Un tsunami ‘catastròfic’ al Mediterrani és molt probable, segons la UNESCO

Les probabilitats que hi haja un tsunami en els pròxims 30 anys en la mar Mediterrània, amb ones d’enorme envergadura i conseqüències que poden arribar a ser “catastròfiques”, són “molt altes”, d’acord amb les estadístiques de la Unesco.

Els experts adverteixen que les autoritats subestimen el risc de tsunami al Mediterrani, per la qual cosa les poblacions no estan molt sensibilitzades.

Durant una conferència de premsa sobre el sistema mundial d’alerta contra sismes submarins, Tsunami Ready, el secretari de la Comissió Oceanogràfica (COI) d’Unesco, Vladimir Ryabinin, ha afirmat que “no hi ha un 100% de probabilitats que succeïsca, però aquestes són molt altes i hem d’estar preparats per a això”.

Es tractarà en el pròxim cim de l’ONU

En l’actualitat, existeixen 40 zones costaneres de 21 països que compten amb el reconeixement de la Unesco d’estar preparades per a patir un tsunami, un assumpte que es tractarà en el pròxim cim de l’ONU a Lisboa, que se celebrarà el pròxim 27 de juny.

Què és Tsunami Ready?

La iniciativa Tsunami Ready cerca que les comunitats costaneres estiguen preparades davant els tsunamis. En la zona mediterrània, els experts alerten de la subestimació del risc de tsunami per part de les autoritats locals. Les seues poblacions no estan molt sensibilitzades sobre aquest assumpte.

El projecte Tsunami Ready, finançat per la UE, la va posar en marxa a l’illa grega de Kos en 2020, després del de 2017. La Unesco vol fer extensible la formació i prevenció enfront dels tsunamis a totes les regions costaneres del món. “L’objectiu és tindre al 100% de les zones costaneres preparades per a viure un tsunami. Moltes d’elles són zones vulnerables i han d’estar preparades quan s’enfronten a aquesta amenaça”, ha explicat l’especialista del programa sobre tsunamis del COI-UNESCO,  Bernardo Aliaga.

La Unesco assenyala que en la preparació de la societat civil davant l’amenaça de tsunami passa per una bona coordinació entre les comunitats d’investigació i les institucions i cossos de seguretat i emergències.

Què causa els tsunamis?

El 70% d’aquests fenòmens es produeixen per moviments sísmics, el 20% es deuen a l’activitat volcànica i el 10% restant es deuen a fenòmens meteorològics.

Encara que els tsunamis sempre s’han vinculat a zones banyades per l’oceà, la Unesco alerta del perill d’aquests en zones de mar, com el Mediterrani. Espanya podria veure’s afectada, en la seua àrea mediterrània.

Últimes notícies

Carlos Espí fitxa pel Real Madrid fins 2031 després de brillar al Levante

El davanter valencià Carlos Espí deixa el Levante UD i firma pel Real Madrid per cinc temporades, fins al 30 de juny de 2031, després d’una irrupció destacada en l’elit.

Carlos Espí, màxim golejador granota, fitxa pel Real Madrid

El Levante UD ha tancat amb el Real Madrid el traspàs del davanter Carlos Espí, màxima venda d’un jugador de la seua pedrera. El punta valencià, de 20 anys, s’acomiada com a màxim golejador granota de l’última temporada.

1.800 veïns poden tornar a casa pel bon avanç de l’incendi de la Vall d’Uixó

La millora en l’evolució de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó ha permés el retorn de 1.800 persones a Alfondeguilla, Chóvar i Sueras, encara amb el foc sense estabilitzar i unes 5.200 persones desalojades.

L’abstenció de Vox frena la reprovació de Barcala pel cas dels pisos de Les Naus

L’abstenció dels quatre regidors de Vox en el ple d’Alacant ha impedit la reprovació de l’alcalde Luis Barcala, reclamada per l’esquerra per la seua negativa a declarar en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus.

Veïns d’Ayódar reclamen més prevenció per a evitar nous incendis forestals

Els habitants d’Ayódar han tornat a les seues cases després de l’evacuació per l’incendi de la Vall d'Uixó i exigixen més prevenció per a evitar que es repetisquen focs com este.

El president de la CHJ admet que hi hagué “molt poc temps de maniobra” al barranc del Poyo

Miguel Polo ha detallat al jutjat els missatges que va enviar després de la DANA de 2024, admetent que al barranc del Poyo hi hagué molt poc temps de maniobra i incidint en l’impacte sobre l’abastiment d’aigua i les infraestructures.

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.
FILMOTECA D'ESTIU