Un tsunami ‘catastròfic’ al Mediterrani és molt probable, segons la UNESCO

Les probabilitats que hi haja un tsunami en els pròxims 30 anys en la mar Mediterrània, amb ones d’enorme envergadura i conseqüències que poden arribar a ser “catastròfiques”, són “molt altes”, d’acord amb les estadístiques de la Unesco.

Els experts adverteixen que les autoritats subestimen el risc de tsunami al Mediterrani, per la qual cosa les poblacions no estan molt sensibilitzades.

Durant una conferència de premsa sobre el sistema mundial d’alerta contra sismes submarins, Tsunami Ready, el secretari de la Comissió Oceanogràfica (COI) d’Unesco, Vladimir Ryabinin, ha afirmat que “no hi ha un 100% de probabilitats que succeïsca, però aquestes són molt altes i hem d’estar preparats per a això”.

Es tractarà en el pròxim cim de l’ONU

En l’actualitat, existeixen 40 zones costaneres de 21 països que compten amb el reconeixement de la Unesco d’estar preparades per a patir un tsunami, un assumpte que es tractarà en el pròxim cim de l’ONU a Lisboa, que se celebrarà el pròxim 27 de juny.

Què és Tsunami Ready?

La iniciativa Tsunami Ready cerca que les comunitats costaneres estiguen preparades davant els tsunamis. En la zona mediterrània, els experts alerten de la subestimació del risc de tsunami per part de les autoritats locals. Les seues poblacions no estan molt sensibilitzades sobre aquest assumpte.

El projecte Tsunami Ready, finançat per la UE, la va posar en marxa a l’illa grega de Kos en 2020, després del de 2017. La Unesco vol fer extensible la formació i prevenció enfront dels tsunamis a totes les regions costaneres del món. “L’objectiu és tindre al 100% de les zones costaneres preparades per a viure un tsunami. Moltes d’elles són zones vulnerables i han d’estar preparades quan s’enfronten a aquesta amenaça”, ha explicat l’especialista del programa sobre tsunamis del COI-UNESCO,  Bernardo Aliaga.

La Unesco assenyala que en la preparació de la societat civil davant l’amenaça de tsunami passa per una bona coordinació entre les comunitats d’investigació i les institucions i cossos de seguretat i emergències.

Què causa els tsunamis?

El 70% d’aquests fenòmens es produeixen per moviments sísmics, el 20% es deuen a l’activitat volcànica i el 10% restant es deuen a fenòmens meteorològics.

Encara que els tsunamis sempre s’han vinculat a zones banyades per l’oceà, la Unesco alerta del perill d’aquests en zones de mar, com el Mediterrani. Espanya podria veure’s afectada, en la seua àrea mediterrània.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Barça i Eó Enforne lideren el sorteig de la Copa del Rei d’handbol a Alacant

Barça i Eó Enforne Alacant seran caps de sèrie en el sorteig de la fase final de la Copa del Rei d'handbol, que se celebrarà este dilluns en el Real Casino Liceu d'Alacant.

El Vila-real firma el seu primer ple de victòries en els derbis valencians en Primera

El Vila-real tanca la temporada amb sis triomfs en sis partits davant València, Llevant i Elx, suma 18 punts en dols autonòmics i assegura per primera vegada la seua segona Champions consecutiva.

El València busca assegurar la permanència davant quatre rivals que ja li van donar cinc punts en la primera volta

El València encara el tram final de Lliga davant Athletic, Raig, Reial Societat i Barcelona, rivals enfront dels quals ja va sumar cinc punts en la primera volta i que la passada temporada li van deixar sense premi.

El Consell celebra que el Govern eximisca de l’IRPF les ajudes de la DANA de 2024

El president Juanfran Pérez Llorca valora que el Govern haja rectificat i estenga a 2024 l'exempció en l'IRPF de les ajudes autonòmiques per la DANA per a empreses i autònoms.

L’incendi en un desballestament d’Orihuela es manté controlat en la campa exterior

L'incendi declarat en la campa exterior d'un desballestament a Orihuela a penes manté flama visible, encara que els bombers continuen treballant en el seu control i retirada progressiva de mitjans.

María Pastor González, de la foguera Esplanada, serà la Bellea del Foc 2026

María Pastor González, representant de la foguera Esplanada, ha sigut proclamada Bellea del Foc 2026 en un espectacle celebrat en la plaça de bous d'Alacant davant més de 6.000 persones.

Corberán iguala els 55 partits de Baralla al València i millora la seua puntuació

Carlos Corberán aconseguix els 55 partits de Lliga al capdavant del València CF, els mateixos que va tindre Rubén Baraja, però amb dos punts més i una lleugera millora en el balanç global.

Quasi mig centenar de municipis valencians estrenen alcalde des de les eleccions de 2023

Un total de 48 municipis de la Comunitat Valenciana han canviat d'alcalde des de les eleccions de maig de 2023, sobretot per pactes de govern i mocions de censura, però també per dimissions, jubilacions i incompatibilitats.