València contempla incentius per a prevaldre l’estalvi d’aigua en estat d’emergència

La regidora del Cicle Integral de l’Aigua a l’Ajuntament de València i presidenta de la EMSHI, Elisa Valía, ha presentat al costat de Miguel Polo, president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ), i Arancha Fidalgo, cap de l’Oficina de Planificació Hidrològica el nou Pla d’Emergència davant situacions de sequera del proveïment d’aigua a València, coincidint amb la vespra del Dia Mundial de Lluita contra la Desertificació i la Sequera 2022, que es commemora el 17 de juny.

El nou pla, presentat en la seu de la CHJ, està redactat per la Regidoria del Cicle Integral de l’Aigua de l’Ajuntament de València i ja ha sigut remés a la CHJ, que ha informat favorablement, i ha sigut aprovat per Junta de Govern Local.

Una de les mesures que recull este nou full de ruta insta que l’Ordenança d’Aigua de la ciutat de València contemple incentius per a prevaldre l’estalvi d’aigua, donat l’escenari d’emergència climàtica actual.
La regidora ha recordat que “som la primera generació que notem el canvi climàtic, però també som els primers que podem fer alguna cosa sobre este tema. De fet, tot indica que, si no actuem amb celeritat, els efectes negatius s’aniran empitjorant.”

Segons Valía “des de les administracions públiques estem preparats perquè la ciutadania mantinga els seus nivells de benestar, però també és important que la població estiga ben informada dels reptes als quals ens enfrontem en qüestió de sequera d’aigua i això també implica un canvi de paradigma respecte a la nostra relació amb l’aigua”.

La regidora ha explicat que “no podem permetre’ns el luxe de malgastar ni una sola gota i és necessari aprofitar este recurs quantes vegades es puga, millor. La reutilització d’aigua és un assumpte clau en aqueix canvi de mentalitat”.

“Es tracta d’un pla que ofereix eines per a poder combatre les sequeres i minimitzar els impactes de l’escassetat d’aigua en l’activitat econòmica i en la societat en el seu conjunt”, ha explicat Elisa Valía.

Per part seua, Miguel Polo, ha destacat “la importància que les poblacions de més de 20.000 habitants disposen del corresponent Pla d’Emergència davant situacions de sequera en compliment de la Llei del Pla Hidrològic Nacional” i ha anunciat la pròxima celebració d’una jornada formativa que es dirigirà a aquells municipis que encara no tenen aprovat aquest Pla.

L’Ajuntament de València va redactar el seu primer Pla de Sequera l’octubre de 2001 i en 2006 va ser revisat i presentat davant la Confederació Hidrogràfica del Xúquer. El canvi de normativa en el Pla Hidrològic Nacional ha obligat a les poblacions de més de 20.000 habitants a adaptar el document que, a més, incorpora noves mesures d’acord amb les condicions actuals.

Este pla és coherent amb el desenvolupat per l’Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics (EMSHI), ja que les dos plantes potabilitzadores, La Presa (Manises) i El Realón (Picassent), són les que subministren aigua potable a València i la seua àrea metropolitana.

Este nou pla s’ha centrat a establir indicadors que poden seguir-se en coordinació amb els establits per la CHJ, incorporar una sèrie de mesures concretes per a incrementar la resiliència del proveïment i incorporar elements que milloren la visió holística de la sequera, no sols cenyint-se a la qualitat i quantitat d’aigua tractada, sinó també a aspectes mediambientals.

A més d’incentivar l’estalvi d’aigua, el nou full de ruta també contempla la penalització mitjançant la possibilitat d’implantar un cànon d’escassetat a aquells usuaris que, davant una situació greu, com és l’entrada en l’escenari d’Emergència, no presenten una actitud responsable i no siguen capaces de reduir el seu consum en un percentatge prèviament establit.

El nou pla contempla altres mesures, com el seguiment de les variables de referència, desplegament de campanyes de conscienciació per a l’estalvi d’aigua, l’activació i seguiment dels Plans d’Emergència de Grans Consumidors (hotels, restaurants, centres sanitaris, centres educatius, centres socials, etc.), reducció del volum d’aigua subministrada limitant els usos urbans dels sistemes públics municipals no essencials, com l’aigualege de carrers, les fonts ornamentals, així com els volums utilitzats en cementeris, instal·lacions esportives i dutxes i llavapeus de platja.

També es contempla la constitució del Comité de Seguiment de Sequera i Coordinació amb altres estaments; la modificació dels percentatges de subministrament des del Xúquer i el Túria per al proveïment de València i els municipis de la seua àrea metropolitana, la comprovació de l’estat, posada a punt i activació dels pous de titularitat municipal, així com actuacions de vigilància per a la conservació i protecció dels ecosistemes aquàtics, entre altres mesures.

El Pla d’Emergències per Sequera del Proveïment de València es pot consultar íntegrament en la pàgina web de Emivasa.
 

Últimes notícies

El tram final del Valencia Basket esclafa el Casademont Zaragoza i estrena el caseller en la Lliga Endesa

El Valencia Basket ha capgirat el marcador al pavelló Príncipe Felipe amb un parcial demolidor de 15-31 en l’últim quart i ha estrenat el seu caseller de triomfs en la Lliga Endesa 2026-27 davant el Casademont Zaragoza.

Mor ofegada una parella jove en una platja amb forts corrents a Guardamar

Dos jóvens de 25 anys, de nacionalitat ucraïnesa i residents a Polònia, han mort ofegats a la platja natural dels Vivers de Guardamar del Segura, una zona amb forts corrents on este dissabte onejava bandera roja.

Cinc detinguts pels avalots després de la marxa per la vivenda a València, dilluns davant el jutge

Les cinc persones detingudes este dissabte a València pels avalots després de la manifestació pel dret a la vivenda passaran dilluns a disposició judicial. Els incidents han deixat nou agents ferits i llançaments de tanques, adoquins i artefactes pirotècnics contra la policia.

Un jove de 18 anys ferit amb arma blanca en un parc de València per robar-li el patinet

Un jove de 18 anys ha hagut de ser hospitalitzat després de rebre un tall de 20 centímetres al costat durant un robatori violent en un parc del districte de Jesús, a València.

Milers es manifesten a València per exigir trencar relacions amb Israel

Una manifestació ha recorregut el centre de València per reclamar un embargament integral d’armes i la ruptura de totes les relacions amb Israel, així com el final de la criminalització del moviment solidari amb Palestina.

La tortilla de La Teulada d’Elx, escollida millor d’Espanya per un sol vot

La chef Celia Clara Correia, del restaurant La Teulada d’Elx, ha guanyat el XIX Concurs d’Espanya de Tortilla de Creïlles en una final molt renyida, decidida per un únic vot. Altres tres establiments, entre ells Nou Pinet d’Alacant, s’han classificat directament per a l’edició de 2027.

Morin dos jóvens ofegats mentre es banyaven amb bandera roja a Guardamar

Dos jóvens han mort ofegats aquest dissabte a la platja d'Els Vivers, a Guardamar del Segura, mentre es banyaven amb bandera roja. Els serveis d'emergència els han reanimat sense èxit després de rescatar-los de l'aigua.

El PSPV denuncià que un terç de la Unitat d’Emergències continua sense cobrir

El PSPV-PSOE ha denunciat que la Unitat d’Anàlisi i Seguiment de les Emergències continua amb dos de les seues sis places vacants, tres anys i mig després de la seua creació, i reclama al Consell que les cobrisca de manera immediata.