6 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

Els valencians tornen a la seua mobilitat sense respectar les distàncies

En els últims dies els desplaçaments a l’interior de la Comunitat Valenciana han repuntat i s’acosten a nivells prepandèmia. L’últim informe de mobilitat local que realitza Google a través de la geolocalització dels mòbils confirma un increment de les eixides després de l’enfonsament al febrer en plena tercera ona de la pandèmia del coronavirus. L’estudi confirma un increment dels desplaçaments a centres comercials i bars que de moment no s’ha traduït en un increment exponencial de contagis. Però sí que cal anar amb conter sobretot en les aglomeracions, millor evitar-les. L’informe també revela que la incidència del teletreball és molt major a Madrid i Catalunya que en la Comunitat Valenciana.

Estaria bé que es consultara Google abans d’eixir perquè va posar en marxa a l’abril de l’any passat la iniciativa Covid-19 Community Mobility Reports, un repositori de dades basades en la localització de milions de mòbils que utilitzen serveis de Google —com Google Maps— que ofereix informació sobre com el confinament afecta la mobilitat en diferents països i regions. Segons la companyia, esta informació s’obté utilitzant dades «anònimes i agregats», cosa que significa que no registra dades personals de qui és desplaçada o deixa de fer-ho a un determinat lloc, sinó de quina quantitat de mòbils van a cada lloc i quant temps permaneixen allí. Les dades s’obtenen prenent la mitjana de les eixides per treball, oci (restaurants, bars i botigues) i transport (estacions de tren, metre o autobús). La mobilitat s’expressa en comparació amb la normalitat del lloc: un valor 100 significa que els desplaçaments són iguals que el gener de 2020 i un valor de 50 que els moviments s’han reduït a la meitat. Al desembre la mobilitat en la Comunitat Valenciana es va disparar i les conseqüències es van veure en la tercera ona registrada al gener i febrer.

Alacant, que va patir una tercera ona més dura que València i Castelló, és la província de la Comunitat que registra menys mobilitat. Les estacions de transport alacantines tenen un 23% menys de passatgers que abans de l’esclat de la pandèmia enfront de les de la província de València que són utilitzades per un 12% menys d’usuaris que el gener de 2020. L’estudi (que conté dades actualitzades a 31 de març) apunta que l’afluència als parcs a València és un 23% superior als nivells prepandèmia i que l’afluència a les botigues i els bars només és un 21% inferior malgrat les restriccions horàries que obliguen a tancar l’hostaleria a les 18.00 hores i els comerços a les 20.00 hores.

Un punt feble de la Comunitat Valenciana enfront de Catalunya i Madrid és l’escassa implantació del teletreball. Els desplaçaments als llocs de treball sol han descendit un 15% en la Comunitat Valenciana enfront d’un 44% a Madrid i a un 39% a Catalunya. La caiguda mitjana d’esta mena de mobilitat en l’àmbit nacional és del 32% (més del doble que en la Comunitat Valenciana).

Hui a València segueix sent festa i és per això que les dades revelen una tendència de mobilitat recent en moltes ciutats valencianes.
 

Últimes notícies

Vaga mèdica el 14 i 15 de gener per a exigir estatut propi i millores

Els metges de la Comunitat Valenciana han sigut convocats a una vaga el 14 i 15 de gener per a exigir un estatut propi i millors condicions. La protesta s'emmarca en una mobilització coordinada en diverses comunitats i en Atenció Primària de tot el país.

Els reis visitaran a València una exposició de Las Provincias i el projecte de la UPV que salva fotos danyades per la dana

Els monarques coneixeran en el CCCC la mostra 'La transformació de València 1866-2026' i, en la UPV, el projecte 'Salvem els Fotos UPV / Recuperar les memòries', centrat en rescatar imatges danyades per la dana de 2024.

Cel poc nuvolós, temperatures sense canvis i vent fluix este dimarts en la Comunitat Valenciana

Jornada estable amb cels poc nuvolosos i vent fluix; les temperatures a penes variaran. S'avança un dimecres similar i es detalla l'estat de la mar.

El València arrasa 115-73 al Saragossa després de gestionar el cansament

El València va convertir el desgast en virtut i va agranar al Saragossa amb una tercera habitació demolidora. Montero i De Larrea van liderar un triomf ajornat que va arribar amb autoritat.

115-73: València Basket esclafa a Casademont Zaragoza després de domar el cansament

València Basket, en el seu octau partit en setze dies, va gestionar millor el desgast i va triturar a Casademont Zaragoza 115-73 en el Roig Arena, en un dol ajornat de la jornada 10.

115-73. València Basket va domar el cansament i va arrasar al Saragossa

L'equip de Pedro Martínez va gestionar el seu octau partit en 16 dies amb paciència i ritme per a trencar el dol després del descans i firmar la seua sexta victòria en huit.

Quatre detinguts en caure un grup que proveïa a la menuda a Alacant i Elx

La Policia ha desmantellat a Novelda un grup que subministrava cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la província; hi ha quatre detinguts. L'operació va deixar 5,5 kg de cocaïna i altres útils de distribució confiscats i el conductor d'un Q5 va intentar fugir, causant lesions lleus a un agent.

Quatre detinguts per proveir punts de sovintege a Alacant i Elx

Quatre persones han sigut detingudes a Novelda per proveir de cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la menuda a Alacant i Elx. En l'operació s'han confiscat 5,5 quilos de cocaïna i s'han practicat registres a Novelda i Aspe.