VALÈNCIA, 7 (EUROPA PRESS)
Els experts de l’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) utilitzen unes ulleres de realitat augmentada per a visualitzar, directament en mirar un quadre, les capes de vernís que hi ha després de la pintura, els dibuixos ocults que l’artista va rectificar o les zones on el pigment està danyat. Imatges que només els rajos x, els infrarojos i la llum ultraviolada poden destapar però que ara es desvetlen a simple vista.
Es tracta d’un projecte pioner de l’IVCR+i per a aplicar la realitat augmentada i virtual a la restauració de l’art. El programari desenvolupat per l’institut s’està provant per primera vegada i el quadre triat és un dels més coneguts a la Comunitat Valenciana: el retrat de Felip V habitualment penjat de cap per avall a Xàtiva i que s’està restaurant en els tallers de l’institut.
El popular retrat ‘invertit’ del rei Felip V va ser pintat el 1719 i, amb posterioritat, Xàtiva va decidir mostrar-ho de cap per avall com a càstig simbòlic al monarca, que va ordenar cremar la ciutat i va canviar el seu nom pel de Ciutat de Sant Felip per recolzar la causa de l’arxiduc Carlos d’Àustria durant la Guerra de Successió pel tron espanyol, que es va desencadenar a Espanya el 1701 i va finalitzar amb la instauració de la monarquia borbònica en el país.
El tècnic superior d’estudis físics de l’IVCR+I David Juanes; l’especialista en realitat augmentada i virtual Manuel Alejandro Cercos Pérez i la secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar, han donat a conèixer este dilluns la iniciativa, que és una “primera aproximació” a les possibilitats que brinda esta nova tecnologia per a la restauració i conservació del patrimoni.
“La realitat augmentada permet projectar una imatge sobre el món real”, ha explicat Juanes. Amb el programari desenvolupat per l’ICCR+i, es projecten directament imatges sobre el retrat de Felip V. Així, es pot contemplar la imatge real i, alhora, la superposada, per a facilitar la tasca dels restauradors d’art.
La secretària autonòmica ha destacat que el projecte suposa “posar al servici de la restauració l’última tecnologia”. “Es poden veure des dels penediments dels pintors i diferents elements que no es veuen a primera vista. Això és molt interessant a desenvolupar per a la restauració”, ha afegit.
VISIÓ DE RAJOS X, INFRAROJOS I ULTAVIOLETA
Els restauradors han sotmès la pintura de Felip V a les habituals anàlisis de rajos X, ultraviolat i infrarojos. A més, van escanejar també el quadre per a obtenir un model tridimensional.
Després, els tècnics han bolcat les imatges al nou programari creat per l’institut. El resultat és que, en col·locar-se les ulleres, els restauradors poden mirar el quadre de forma normal o es pot projectar directament sobre l’obra la informació resultant de les anàlisis: s’aprecien així a temps real les capes de vernís, les rectificacions del dibuix o els claus i taules del bastidor.
Tradicionalment, els restauradors consulten en paper unes radiografies i després van al llenç a senyalitzar amb guix la zona en la qual han d’intervenir. Amb les ulleres, en veure directament sobre el quadre els possibles danys, els restauradors poden marcar amb una precisió “al mil·límetre” l’àrea que han de tractar, ha explicat David Juanes.
En concret, l’ús d’esta tecnologia en el retrat de Felip V ha permès localitzar i marcar amb precisió les zones amb repintes amb una claredat sorprenent en superposar la imatge ultraviolada sobre l’obra.
LA TECNOLOGIA REVELA INSCRIPCIONS OCULTES
L’aplicació té un menú que permet triar el tipus d’informació que es projecta sobre el quadre. La imágen ultraviolada permet apreciar els vernissos i repintes que no es veuen a simple vista, una cosa útil en processos de neteja. El restaurador també pot triar veure directament la imatge de rajos x, que descobrix els claus i fustes del bastidor, han precisat des de l’IVCR+i.
Per la seua banda, en triar la visió infraroja, apareix el dibuix ocult subjacent que pot haver realitzat l’artista, i fins i tot penediments del dibuix.
Per exemple, les ulleres de realitat augmentada permeten comprovar com, en la cartela del quadre, hi ha en realitat tres inscripcions: queda al descobert que la inscripció de ‘Felip V’ es va superposar a una altra de ‘Don Fernando Borbón príncep d’Astúries’, que al seu torn també es va superposar a una altra de ‘Felip V’.
El desenvolupador de l’aplicació ha detallat que la institució porta uns cinc mesos treballant en este projecte concret però prop de dos anys explorant les possibilitats de la realitat virtual i augmentada, que van a seguir desenvolupant més enllà d’esta prova.
“Ara mateix estem preparant una aplicació que permeta als propis restauradors configurar què quadres es poden veure i poder aplicar-los també a altres obres, no només a aquesta, que és el prototip. També posar més tipus d’informació i gràfiques”, ha explicat Manuel Alejandro.
REALITAT VIRTUAL PER A DIVULGAR I DOCUMENTAR
David Juanes ha explicat que una altra part d’este projecte incidix en la realitat virtual i la seua utilització per a documentar. Així, ha explicat que s’estan documentant exposicions temporals del Museu de Belles arts de València per a poder revisitarlas amb realitat virtual.
El tècnic superior ha destacat que el seu equip també treballa la realitat virtual com a eina de difusió. Han creat una habitació virtual en el centre de la qual està el quadre de Felip V i, al voltant, panells explicatius en les parets. Així, els interessats poden descarregar-ho en les seues ulleres de realitat virtual o simplement veure-la en la web de l’IVCR+i.
L’estudi de la institució forma part d’un projecte d’investigació finançat per la Unió Europea a través del programa Next Generation EU, en el marc del ‘Programa Investigue’, Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en el qual també col·labora l’IES Politènic de Castelló de la Plana.