Cau a Castelló una xarxa d’estafes bancàries amb quatre detinguts i 266.815 euros defraudats

La Guàrdia Civil ha detingut a quatre persones per la seua presumpta implicació en una organització criminal especialitzada en estafes bancàries mitjançant l’ús de documentació falsa, a la qual s’atribuïx un perjuí econòmic total de 266.815 euros.

L’operació, denominada Creta vin i desenrotllada per l’Equip Territorial de Policia Judicial de Vinaròs, es va iniciar al març de 2025 després de la denúncia d’una entitat bancària per diverses irregularitats detectades en l’obertura i ús de comptes. A partir d’eixe avís, els agents van començar a reconstruir el recorregut dels diners i el paper de cada un dels implicats fins a identificar l’abast real del frau.

Estructura de la xarxa i mode d’actuar

Les perquisicions van permetre identificar a un total de nou persones, set hòmens i dos dones d’entre 25 i 65 anys, com a integrants del grup. Segons la investigació, no tots tenien el mateix grau d’implicació: mentres alguns s’encarregaven de la captació de col·laboradors i de la falsificació de documents, uns altres es prestaven a figurar com a titulars de comptes o responsables d’empreses fictícies.

L’organització captava a persones que acceptaven col·laborar a canvi de xicotetes quantitats de diners. A estes persones se’ls facilitaven documents d’identitat estrangers falsos i nòmines alterades amb quantitats i dades laborals manipulades, amb la finalitat d’aparentar solvència econòmica i estabilitat laboral. Amb eixa documentació, els col·laboradors podien acudir a bancs i obrir comptes en aparença regulars, però dissenyades des de l’inici per a cometre el frau.

En alguns casos, el grup arribava fins i tot a crear empreses fictícies amb l’única finalitat de simular relacions laborals i justificar així els ingressos reflectits en les nòmines. Esta estratègia permetia sortejar els controls inicials de les entitats financeres, que donaven per vàlides les sol·licituds en comprovar que existia una suposada empresa pagadora i un historial d’ingressos.

Una vegada obertes els comptes, s’associaven targetes de crèdit amb límits de fins a 3.000 euros. El grup aprofitava eixe marge per a retirar els diners en un període molt curt de temps, abans que les entitats bancàries detectaren la incoherència entre els moviments i el perfil dels titulars. Les extraccions, d’entre 100 i 500 euros per operació, es realitzaven de forma fragmentada per a no despertar sospites immediates.

Els reintegraments s’efectuaven principalment en salons recreatius de Vinaròs i Benicarló, llocs on l’ús constant d’efectiu i targetes fa més difícil distingir entre operacions legítimes i fraudulentes. D’esta manera, l’organització buscava camuflar la seua activitat entre l’elevat volum de transaccions diàries i retardar la reacció dels sistemes de seguretat dels bancs.

Segons la investigació, en total es van obrir 58 comptes bancaris vinculades a la xarxa i es van dur a terme 484 operacions fraudulentes. Cada persona que acceptava obrir comptes al seu nom rebia entre 100 i 200 euros per cada una, una quantitat molt inferior a les sumes que després eren retirades gràcies a les targetes de crèdit associades. Esta diferència reflectix la jerarquia interna del grup, on els qui facilitaven la seua identitat obtenien un benefici limitat enfront dels principals organitzadors.

Als implicats se’ls atribuïxen delictes d’estafa, falsedat documental i pertinença a organització criminal. Entre els nou integrants identificats, a més dels quatre detinguts, altres cinc persones han sigut investigades, una d’elles actualment a la presó a Romania, la qual cosa indica que part de la trama s’estenia més enllà d’Espanya o comptava amb membres amb antecedents en altres països. Les diligències del cas han sigut remeses al Jutjat d’Instrucció de Vinaròs, que s’encarregarà de continuar amb el procediment judicial i de determinar el grau de responsabilitat de cada un dels investigats.

Últimes notícies

Buñol ja té preparada la seua ‘artilleria roja’ per a la 79a Tomatina

Buñol ja té carregats en set camions els 150.000 quilos de tomata que este dimecres llançaran 22.000 participants en la 79a Tomatina, amb reforç de trens de Rodalia, mesures d’accessibilitat i una crida a vestir de verd en defensa de l’escola pública.

El Govern català critica la violència policial contra un aficionat del Barça a Elx

La portaveu del Govern català, Sílvia Paneque, ha censurat la violència policial contra un seguidor del Barça a qui agents de la Policia Nacional van pegar després de retirar-li una estelada abans del partit a Elx. La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha comunicat a l’executiu català que ha obert una investigació interna i que no hi havia cap ordre específica de requisar estes banderes.

Tres detinguts per una onada de robatoris en camps i granges d’Almassora i Cabanes

La Guàrdia Civil ha detingut tres hòmens de 40 a 44 anys relacionats amb diversos robatoris en explotacions agrícoles i ramaderes d’Almassora i Cabanes, on es van emportar dos vedells i combustible, coure i altres objectes. Els detinguts ja han passat a disposició judicial.

El Port de València duplicarà la seua potència elèctrica amb una nova subestació

El Port de València ha posat en marxa els tràmits per a construir una nova subestació elèctrica de 110 megavats que duplicarà la seua capacitat de subministrament i millorarà la fiabilitat operativa i ambiental del recinte portuari.

Les Arts programa una temporada 2026-2027 amb grans dives de l’òpera a València

La temporada 2026-2027 del Palau de Les Arts tindrà una presència femenina destacada en òperes, sarsuela i recitals, amb noms com Cecilia Bartoli, Lise Davidsen o Lisette Oropesa i la venda d’entrades ja oberta.

Confirmen 6 anys i mig de presó per intentar volar a Romania amb cocaïna i cannabis a l’aeroport de València

El TSJCV ha confirmat 6 anys i mig de presó i una multa de 100.000 euros per a una dona que va intentar volar de València a Bucarest amb més de 2 quilos de cocaïna i 5 de cannabis amagats en una maleta.

Confirmen 22 anys de presó per l’assassinat masclista d’Alcoi amb 18 ganivetades

El TSJCV ha confirmat la pena de 22 anys i mig de presó per a l’home que va matar la seua parella a Alcoi el 2022 amb 18 ganivetades. El tribunal descarta totes les al·legacions de la defensa, que ja ha anunciat recurs de cassació davant el Tribunal Suprem.

Dos ferits greus en un xoc amb bolcades a l’AP-7 a Ondara

Un accident entre dos vehicles a l’AP-7, a l’altura d’Ondara, ha deixat dos ferits greus, un pare i la seua filla de Luxemburg, i un ferit lleu, un veí de Pedreguer.