València contempla incentius per a prevaldre l’estalvi d’aigua en estat d’emergència

La regidora del Cicle Integral de l’Aigua a l’Ajuntament de València i presidenta de la EMSHI, Elisa Valía, ha presentat al costat de Miguel Polo, president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ), i Arancha Fidalgo, cap de l’Oficina de Planificació Hidrològica el nou Pla d’Emergència davant situacions de sequera del proveïment d’aigua a València, coincidint amb la vespra del Dia Mundial de Lluita contra la Desertificació i la Sequera 2022, que es commemora el 17 de juny.

El nou pla, presentat en la seu de la CHJ, està redactat per la Regidoria del Cicle Integral de l’Aigua de l’Ajuntament de València i ja ha sigut remés a la CHJ, que ha informat favorablement, i ha sigut aprovat per Junta de Govern Local.

Una de les mesures que recull este nou full de ruta insta que l’Ordenança d’Aigua de la ciutat de València contemple incentius per a prevaldre l’estalvi d’aigua, donat l’escenari d’emergència climàtica actual.
La regidora ha recordat que “som la primera generació que notem el canvi climàtic, però també som els primers que podem fer alguna cosa sobre este tema. De fet, tot indica que, si no actuem amb celeritat, els efectes negatius s’aniran empitjorant.”

Segons Valía “des de les administracions públiques estem preparats perquè la ciutadania mantinga els seus nivells de benestar, però també és important que la població estiga ben informada dels reptes als quals ens enfrontem en qüestió de sequera d’aigua i això també implica un canvi de paradigma respecte a la nostra relació amb l’aigua”.

La regidora ha explicat que “no podem permetre’ns el luxe de malgastar ni una sola gota i és necessari aprofitar este recurs quantes vegades es puga, millor. La reutilització d’aigua és un assumpte clau en aqueix canvi de mentalitat”.

Es tracta d’un pla que ofereix eines per a poder combatre les sequeres i minimitzar els impactes de l’escassetat d’aigua en l’activitat econòmica i en la societat en el seu conjunt”, ha explicat Elisa Valía.

Per part seua, Miguel Polo, ha destacat “la importància que les poblacions de més de 20.000 habitants disposen del corresponent Pla d’Emergència davant situacions de sequera en compliment de la Llei del Pla Hidrològic Nacional” i ha anunciat la pròxima celebració d’una jornada formativa que es dirigirà a aquells municipis que encara no tenen aprovat aquest Pla.

L’Ajuntament de València va redactar el seu primer Pla de Sequera l’octubre de 2001 i en 2006 va ser revisat i presentat davant la Confederació Hidrogràfica del Xúquer. El canvi de normativa en el Pla Hidrològic Nacional ha obligat a les poblacions de més de 20.000 habitants a adaptar el document que, a més, incorpora noves mesures d’acord amb les condicions actuals.

Este pla és coherent amb el desenvolupat per l’Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics (EMSHI), ja que les dos plantes potabilitzadores, La Presa (Manises) i El Realón (Picassent), són les que subministren aigua potable a València i la seua àrea metropolitana.

Este nou pla s’ha centrat a establir indicadors que poden seguir-se en coordinació amb els establits per la CHJ, incorporar una sèrie de mesures concretes per a incrementar la resiliència del proveïment i incorporar elements que milloren la visió holística de la sequera, no sols cenyint-se a la qualitat i quantitat d’aigua tractada, sinó també a aspectes mediambientals.

A més d’incentivar l’estalvi d’aigua, el nou full de ruta també contempla la penalització mitjançant la possibilitat d’implantar un cànon d’escassetat a aquells usuaris que, davant una situació greu, com és l’entrada en l’escenari d’Emergència, no presenten una actitud responsable i no siguen capaces de reduir el seu consum en un percentatge prèviament establit.

El nou pla contempla altres mesures, com el seguiment de les variables de referència, desplegament de campanyes de conscienciació per a l’estalvi d’aigua, l’activació i seguiment dels Plans d’Emergència de Grans Consumidors (hotels, restaurants, centres sanitaris, centres educatius, centres socials, etc.), reducció del volum d’aigua subministrada limitant els usos urbans dels sistemes públics municipals no essencials, com l’aigualege de carrers, les fonts ornamentals, així com els volums utilitzats en cementeris, instal·lacions esportives i dutxes i llavapeus de platja.

També es contempla la constitució del Comité de Seguiment de Sequera i Coordinació amb altres estaments; la modificació dels percentatges de subministrament des del Xúquer i el Túria per al proveïment de València i els municipis de la seua àrea metropolitana, la comprovació de l’estat, posada a punt i activació dels pous de titularitat municipal, així com actuacions de vigilància per a la conservació i protecció dels ecosistemes aquàtics, entre altres mesures.

El Pla d’Emergències per Sequera del Proveïment de València es pot consultar íntegrament en la pàgina web de Emivasa.

Últimes notícies

Vaga dels vigilants de prevenció d’incendis en Vaersa el 30 i 31 d’agost

STAS-Intersindical, UGT i CCOO han convocat vaga del personal vigilant-operari de prevenció d'incendis forestals en Vaersa els dies 30 i 31 d'agost i mantindran demà una nova protesta davant el Palau de la Generalitat per exigir millores laborals i de servei.

Xàtiva, Alzira i Guadasséquies baten rècords de calor amb més de 44 graus

Xàtiva ha marcat este dimecres 44,1 graus i s’ha situat com la temperatura més alta d’Espanya, mentre que Alzira ha arribat als 44,7 graus i Guadasséquies als 44,2, segons Aemet i Avamet.

Cinc municipis valencians ja superen els 42 graus, les temperatures més altes d’Espanya

Carcaixent, Xàtiva, l’aeroport de València, Polinyà del Xúquer i València ciutat encapçalen hui les màximes d’Espanya, superant totes els 42 graus, amb avís roig activat al litoral valencià.

Incendi al barranc del Carraixet en un dia roig per calor extrema

Diversos equips terrestres i quatre mitjans aeris treballen en l’extinció d’un incendi de vegetació al barranc del Carraixet, en Bonrepòs i Mirambell, en una jornada de risc extrem per calor a la província de València.

Detingut a València per un tiroteig a l’accés sud de la ciutat

La Policia Nacional ha detingut un jove de 22 anys a València com a presumpte autor d’un tiroteig al principal accés sud de la ciutat, a la zona de la rotonda dels Anzuelos. No s’han registrat ferits, encara que la investigació continua oberta.

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.

Trobada una bossa amb ossos humans a l’albelló de València

La Policia Nacional investiga una bossa amb restes òssies, presumptament humanes, localitzada en la xarxa d’albellons de València, a prop de la bomba de Cantarranas, al barri de Natzaret.