‘Valencians al món’ torna i viatja a la Roma dels Borja

Hui a les 22:00 h, en À Punt, a Valencians al món descobriran els secrets de la família Borja en una de les ciutats amb més història i cultura del món, Roma.

En aquest programa, la reportera Cristina Orts mostrarà la influència que ha tingut en la cultura romana aquesta família de Xàtiva.

Valencianas al món / À Punt

Àlex Balaguer d’Alzira

Àlex Balaguer d’Alzira / Valencianas al món / À Punt

Àlex Balaguer, d’Alzira, és arqueòloga i fa sis anys que viu a Roma. Es dedica a fer visites guiades amb la seua agència de tours. Es citaran amb ella a les portes del Colosseu i visitaran llocs tan importants com l’església de San Nicola in Carcere, l’església dels Quatre Sants Coronats, els Fòrums Imperials, el Fòrum Romà, el barri del Trastevere i l’antic barri jueu i soparan al restau-rant Ivo, on ells mateixos cuinaran l’autèntica pizza romana.

Blanca Asturiano de València

Blanca Asturiano de València / Valencianas al món / À Punt

Blanca Asturiano, de València, és música i cantant. Fa deu anys que viu a Roma i amb ella visitaran el mercat que hi ha a Campo dei Fiori, el carrer Vicolo del Gallo, la Piazza di Sant’Eustachio i la Piazza della Rotonda, on està situat el Panteó d’Agripa.

Soparan al restaurant Il Ferro e il Fuoco, on menjaran un menú inspirat en l’època renaixentista. Aniran, també, a la Fontana di Trevi i a la plaça d’Espanya i, finalment, entraran a l’església Trinità dei Monti per a veure Blanca cantar amb el seu cor.

Els Mazoni de l’Horta Nord

Els Manzoni són un grup de cinc estudiants Erasmus de l’Horta Nord i fa sis mesos que viuen a Roma. Amb ells faran un taller de tagliatelle i tiramisú. Finalment, els ensenyaran el pont de Sant’Angelo.

José Gascó d’Oliva

José Gascó, d’Oliva, és professor de religió al Col·legi dels Jesuïtes de Roma. Fa setze anys que viu a Roma i es trobaran amb ell a la plaça de Sant Pere del Vaticà. Ací veuran el Papa eixir al famós balcó i saludar els feligresos. Aniran també a la basílica de Santa Maria Maggiore i la Saleta dels Borja i, per últim, visitaran l’Església Nacional Espanyola de Santiago i Montserrat, lloc on descansen els cossos de Calitx III i Alexandre VI.

Marta Castells de València

Marta Castells de València / Valencianas al món / À Punt

Marta Castells, de València, fa set anys que viu a Roma. Els estudis van ser els culpables que acabara vivint a Itàlia. Amb ella es convertiran en gladiadors per un dia després d’un dur entrenament.

Després, visitaran la basílica de San Sisto Vecchio i el palau Farnese (actual ambaixada francesa), passeja-ran per Via Condotti, on es troben les tendes de marques de luxe, i s’acomiadaran a la famosa plaça Navona.

El que està clar és que els Borja van ser una família que va difondre la llengua i la cultura valenciana i a la ciutat de Roma és ben fàcil identificar-la.

Últimes notícies

Es cancel·la el Festival de Les Arts de València després de les queixes pel so

El Festival de Les Arts no continua este dissabte a la Ciutat de les Arts i les Ciències de València després de les nombroses queixes per falta de so i de la negativa de l'Ajuntament i la direcció del recinte a permetre l'obertura. L'organització anuncia devolucions i lamenta no haver pogut tindre una reunió amb l'Alcaldia per buscar alternatives.

El Nou Mestalla completa l’anell de compressió i els 50 pilars de la coberta

L’estadi Nou Mestalla ja ha instal·lat l’anell de compressió i els 50 pilars d’acer que sostindran la gran coberta, un pas clau de cara a la seua inauguració prevista per a l’estiu de 2027.

Iñigo Pérez reforça la tradició del Villarreal per la banqueta espanyola

L’arribada d’Iñigo Pérez al Villarreal allarga la històrica aposta del club per tècnics espanyols: en 26 temporades a Primera només Manuel Pellegrini ha sigut estranger. El basc signa per tres temporades i s’afegix a una nòmina d’entrenadors clau en l’evolució del club groguet.

Pérez Llorca acudix a la recepció dels reis per la visita del Papa León XIV

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, acudix al Palau Reial a la recepció oferida pels reis Felipe VI i Letizia amb motiu de la primera intervenció oficial del Papa León XIV a Espanya.

Buxadé presenta Vox en València com el nexe de les forces patriotes europees

L’eurodiputat de Vox Jorge Buxadé assegura en una cimera a València que el seu partit torna a ser el punt d’unió de les forces patriòtiques europees i carrega contra la immigració massiva i el Pacte Verd.

Educació defensa que la seua última oferta supera en 1.000 milions les demandes dels sindicats

La Conselleria d'Educació assegura que el seu pla de 3.386 milions en quatre anys per a l'ensenyament públic millora en 1.000 milions les exigències inicials dels sindicats i reclama posar fi a la vaga indefinida del professorat.

Catalá recorda que només un de sis festivals seguix a la Ciutat de les Arts per la sentència acústica

L'alcaldessa de València, María José Catalá, subratlla que només el festival de Les Arts es manté a la Ciutat de les Arts després d'una sentència per contaminació acústica, i atribueix a CACSA i als promotors la decisió de conservar l'emplaçament.

Borja Sémper exigix a Pedro Sánchez eleccions per a posar fi a la degradació política

El portaveu del PP, Borja Sémper, reclama a Pedro Sánchez que dissolga les Corts i convoque eleccions en considerar insostenible la situació política i els casos de corrupció. Ho ha dit a València, on ha afirmat que la degradació política espanyola ha d'acabar donant la paraula als ciutadans.