24.5 C
València
Dimecres, 24 setembre, 2025

Viviana Hernández guanya el Concurs de Contes Gabriel Miró amb Qui és qui

L’escriptora argentina resident a València Viviana Hernández Alfoso ha guanyat la 63 edició del Concurs de Contes Gabriel Miró amb Qui és qui. El relat, de to gòtic i pertorbador, explora els límits entre la creació literària i la identitat, i li ha valgut un premi de 3.000 euros. La decisió arriba en una edició molt concorreguda i reforça la projecció internacional del certamen.

Un premi decidit per unanimitat

El jurat va donar a conéixer la decisió per unanimitat després d’avaluar més de 2.290 originals remesos des d’Espanya i altres 40 països, en un acte celebrat en la seu de la Fundació Mediterrani al costat del president de la institució, Luis Boyer, i la seua directora, María Morales. La unanimitat transmet la contundència de la proposta guanyadora en un context d’alta competència i diversitat d’estils.

Segons el president del jurat, Antonio Redero, Qui és qui funciona com un conte dins del conte en el qual realitat i imaginació s’entrellacen per a abordar la identitat. El text funde l’obsessió pel real i el fictici i, segons el parer del jurat, supera els límits habituals del gènere en concentrar una reflexió arriscada i profunda sobre què definix al jo.

Eixa aposta estètica implica una lectura que interpel·la al lector des de la pròpia mecànica de la narració: la veu que compte s’enfronta als seus personatges i a si mateixa, i el dubte sobre l’autoria o l’origen del narrat alimenta la inquietud. El to gòtic intensifica eixa sensació de desassossec, no amb esglais gratuïts, sinó amb un clima que espenta a mirar l’espill de la identitat des d’angles incòmodes.

Accèssit per a Ja venen

El jurat també va atorgar un accèssit de 1.000 euros a Ja venen, del madrileny Adrián Zamarro, professor de llengua espanyola establit en Rennes. L’autor convertix l’espera en un gran embós de carretera en un relat inquietant i enigmàtic sobre la incertesa i les falses promeses del quotidià, tal com va valorar el jurat. La premissa mínima —quedar-se atrapat sense saber quan avançarà la fila— servix per a condensar l’ansietat contemporània i obrir un espai d’interpretació que transcendix el mer incident viari.

Hernández (Rosario, 1966) és advocada i màster en Creació Literària. Ha desenrotllat una àmplia trajectòria en narrativa breu i poesia, amb reconeixements a l’Argentina, Espanya i altres països iberoamericans. Actualment residix a València, des d’on manté una labor sostinguda d’escriptura i investigació literària que explica la solidesa formal i temàtica de la seua proposta premiada.

Per part seua, Zamarro (Madrid, 1987) és filòleg i escriptor. Residix en Rennes, on exercix com a professor de llengua espanyola, i compagina la docència amb una producció centrada en el conte i la poesia, amb presència en diversos certàmens. L’accèssit reforça el seu nom en el circuit de narrativa breu i subratlla la seua capacitat per a alçar tensió a partir de situacions comunes.

El Concurs de Contes Gabriel Miró, creat en 1955 per a honrar a l’escriptor alacantí, es manté sota el paraigua de la Fundació Mediterrani com a part d’un compromís continuat amb la creació literària i l’impuls de noves veus. És un dels certàmens de conte més antics i prestigiosos del país i ha distingit tant a autors novells com a noms de referència, entre ells Francisco Umbral (1964) o Félix Grande (1966).

La procedència de les obres finalistes il·lustra l’abast del premi: a més d’Espanya, destaquen l’Argentina (452 contes), Colòmbia (120), Mèxic (112), l’Uruguai, Xile i el Perú (52 cada un), així com els Estats Units (36). Estes xifres evidencien la vitalitat del conte en espanyol i la capacitat del certamen per a atraure mirades des dels dos costats de l’Atlàntic, reforçant una comunitat literària que dialoga entorn de preocupacions compartides com la identitat i l’experiència quotidiana

Últimes notícies

L’argentina Viviana Hernández Alfoso guanya el Concurs de Contes Gabriel Miró amb ‘Qui és qui’

L'argentina resident a València Viviana Hernández Alfoso guanya la 63 edició del Concurs de Contes Gabriel Miró amb 'Qui és qui'. El jurat la va triar per unanimitat entre més de 2.290 relats i va concedir un accèssit a 'Ja venen' d'Adrián Zamarro.

El jutjat veu indicis de delicte en la solsida mortal del Medusa de Cullera i assenyala a organitzador i empreses

El Jutjat de Sueca aprecia indicis de delicte en la solsida del Medusa Festival de 2022 i dirigix el procediment contra l'organitzador i diverses empreses. La causa passa a fase de qualificació per homicidi i lesions per imprudència greu i s'arxiva per a l'Ajuntament.

Torres afirma que els municipis de la DANA ja han rebut 1.745 milions, una xifra sense precedents

Política Territorial assegura que l'Estat ha transferit 1.745 milions als ajuntaments per la DANA de 2024 i presenta un visor públic per a seguir obres i fons. Els alcaldes demanen més rapidesa en l'execució.

Rescatat un jove suspés sobre la mar mentres escalava a Calp

Un home de 28 anys va quedar penjat sobre la mar a la Serra de Toix en embullar-se les cordes durant una escalada. Va ser evacuat en helicòpter sense ferides.

Un estiu excepcionalment càlid dona pas a una tardor càlida i sense tendència de pluges en la Comunitat Valenciana

L'estiu va ser el més càlid des de 1950 en la Comunitat Valenciana, amb 2,2 °C per damunt del normal i lleugera falta de pluja. Aemet preveu una tardor càlida i sense un senyal clar en precipitacions, que podrien concentrar-se en pocs dies.

La jutgessa demana un informe per a aclarir si una morta en un geriàtric de Paiporta va ser víctima de la DANA

La instructora sol·licita a l'Institut de Medicina Legal un dictamen per a determinar si la mort, ocorreguda en un hospital tres dies després de les inundacions, es vincula a la DANA. Si es confirma, el balanç de morts pujaria a 230.

Els espanyols viatgen un 2,9% més en el segon trimestre i el gasto puja un 9,7% per la Setmana Santa

Els residents van realitzar 46,4 milions de viatges entre abril i juny, un 2,9% més interanual, i van gastar 15.202 milions, un 9,7% més, impulsats per la Setmana Santa a l'abril.

Els viatges dels espanyols pugen un 3% en el segon trimestre i el gasto avança un 9,7% per la Setmana Santa a l’abril

Els residents van realitzar 46,4 milions de viatges (+2,9%) i van gastar 15.202 milions d'euros (+9,7%) en el segon trimestre, impulsats per la Setmana Santa a l'abril. L'estirada dels viatges a l'estranger i estades més llargues va elevar el gasto per viatge malgrat la caiguda del desemborsament diari.