11.6 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

Cau una xarxa especialitzada en el trànsit il·lícit de migrants des d’Algèria

Agents de la Policia Nacional, en una operació conjunta amb EUROPOL, han detingut 24 persones integrants d’un entramat poli delictiu especialitzat en el trànsit il·lícit de migrants entre Espanya i Algèria.

Els trajectes marítims de tornada eren utilitzats també per recolzar la fugida de fugitius de la Justícia i per a la introducció i transport de drogues i objectes robats des d’Espanya fins a Orà.

La investigació té el seu origen en una altra operació policial en què es va dur a terme el desmantellament d’una organització criminal establerta a Espanya i amb cèl·lules assentades a Múrcia, Alacant i Almeria.

 

 

Quatre grups a l’estructura criminal

 

L’entramat investigat estava conformat per dos organitzacions criminals perfectament estructurades sota una coordinació exhaustiva. Es trobaven establertes a la província d’Alacant, encara que el seu àmbit d’actuació assolia altres províncies nacionals, principalment Almeria, així com altres països de l’Espai Schengen, fonamentalment França.

Ambdós organitzacions seguien el mateix mètode, empraven quatre grups de treball, cadascun amb funcions i tasques perfectament diversificades, estructurades i repartides. En connivència amb organitzacions criminals assentades a Algèria, utilitzaven embarcacions de diferents mides per garantir l’entrada il·legal d’immigrants a territori nacional, especialment accedint a través del litoral d’Almeria.

Dels quatre grups, existia un grup de comandament, cim de la piràmide, encarregat de l’organització, coordinació i repartiment de tasques dels restants membres de la xarxa. Un segon grup, amb funcions de transport, s’encarregava de recollir els migrants en arribar en pastera, els traslladava als pisos de seguretat a Alacant i d’aquí a altres ciutats espanyoles o a França.

Així mateix, existia un tercer grup dedicat a controlar i ocultar els migrants durant la seua permanència temporal als quatre pisos de seguretat ubicats a la ciutat d’Alacant, facilitant-los els mitjans necessaris per a la seua subsistència a Espanya, com ara manutenció, drogues o telèfons mòbils.

Finalment, es va detectar un quart grup integrat per “canvistes” la comesa dels quals era el de finançament, facilitant els diners necessaris als immigrants per a abonar els serveis sol·licitats pels traficants. Esta dinàmica es realitzava a través del sistema subreptic de transferència de diners Hawala, basat en la confiança entre parts i consistent en l’intercanvi de divises sense que es produïsca un moviment físic de diners.

 

Mètode “llançadora”

 

Estos desplaçaments també s’efectuaven des de França amb destinació Algèria, passant per les ciutats d’Alacant i Almeria. Prenien esta ruta els migrants que desitjaven tornar per llocs no habilitats intentant eludir així els controls fronterers. Així mateix, utilitzaven esta via de retorn els pilots d’embarcacions pertanyents a xarxes algerianes que es veien obligats a romandre una temporada a Espanya a causa d’incidències esdevingudes durant la travessia marítima.

Esta xarxa emprava el mètode anomenat “llançadora” per portar a efecte les cruïlles frontereres entre Espanya i França. Procediment consistent a fer ús d’un vehicle que circula davant del que porta els migrants amb motiu d’alertar de la presència policial i garantir l’èxit del trasllat.

Els costos dels desplaçaments eren diversos depenent dels punts d’origen i destí: d’Algèria a Almeria fins a 5.000 €, d’Almeria a Alacant entre 200 i 600 € i d’esta ciutat a França entre 700 i 1.000 €.

 

Fugitius i tràfic de drogues

 

Gràcies a l’operació policial s’ha pogut desarticular l’entramat criminal responsable de traficar amb més de 250 víctimes en 54 episodis migratoris esdevinguts en els darrers mesos. Ambdós organitzacions prestaven suport a xarxes algerianes dedicades al trànsit de migrants, emprant la ruta marítima des d’Orà passant per Almeria i tornada a Orà. Utilitzaven la costa almerienca com a punt d’entrada i retorn clandestins, cosa que afavoria la fugida fins a Algèria d’immigrants amb causes judicials pendents, pròfugs o fugitius que es trobaven a Europa.

A més, l’entramat es dedicava al tràfic de drogues i al trànsit d’objectes robats, elements de mida petita però d’elevat valor, introduint a Algèria substàncies estupefaents, com èxtasi i psicofàrmacs, on el seu preu és fins a cinc vegades superior al d’Espanya.

També dispositius electrònics diversos com ara telèfons o tauletes, joies, or, patinets o rellotges, actuant sobretot a platges d’Alacant i comptant amb especialistes tècnics per a la desactivació de localitzadors i rastrejadors. Aprofitaven l’arribada d’embarcacions amb immigrants a bord per carregar-les amb estes substàncies tòxiques i objectes d’il·lícita procedència i introduir-los clandestinament a Orà, on tenien una cèl·lula de col·laboradors encarregada de la venda posterior.

Intervinguts diversos efectes sostrets

 

L’operatiu policial va culminar amb 24 detinguts –Alacant (22), Almeria (1) i Jaén (1)- pels presumptes delictes de Pertinença a Organització Criminal, Contra els Drets dels Ciutadans Estrangers, Contra la Salut Pública i Receptació. A més, els agents van fer nou diligències d’entrada i registre a Alacant i quatre inspeccions a diferents establiments comercials d’esta mateixa ciutat.

En total es van intervenir més de 40.000 euros en efectiu -tant en divisa nacional com en dinars algerians-, quatre vehicles, tres quilos i mig d’èxtasi de la substància anomenat “tusi” o col·loquialment “cocaïna rosa”, 56 grams de fenciclidina i 710 paquets de tabac de contraban.

Així mateix, es van localitzar nombrosos efectes sostrets com ara 61 terminals mòbils, tres bicicletes de competició, patinets elèctrics, diversos dispositius electrònics, diversos documents d’identitat de terceres persones, targetes bancàries i nombrosa documentació vinculada amb la investigació.

Últimes notícies

La Fe realitza el primer trasplantament renal robòtic de donant viu en la Comunitat Valenciana

La Fe ha realitzat el primer trasplantament renal de donant viu amb el sistema Da Vinci en la Comunitat Valenciana. La pacient, de 37 anys, es va recuperar amb rapidesa i la donant, la seua mare, va rebre l'alta en dia i mig.

Sense sequeres, moment de planificar l’aigua a Espanya, segons un expert

Les últimes borrasques han assegurat recursos per a almenys un any i, en algunes regions, per a dos. Jorge Olcina ha demanat aprofitar esta finestra per a acordar una política estatal de l'aigua.

Tres detinguts per traficar amb drogues des d’un pis de Benidorm i repartir-les en la zona anglesa

La Policia Nacional ha detingut a Benidorm a dos hòmens i una dona per vendre marihuana i cocaïna des de la seua vivenda. Distribuïen en la zona anglesa i usaven un patinet elèctric.

La UPV impulsa el diagnòstic i investigació de l’epilèpsia amb IA gràcies a volBrain

La plataforma volBrain, desenrotllada per la UPV, aplica IA a la ressonància magnètica per a mesurar amb precisió estructures cerebrals vinculades a l'epilèpsia i donar suport a decisions clíniques.

Vent fort i pluges febles a l’interior de la Comunitat Valenciana este diumenge

La Comunitat Valenciana registrarà intervals nuvolosos, ruixats febles i vent del nord-oest amb ratxes molt fortes a l'interior; la cota de neu estarà en 1.200-1.400 m. El dilluns augmentaran els núvols i pujaran les màximes.

La UPV impulsa amb IA el diagnòstic i investigació de l’epilèpsia amb volBrain

La plataforma volBrain, desenrotllada per la UPV, aplica IA a l'anàlisi de ressonàncies per a oferir mètriques objectives i reproduïbles. Facilita diagnòstics més precisos i dona suport a la presa de decisions clíniques i la investigació.

3-1: la Real de Matarazzo evidencia la fragilitat de l’Elx

Sucic, Oyarzabal i Óskarsson van firmar el triomf de la Real davant un Elx que va començar millor però es va desunflar després de dos colps abans del descans. remire va ser decisiu.

Finalitza sense ferits l’atrinxerament d’un home en la seua vivenda de Teulada (Alacant)

La Guàrdia Civil ha donat per acabat sense ferits l'atrinxerament d'un home en la seua vivenda de Teulada després de prop de cinc hores. El CICU ha mobilitzat un SAMU i un home ha sigut traslladat a l'Hospital de Dénia; s'instruiran diligències.