Cau una xarxa especialitzada en el trànsit il·lícit de migrants des d’Algèria

Agents de la Policia Nacional, en una operació conjunta amb EUROPOL, han detingut 24 persones integrants d’un entramat poli delictiu especialitzat en el trànsit il·lícit de migrants entre Espanya i Algèria.

Els trajectes marítims de tornada eren utilitzats també per recolzar la fugida de fugitius de la Justícia i per a la introducció i transport de drogues i objectes robats des d’Espanya fins a Orà.

La investigació té el seu origen en una altra operació policial en què es va dur a terme el desmantellament d’una organització criminal establerta a Espanya i amb cèl·lules assentades a Múrcia, Alacant i Almeria.

 

 

Quatre grups a l’estructura criminal

 

L’entramat investigat estava conformat per dos organitzacions criminals perfectament estructurades sota una coordinació exhaustiva. Es trobaven establertes a la província d’Alacant, encara que el seu àmbit d’actuació assolia altres províncies nacionals, principalment Almeria, així com altres països de l’Espai Schengen, fonamentalment França.

Ambdós organitzacions seguien el mateix mètode, empraven quatre grups de treball, cadascun amb funcions i tasques perfectament diversificades, estructurades i repartides. En connivència amb organitzacions criminals assentades a Algèria, utilitzaven embarcacions de diferents mides per garantir l’entrada il·legal d’immigrants a territori nacional, especialment accedint a través del litoral d’Almeria.

Dels quatre grups, existia un grup de comandament, cim de la piràmide, encarregat de l’organització, coordinació i repartiment de tasques dels restants membres de la xarxa. Un segon grup, amb funcions de transport, s’encarregava de recollir els migrants en arribar en pastera, els traslladava als pisos de seguretat a Alacant i d’aquí a altres ciutats espanyoles o a França.

Així mateix, existia un tercer grup dedicat a controlar i ocultar els migrants durant la seua permanència temporal als quatre pisos de seguretat ubicats a la ciutat d’Alacant, facilitant-los els mitjans necessaris per a la seua subsistència a Espanya, com ara manutenció, drogues o telèfons mòbils.

Finalment, es va detectar un quart grup integrat per “canvistes” la comesa dels quals era el de finançament, facilitant els diners necessaris als immigrants per a abonar els serveis sol·licitats pels traficants. Esta dinàmica es realitzava a través del sistema subreptic de transferència de diners Hawala, basat en la confiança entre parts i consistent en l’intercanvi de divises sense que es produïsca un moviment físic de diners.

 

Mètode “llançadora”

 

Estos desplaçaments també s’efectuaven des de França amb destinació Algèria, passant per les ciutats d’Alacant i Almeria. Prenien esta ruta els migrants que desitjaven tornar per llocs no habilitats intentant eludir així els controls fronterers. Així mateix, utilitzaven esta via de retorn els pilots d’embarcacions pertanyents a xarxes algerianes que es veien obligats a romandre una temporada a Espanya a causa d’incidències esdevingudes durant la travessia marítima.

Esta xarxa emprava el mètode anomenat “llançadora” per portar a efecte les cruïlles frontereres entre Espanya i França. Procediment consistent a fer ús d’un vehicle que circula davant del que porta els migrants amb motiu d’alertar de la presència policial i garantir l’èxit del trasllat.

Els costos dels desplaçaments eren diversos depenent dels punts d’origen i destí: d’Algèria a Almeria fins a 5.000 €, d’Almeria a Alacant entre 200 i 600 € i d’esta ciutat a França entre 700 i 1.000 €.

 

Fugitius i tràfic de drogues

 

Gràcies a l’operació policial s’ha pogut desarticular l’entramat criminal responsable de traficar amb més de 250 víctimes en 54 episodis migratoris esdevinguts en els darrers mesos. Ambdós organitzacions prestaven suport a xarxes algerianes dedicades al trànsit de migrants, emprant la ruta marítima des d’Orà passant per Almeria i tornada a Orà. Utilitzaven la costa almerienca com a punt d’entrada i retorn clandestins, cosa que afavoria la fugida fins a Algèria d’immigrants amb causes judicials pendents, pròfugs o fugitius que es trobaven a Europa.

A més, l’entramat es dedicava al tràfic de drogues i al trànsit d’objectes robats, elements de mida petita però d’elevat valor, introduint a Algèria substàncies estupefaents, com èxtasi i psicofàrmacs, on el seu preu és fins a cinc vegades superior al d’Espanya.

També dispositius electrònics diversos com ara telèfons o tauletes, joies, or, patinets o rellotges, actuant sobretot a platges d’Alacant i comptant amb especialistes tècnics per a la desactivació de localitzadors i rastrejadors. Aprofitaven l’arribada d’embarcacions amb immigrants a bord per carregar-les amb estes substàncies tòxiques i objectes d’il·lícita procedència i introduir-los clandestinament a Orà, on tenien una cèl·lula de col·laboradors encarregada de la venda posterior.

Intervinguts diversos efectes sostrets

 

L’operatiu policial va culminar amb 24 detinguts –Alacant (22), Almeria (1) i Jaén (1)- pels presumptes delictes de Pertinença a Organització Criminal, Contra els Drets dels Ciutadans Estrangers, Contra la Salut Pública i Receptació. A més, els agents van fer nou diligències d’entrada i registre a Alacant i quatre inspeccions a diferents establiments comercials d’esta mateixa ciutat.

En total es van intervenir més de 40.000 euros en efectiu -tant en divisa nacional com en dinars algerians-, quatre vehicles, tres quilos i mig d’èxtasi de la substància anomenat “tusi” o col·loquialment “cocaïna rosa”, 56 grams de fenciclidina i 710 paquets de tabac de contraban.

Així mateix, es van localitzar nombrosos efectes sostrets com ara 61 terminals mòbils, tres bicicletes de competició, patinets elèctrics, diversos dispositius electrònics, diversos documents d’identitat de terceres persones, targetes bancàries i nombrosa documentació vinculada amb la investigació.

Últimes notícies

Milers de persones omplin València el 9 d’Octubre per defensar la identitat valenciana i l’escola pública

La manifestació unitària del 9 d’Octubre ha recorregut el centre de València per reivindicar la identitat valenciana, la llengua, l’escola pública, la vivenda i una millor financiació, en una jornada massiva i sense incidents.

De la Fuente veu en Mestalla l’escenari ideal per a l’últim partit de la selecció

Luis de la Fuente ha defensat a València que Mestalla aculla un últim partit de la selecció espanyola abans del seu tancament, previsiblement amb uns quarts de final de la Lliga de Nacions. El seleccionador s’ha mostrat emocionat pel suport rebut i ha reivindicat els valors personals en la formació dels jóvens futbolistes.

Mestalla s’apunta per a acollir els quarts de la Nations League i la seua gran despedida

La RFEF vol que el partit de quarts de final de la Nations League es jugue a Mestalla com a últim gran duel abans del trasllat al Nou Mestalla. La decisió es prendrà entre el 25 i el 29 de març.

Tres ferits lleus per la caiguda d’una farola en un acte amb Luis de la Fuente a València

Tres persones han resultat ferides lleus en caure una farola sobre el públic durant una visita de Luis de la Fuente a un mural de la selecció a Monteolivet, València. La Policia i una ambulància han atés ràpidament els afectats.

Suspenen la gala pirotècnica de diumenge a València per la inseguretat a la plaça

El sector pirotècnic ha decidit cancel·lar l’espectacle inaugural del festival internacional de focs artificials d’este diumenge a la plaça de l’Ajuntament de València per la falta de garanties de seguretat derivades de l’acampada pel dret a la vivenda.

Milers de persones omplin València en una Processó Cívica tranquil·la i sense incidents

La Processó Cívica de la Senyera del 9 d’Octubre ha recorregut el centre de València amb normalitat i sense incidents destacats, en una jornada marcada per la convivència amb l’acampada pel dret a la vivenda i la suspensió de la mascletà.

Pérez Llorca encapçalarà la delegació valenciana en el primer míting electoral de Feijóo a Madrid

Juanfran Pérez Llorca liderarà este dissabte la delegació del PPCV que viatjarà a Madrid per a donar suport a Alberto Núñez Feijóo en el seu primer míting electoral de precampanya, amb una àmplia mobilització de militants i simpatitzants valencians.

L’inici del pont del Pilar ja col·lapsa diverses carreteres valencianes

L’arrancada del pont del Pilar ha deixat ja trànsit molt intens en les principals eixides i accessos de València, Castelló i Alacant, especialment a l’AP-7, l’A-3 i l’A-7, segons la DGT. Diversos accidents en altres punts d’Espanya, inclòs un a Gandia, empitjoren la situació viària.