Un tsunami ‘catastròfic’ al Mediterrani és molt probable, segons la UNESCO

Les probabilitats que hi haja un tsunami en els pròxims 30 anys en la mar Mediterrània, amb ones d’enorme envergadura i conseqüències que poden arribar a ser “catastròfiques”, són “molt altes”, d’acord amb les estadístiques de la Unesco.

Els experts adverteixen que les autoritats subestimen el risc de tsunami al Mediterrani, per la qual cosa les poblacions no estan molt sensibilitzades.

Durant una conferència de premsa sobre el sistema mundial d’alerta contra sismes submarins, Tsunami Ready, el secretari de la Comissió Oceanogràfica (COI) d’Unesco, Vladimir Ryabinin, ha afirmat que “no hi ha un 100% de probabilitats que succeïsca, però aquestes són molt altes i hem d’estar preparats per a això”.

Es tractarà en el pròxim cim de l’ONU

En l’actualitat, existeixen 40 zones costaneres de 21 països que compten amb el reconeixement de la Unesco d’estar preparades per a patir un tsunami, un assumpte que es tractarà en el pròxim cim de l’ONU a Lisboa, que se celebrarà el pròxim 27 de juny.

Què és Tsunami Ready?

La iniciativa Tsunami Ready cerca que les comunitats costaneres estiguen preparades davant els tsunamis. En la zona mediterrània, els experts alerten de la subestimació del risc de tsunami per part de les autoritats locals. Les seues poblacions no estan molt sensibilitzades sobre aquest assumpte.

El projecte Tsunami Ready, finançat per la UE, la va posar en marxa a l’illa grega de Kos en 2020, després del de 2017. La Unesco vol fer extensible la formació i prevenció enfront dels tsunamis a totes les regions costaneres del món. “L’objectiu és tindre al 100% de les zones costaneres preparades per a viure un tsunami. Moltes d’elles són zones vulnerables i han d’estar preparades quan s’enfronten a aquesta amenaça”, ha explicat l’especialista del programa sobre tsunamis del COI-UNESCO,  Bernardo Aliaga.

La Unesco assenyala que en la preparació de la societat civil davant l’amenaça de tsunami passa per una bona coordinació entre les comunitats d’investigació i les institucions i cossos de seguretat i emergències.

Què causa els tsunamis?

El 70% d’aquests fenòmens es produeixen per moviments sísmics, el 20% es deuen a l’activitat volcànica i el 10% restant es deuen a fenòmens meteorològics.

Encara que els tsunamis sempre s’han vinculat a zones banyades per l’oceà, la Unesco alerta del perill d’aquests en zones de mar, com el Mediterrani. Espanya podria veure’s afectada, en la seua àrea mediterrània.

Últimes notícies

El Consell anirà al CPFF però votarà en contra del nou model de finançament

La Conselleria d’Hisenda ha confirmat que assistirà este divendres al Consell de Política Fiscal i Financera, on defensarà el vot en contra del nou model de finançament autonòmic, després que la Comunitat de Madrid haja anunciat que no acudirà.

L’interior de València crema: màximes per damunt dels 38 graus en ple setembre

L’interior de la província de València ha patit este dijous màximes de fins a 38,7 graus, amb avís groc per calor extrema segons Aemet. Les capitals de província han registrat valors més moderats, al voltant dels 31-32 graus.

Els 38 processats del cas Azud: així es repartixen els papers en la trama

La fi de la instrucció del cas Azud ha deixat una radiografia detallada dels 38 processats, el paper que haurien jugat en la trama i els delictes que la jutgessa els atribuïx de manera indiciària.

El Levante estrenarà una quarta equipació blau marí en homenatge al seu fundador

El Levante ha presentat una nova quarta equipació blau marí que ret homenatge al fundador del club, José Ballester Gozalvo, i a la seua esposa, Teresa Molins Gausach. L’equip estrenarà la camiseta este diumenge a La Rosaleda davant el Málaga, coincidint amb el 117é aniversari de la fundació del club.

Trobe de restes òssies d’un bebé en una casa de Tarragona després de la denúncia del seu iaio

Els Mossos d'Esquadra han localitzat restes òssies d’un bebé en una casa de Santa Bàrbara (Tarragona), on buscaven proves després que el iaio denunciara la desaparició del menut. Els pares han sigut detinguts a València en una causa per homicidi.

L’Eldense reforça la banda esquerra amb el fitxatge de Juan Larios

L’Eldense ha incorporat el lateral esquerre andalús Juan Larios, de 22 anys i ex del Real Zaragoza, amb contracte fins al 30 de juny de 2028. El defensa arriba lliure després de formar-se en clubs d’elit com Sevilla, Barcelona i Manchester City i de debutar amb el Southampton en la Premier League.

Deting per agredir i retenir la seua parella a València després que ella demanara ajuda

La Policia Local de València ha detingut de matinada un home acusat de maltractar i retenir la seua parella al domicili. La víctima va avisar una amiga per missatges i quatre agents han resultat ferits lleus en la intervenció.

Elias Valtonen es marca un objectiu clar amb el Valencia Basket

L’aler finés Elias Valtonen ha sigut presentat amb el Valencia Basket amb un contracte no garantit i ha deixat clar que el seu gran objectiu és quedar-se al club fins a final de temporada. El jugador afronta el repte d’aconseguir fitxa definitiva i d’estrenar-se en l’Eurolliga de la mà de l’equip taronja.