Les víctimes de violència masclista van augmentar un 14% el 2023 a la Comunitat fins a les 28.214

El nombre de víctimes de violència de gènere a la Comunitat Valenciana durant l’any 2023 va ser de 28.214, la qual cosa significa un augment del 14,1 per cent respecte de les 24.737 registrades l’any anterior, segons les dades anuals que l’Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere ha fet públics aquest dimecres i dels quals ha informat el Tribunal Superior de Justícia en un comunicat.

Els òrgans judicials valencians van rebre 28.955 denúncies per violència de gènere en els 12 mesos corresponents al període analitzat. Aquesta xifra suposa un increment del 9% respecte de les mateixes dades del 2022, any en el qual es van registrar 26.566. Per províncies, a la de Valencia es van presentar 14.158; en la d’Alacant, 10.922 i a la província de Castelló, 3.875.

El 65,8% del total de denúncies registrades als jutjats del territori valencià, concretament 19.054, van ser presentades per les pròpies víctimes, bé en el jutjat o bé en comissaria, xifra que segueix sent molt superior a la de les denúncies presentades per l’entorn de la víctima, que van anar 436 durant 2023, això és, l’1,5% del total.

Les denúncies derivades directament d’atestats policials van ser 4.345; les originades per parts de lesions, 3.281, i les presentades per terceres persones o serveis assistència, 1.839. Del total de víctimes registrades el 2023, 13.756 corresponen a la província de Valencia, 10.885 a la d’Alacant i 3.573 a la de Castelló.

D’altra banda, les ordres de protecció acordades als jutjats amb competències en Violència sobre la Dona a la Comunitat Valenciana van ascendir a 4.286, això és un 5,1% menys que les adoptades el 2022. Així i tot, van suposar el 80% de les 5.373 de les incoades, el major percentatge del país després d’Aragó, Balears i Murcia. Les ordres de protecció denegades, 1.038, van créixer un 16,9%, mentre que van baixar un 5,8% les inadmeses.

SENTÈNCIES CONDEMNATÒRIES

Durant l’any 2023, es van dictar 8.484 sentències en matèria de violència sobre la dona, incloent Jutjats de Violència sobre la Dona (4.892), Jutjats penals (3.536) i Audiències Provincials (56), de les quals un 82,8%, 7.023 en termes absoluts, contenia una fallada condemnatòria. Les 1.461 sentències restants, un 17,2%, van ser absolutòries. El nombre total de sentències dictades el 2023 va ser de 8.484 i, d’elles, 7.023 van ser condemnatòries i 1.461 absolutòries.

El major percentatge de condemnes a maltractadors es va produir en els Jutjats de Violència sobre la Dona, amb el 91,9%, i en les Audiències Provincials, amb el 75% del total de sentències dictades. Els Jutjats penals van imposar condemnes en el 70,3% dels casos jutjats.

La Comunitat Valenciana va ocupar la tercera posició en taxa de víctimes de violència de gènere per cada 10.000 dones, amb una xifra de 106,5, només per darrere de Balears, amb una ràtio de 124,8, i Murcia, amb 114,5. La mèdia de tota Espanya va ser de 79,4, sis punts i mitjà més alta que el 2022.

Per sobre de la mèdia nacional també es van situar Canàries, amb 102,1; Andalusia i Navarra, amb 88,8; i Madrid, amb 80,9. Les taxes més baixes es van comptabilitzar a Castella i Lleó, amb 52,5 víctimes per cada 10.000 dones; Galícia, amb 53,1; País Basc, amb 56,8; La Rioja, amb 58,9; Catalunya, amb 61,5; Castella-la Manxa, amb 62; Astúries, amb 65,3; Aragó, amb 72,8; Cantàbria, amb 76,7, i Extremadura, amb 77.

RENÚNCIA A DECLARAR

El percentatge de valencianes víctimes que es van acollir a la dispensa de l’obligació legal de declarar va augmentar un 15,5% respecte al 2022: un total de 3.218 víctimes van renunciar a prestar declaració contra les seues parelles o exparelles. D’elles, 1.766 eren espanyoles i 1.452 d’altres nacionalitats.

Els òrgans judicials valencians van acordar també, derivades de les ordres de protecció i d’altres mesures cautelars, un total de 9.346 mesures judicials penals de protecció de les víctimes (dones i menors). En l’àmbit penal, les més freqüents van ser les ordres d’allunyament, 3.383, i la prohibició de comunicació, 3.199. D’altra banda, es van dictar 9.346 mesures cautelars civils, la finalitat de les quals és la protecció de la dona i dels menors en tant es resol el procés penal.

AGRUPACIONS DE PARTITS JUDICIALS

L’1 de gener del 2023 van entrar en funcionament huit agrupacions de partits judicials de la Comunitat Valenciana per al coneixement de les causes de violència de gènere, en virtut de l’establit en el Reial decret 954/2022, de 15 de novembre. Aquest modificació de planta comportava la creació de cinc nous jutjats exclusius de violència sobre la dona en les províncies de València i Alacant.

Les dades estadístiques del CGPJ reflecteixen que el 2023 el nombre de denúncies en aquest agrupacions de partits judicials va arribar a 17.595, un 12,7% més (enfront de l’increment mitjà del 9% en el conjunt autonòmic) que les 15.608 comptabilitzades el 2022, quan no existien aquest agrupacions de demarcacions judicials.

Últimes notícies

Golejada del Vila-real en el seu debut en el Torneig de Como (3-0)

El Vila-real ha debutat en el Torneig de Como amb un contundent 3-0 davant l’Al-Ula Club, gràcies a un doblet d’Ayoze i un gol de Cardona en un duel de 45 minuts totalment dominat pels grocs.

Ajudes urgents de fins a 100.000 euros als pobles afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

La Diputació de Castelló ha activat una línia extraordinària d’ajudes de fins a 100.000 euros per a municipis amb terreny cremat i fins a 5.000 per a pobles que han assumit gastos per evacuacions arran de l’incendi forestal de la Vall d'Uixó.

Vox rebutja compareixences immediates i reclama centrar tots els esforços en l’incendi de la Vall d’Uixó

El portaveu de Vox en Les Corts, José María Llanos, defensa que ara toca prioritzar l’extinció de l’incendi de la Vall d’Uixó i respon les crítiques sobre una suposada retallada en prevenció d’incendis als pressupostos de la Generalitat.

Fer Niño reforça la davantera de lElx com a primer fitxatge

El davanter andalús Fer Niño sincorpora a lElx com a primer fitxatge per al retorn a Primera Divisió, amb contracte fins a juny de 2030.

Pastor nega que Morant puga aspirar a la Generalitat per avalar indults a afins al PSOE

Fernando Pastor assegura que Diana Morant, com a ministra que ha participat en indults a condemnats afins al Govern de Sánchez, no pot presidir la Generalitat Valenciana. El síndic del PP també critica el debat sobre la nova financació i acusa Compromís de falta de coherència pel seu paper en els incendis forestals.

Morant insta el PP a assumir el canvi climàtic i a pactar mesures d’Estat

La ministra Diana Morant defensa a València que existeixen eines per a frenar el canvi climàtic, reclama al PP que deixe de negar-lo i demana un pacte d’Estat mentre visita els afectats per l’incendi de la Vall d'Uixó.

Els hidroavions salven la mítica ermita de Santa Bàrbera d’Onda del foc

Els mitjans aeris d’extinció han aconseguit salvar in extremis l’ermita de Santa Bàrbera d’Onda, envoltada per les flames de l’incendi iniciat fa cinc dies a Vall d'Uixó, que ja ha cremat 9.300 hectàrees.

El PSPV exigirà explicacions a Pérez Llorca i Valderrama pel gran incendi de la Vall d’Uixó

El PSPV ha avançat que reclamarà en Les Corts la compareixença del president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i del conseller d'Emergències, Juan Carlos Valderrama, per a donar explicacions sobre l'incendi actiu de la Vall d'Uixó. La portaveu adjunta, María José Salvador, subratlla que ara la prioritat és l'extinció, però avisa que després exigiran responsabilitats polítiques.
FILMOTECA D'ESTIU