Tancament de parcs naturals i nivell 3 d’emergència per risc d’incendis el dia de l’eclipse

La Comunitat Valenciana activarà el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals el pròxim 12 d’agost, coincidint amb l’eclipse solar, i tancarà diversos parcs naturals de les províncies de València i Castelló, així com la Serra de Mariola, la Font Roja i Pego-Oliva en la d’Alacant, per a reduir el risc de focs en zones forestals.

Segons ha explicat el conseller d’Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama, després de presidir la reunió de coordinació del Dispositiu Preventiu de l’Eclipse en el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat, aquell dia estaran operatius 26 mitjans aeris preparats per a actuar davant qualsevol conat.

Valderrama ha recomanat a la ciutadania que el 12 d’agost evite acostar-se a zones forestals per a observar l’eclipse. Ha avisat que, d’esta manera, es podrà reduir el risc d’incendis i, alhora, protegir la seguretat de les persones.

Activació escalonada dels plans d’emergència

El conseller ha detallat que en la reunió d’este dilluns s’ha acordat activar el Pla en situació 0 des de les 00.00 hores del 10 d’agost fins a les 23.59 hores del dia 11, i en situació 2 des de les 00.00 hores del 12 d’agost.

A més, s’activarà el Pla Especial front al Risc d’Incendis Forestals en nivell 3 de preemergència, considerat de risc extrem, des de les 00.00 hores del mateix dia 12. Totes estes mesures s’aplicaran a tot el territori de la Comunitat Valenciana.

Valderrama ha avançat que els dies 10 i 11 d’agost hi haurà reunions de seguiment amb totes les administracions implicades. El mateix dia 12 es constituirà un Cecopi en el Centre de Coordinació d’Emergències de l’Eliana i un altre en el Consorci Provincial de Castelló.

Els nou municipis que actuen com a punts oficials d’observació de l’eclipse –València, Macastre, Puçol, Utiel, Aras de los Olmos, Castelló de la Plana, Peníscola, Onda i Benassal– constituiran el seu Cecopal. A més, les ciutats de València i Castelló de la Plana disposaran d’un lloc de comandament preventiu per a reaccionar ràpidament davant qualsevol emergència.

A la reunió de coordinació han assistit representants de l’Administració General de l’Estat, la Generalitat Valenciana, les diputacions i els ajuntaments de València, Alacant i Castelló. El conseller ha afegit que, dins de la planificació, s’activarà també ‘el pla d’actuació horitzontal’ per a coordinar respostes entre diferents organismes.

Riscos logístics i recomanacions a la població

En l’àmbit logístic, Valderrama ha assenyalat que ‘un dels principals problemes quan es produïxen estos esdeveniments són les congestions de trànsit i en les telecomunicacions’. Per això, ha llançat un missatge clar a la ciutadania.

El conseller ha demanat que s’evite fer vídeos en directe per ‘streaming’ amb el telèfon mòbil durant l’eclipse. Ha advertit que estos usos massius poden saturar les xarxes i dificultar la faena dels servicis d’Emergències en cas d’incident.

Respecte als mitjans operatius, ha concretat que hi haurà 26 mitjans aeris ‘atents a esta circumstància que puga ocórrer’. Un helicòpter se situarà en el Centre de Coordinació d’Emergències de l’Eliana i un altre, del Consorci Provincial de Castelló, realitzarà tasques de reconeixement.

En la província de Castelló se celebrarà una reunió de coordinació entre les Administracions estatal i autonòmica, i una altra en l’Eliana. Esta última estarà presidida pel conseller d’Emergències i Interior i per la delegada del Govern, Pilar Bernabé.

Valderrama ha recordat que també s’ha creat una comissió delegada del Consell per a garantir la màxima coordinació entre tots els consellers davant este esdeveniment. Esta comissió té previst reunir-se demà, després del ple del Consell.

Recomanacions sanitàries i previsió turística

El responsable d’Emergències ha insistit igualment en les recomanacions sanitàries a la població. Ha remarcat que és imprescindible usar ulleres homologades amb normativa ISO 12312-2:2015 i certificat CE durant tota l’observació de l’eclipse.

Segons ha advertit, si no es prenen estes precaucions ‘poden produir-se úlceres oculars’. A més, ha animat la ciutadania a planificar bé els desplaçaments, portar menjar i aigua suficients per a hidratar-se i seguir sempre les indicacions de les forces i cossos de seguretat.

Pel que fa al turisme, Valderrama ha informat que hi ha una previsió d’ocupació del 90 % en les zones de millor observació de l’eclipsi. Quant a la situació meteorològica, ha explicat que, a data de hui, no es preveu nuvolositat significativa, encara que ‘les prediccions poden anar variant’ en els pròxims dies.

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, també ha participat en la reunió de coordinació del dispositiu preventiu. Bernabé ha demanat ‘màxima prudència’ i que es respecten totes les recomanacions sobre l’accés a les zones forestals.

Segons ha detallat, per a l’operatiu de les forces i cossos de seguretat de l’Estat es mobilitzaran 2.500 agents de Policia Nacional i Guàrdia Civil en les províncies de València i Castelló, a més del servici marítim i patrulles de seguretat ciutadana, amb l’objectiu de garantir un eclipse segur en tot moment.

Últimes notícies

Xàtiva arriba als 31,9 graus i encapçala la pujada de temperatures

Les màximes han pujat fins a 4 graus en diverses localitats de la Comunitat Valenciana, amb Xàtiva al capdavant amb 31,9 graus, la més alta del dia.

Vapejadors i pornografia als 8 anys: alarma entre menors a Alzira

La UPCCA d’Alzira ha detectat vapejadors i consum de pornografia en menors de huit i nou anys, alguns com a regal de comunió o venuts per altres xiquets. L’Ajuntament prepara noves accions i ampliarà l’estudi a Primària davant l’augment d’addiccions a pantalles i nicotina.

Paiporta comença a enderrocar el Pont Vell per alçar un pas més segur després de la dana

Paiporta ha iniciat l’enderroc del Pont Vell, molt danyat per la dana del 29 d’octubre de 2024, per substituir-lo per una nova estructura més segura i amb un 45 % més de capacitat hidràulica.

Louzán defensa que la final del Mundial 2030 es jugue a Espanya i apunta València com a nova seu

El president de la RFEF, Rafael Louzán, ha insistit que la final del Mundial 2030 s’ha de disputar a Espanya i ha obert la porta que València entre en el llistat de seus després de la caiguda de Màlaga i A Coruña.

L’Eldense viu en tensió per la possible arribada de Messi com a propietari

La plantilla i el tècnic interí de l’Eldense, Josep Ferrando, han admés que viuen una setmana especial davant l’interés de Lionel Messi per comprar el club, encara que intenten centrar-se en el pròxim partit davant l’Sporting a El Molinón.

Desmantellada una macroxarxa que portava cocaïna a Menorca des de València

Interior ha desarticulat una banda que introduïa cocaïna a gran escala a Menorca des de València, Barcelona i Mallorca, amb onze detinguts i més de sis quilos intervinguts.

El dèficit públic valencià baixa fins a 1.694 milions però continua en l’1,02 % del PIB

El dèficit públic de la Comunitat Valenciana ha arribat en el primer semestre a 1.694 milions d’euros, l’1,02 % del PIB, per davall dels 1.960 milions i l’1,25 % d’un any abans. A Espanya, el dèficit de les administracions públiques (sense locals) ha pujat un 6,4 % fins als 33.668 milions, l’1,89 % del PIB.

La Universitat de València reclama més finançament i defensa la educació pública

El rector de la Universitat de València, Juan Luis Gandía, ha reclamat en l’obertura del curs 2026-2027 un finançament suficient i previsible i ha defensat la universitat i la educació pública davant el creixement de la privada. L’acte ha comptat amb la ministra Diana Morant i ha servit per a reivindicar igualtat d’oportunitats, estabilitat investigadora i un marc davant els reptes de la intel·ligència artificial.