Els supermercats podran racionar els productes quan hi haja desproveïment

Ejemplo de shortcode con estilo
Aquesta mesura arriba després dels episodis d'escassetat d'articles que s'han registrat en les últimes setmanes

Els establiments comercials estaran emparats per la llei quan limiten les unitats màximes per article que poden ser adquirits per cada comprador.

El Govern ha introduït una disposició en el decret de mesures anticrisi per a permetre que, “davant circumstàncies extraordinàries o de força major”, els supermercats puguen limitar la quantitat d’articles que puguen ser adquirits per cada comprador.

En les últimes setmanes, s’han produït diversos episodis d’apilament a Espanya, amb nombrosos ciutadans comprant oli de gira-sol o llet pel temor al fet que la vaga de camioners o la guerra a Ucraïna provocara un desproveïment. Aquest efecte de compres de la por per part dels consumidors acaba agreujant els problemes de proveïment.

Fins ara existia una prohibició per a limitar el nombre d’articles que un consumidor pot comprar, segons figura en l’article 9 de la Llei del Comerç Minorista, que diu: “Els comerciants no podran limitar la quantitat d’articles que poden ser adquirits per cada comprador ni establir preus més elevats o suprimir reduccions o incentius per a les compres que superen un determinat volum. En el cas que, en un establiment obert al públic, no es disposara d’existències suficients per a cobrir la demanda, s’atendrà la prioritat temporal en la sol·licitud”.

Encara que els supermercats i els establiments comercials tenien prohibit restringir el nombre de productes per cada consumidor, la realitat de les últimes setmanes ha provocat que algunes cadenes de distribució racionaren el nombre de botelles d’oli de gira-sol o caixes de llet que es podien comprar.

Per això, davant els recents episodis d’efecte apilament a Espanya, l’Executiu ha decidit limitar el nombre d’unitats o la quantitat que pot comprar un consumidor davant situacions extraordinàries.

D’aquesta manera, l’Executiu permetrà que en situacions com les viscudes durant la setmana passada durant la vaga de transportistes en què va escassejar la llet i altres productes bàsics, els supermercats puguen imposar restriccions al nombre de productes que puga comprar cada client.

A més, les companyies deuran també anul·lar la declaració de l’ingredient que haja sigut substituït, tant en la denominació de venda com en la llista d’ingredients i continuarà sent obligatori reportar en totes les etiquetes la presència d’al·lergògens.

Sobre la base de la nota de Consum, l’objectiu és evitar qualsevol informació o element gràfic que puga induir a error als consumidors sobre la composició real del producte i que els canvis que es produïsquen en les etiquetes «siguen fàcilment visibles i llegibles«.

Reaccions

Les reaccions a aquest canvi legal no es van fer esperar. L’associació d’usuaris financers Asufin va manifestar hui dimecres el seu «total rebuig» a l’empara legal a la restricció d’articles a la venda, «atés que incentiva encara més la paranoia del consumidor i dona cobertura a l’especulació de preus amb productes de primera necessitat». «No és raonable que des dels establiments comercials es permeta la presa de decisió unilateral d’un tema tan sensible per al consumidor i que repercuteix directament el preu dels articles», critiquen des d’Asufin.


Des de Facua també van considerar una «irresponsabilitat» que el Govern done carta blanca per a limitar els productes en venda. Facua assenyala que aquesta nova redacció de la norma deixa en mans dels empresaris la decisió de quan i com limiten les unitats que posen a la venda. «Alguna cosa que, unit a la falta de controls en el mercat, pot provocar que molts ho facen amb la finalitat d’aconseguir increments de vendes al mateix temps que pugen els preus», alerten des de Facua.

«Una vegada més, l’Executiu ix en defensa dels possibles especuladors en lloc dels consumidors. El Govern està eludint la seua responsabilitat d’investigar el que està ocorrent amb la falta de béns i les pujades de preus i opta per donar suport a decisions unilaterals de les empreses que poden ser clarament especulatives», denuncien des de l’associació.

Últimes notícies

La dana Adam arrasa més de mil colmenes i colpeja de ple l’apicultura a la Marina Alta

La dana Adam ha destruït més d’un miler de colmenes a la Marina Alta i municipis pròxims, amb explotacions inaccessibles i danys greus en infraestructures agràries.

A presó provisional un jove per 40 robatoris en una sola nit a Guardamar

Un jove de 20 anys ha ingressat a la presó provisional acusat de 39 robatoris amb força en vehicles i un més en grau de temptativa en un comerç de Guardamar del Segura, tots comesos en la mateixa matinada.

Utiel encara les futures danas amb por i obres hidràuliques pendents

L’alcalde d’Utiel, Ricardo Gabaldón, adverteix que el municipi continua sense infraestructures clau dos anys després de la dana de 2024 i reclama agilitzar les grans obres hidràuliques per a minimitzar els danys davant nous episodis de pluges intenses.

Les víctimes de la dana del 2024 preparen actes d’homenatge a Paiporta, Alaquàs i València

Les associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre de 2024 commemoraran el segon aniversari amb actes d’homenatge i marxes a Alaquàs, Paiporta, València i altres municipis de la província. Els actes inclouen reconeixements, projeccions, música i una manifestació a València.

Temps estable en la Comunitat Valenciana i lleu descens de les temperatures

La Comunitat Valenciana afronta el tram final de la setmana amb oratge estable, alguns intervals de núvols i un lleu descens tèrmic este dijous. El vent bufarà fluix amb canvis de direcció i hi haurà marejadeta a les aigües costaneres.

Castro reivindica el triomf del Llevant davant l’Athletic: “Mereixem la victòria”

Luís Castro ha celebrat la victòria 3-1 del Llevant contra l’Athletic en el Ciutat de València, en el partit aplaçat per la pluja, i ha destacat el rendiment ofensiu i defensiu del seu equip. L’entrenador ha elogiat la progressió del vestidor i actuacions com les d’Etta Eyong, Thiago Fernández i el doble golejador Roger Brugué.

Brugué i Etta Eyong tomben l’Athletic i impulsen el Llevant

El Llevant ha guanyat 3-1 a l’Athletic Club en el duel ajornat per la pluja gràcies al doblet de Roger Brugué i a un gol final d’Etta Eyong. Els granota pugen a l’onzena plaça amb 10 punts, mentre els bascos es queden amb 9.

Camps i Oltra detallen el dany patit pel fals bulo del Bar España

Francisco Camps i Mónica Oltra han explicat en el juí pel Bar España com el fals bulo de pederàstia ha afectat la seua imatge personal i política. També ha declarat per videoconferència Carlos Fabra, que ha qualificat el cas d’“absolut disbarat”.