Turisme reorienta 21 milions de fons NextGenerationEU per a accions en empreses afectades per la riuada

Turisme Comunitat Valenciana ha reorientat el pressupost procedent de fons NextGenerationEU per a impulsar actuacions en les empreses situades en les zones afectades per la riuada del passat mes d’octubre.

Per això s’ha modificat la resolució de la convocatòria d’ajudes, dirigides a finançar en 2024 projectes d’eficiència energètica i economia circular en empreses turístiques, perquè puguen sol·licitar-se per a actuacions de compra o inversió en empreses turístiques i allotjaments de zones afectades per la riuada.

Cal recordar que les ajudes per a projectes d’eficiència energètica i economia circular en empreses turístiques compta amb un pressupost de més de 21 milions d’euros (21.037.538,83 euros). Es tracta d’ajudes en règim de concurrència no competitiva i s’emmarquen en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

La consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Marián Cano, ha recordat que “després dels efectes ocasionats per la riuada del passat mes d’octubre, hem revisat esta convocatòria d’ajudes per a adaptar-la a la nova realitat dels establiments turístics situats en els municipis afectats”.

Per això, Cano ha destacat que, en esta convocatòria d’ajudes, “entre altres ajustos, hem introduït l’avançament del 100% de la subvenció en lloc de transferència posterior a la justificació” i, en esta línia, ha remarcat el treball que es realitza des de la Generalitat per a atendre les necessitats de les zones afectades per la riuada.

Per part seua, el secretari autonòmic de Turisme, José Manuel Camarero, ha explicat els principals canvis introduïts en la convocatòria d’ajudes per a projectes d’eficiència energètica en empreses turístiques, com els referits a les memòries tècniques que han de presentar els establiments situats en municipis afectats per la dana.

En concret, ha assenyalat que s’han modificat per a “adaptar-se a la seua realitat”, ja que, tal com ha manifestat “els danys han provocat desaparició d’electrodomèstics, a més de la impossibilitat de realitzar auditoria d’eficiència energètica comparant entre instal·lacions anteriors i posteriors a l’actuació”.

També s’han introduït ajustos per a simplificar i flexibilitzar l’exigència de documents en les fases de sol·licitud i justificació. D’esta manera, en el cas d’establiments situats en municipis afectats per la dana, no serà necessària l’aportació de justificació d’instal·lacions i electrodomèstics antics, ja que estos han pogut desaparéixer a conseqüència de les inundacions.

Així mateix, la nova resolució de les ajudes arreplega també que les persones beneficiàries els establiments turístics de les quals es troben en municipis afectats per la dana i que, a causa de les conseqüències del fenomen meteorològic, no conserven les instal·lacions anteriors, podran optar per reemplaçar l’Estudi de Gestió de Residus per una acreditació mitjançant declaració responsable de la correcta disposició dels residus retirats a través de gestors autoritzats, conforme a la normativa vigent.

El secretari autonòmic de Turisme ha destacat que “estos ajustos que hem introduït demostren el ferm compromís de la Generalitat per agilitzar tant els tràmits com el cobrament de les ajudes” i ha anunciat que al gener “organitzarem una sessió informativa en línia per a donar a conéixer a les empreses potencialment beneficiàries tots els detalls d’esta convocatòria d’ajudes”.

Camarero ha recordat que “esta convocatòria d’ajudes es va publicar dies abans de les inundacions, per la qual cosa hem pogut revocar parcialment la resolució de la convocatòria i readaptar-les per a afavorir a establiments turístics situats en les zones afectades”.

Estos canvis, juntament amb altres ajustos de caràcter més tècnic, s’han introduït en la convocatòria d’ajudes dirigides a finançar en 2024 projectes d’eficiència energètica i economia circular en empreses turístiques, i es van publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana del 30 de desembre.

Actuacions subvencionables

Les actuacions subvencionables d’esta convocatòria d’ajudes s’agrupen en diferents tipologies. En concret, s’inclouen actuacions destinades a la promoció de l’energia renovable mitjançant la generació i/o emmagatzematge d’energia elèctrica d’origen solar fotovoltaic, de la qual almenys el 80% ha de destinar-se a l’autoconsum.

També es podran subvencionar inversions destinades a la substitució d’electrodomèstics com a rentadores, rentavaixelles, neveres, congeladors i microones. També inclou la renovació d’equips de refrigeració amb funció de venda directa i armaris de conservació refrigerats professionals. Cal assenyalar que es podran subvencionar, però sempre exigint un mínim d’eficiència energètica dels nous equips i instal·lacions (classificació energètica mínima «A»).

Igualment, podran optar a estes ajudes les actuacions de millora de l’eficiència energètica de les instal·lacions frigorífiques, i també la instal·lació i gestió de sistemes d’automatització i control d’instal·lacions consumidores o productores d’energia i aigua, així com altres subsistemes de generació, distribució, regulació i emissió.

Una altra de les tipologies d’accions subvencionables són les orientades a la millora de l’eficiència energètica mitjançant l’optimització d’elements en les instal·lacions o equips existents, com a sistemes d’il·luminació de baix consum, aïllament de calderes i canonades, climatització eficient, ventilació eficient, calderes d’alta eficiència, emmagatzematge tèrmic, o l’ús d’energia solar tèrmica per a aigua calenta sanitària (ACS) i climatització.

Finalment, també podran optar a estes subvencions, les actuacions enfocades cap a una economia circular, és a dir, les que augmenten l’eficiència en l’ús dels recursos mitjançant la preparació per a la reutilització, descontaminació i reciclatge de residus, facilitant la seua valorització.

*Turisme Comunitat Valenciana ha habilitat el correu electrònic eficiencia_energetica@turismecv.es per a resolució de dubtes i atenció a consultes.

Últimes notícies

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.

Quaranta atesos durant la Nit de l’Albà d’Elx, amb dues ferides greus

La Nit de l'Albà d'Elx ha deixat 40 persones ateses, majoritàriament per lesions lleus, encara que dues menors han patit danys més greus per cremades i impacte de canyes.

Un camió bolcat col·lapsa l’A-7 a Benifaió amb 6 km de cues

El bolc d’un camió en l’A-7 al terme de Benifaió ha provocat este divendres almenys sis quilòmetres de retencions en direcció Alacant. El vehicle ha quedat creuat en la calçada i el trànsit circula només pel voral.