L’eclipsi solar del dimecres 12 d’agost arribarà a Espanya amb un ambient molt calorós i amb risc de núvols en zones del nord, de l’est peninsular i d’alguns litorals, segons el segon butlletí especial que ha publicat l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet).
Espanya està situada al final de la franja de totalitat de l’eclipsi. Per això, el fenomen tindrà lloc quan el Sol ja s’estiga ponent i es trobe molt prop de l’horitzó.
En quasi tota la mitat nord peninsular l’eclipsi es veurà com a total. En canvi, en la mitat sud només serà visible com a parcial, encara que també cridarà l’atenció.
La franja de totalitat creuarà la península Ibèrica d’oest a est fins a arribar a Balears. Si els núvols ho permeten, nombroses capitals seran punts privilegiats d’observació, entre elles A Coruña, León, Bilbao, Zaragoza, València o Palma.
Predomini de cels clars, però amb canvis a la vesprada
La previsió actual de l’Aemet, molt semblant a la del dia anterior, apunta a un predomini de cels poc nuvolosos o rasos durant gran part de la jornada.
No obstant això, a la fi de la vesprada del dimecres, aproximadament a l’hora de l’eclipsi, s’esperen cels nuvolosos o coberts amb nuvolositat baixa en regions de l’àrea cantàbrica.
L’Aemet també assenyala una major incertesa en els litorals de Galícia i d’Alborán. En estes zones, la presència de núvols és més difícil de precisar amb antelació i podria variar respecte a la previsió actual.
A més, durant la vesprada es formaran intervals de núvols d’evolució en muntanyes del nord peninsular i en zones d’Andalusia oriental. El mateix pot passar, de manera especial, en el terç est de la Península.
Esta nuvolositat de desenvolupament diürn podria interferir en la visualització de l’eclipsi. En funció de la seua intensitat i ubicació, podria tapar el disc solar en els moments clau.
La presència d’estos núvols pot anar acompanyada d’alguna tronada o ruixat aïllat i poc important en zones de muntanya del citat terç est. La probabilitat és major en Pirineus orientals i sistemes Bètics orientals.
Fora d’estes àrees concretes, l’Aemet no preveu precipitacions per al dia de l’eclipsi. Per tant, el risc principal per a l’observació serà la nuvolositat i no la pluja.
Calor intensa en quasi tot el país
Les temperatures màximes han d’ascendir de manera lleugera o moderada en la major part del territori. Només en la zona de l’Estret s’esperen descensos lleugers dels valors diürns.
Amb esta pujada tèrmica, s’espera superar els 35 graus en la majoria de zones d’interior de la Península i de Balears. Quedaran fora d’esta fornícula de calor el nord de Galícia, l’àrea cantàbrica i els litorals i serralades peninsulars.
La calor podria ser encara més acusada en alguns grans rius. La previsió indica que fins i tot es podrien superar els 40 graus als voltants dels rius Guadalquivir i Ebre.
Esta marca també podria aconseguir-se en altres valls atlàntiques del sud-oest peninsular, segons el butlletí difós per l’Aemet.
Risc d’incendis molt alt durant l’eclipsi
El fort calor i la falta de precipitacions disparen el perill d’incendis forestals. Per al dia de l’eclipsi, l’índex de risc es preveu extrem en el nord i en el centre peninsular.
En la resta de la Península i a Balears el perill serà molt alt. La combinació de temperatures elevades, vegetació resseca i, en alguns casos, vent, pot afavorir la ràpida propagació del foc.
Per este motiu, l’Aemet demana molta precaució a la ciutadania si ix al camp o a zones forestals durant la jornada de l’eclipsi. Qualsevol negligència, per mínima que semble, podria tindre conseqüències greus en un escenari de risc tan elevat.












