Un tsunami ‘catastròfic’ al Mediterrani és molt probable, segons la UNESCO

Les probabilitats que hi haja un tsunami en els pròxims 30 anys en la mar Mediterrània, amb ones d’enorme envergadura i conseqüències que poden arribar a ser “catastròfiques”, són “molt altes”, d’acord amb les estadístiques de la Unesco.

Els experts adverteixen que les autoritats subestimen el risc de tsunami al Mediterrani, per la qual cosa les poblacions no estan molt sensibilitzades.

Durant una conferència de premsa sobre el sistema mundial d’alerta contra sismes submarins, Tsunami Ready, el secretari de la Comissió Oceanogràfica (COI) d’Unesco, Vladimir Ryabinin, ha afirmat que “no hi ha un 100% de probabilitats que succeïsca, però aquestes són molt altes i hem d’estar preparats per a això”.

Es tractarà en el pròxim cim de l’ONU

En l’actualitat, existeixen 40 zones costaneres de 21 països que compten amb el reconeixement de la Unesco d’estar preparades per a patir un tsunami, un assumpte que es tractarà en el pròxim cim de l’ONU a Lisboa, que se celebrarà el pròxim 27 de juny.

Què és Tsunami Ready?

La iniciativa Tsunami Ready cerca que les comunitats costaneres estiguen preparades davant els tsunamis. En la zona mediterrània, els experts alerten de la subestimació del risc de tsunami per part de les autoritats locals. Les seues poblacions no estan molt sensibilitzades sobre aquest assumpte.

El projecte Tsunami Ready, finançat per la UE, la va posar en marxa a l’illa grega de Kos en 2020, després del de 2017. La Unesco vol fer extensible la formació i prevenció enfront dels tsunamis a totes les regions costaneres del món. “L’objectiu és tindre al 100% de les zones costaneres preparades per a viure un tsunami. Moltes d’elles són zones vulnerables i han d’estar preparades quan s’enfronten a aquesta amenaça”, ha explicat l’especialista del programa sobre tsunamis del COI-UNESCO,  Bernardo Aliaga.

La Unesco assenyala que en la preparació de la societat civil davant l’amenaça de tsunami passa per una bona coordinació entre les comunitats d’investigació i les institucions i cossos de seguretat i emergències.

Què causa els tsunamis?

El 70% d’aquests fenòmens es produeixen per moviments sísmics, el 20% es deuen a l’activitat volcànica i el 10% restant es deuen a fenòmens meteorològics.

Encara que els tsunamis sempre s’han vinculat a zones banyades per l’oceà, la Unesco alerta del perill d’aquests en zones de mar, com el Mediterrani. Espanya podria veure’s afectada, en la seua àrea mediterrània.

Últimes notícies

L’onada de calor dispara els 40 graus en municipis de València i Alacant

L’onada de calor ha deixat hui fins a 40,4 graus en Alcoi i valors de 40 graus en Ontinyent i Fontanars dels Alforins, mentres que a les capitals s’han quedat al voltant dels 30 graus.

Mathew Ryan continuarà en la porteria del Levante una temporada més

El porter australià Mathew Ryan ha decidit continuar en el Levante la pròxima temporada després de dubtar sobre el seu futur i disputar el Mundial amb Austràlia. El club ha confirmat que s’incorporarà de manera immediata a la pretemporada.

Els veïns d’Artana i Eslida tornen a casa després de l’incendi de la Vall d’Uixó

L'incendi forestal de la Vall d'Uixó ha quedat estabilitzat després de set dies i quasi 9.600 hectàrees cremades, i permet el retorn dels veïns d'Artana i Eslida. Les autoritats avisen que el foc encara no està controlat ni extingit i demanen no accedir a la zona.

32,1 milions per a immunitzar nadons i xiquets contra el VRS en la Comunitat Valenciana

El Consell ha autoritzat 32,1 milions per a adquirir 70.000 dosis contra el VRS per a la campanya 2026-2027, i ha aprovat també mesures en justícia, formació digital, medi ambient i agricultura.

El Huerto del Cura suma prestigi amb l’ingrés en l’Itinerari Europeu de Jardins Històrics

El Jardín Artístico Nacional Huerto del Cura, a Elx, ha formalitzat l’ingrés en l’Itinerari Europeu de Jardins Històrics, certificat pel Consell d’Europa, fet que reforça el seu valor patrimonial i turístic.

Sagunt a Escena obri la 43a edició amb dos obres inspirades en el Segle d’Or

El Teatre Romà estrena 'El Narciso en su opinión', mentre l''Off Romà' combina teatre clàssic i dansa contemporània

El dèficit de la Comunitat Valenciana baixa al 0,71% del PIB fins als 1.180 milions

El dèficit públic de la Comunitat Valenciana s’ha reduït una dècima fins al 0,71% del PIB, amb 1.180 milions acumulats fins maig, en un context de menor gasto per la dana i superàvit de la Seguretat Social.

1,7 milions de la Diputació per als pobles afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

La Diputació de Castelló ha aprovat una modificació pressupostària d’1,7 milions d’euros per a impulsar la recuperació dels municipis danyats per l’incendi forestal declarat el 25 de juliol a la Serra d’Espadà, amb ajudes específiques per a pobles menuts i convenis per a la Vall d’Uixó i Onda.
FILMOTECA D'ESTIU