Draconines i Oriònides: Quan seran les pluges d’estreles d’octubre?

 

Este mes d’octubre porta diverses cites amb cel. En primer lloc, caldrà estar atents a la pluja d’estreles Draconines que es produirà esta setmana, i en un parell de setmanes tocarà mirar novament al firmament a la recerca de les Oriònides, que travessaran l’atmosfera entorn de la mateixa data de la lluna plena de caçadors. Estes són les dates dels esdeveniments astronòmics.

 

Les Draconines estan a caure

 

La pluja de les Draconines és visible en l’hemisferi nord entre el 6 i el 10 d’octubre, i el seu moment de màxima activitat succeeix cap al dia 8 d’octubre, segons els càlculs de l’Observatori Astronòmic Nacional (IGN).

Les Draconines solen ser una pluja de meteors modesta, generant uns 20 meteors per hora, amb una velocitat de 20 quilòmetres per segon. No obstant això, s’han donat pics d’activitat alguns anys. 

L’octubre de 2011, a pesar que la Lluna dificultava l’observació, van ser comptabilitzats més de 600 meteors per hora.

El 2021 serà un any excel·lent per a l’observació de les Draconines, ja que el seu moment de màxima activitat serà poc després del noviluni del dia 6 d’octubre.

La màxima activitat de la pluja s’espera que tinga lloc al voltant de les 19 hores (hora oficial peninsular) del dia 8 d’octubre, per la qual cosa la millor nit per a l’observació hauria de ser la del 8 al 9 d’octubre; la Lluna serà quasi nova, la qual cosa garanteix un cel fosc durant tota la nit.

Ocorren quan la Terra travessa l’anell format pels fragments despresos del cometa 21P/Giacobini-Zinner, per la qual cosa esta pluja de meteors també rep el nom de les giacobínides. Quan un d’eixos fragments (o meteoroides) entra en contacte amb l’atmosfera terrestre, es calcina per la fricció amb l’aire creant així la resplendor lluminosa que coneixem com a meteor o estrela fugaç.

Per a veure-les, és preferible buscar un lloc d’observació amb un cel fosc, amb pocs obstacles per a la vista (com a edificis, arbres o muntanyes), i no utilitzar instruments òptics que ens limiten el camp de visió. A més, convé dirigir la mirada en la direcció oposada a la posició de la Lluna si l’observació es realitza abans del seu ocàs, recomanen des de l’IGN.

 

Mal any per a veure les Oriònides

 

La pluja de les Oriònides és una pluja de meteors (comunament dits «estreles fugaces») que succeeix tots els anys entre el 2 d’octubre i el 7 de novembre.

Tenen una activitat moderada, amb una taxa d’activitat d’entre 15 i 70 meteors per hora i una alta velocitat, 66 quilòmetres per segon, informa l’IGN.

L’any 2021 serà mal any per a l’observació de les Oriònides, posat el seu màxim (la nit del 21 al 22 d’octubre) es produirà un dia després de la lluna plena (el 20 d’octubre).

Els meteors de les Oriònides són fragments del cometa 1/P Halley. El Cometa Halley orbita al voltant del Sol cada 76 anys i va ser vist des de la Terra per última vegada en 1986. Com tots els anys per estes dates, la Terra travessa un anell poblat amb els fragments despresos del cometa Halley.

Últimes notícies

La UD Vall de Uxó goleja el Torrellano i es posa líder del grup VI

La UD Vall de Uxó ha vençut 0-3 al camp del Torrellano, amb dos gols de Meseguer i un d’Ali, i se situa líder en solitari del grup VI de Tercera Federació després de quatre jornades.

Un estudi de la UPV alerta que els rius d’Espanya i Bulgària són els que pitjor qualitat tenen a Europa

Un estudi liderat per la UPV assenyala que els rius d’Espanya i Bulgària presenten la situació més crítica de qualitat a Europa, mentre que Eslovènia és l’únic país alineat amb els objectius ambientals de 2030.

Un incendi crema l’exterior d’una nau de residus de cablejat a Silla

Un incendi declarat de matinada ha afectat l’exterior d’una nau de tractament de residus de cablejat a Silla. El foc ja s’ha apagat i una dotació de bombers continua a la zona de manera preventiva.

Detinguda a Torrent per enganyar amistats amb falses inversions en borsa

Una dona de 51 anys de Torrent ha estafat més d’1,3 milions d’euros a nou amistats amb falses inversions en borsa utilitzant un esquema Ponzi i documents falsificats.

Un estudi amb carronyers vincula el ‘gos no menja gos’ a l’evitació de malalties

Una investigació en el parc natural d’El Hondo mostra que molts vertebrats carronyers eviten menjar espècies massa pròximes per a reduir el risc d’infeccions.

El MICOF tornarà a les urnes el 4 d’octubre amb tres candidats i reclam de més transparència

El Col·legi de Farmacèutics de València repetirà les eleccions el 4 d’octubre, després d’anul·lar les de maig, amb tres candidatures que coincidixen a demanar auditoria, més transparència i vot telemàtic.

Oratge estable amb nuvolositat baixa i lleu descens de temperatures este diumenge

La Comunitat Valenciana afronta este diumenge una jornada amb nuvolositat baixa al litoral, possibilitat de pluges febles i temperatures un poc més baixes o sense canvis. Dilluns es manté l’ambient variable, amb ruixats dèbils en el litoral i tronades possibles a l’interior.

Les víctimes de la DANA reclamen presó per a Mazón a un mes dels dos anys del 29O

Tres associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre han exigit a Alacant el fi de l’aforament i l’ingrés a presó de Carlos Mazón, a un mes de complir-se dos anys del desastre que va causar 232 morts.