Un tsunami ‘catastròfic’ al Mediterrani és molt probable, segons la UNESCO

Les probabilitats que hi haja un tsunami en els pròxims 30 anys en la mar Mediterrània, amb ones d’enorme envergadura i conseqüències que poden arribar a ser “catastròfiques”, són “molt altes”, d’acord amb les estadístiques de la Unesco.

Els experts adverteixen que les autoritats subestimen el risc de tsunami al Mediterrani, per la qual cosa les poblacions no estan molt sensibilitzades.

Durant una conferència de premsa sobre el sistema mundial d’alerta contra sismes submarins, Tsunami Ready, el secretari de la Comissió Oceanogràfica (COI) d’Unesco, Vladimir Ryabinin, ha afirmat que “no hi ha un 100% de probabilitats que succeïsca, però aquestes són molt altes i hem d’estar preparats per a això”.

Es tractarà en el pròxim cim de l’ONU

En l’actualitat, existeixen 40 zones costaneres de 21 països que compten amb el reconeixement de la Unesco d’estar preparades per a patir un tsunami, un assumpte que es tractarà en el pròxim cim de l’ONU a Lisboa, que se celebrarà el pròxim 27 de juny.

Què és Tsunami Ready?

La iniciativa Tsunami Ready cerca que les comunitats costaneres estiguen preparades davant els tsunamis. En la zona mediterrània, els experts alerten de la subestimació del risc de tsunami per part de les autoritats locals. Les seues poblacions no estan molt sensibilitzades sobre aquest assumpte.

El projecte Tsunami Ready, finançat per la UE, la va posar en marxa a l’illa grega de Kos en 2020, després del de 2017. La Unesco vol fer extensible la formació i prevenció enfront dels tsunamis a totes les regions costaneres del món. “L’objectiu és tindre al 100% de les zones costaneres preparades per a viure un tsunami. Moltes d’elles són zones vulnerables i han d’estar preparades quan s’enfronten a aquesta amenaça”, ha explicat l’especialista del programa sobre tsunamis del COI-UNESCO,  Bernardo Aliaga.

La Unesco assenyala que en la preparació de la societat civil davant l’amenaça de tsunami passa per una bona coordinació entre les comunitats d’investigació i les institucions i cossos de seguretat i emergències.

Què causa els tsunamis?

El 70% d’aquests fenòmens es produeixen per moviments sísmics, el 20% es deuen a l’activitat volcànica i el 10% restant es deuen a fenòmens meteorològics.

Encara que els tsunamis sempre s’han vinculat a zones banyades per l’oceà, la Unesco alerta del perill d’aquests en zones de mar, com el Mediterrani. Espanya podria veure’s afectada, en la seua àrea mediterrània.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Superem la controvèrsia sobre l’accent, i sobretot, la del patró lingüístic

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla del debat sobre l’accent de 'València/Valéncia' i, sobretot, d’una qüestió més ampla: quin model de valencià escrit s’hauria de prioritzar

Detinguda per calar foc a la seua parella a Chiva (València)

Una dona de 48 anys ha sigut detinguda per calar foc a la seua parella, un home de 49, a Chiva (València). El cas s'investiga com a violència domèstica.

Cap de setmana amb ruixats i neu des de 700 m després d’un divendres buidat

Divendres amb cel buidat i temperatures estables. El cap de setmana portarà ruixats febles, caiguda notable de les màximes i neu des de 700-900 m a l'interior nord.

Catalá afirma que l’Ajuntament no pot adoptar mesures sobre els trens de Rodalia en Falles

Catalá ha sostingut que és totalment impossible que l'Ajuntament decidisca sobre la xarxa ferroviària estatal. Demana a Delegació els informes tècnics si recolza la proposta de Renfe.

Juan Luis Gandia guanya el Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat

Juan Luis Gandia ha guanyat la segona volta al Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat enfront d'Ángeles Solanes. La participació s'ha quedat en el 17,81%, amb 10.316 vots d'un cens de 57.920.

L’incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna en direcció Barcelona

L'incendi d'un camió que transportava bobines de paper ha obligat a tancar els tres carrils de la A-7 a Paterna durant 45 minuts. A les 18.24 s'ha reobert el carril esquerre, amb cues de fins a 13 km.

Granada i València s’alien per a impulsar un vol directe i una promoció turística conjunta

Les diputacions han segellat una aliança per a llançar una connexió aèria directa entre Granada i València. El pla inclou un concurs públic i una estratègia de promoció turística conjunta.

La mort d’un home al seu balcó a Alacant apunta a una bala perduda d’un tiroteig

La investigació assenyala que un home de 59 anys va ser aconseguit per un tret accidental mentres era al balcó de la seua vivenda a Carolines Altes. S'han constatat set detonacions i no hi ha detencions.