El volcà es reactiva després d’una aturada i torna l’activitat sísmica a la Palma

El volcà de Cumbre Vieja ha tornat fa uns minuts a l’activitat després d’un cessament temporal en l’emissió de lava, fum i cendra.

La columna de fum ha desaparegut durant un breu període de temps i amb prou feines s’apreciava activitat en el volcà, sense sorolls i amb una inactivitat momentània.

El tremolor del volcà ha baixat durant el matí a un nivell mínim, però la situació pot canviar molt ràpidament, ja que s’han registrat 16 terratrémols a la zona nord de Fuencaliente, segons ha informat l’Institut Geogràfic Nacional (IGN).

El terratrémol més intens s’ha localitzat a les 06.05 hores i a una profunditat de 10 quilòmetres, i en general, tots estan per sobre de magnitud dos ja profunditats que oscil·len entre els 9 i els 13 quilòmetres.
Avanç de la lava fins al mar

La veritat, és que l’avanç de les emissions de lava s’ha alentit en les últimes hores a l’arribar a la muntanya de Todoque, però s’espera que la lava puga arribar a la mar al llarg del matí.

Per este motiu, la direcció del Pla de Prevenció de Risc Volcànic de Canàries, Pevolca, ha ordenat el confinament de quatre barris del municipi de Tazacorte: Sant Borondón, Marina Alta, Marina Baja i La Condesa.

La colada de lava més propera a l’oceà es troba ja a 800 metres de la costa i s’està esfondrant part de la zona de Tazacorte.

 

Tremolors sísmics

 

En les últimes hores, s’han registrat diversos tremolors sísmics a la Palma, segons informa l’Institut Geogràfic Nacional (IGN). La majoria, 23 de 25, s’han localitzat en el municipi de Fuencaliente. Així mateix, indiquen que el tremolor més fort ha sigut de magnitud 3,2 a 10 quilòmetres de profunditat.

Per part seua, el coordinador de la Unitat de Resposta Geològica davant Emergències de l’IGME, Raúl Pérez, explica que quan el volcà està en fase eruptiva els sismes són «pocs i xicotets».

Actualment, el Comité Científic del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (PEVOLCA) analitza l’evolució del «fenomen eruptiu» i, després d’això, apunten que es reunirà el Comité Director per a prendre les decisions de Protecció Civil que es consideren necessàries i informar la població.

Últimes notícies

Els taxistes autònoms acusen el decret de transport de permetre que els VTC facen de taxi

La Confederación de Taxistas Autónomos de Valencia critica que el nou decret de transport públic del Consell elimina el temps mínim de precontractació i permet als VTC operar quasi com a taxis per tota la Comunitat Valenciana. L’entitat acusa el conseller Vicente Martínez Mus de protegir les plataformes i multinacionals i d’haver actuat d’una forma deshonesta.

A la presó un jove per robar i amenaçar comerciants a Torrevieja a canvi de diners

Un jove de 21 anys ha sigut enviat a la presó provisional acusat de diversos robatoris amb violència i d’extorsionar comerciants de Torrevieja i voltants, exigint-los diners a canvi d’oferta de seguretat en els seus locals.

Presó preventiva per a dos hòmens acusats d’una vintena de robatoris a Moncada

Dos hòmens de 46 anys han ingressat en presó preventiva acusats de quasi una vintena de robatoris amb força a vivendes i comerços de Moncada, després de ser sorprésos quan assaltaven un domicili d’una urbanització del municipi.

Onzena reunió clau entre Educació i els sindicats en plena vaga indefinida del professorat

La Conselleria d'Educació i els cinc sindicats docents afronten este dilluns a València l'onzena reunió de la mesa sectorial, en la cinquena setmana de vaga indefinida a l'ensenyament públic no universitari. Les organitzacions arriben amb dubtes sobre l'última proposta del Consell, que preveu una inversió de 3.388 milions en quatre anys.

La vivenda es dispara un 14,3 % fins a març en la Comunitat Valenciana

El preu de la vivenda augmenta un 12,9 % a Espanya en el primer trimestre de 2026 i arriba al 14,3 % en la Comunitat Valenciana, encadenant 44 trimestres seguits a l’alça i agreujant els problemes d’accés a l’habitatge.

La Unió de Consumidors reclama la devolució total de les entrades del Festival de Les Arts

La Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana exigix a l’organització del Festival de Les Arts que torne el 100 % de les entrades i abonaments, i que compense també els gastos de transport i allotjament de les persones afectades per la cancel·lació de la segona jornada i les incidències del primer dia.

L’oratge comença la setmana amb més calor, sobretot a l’interior de València

Este dilluns l’oratge a la Comunitat Valenciana serà estable i poc nuvolós, amb pujada de les temperatures màximes, especialment a l’interior de València, i vent fluix variable. Dimarts es preveu un descens de les màximes i un lleuger augment de les mínimes.

La vaga indefinida del professorat valencià enceta la cinquena setmana amb una nova reunió clau

La vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic no universitari valencià entra este dilluns en la cinquena setmana, amb 21 dies lectius de mobilitzacions i una nova mesa sectorial clau entre Educació i sindicats, mentre l’acampada al centre de València complix una setmana.