‘Festivals Intel·ligents’, per a impulsar la digitalització i la sostenibilitat d’aquests esdeveniments

El secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, ha presentat a Castelló de la Plana el nou model de ‘Festivals Intel·ligents’ de la Comunitat Valenciana, a través d’una jornada informativa en la qual han participat representants de festivals de música com el Rototom, SanSan Festival i Diversity València.

Per a Colomer, aquests esdeveniments suposen una activitat que “integra turisme, oci, cultura i tecnologies“, així com “la detecció d’oportunitats a partir de l’aplicació de les tecnologies com a clau diferencial”, ha afegit.

El model ‘Festivals Intel·ligents’, creat a través de l’Institut Valencià de Tecnologies Turístiques (Invat·tur), consisteix en una metodologia que serveix als festivals de música per a aplicar sistemes de mesurament que els aporten dades sobre els quals reflexionar i aplicar millores de gestió i sostenibilitat.

Jornada de presentació

La Guia d’Implementació d’aquest model aporta les indicacions perquè els esdeveniments i festivals de la Comunitat Valenciana s’alineen amb un esquema tecnològic innovador i s’implemente de manera integral, un model de gestió comuna de ‘Festivals Intel·ligents’. L’objectiu és que els promotors siguen coneixedors dels beneficis i objectius del model i disposen d’un full de ruta per a la seua materialització.

Durant la seua intervenció, el titular de Turisme ha ressaltat que “hem volgut fer aquesta presentació a Castelló pel seu significat en aquesta província i la seua experiència acumulada en aquest producte“.

Colomer ha explicat que la Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat situa al festival com un “producte turístic de primer ordre”, per la qual cosa ha recalcat que la música és un producte turístic que forma part de “la nostra identitat i de la nostra millor versió com a territori turístic“.

En aquesta línia, ha incidit en què des de Turisme “portem temps percebent que els festivals no es poden despenjar de la transformació tecnològica, de la intel·ligència artificial i de la gestió de les dades per a la vivència del turista, en termes de sostenibilitat, d’accessibilitat o de seguretat”.

Així mateix, Colomer ha recordat que la Generalitat, a través de Turisme, ha impulsat projectes pilot com el de Platges Intel·ligents o els Espais Naturals Intel·ligents, i ara és el torn dels Festivals.

Per part seua, Francisco Morcillo, un dels consultors que ha treballat en l’elaboració del Manual de ‘Festivals Intel·ligents’, ha assenyalat que “aquest nou concepte resumeix la nova manera d’entendre l’activitat cultural i els esdeveniments relacionats amb el turisme“.

Morcillo ha explicat que el primer pas va ser fer una anàlisi de tots els esdeveniments que s’estan fent en la Comunitat Valenciana i correlacionar aquests festivals, dividint-los en tres grans línies: “grans festivals, mitjans festivals i festivals d’experiències“, i veure com la tecnologia pot impactar en ells.

Així mateix, ha explicat que “tractem d’analitzar què passa abans del festival, durant i després de l’esdeveniment“. Per a Francisco Morcillo la conclusió final és que la dada s’ha convertit en “l’eix tractor de tot el que està ocorrent”, perquè no sols els esdeveniments tenen un impacte cultural, també tenen un impacte turístic i “cal traure-li el màxim rendiment”, ha recalcat.

Durant aquesta jornada, també ha tingut lloc una taula de diàleg que, moderada pel director d’Intel·ligència Turística de la Comunitat Valenciana, Mario Villar, ha reunit representants d’alguns dels principals festivals de música celebrats en la Comunitat, com el SanSan Festival, Rototom, Diversity València Festival.

Eines i beneficis

Aquest model de ‘Festivals Intel·ligents’ promou la implementació de noves eines tecnològiques, que permetran entre altres beneficis, controlar el nombre d’accessos i personal dimensionat al detall; a més el públic assistent podrà conéixer quin és l’accés més buidat, i els organitzadors podran disposar d’un sistema d’avisos d’aglomeracions.

D’altra banda, a través de la pròpia aplicació mòbil oficial (app) del festival, l’usuari podrà consultar en temps real l’ocupació d’escenaris i barres del recinte, així com veure la programació i obtindre informació actualitzada de l’entorn, referent a allotjaments, comunicats municipals del destí on se celebra el festival, alertes o avisos meteorològics. Tot això per a oferir una informació personalitzada que s’adapte a cada perfil de l’assistent.

Aquest model també impulsa una nova polsera per al públic, amb informació sanitària integrada, la qual cosa ajudarà a millorar el rastreig de contactes sanitaris. Una altra de les eines que promou és el mesurament automatitzat de residus generats, així com el mesurament sensoritzada del soroll, la qual cosa permetrà avaluar la petjada del festival i millorar així la gestió dels residus que es generen.

Més informació: https://invattur.es/festivales.html

Últimes notícies

El València preveu 50.000 abonats en el Nou Mestalla i limitarà els concerts a l’estiu

El València calcula aconseguir els 50.000 abonats en el Nou Mestalla en la temporada 2027-28 i planteja un model d'estadi actiu tot l'any, amb concerts sol a l'estiu i horaris pactats amb el veïnat de Benicalap.

Toljan i Víctor García s’exerciten al marge i són dubte per al Llevant davant el Betis

Jeremy Toljan i Víctor García s'entrenen al marge per sobrecàrregues musculars i són seriós dubte per al lateral dret del Llevant en la seua visita al Betis.

Affengruber amplia la nòmina de mundialistes de l’Elx amb la seua crida amb Àustria

El central de l'Elx David Affengruber és convocat per Àustria per al pròxim Mundial i s'unix a la tala però il·lustre llista de jugadors franjiverdes que han disputat esta cita.

Jaume Guardeño continua la seua recuperació en una clínica de neurorrehabilitación a Barcelona

El ciclista Jaume Guardeño ha sigut traslladat a la Clínica Guttmann de Barcelona, centre de referència en neurorrehabilitación, on continuarà recuperant-se del greu accident patit mentres entrenava el 31 de març.

Montero i Sako es reincorporen al València Basket abans de la Final Four de l’Eurolliga

Jean Montero i Neal Sako se sumen de nou als entrenaments del València Basket després de superar els seus problemes físics, a pocs dies de la semifinal d'Eurolliga davant el Reial Madrid.

Eray Cömert, central del València, convocat per Suïssa per al Mundial 2026

Eray Cömert, central del València, ha sigut inclòs en la llista definitiva de Suïssa per al Mundial 2026, que es disputarà al Canadà, els Estats Units i Mèxic.

Vega Gimeno fixa com a meta portar al 3×3 espanyol als Jocs de Los Angeles 2028

Vega Gimeno inicia la seua etapa com a coordinadora del bàsquet 3x3 en la FEB amb l'objectiu de classificar als equips absoluts per a Los Angeles 2028 i reforçar el treball de base.

Les autòpsies confirmen el crim masclista en la caserna de Dolores

Les autòpsies dels tres cossos trobats en una vivenda de la caserna de la Guàrdia Civil de Dolores confirmen la principal línia d'investigació per crim masclista.