mostra en ratolins que l'activitat pròpia del tàlem és decisiva per a organitzar els circuits visuals durant el desenvolupament.

El nou coet Miura 9 de PLD Space impulsarà Espanya a la vanguarda espacial

Pedro Sánchez ha visitat la fàbrica il·licitana de PLD Space i ha assegurat que el futur coet Miura 9 col·locarà Espanya a la vanguarda de la indústria espacial europea i mundial. L’empresa, amb més de 550 treballadors, ha aconseguit també un contracte clau de l’ESA per al projecte Miura 5.

Compromís i PSPV reclamen una alternativa per a les 800 persones del vell circuit de F1

Compromís i PSPV han demanat que es paralitze el PAI de l’antic circuit de Fórmula 1 de València fins que les 800 persones que hi viuen tinguen una alternativa social digna i amb garanties judicials.

Detinguts uns pares a València per emportar-se la seua bebé tutelada de l’hospital

La Policia Nacional ha detingut a València uns pares i l’avi de una bebé acabada de nàixer per emportar-se-la de l’hospital, malgrat que la menuda anava a quedar tutelada per la Conselleria de Serveis Socials.

València emprendrà accions legals pels responsables de l’incendi d’El Saler

L’Ajuntament de València acordarà este divendres iniciar accions judicials pels possibles responsables de l’incendi forestal d’El Saler i la seua alcaldessa reclama endurir les penes als piròmans a nivell estatal.

Les noves empreses en la Comunitat Valenciana creixen un 14,9 % al juliol i arriben a 1.549

La Comunitat Valenciana ha registrat al juliol 1.549 noves societats mercantils, un increment anual del 14,9 %, el tercer més alt d’Espanya, mentres les dissolucions han arribat a 139.

Els viatgers del transport urbà pugen un 3 % en la Comunitat Valenciana al juliol

El transport urbà per autobús i metro en la Comunitat Valenciana ha crescut un 3 % al juliol, fins als 16,9 milions de viatgers, segons l’INE. A Espanya, el transport públic també augmenta, tot i la caiguda del ferrocarril de llarga distància.

Detingut a Torrevella un fugititu reclamat per homicidi a Alemanya

La Guàrdia Civil ha detingut en una urbanització de Torrevella un home de 43 anys, de nacionalitat romanesa, reclamat a Alemanya per un possible homicidi i amb ordres judicials pendents a Espanya.