19.1 C
València
Dijous, 19 febrer, 2026

Cau una xarxa que traficava amb fàrmacs per elaborar karkubi al Marroc

Agents de la Policia Nacional, en una operació conjunta amb el Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària i el Centre de Cooperació Policial de Tànger MED de la DCI, a través de DGSN marroquí, han desarticulat una organització internacional establerta a Espanya que traficava amb fàrmacs per a l’elaboració de karkubi al Marroc.

La investigació ha suposat la confiscació més gran de fàrmacs al nostre país -200.000 pastilles de la família de les benzodiazepines– i ha finalitzat amb la detenció de 8 persones i l’aprehensió de més de 500.000 comprimits a Espanya i el Marroc.

El karkubi és el nom col·loquial amb què es coneix una substància estupefaent l’elaboració de la qual s’aconsegueix barrejant medicaments psicotròpics amb haixix, alcohol o cola. L’operació -desenvolupada en quatre fases- s’ha dut a terme a les províncies de Lleida, on estava establert el líder de l’organització, Madrid i Alacant, on va ser detingut el principal proveïdor de pastilles de l’entramat.

La investigació es va iniciar el juny de 2021 gràcies a l’intercanvi d’informació amb el Centre de Cooperació Policial de Tànger MED de la Divisió de Cooperació Internacional de la Policia Nacional a través de DGSN marroquí. Van informar la Policia Nacional que havien intervingut un furgó de lloguer amb matrícula marroquina, arrendat per una empresa de transport amb domicili a Lleida, a l’interior del qual van localitzar 4.477 grams de cocaïna i 361.672 comprimits de fàrmacs psicotròpics.

A partir d’aquell moment, els agents van determinar l’existència d’una organització criminal, amb fortes arrels a la ciutat de Lleida, dedicada presumptament a l’obtenció de diferents medicaments de la família de les benzodiazepines per a la posterior fabricació, al Marroc, d’una droga coneguda com a karkubi.

 

Una droga que barreja fàrmacs psicotròpics amb haixix, alcohol o cola

 

Després de diverses gestions, els investigadors van observar que els medicaments els obtenien mitjançant la falsificació de receptes mèdiques. En aquest sentit, l’entramat utilitzava barons amb antecedents policials i addictes a substàncies estupefaents, ja que es tracta de productes que habitualment són receptats a consumidors habituals de droga, retribuint el seu treball amb xicotetes quantitats de diners o amb substància estupefaent.

Un cop aconseguits els medicaments els enviaven al Marroc, on s’ubiquen els laboratoris clandestins de fabricació de karkubi. Aquesta droga, les càpsules de la qual són conegudes al mercat negre com ara “cartutx”, “recàrrega”, “ampolla vermella” o “Guadalupe”, s’obté barrejant medicaments psicotròpics amb haixix, alcohol o cola, i pot provocar al·lucinacions i psicopaties.

Primera fase: Intervingudes a Getafe 80.000 pastilles ocultes en dos forns industrials

 

L’operació s’ha fet en quatre fases. La primera es va realitzar a principis de setembre de l’any passat quan els agents van detectar que un dels investigats treballava en una empresa de paqueteria de Lleida, a través de la qual s’havia gestionat un enviament de mercaderia amb destinació a Ceuta. Dissimulat com un enviament comercial, ja que es tractava de dos forns industrials, seria recollit a la ciutat autònoma per una altra persona que el transportaria finalment fins a la ciutat marroquina de Casablanca.

Les gestions policials practicades van finalitzar amb un dispositiu conjunt de la Policia Nacional i el Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, els agents del qual es van personar al magatzem de l’empresa de transports a Getafe (Madrid). Allí van procedir a l’obertura del paquet, que contenia dues caixes amb un forn a l’interior de cadascuna.

En retirar el panell metàl·lic dels dos forns van localitzar ocults, als compartiments interiors, 348 pots de pastilles que contenien un total aproximat de 80.000 comprimits. Els investigadors van advertir que s’estava introduint la nova droga mitjançant l’aparença d’un conegut medicament, aprofitant-se tant de l’envàs com de l’etiquetatge comercial. A més, la quantitat de comprimits que allotjava cadascun dels envasos intervinguts era quatre vegades més gran que la que comercialment es duu a terme en la venda normal.

 

Segona fase: 70.000 pastilles intervingudes al port de Séte (França)

 

Com a conseqüència de la fase anterior, l’organització investigada va canviar el mètode de transport i, a mitjans del mes de setembre passat, va recórrer a un dels seus integrants perquè transportés els fàrmacs a bord d’un vehicle. En aquesta ocasió, la ruta seria a través del port francés de Séte, on l’investigat prendria un ferri que el connectaria via marítima amb Nador per, posteriorment, seguir per carretera fins a Casablanca (Marroc).

Gràcies a la cooperació internacional, es va establir un dispositiu amb la finalitat d’identificar aquesta  persona, així com el vehicle, i intervenir-hi la substància que transportava. Finalment, es va interceptar un individu d’origen marroquí que conduïa un vehicle, amb matrícula espanyola, a l’interior del qual es van localitzar un total de 70.000 pastilles del grup farmacològic de les benzodiazepines.

 

Tercera fase: Un altre carregament de 62.000 comprimits intervingut a l’interior d’una maleta a bord d’un vehicle

 

El mes de novembre passat, els agents van tenir coneixement que una part de l’organització, establerta a Lleida, traslladaria una important quantitat de fàrmacs per a la seua comercialització al Marroc. Després de localitzar els possibles transportistes, van comprovar com, efectivament, van carregar en un vehicle una important quantitat de pastilles.

Així mateix, van observar que el transportista no viatjaria sol, sinó acompanyat d’un dels membres de l’organització investigada. Les mesures de seguretat adoptades van posar de manifest la importància del carregament, motiu pel qual es va dur a terme un dispositiu nou.

Fruit d’aquesta operació, els agents van interceptar el vehicle, van detenir els seus dos ocupants i van intervenir 62.000 comprimits d’un medicament ansiolític, en els blísters respectius, així com el vehicle en qüestió. En aquesta ocasió, les pastilles es trobaven ocultes en una maleta i una bossa de grans dimensions, separats per grups de 40 blísters per paquet i no presentant caixa original del producte.

La investigació ha permés confirmar que aquests comprimits havien de ser venuts a l’intermediari en algun punt del Llevant espanyol. Així mateix, els agents van constatar que el destí final de les 210.000 pastilles intervingudes en aquestes tres primeres fases era el Marroc, on hi ha els laboratoris clandestins de producció de Karkubi.

Quarta fase: Detinguts els responsables principals de l’organització a Lleida i Alacant

 

A mitjans de desembre del 2021, els agents van desenvolupar la darrera fase de la investigació que va concloure amb 4 registres domiciliaris a Lleida (3) i Alacant (1), i 5 detinguts. A la província de Lleida va ser arrestat el líder de l’organització, un individu d’origen marroquí al domicili del qual es van intervenir 27.000 euros en efectiu i 300 pastilles.

D’altra banda, el principal proveïdor de fàrmacs de l’entramat va ser detingut a Alacant, on els agents van confiscar xicotetes quantitats de diferents comprimits que guardava com a mostres de les diferents substàncies amb què traficava l’organització.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Sarabia confia a aconseguir la primera victòria fora en San Mamés

El tècnic de l'Elx va afirmar que l'equip està preparat per a assaltar San Mamés i va demanar equilibri, fortalesa mental i focus en el dia a dia.

Athletic i Elx es creuen en San Mamés amb ratxes oposades

L'Athletic arriba amb 7 de 9 punts i marge sobre el descens; l'Elx encadena set jornades sense guanyar i no ha vençut fora. Baixes i dubtes marquen el xoc.

Llevant identifica a l’aficionat que va llançar una botella a Cömert després del derbi

El Llevant ha identificat a l'aficionat que va llançar una botella que va impactar en Eray Cömert després del derbi davant el València. LaLiga ja va denunciar els incidents i el club decidirà mesures en les pròximes hores.

Treballadora de la guarderia d’Algemesí declara com investigada després del tancament per maltractament

Una empleada del centre, segona investigada en la causa, ha declarat en els jutjats d'Alzira. La guarderia va ser tancada després de la detenció de la directora.

Copete: L’equip està capacitat per a guanyar en La Ceràmica

José Copete, central del València, va assegurar que van pels tres punts en La Ceràmica malgrat la dificultat del rival. Torna després de sanció i subratlla la millora defensiva de l'equip.

Thierry i Danjuma completen l’entrenament amb el València i miren a la Ceràmica

Thierry Rendall i Arnaut Danjuma es van entrenar amb normalitat per primera vegada en la setmana després de les seues molèsties i després de perdre's el dol davant el Llevant. Diego López va seguir al marge per un esquinç del lligament lateral intern i es va unir a les baixes de Diakhaby, Julen Agirrezabala, Dimitri Foulquier i Rubo Iranzo.

Les Corts han acordat crear una comissió d’investigació sobre les VPP d’Alacant

El ple de Les Corts ha aprovat la creació d'una comissió per a investigar l'adjudicació de VPP en el residencial Els Naus d'Alacant. La iniciativa, plantejada per Vox i secundada pel PP, fixa 12 mesos per a conclusions.

De Guindos defén que l’acord amb Mercosur és positiu per a Europa i demana minimitzar el seu impacte

Luis de Guindos ha defés que el pacte UE-Mercosur és favorable per a Europa i ha reclamat reduir el seu efecte en l'agricultura. Ha subratllat que, en un context de proteccionisme a l'alça, els acords comercials són clau i que les salvaguardes limiten els perjuís.