7 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

El volcà de la Palma cessa tota la seua activitat: es deté l’erupció i paren els terratrémols

El volcà de la Palma ha cessat aquest dimarts a la nit tota la seua activitat. “No emet lava, ni diòxid de sofre, ni registra cap senyal de tremor o sismicitat”, han confirmat fonts de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN). Aquestes fonts consideren “improbable”, encara que no del tot descartable, que reprenga l’activitat. Per això, fonts del Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca) han assegurat que prefereixen esperar alguns dies abans de certificar la seua defunció definitiva.

 

El director tècnic del Pevolca, Miguel Ángel Morcuende, ja havia assegurat en la roda de premsa d’aquest dimarts que l’activitat del volcà havia caigut fins “pràcticament desaparéixer”, si bé van qualificar la situació de “punt mort”. És això el final? Els científics mantenen la prudència a l’hora de parlar de la conclusió de l’erupció.

Diumenge passat, el volcà va registrar un repunt en l’activitat en l’emissió de lava i gasos. El dilluns següent, tots els valors van caure dràsticament.

La portaveu del Comité Científic del Pevolca, María José Blanco, va recordar llavors que el tremor en el volcà submarí d’El Hierro en 2011, el Tagoro, també va tindre polsos d’intensificació poc abans d’extingir-se l’erupció. Aquest dimecres, els experts del Pevolca decidiran quant temps ha de continuar aquest període d’inactivitat per a considerar que l’erupció ha acabat.

El director tècnic va destacar en la roda de premsa d’ahir, abans dels senyals que apunten al cessament de l’activitat aquesta nit, que el Comité Científic havia conclòs que l’activitat del volcà estava “clarament atenuada”.

 

Els signes d’aquesta menor activitat eren varis. Segons es va explicar llavors, amb dades del matí i del dia anterior, els nivells de tremor —el senyal acústic que provoca l’ascens a la superfície de magma i els gasos— eren “pràcticament inexistents”, fins a aconseguir a penes la qualificació de soroll de fons. A més, la sismicitat es mantenia en nivells molt baixos, tant a profunditat intermèdia com a profunditats superiors a 20 quilòmetres. Al seu torn, no hi havia signes de deformació a causa de l’absència de pressió provinent del subsol.

 

 

Respecte a les bugades, Morcuende va assenyalar que el flux de laves continuava des de la base occidental del con, sobretot a través de tubs volcànics —cavitats dins de la bugada—, encara que amb un cabal “molt disminuït” i “molt afeblit”. Mentrestant, en el delta làvic de la zona de les Foies (municipi de Tazacorte, en l’oest de l’illa) la bugada discorria sobre laves anteriors sense noves aportacions a la mar.

 

Fins ara el volcà ha destruït 1.646 edificacions —1.318 habitatges—, 73 quilòmetres de carreteres i 369 hectàrees de cultius. L’avanç de la lava, que ha cobert 1. 221 hectàrees de terreny, ha obligat a desallotjar a més de 7.000 persones, entre les quals unes 2.300 han perdut el seu habitatge.

 

Crida a la màxima prudència

 

Sobre aquest tema, es va posar l’accent que es manté la vigilància sobre la presència de gasos tòxics en les zones d’exclusió i solo es pot accedir seguint el protocol d’accés a les zones restringides del Pla Pevolca, que recopila totes les normes per a tal fi que es venen aplicant des de l’inici de l’emergència, recordant que una vegada autoritzada l’entrada, és necessari ventilar bé els habitatges i els garatges.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.