15.6 C
València
Dijous, 3 abril, 2025

Castelló amb o sense ‘N’: l’informe per a decidir el topònim oficial de la ciutat, en mans de l’alcaldessa

La polèmica que es va obrir en el seu moment sobre el topònim oficial de la capital de la Plana, Castelló o Castelló està en vies de finalitzar amb un nou capítol. Una decisió que es prendrà en el pròxim Ple i que ve avalada per l’informe que l’ajuntament, encapçalat per Begoña Carrasco, va encarregar a un expert i que ha conclòs, com era més que predictible, amb una argumentació a favor de la doble denominació. Alguna cosa que l’alcaldessa va defensar ja durant tota la seua campanya electoral i en el que es va començar a treballar quan el PP va assumir el govern.

Així, este dijous, Carrasco, ha rebut al filòleg i catedràtic emèrit de Literatura Espanyola de l’UJI, Santiago Fortuño, qui li ha lliurat l’informe tècnic sobre el topònim de la ciutat i la recuperació de la denominació en castellà al costat del valencià, ‘Castelló’, que és l’únic oficial en l’actualitat.

L’alcaldessa ha avançat que “este informe avala l’ús històric del doble topònim des de pràcticament la fundació de la ciutat. I, a més, desmunta alguns dels arguments que ha estat utilitzant l’oposició per a evitar la recuperació de la doble denominació, com la imposició del terme “Castelló” a partir de la proclamació del Decret de Nova Planta en 1707 o la castellanització del topònim ‘Castelló’ cap a ‘Castelló’, amb un sufix afegit erroni”.

L’argumentació de l’expert

Segons este informe el nom “Castelló” apareix per primera vegada a principis del segle XIV, només una mica després del privilegi de trasllat concedit pel rei Jaume I. I, en segon lloc, en una altra de les conclusions del document, queda acreditat també que no és cert que l’ús del sufix castellà ‘-ón’ contradiga l’etimologia en valencià de “Castelló”, ja que té el mateix significat, que no és un altre que el de “castell petit”.

Carrasco ha insistit que “la doble denominació no és excloent ni d’una ni d’una altra manera de cridar a la nostra ciutat. Cadascun pot fer-ho de la forma que preferisca i respectant als que utilitzen l’altra.

“Una veritable normalització és poder fer ús de la riquesa que suposa per a la nostra ciutat el bilingüisme, podent-nos expressar en llibertat i en qualsevol àmbit tant en valencià com en castellà, sense imposar una llengua oficial sobre una altra. Són les dos igual d’importants”, ha recordat.

L’alcaldessa ha volgut destacar també el currículum del catedràtic Santiago Fortuño “qui ha exercit docència en universitats com les de Vitòria- Gasteiz i la Universitat de València (CUC). A més d’impartir cursos i conferències en diferents universitats de tot el món, algunes de tant prestigi com les de Cambridge, Buenos Aires o Bèrgam, a més de dirigir diferents tesis doctorals. I com a investigador ha desenvolupat el seu treball per al Ministeri d’Educació i Ciència, Fundació Bancaixa o la Fundació Dávalos-Fletcher, a més d’altres entitats públiques i privats.

Tràmits per a recuperar la doble denominació

Ara, quant al següent pas cap a la recuperació de la doble denominació és l’aprovació de l’informe pel ple municipal del pròxim 30 de maig”. “Després d’això s’obrirà un procés d’informació pública, per 20 dies hàbils, per a recollir possibles al·legacions a este. Després l’informe tornarà al ple per a resoldre les al·legacions i la seua aprovació definitiva per part de l’Ajuntament de Castelló, després del que continuarà la tramitació de l’expedient en altres instàncies”.

Últimes notícies

PSPV i Compromís reclamen aules en valencià en zones castellàparlants i denuncien el perjudici de la Conselleria d’Educació

Els partits PSPV i Compromís alerten sobre l'absència de garanties per a l'ensenyament en valencià a zones amb majoria de parlants castellans, amb possibles accions legals a Europa.

Transports inicia treballs per a millorar la seguretat de la Pista de Silla davant fenòmens climatològics extrems

El Ministeri de Transports comença a la Pista de Silla adequacions per a millorar la seua seguretat i resiliència davant de fenòmens climatològics extrems, amb una inversió de 3,3 milions d'euros.

El cicle de conferències ‘Il·lumina el passat’ se centra en els primers auxiliars al patrimoni afectat per la dana

L'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni presenta una nova edició del cicle de conferències dedicades a la restauració del patrimoni danyat pel desastre natural de 2024.

Errors en les Seqüències Genètiques del Coronavirus Detectats en la Major Base de Dades Mundial

Un estudi de l'Institut de Biologia Integrativa de Sistemes detecta un volum significatiu d'errors en mutacions del SARS-CoV-2, revisant dades de la base GISAID i seqüenciació directa de genomes.

La borrasca Nuria activa avisos en 10 províncies, especialment per onatge a Alacant

La borrasca Nuria generarà avisos en deu províncies espanyoles, amb un focus especial en la costa d'Alacant per onatge. Canàries serà la més afectada, amb riscos importants per vent i pluges.

Detingut un home a València pel seu presumptu vincle amb una estafa cibernètica

La Policia Local de València ha detingut un individu de 24 anys com a presumpte autor d''una estafa cibernètica després de trobar una gran quantitat de diners en efectiu i targetes bancàries en un vehicle durant un control de seguretat.

Truth Social: Les accions de la xarxa social de Donald Trump cauen després del seu anunci de venda

Les accions de Trump Mèdia & Technology Group, la matriu de Truth Social, han experimentat una caiguda d'un 5% després que Donald Trump anunciï la intenció de vendre totes les seues accions valorades en 2.300 milions de dòlars. Este moviment impacta significativament el mercat del Nasdaq.

Detingut un home buscat per comercialitzar amb opioides sintètics als Estats Units

La Policia Nacional ha detingut a València un home de 49 anys amb ordre internacional de detenció per comercialitzar amb opioides sintètics, amb un historial de venda massiva de protonitaze a Nord Amèrica.