29.1 C
València
Dijous, 23 octubre, 2025

Un bomber de València reviu la DANA: rescats a rem i una alba desoladora

Un bomber del Parc Sud de València assegura que el que més li va impactar de la DANA del 29 d’octubre de 2024 va ser ‘l’alba de l’endemà, amb la gent deambulant sense rumb i cotxes amuntegats per qualsevol part’. Un any després, el seu relat reconstruïx una nit de rescats encadenats i un matí que va evidenciar la magnitud dels danys.

Va ser mobilitzat eixa nit i va actuar en els dies posteriors. Va saber que ho cridarien quan va començar a veure imatges del que estava ocorrent i, després de rebre l’avís per a acudir al parc, va tardar a arribar pels problemes en la V-30 i a Picanya. Les vies principals estaven negades o col·lapsades, la qual cosa va obligar a buscar rutes alternatives i va alentir la resposta.

Rescats a rem entre corrents

‘Em van assignar per a anar a Forn Alcedo -una de les tres pedanies afectades de València-. Hi havia dos grups, un per a l’abordatge del poble i el meu que anàvem en embarcacions unflables, que van a rem. Abans d’arribar,ja estava tot negat’, detalla. El seu equip, amb dos bussejadors i un altre bomber, va ser mobilitzat per a rescats aquàtics en superfície, en carrers convertits en llits i amb obstacles ocults sota l’aigua.

La primera anomenada urgent va ser: ‘Ens van cridar per al rescat d’una xica que estava en la gasolinera de Forn Alcedo amb una altra dona. He passat per ací mil vegades i resulta dantesc’. Arribar no va ser senzill: pel camí es van topar amb persones atrapades en cotxes, subjectes a fanals o sobre terrats, i fins i tot amb un camioner que es va despertar envoltat d’aigua sense poder eixir. Cada parada va implicar valorar riscos i prioritzar als qui estaven en situació més crítica.

A les persones rescatades les van traslladar a un concessionari amb una primera altura, un punt segur des del qual van ser transferides a la Policia Local. Eixe espai elevat va funcionar com a refugi improvisat per a ordenar l’evacuació i concentrar als qui necessitaven assistència immediata.

El desplaçament es va complicar especialment en entrar en la V-31, on el corrent era extraordinari. Va haver-hi un moment en què es va perdre el maneig de l’embarcació, encara que van aconseguir recuperar-lo en aconseguir la zona de concessionaris. Així i tot, el balanç de la nit va ser, en paraules del bomber, ‘complicats’, amb ‘risc’, però afrontat per equips ‘ensinistrats i preparats’ per a intervindre en superfície.

Desolació a l’alba

Amb la primera llum, diu, ‘ens va pegar una baixada brutal’: la realitat de l’ocorregut es va fer evident. Sobre les 6 hores va ser enviat al Lloc de Comandament Avançat, instal·lat en el pont de la pedania de La Torre, des d’on es van coordinar desplaçaments i suports.

Ja no quedava aigua, sol fang. En una rotonda de La Torre hi havia quatre cotxes, un damunt d’un altre; també van aparéixer vehicles en arbres, fanals i tapant patis: ‘semblava una broma, no podia ser real’. La força de la riuada va arrossegar i va apilar tot al seu pas, deixant carrers intransitables i danys materials per tota la zona.

‘El que més em va impactar va ser a l’alba a la Torre veure a tota la gent deambulant sense rumb, amb la cara desencaixada, que buscaven a familiars i sers estimats i cotxes amuntegats, va ser una desesperació’, recorda. Moltes persones demanaven ajuda i preguntaven si venia més aigua; ‘era una mica un poc fora de control’, una evidència de la por i la incertesa que es van estendre després d’hores de pluja i crescudes.

Durant els 20 dies següents va integrar un grup de rescat aquàtic que va pentinar el riu en la zona de la V-30 i l’Albufera. Primer van treballar des de Manises fins a Pinedo, ‘buscant desapareguts i possibles víctimes’, i després van ampliar el rastreig a tot el llac. Va ser un esforç sostingut per a confirmar que no quedaven persones atrapades i recuperar la normalitat en els màrgens del llit.

De manera simultània, van donar suport a l’ONG de bombers i als municipis de Sedaví i Alfafar en el que competix al servici municipal: ajudar a veïns amb ascensors inutilitzats, garatges completament inundats i labors d’acovardisca. La fase de recuperació es va prolongar durant setmanes, amb incidències encadenades en infraestructures bàsiques.

L’experiència, afirma, va deixar aprenentatges. La DANA ha ensenyat a ‘ser millors persones’, a ‘tindre una miqueta més d’humanitat i sobretot, pensar que ens pot tocar’. També insistix: ‘hem de ser més responsables i més conseqüents amb els nostres actes’. Per això, subratlla, cal ‘ser més cauts’ i ‘fer molt més cas a la informació que arriba’. I conclou que, ‘a nivell nacional, hem aprés tots un poc; cada un ha d’estar en el seu lloc, en el que li competix’.

Últimes notícies

A les 12h del 29-O ja es percebia el risc i hi havia rescats, segons un tècnic d’Emergències

L'operador va situar el punt crític de la DANA al migdia del 29-O, amb rescats ja en marxa i risc evident. Aemet va passar a roig sense avís i el Cecopi no es va convocar encara.

Morant empatitza amb les víctimes de la dana i qüestiona que Mazón acudisca al funeral d’Estat

Diana Morant ha afirmat que entén a les víctimes de la dana que reclamen que Carlos Mazón no assistisca al funeral d'Estat del 29 d'octubre a València. Defén que el president està convidat institucionalment, però remarca el seu suport als afectats.

Els col·legis valencians impartiran formació en emergències i autoprotecció des d’este curs

Els centres no universitaris de la Comunitat Valenciana impartiran pautes de prevenció, autoprotecció i actuació davant emergències. Hi haurà un mínim de 2 hores en Infantil i Primària i 4 en la resta, amb marca Dona el PAS i recursos didàctics específics.

Voluntaris de la dana organitzen un homenatge públic a Paiporta diumenge que ve

La Plataforma del Voluntariat de la Comunitat Valenciana i entitats locals convoquen un homenatge a Paiporta este diumenge 26 d'octubre. Hi haurà cadena humana al costat de la rambla de Poio, minut de silenci, veles i intervencions breus.

Quinze ovelles i un carner han creuat el campus de la UA per a reivindicar la transhumància

Un ramat de 15 ovelles i un carner ha creuat el campus de la Universitat d'Alacant per a reivindicar la transhumància i el pasturatge tradicional. L'acció, acompanyada de ponències, ha posat en valor el seu paper en la prevenció d'incendis i la gestió del paisatge.

Detingut a Elx per l’estafa de ‘filla en dificultats’ a una mare a Valladolid

Un home ha sigut detingut a Elx per la seua presumpta participació en l'estafa de 'filla en dificultats' a una mare a Valladolid. La suplantació per WhatsApp i la urgència van aconseguir una transferència de 998 euros, el reintegrament dels quals va ser sol·licitat després de rastrejar el compte receptor.

Quinze ovelles i un carner creuen el campus de la UA per a posar en valor la transhumància

Un ramat ha recorregut la Cañada Real que travessa la Universitat d'Alacant per a reivindicar la transhumància i el pasturatge com a aliats enfront dels incendis. Experts han alertat de la falta de relleu generacional i de la pressió cinegètica sobre els herbívors silvestres.

El sopar de Gómez Pereira obri la Mostra amb humor perquè Espanya riga de si mateixa

La pel·lícula de Manuel Gómez Pereira inaugura la 40a Mostra de València amb una sàtira de postguerra que reivindica el riure com a defensa. Part del metratge es va rodar a la ciutat i l'equip va compartir detalls del procés creatiu.