La reserva d’aigua baixa en plena onada de calor: el Xúquer queda al 62,4% i el Segura al 57,2%

Ejemplo de shortcode con estilo
La reserva hídrica espanyola ha baixat fins al 75,3%. La conca del Xúquer se situa al 62,4% de capacitat i la del Segura al 57,2%, el nivell més baix entre totes les conques.

La reserva d’aigua als embassaments espanyols s’ha situat esta setmana en el 75,3% de la seua capacitat total, l’1,8% menys que fa només set dies. A la Comunitat Valenciana, la conca del Xúquer ha baixat un 0,7% i queda al 62,4%, mentres que la del Segura ha descendit un 0,9% i se situa al 57,2%, el percentatge més baix de totes les conques peninsulars.

Segons dades del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, els embassaments del Xúquer han perdut 20 hectòmetres cúbics (hm³) d’aigua en una setmana i acumulen ara 1.777 hm³. En el cas del Segura, els pantans han perdut 10 hm³ i es queden amb un total de 652 hm³.

En el conjunt d’Espanya, els embassaments han perdut 1.007 hm³, malgrat que els últims dies les pluges han afectat de manera qualificada com a ‘considerable’ la vessant atlàntica. A Santiago de Compostela, per exemple, s’han arribat a arreplegar 51,8 litres per metre quadrat. En canvi, les precipitacions han sigut ‘escasses’ en la façana mediterrània, on s’inclou la Comunitat Valenciana.

Conques que baixen i conques que es mantinguen

Totes les conques hidrogràfiques han reduït reserves respecte a la setmana passada, excepte les internes del País Basc, que es mantenen en el 85,7% de capacitat, i el Cantàbric Oriental, que continua en el 78,1%.

Les pèrdues més destacades s’han registrat al vessant nord i a grans conques de l’interior. El sistema de l’Ebre ha retrocedit un 3,4% en només set dies. El Duero ha baixat un 2,7%. El Cantàbric Occidental i Miño-Sil han perdut cadascun un 2,4%.

Una mitja dotzena de conques han descendit entre un 1% i quasi un 2%. El Tajo presenta un 1,7% menys d’aigua embassada. Galicia Costa baixa un 1,6%. Les conques de Tinto, Odiel i Piedras retrocedixen un 1,3%. Guadalquivir perd un 1,1%, mentres que Guadiana i Guadalete-Barbate registren una caiguda de l’1%.

La resta de sistemes han tingut descensos més moderats, per davall de l’1%. En este grup estan el Segura, amb un 0,9% menys; la Mediterrània Andaluza, amb una baixada del 0,7%; el Xúquer, també amb un 0,7%; i les conques internes de Catalunya, amb un lleuger descens del 0,1%.

Malgrat la calor, reserves encara holgades

Les dades del Ministeri indiquen que, tot i les altes temperatures i la pèrdua de recursos de l’última setmana, el conjunt dels embassaments manté un nivell considerat holgat. El mínim correspon a la conca del Segura, que encara així es troba per damunt del 57% de capacitat.

A més, una dotzena de conques estan per damunt del 73% d’aigua embassada, la qual cosa dona un cert marge de seguretat de cara a l’estiu. Açò no impedix, però, que les administracions puguen reforçar missatges d’estalvi d’aigua en zones amb majors pressions de consum.

En comparació amb fa un any, la situació global és clarament millor. En estos moments hi ha 3.119 hm³ més d’aigua que en les mateixes dates de l’any passat, quan els pantans acumulaven 39.073 hm³. Si es mira la mitjana dels últims deu anys, els embassaments disposen ara de 9.645 hm³ més, ja que la mitjana se situava en 32.547 hm³.

Per conques, les dades de capacitat total, volum actual embassat i percentatge de reserva són les següents: Cantàbric Oriental, 73 hm³ de capacitat, 57 hm³ embassats i un 78,1%. Cantàbric Occidental, 490 hm³ de capacitat, 391 hm³ i 79,8%.

La conca Miño-Sil té 3.030 hm³ de capacitat, amb 2.304 hm³ embassats i un 76%. Galicia Costa compta amb 684 hm³ de capacitat i 450 hm³, que suposen un 65,8%. Les conques internes del País Basc tenen 21 hm³ de capacitat, 18 hm³ embassats i un 85,7%.

El Duero arriba als 7.602 hm³ de capacitat, amb 5.973 hm³ embassats, fins a un 78,6%. El Tajo té una capacitat de 11.056 hm³ i 7.705 hm³ d’aigua, un 69,7%. Guadiana suma 9.538 hm³ de capacitat i 7.576 hm³ embassats, el 79,4%.

La conca de Tinto, Odiel i Piedras disposa de 229 hm³ de capacitat i 182 hm³ embassats, amb un 79,5%. Guadalete-Barbate té 1.651 hm³ de capacitat, 1.368 hm³ d’aigua i un 82,9%.

El sistema del Guadalquivir arriba als 8.030 hm³ de capacitat, amb 6.454 hm³ embassats, que representen un 80,4%. La Mediterrània Andaluza disposa de 1.174 hm³ de capacitat i 857 hm³ d’aigua, un 73%.

A la conca del Segura, de 1.140 hm³ de capacitat, hi ha embassats 652 hm³, el ja esmentat 57,2%. En el Xúquer, amb una capacitat de 2.846 hm³, els 1.777 hm³ actuals representen un 62,4%.

L’Ebre té una capacitat de 7.802 hm³ i 5.833 hm³ embassats, que suposen un 74,8%. Finalment, les conques internes de Catalunya disposen de 677 hm³ de capacitat i 595 hm³ embassats, fins a un 87,9%.

En total, la capacitat conjunta dels embassaments espanyols és de 56.043 hm³, dels quals 42.192 hm³ estan actualment plens, fet que dona com a resultat el 75,3% de reserva hídrica registrada esta setmana.

Últimes notícies

Dimecres amb oratge estable i lleuger descens tèrmic a la Comunitat

El dimecres arribarà amb cel poc nuvolós a la Comunitat Valenciana, lleugers canvis de temperatura i vent fluix a moderat. Dijous augmentaran els núvols i s’espera un xicotet descens tèrmic, amb variacions en el vent i condicions marítimes moderades.

Iñigo Pérez assenyala la falta de contundència després del 4-3 a Liverpool

Iñigo Pérez ha atribuït la derrota del Villarreal per 4-3 a Anfield a una nova falta de contundència defensiva en moments clau. El tècnic ha lamentat especialment l’empat del Liverpool just abans del descans.

Comesaña admet que l’empat del Liverpool abans del descans va ser clau

Santi Comesaña ha reconegut que l’empat del Liverpool en l’última jugada abans del descans i el tercer gol a l’inici de la represa han sigut decisius en la derrota 4-3 del Villarreal en Champions.

El Villarreal acaricia l’empat però cau 4-3 davant el Liverpool a la Champions

El Villarreal ha encadenat la segona derrota en la Lliga de Campions després de deixar escapar un 0-2 a Anfield i perdre 4-3 contra el Liverpool.

Ajuda inicial de 23,5 milions per a les víctimes de la dana Adam

La Generalitat ha aprovat un primer paquet d’ajudes directes de 23,5 milions d’euros per a reparar vivendes, reposar estris i facilitar el reallotjament de les persones que han perdut la seua casa per la dana Adam.

Set canvis de Iñigo Pérez en el Villarreal per a visitar el Liverpool amb Araújo de titular

Iñigo Pérez ha renovat l’onze del Villarreal amb set canvis respecte a la Lliga per a enfrontar-se al Liverpool, que ix amb Ronald Araújo en la defensa.

Argentina i Suècia, grans favorites en la Nacra Cup València de Nacra 17

La Nacra Cup València reunirà del 21 al 24 d’octubre 24 tripulacions de 17 països, amb Argentina i Suècia com a grans favorites en la classe olímpica Nacra 17.

El Rally Ciutat de València arriba amb Fuster buscant el seu seté títol d’Espanya

El Rally Ciutat de València-Memorial Javi Sanz afronta la seua 26a edició el pròxim cap de setmana, amb Miguel Fuster jugant-se el seu seté títol nacional. La prova compta amb un fort suport institucional i un programa que combina projecció estatal i arrelament als municipis valencians.