11.6 C
València
Dilluns, 1 desembre, 2025

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla de mesures preventives després de la detecció dels primers casos de pesta porcina africana a Catalunya, amb l’objectiu d’optimitzar la vigilància i reduir la població de senglars en les zones de major risc de la Comunitat Valenciana. L’enfocament busca tallar possibles rutes d’entrada del virus cap a explotacions i fauna silvestre i assegurar una resposta ràpida davant qualsevol sospita.

Este dispositiu de coordinació ha sigut acordat entre la Vicepresidència Segona de Recuperació, Medi Ambient, Infraestructures i Territori, la Conselleria d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca i el sector de la caça. La implicació de les parts permet unificar criteris i orientar recursos cap a àrees prioritàries, de manera que el control poblacional de senglars i la vigilància sanitària s’executen de forma més eficaç allí on el risc és major.

Reforç de vigilància i control

Este dilluns s’ha celebrat una reunió amb responsables de Medi Ambient i de la Federació de Caça de la Comunitat Valenciana per a coordinar actuacions dirigides a intensificar la vigilància i el control de senglars en zones de major risc, especialment en punts sensibles per a la possible propagació de la malaltia. Estes accions s’orienten a la detecció precoç i a la intervenció ràpida en cas de troballes sospitoses, amb especial atenció a àrees pròximes a explotacions i corredors de trànsit.

També s’habilitarà una partida extraordinària per a reduir la població en els enclavaments amb sobreabundància, amb especial focus a l’entorn de l’AP-7, considerada una potencial via de propagació. La mobilitat al llarg d’este corredor incrementa la probabilitat de dispersió del virus, per la qual cosa concentrar esforços en eixa franja permet disminuir desplaçaments de fauna i contactes de risc.

Per part seua, la Conselleria d’Agricultura, competent en sanitat animal, manté una comunicació permanent amb els Servicis Veterinaris Oficials per a assegurar la implantació de les mesures de prevenció necessàries i extremar les precaucions en explotacions ramaderes. Este reforç inclou la verificació de protocols de bioseguretat i la millora de controls d’accessos i neteja d’equips i vehicles que entren en les granges, amb la finalitat de minimitzar qualsevol entrada del patogen.

Així mateix, s’estan programant reunions amb el sector ramader, els veterinaris de les Agrupacions de Defensa Sanitària i les empreses integradores per a reforçar la vigilància i les mesures de bioseguretat. Estes trobades servixen per a alinear procediments, actualitzar recomanacions i establir canals de comunicació àgil davant incidències, la qual cosa reduïx temps de resposta i facilita la traçabilitat de possibles focus.

La Generalitat demana la col·laboració de tots els agents implicats per a mantindre la Comunitat Valenciana lliure de la malaltia i recorda que la pesta porcina africana no és transmissible als éssers humans, per la qual cosa no existix risc de contagi ni pel contacte directe amb animals ni pel consum dels seus productes. La reducció de la sobreabundància de senglars i el reforç de la vigilància s’orienten a disminuir els contactes entre fauna silvestre i explotacions, protegir el sector porcí i evitar afeccions que deriven en restriccions productives o sanitàries.

Últimes notícies

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.

El cap de Gabinet de Mazón nega que es reclamara la presència del president en el Cecopi

José Manuel Cuenca va defendre davant la comissió del Congrés que el cap del Consell va estar informat durant la DANA i que ningú li va requerir acudir al Cecopi. L'oposició li va retraure no interrompre l'agenda d'eixe dia.

Arranca el juí del cas Aigües de Calp per anomalies en la xarxa d’aigua 21 anys després

L'Audiència d'Alacant ha iniciat la vista contra huit acusats per presumptes irregularitats en l'adjudicació i execució d'obres de l'aigua a Calp. El juí s'ha obert amb testimonis i les declaracions dels processaments s'han fixat per a mediats de setmana.

Rescaten el cadàver d’un home en el riu Segura a Orihuela

Bombers han recuperat el cos d'un home de 47 anys del riu Segura a Orihuela. La Policia Nacional ha obert una investigació sense signes aparents de violència.

Marcelino, nomenat millor entrenador de novembre en LaLiga

El tècnic del Vila-real ha sigut triat millor entrenador de novembre després d'un ple de victòries que ha impulsat a l'equip al tercer lloc, a dos punts del Barcelona. Es va imposar en la votació final a Simeone i Flic.

Salomé Pradas i Cayetano García compareixeran davant la comissió de la DANA el 15 de desembre

La Mesa de la comissió del Congrés ha fixat per al dia 15 les compareixences de Salomé Pradas (11.00) i Cayetano García (15.30) en la investigació sobre la DANA. Les sessions es desenrotllaran amb torns de preguntes de tots els grups.

Abascal qualifica de ‘estafa’ que el PP accepte les seues propostes a València i Guardiola les rebutge a Extremadura

Abascal ha avançat que Vox defendrà a Extremadura la mateixa agenda que en altres regions i ha titllat de 'estafa' que el PP l'accepte a València i la negue allí. També ha retret a Feijóo que no presente una moció de censura i preferisca convocar manifestacions.