Fallas 2027: horaris per als petards i zones lliures a València

Ejemplo de shortcode con estilo
Les normes per a les Fallas 2027 a València limitaran els petards de nit, establiran espais sense pirotècnia i prohibiran les parades de mojitos.

Les Fallas de 2027 tindran a València horaris nocturns per a determinats petards i cinc zones lliures de pirotècnia. Les normes, presentades dimecres després d’una segona reunió municipal, busquen afavorir el descans i protegir els animals. També prohibixen les parades de mojitos.

El Bando Fallero regularà l’ús de productes pirotècnics recreatius per particulars. Les restriccions afectaran trons detonants, fonts i combinacions de categoria F2 o F3 que puguen usar-se com a coets borratxos. També s’aplicaran a les carretilles de categoria T1.

Del 7 al 12 de març, estos productes no es podran disparar entre les 22.00 i les 7.30 hores de l’endemà. Del 13 al 19 de març, la prohibició anirà de les 2.00 a les 7.30 hores. Des de les 00.00 hores del 20 de març, només es permetran si són necessaris per a la Cremà.

Les mesures pretenen compatibilitzar el descans nocturn amb l’ús de la pirotècnia, un element essencial de les festes. Per al benestar animal, es declararan cinc espais lliures de petards: Parque de Benimar, Espai Verd de Nazaret i els parcs Oeste, Orriols i Benicalap.

Horaris i instal·lacions falleres

Les comissions podran celebrar el tradicional dinar o paella al carrer el 7 de març, entre les 10.00 i les 20.00 hores. Esta excepció no permetrà ambientació musical. La Crida a les Falles tindrà lloc el 28 de febrer. La instal·lació de carpes es farà, en general, de l’11 al 19 de març.

El trasllat i l’apilament de peces dels monuments tindran dos calendaris, quan puguen afectar la circulació sense tallar el trànsit. Les comissions de Sección Especial i Primera A podran començar el 6 de març. Per a la resta, el termini començarà l’11 de març de 2027.

La venda de bunyols i masses fregides estarà permesa del 28 de febrer al 19 de març. Els mercats i les parades d’alimentació podran instal·lar-se del 12 al 19 de març. El màxim serà de 20 llocs autoritzats, entre mercats i parades d’alimentació.

D’eixos llocs, fins a nou podran vendre aliments i només quatre podran elaborar-los. Quedaran prohibides les parades de mojitos i qualsevol parada o ‘food truck’ que venguen begudes alcohòliques.

Les normes també regulen els carrers il·luminats afectats pels recorreguts de la Semana Santa Marinera. En estos carrers, les llums hauran d’estar desmuntades abans del 20 de març, a les 14.00 hores. Les comissions també hauran de retirar els residus abans d’eixa data i hora.

Compromís ha criticat que s’ha incomplert l’acord aprovat per unanimitat en la comissió de Cultura al març. L’acord preveia regular horaris, llocs i tipus d’artefactes. La coalició sosté que no es pot multar qui dispara fora d’horari, en llocs prohibits o amb petards de més calibre, perquè les normes són només recomanacions.

La formació ha assenyalat que les denúncies per mal ús de pirotècnia han passat de 622 en 2025 a 2.806 en 2026. Això representa un augment del 351 %. Per això, reclama aplicar l’acord i establir normes clares per a preservar la pólvora ‘del mal llamado turismo pirotécnico’. També ha celebrat que s’acaben les parades de mojitos.

Últimes notícies

Sánchez, instat a arribar a València en alta velocitat

Miguel Barrachina ha demanat que Pedro Sánchez arribe a València en alta velocitat. Ha denunciat 18 cancel·lacions en un dia, tres línies de Rodalia tancades i inversions pendents.

La jutgessa manté com a víctima mortal una veïna de Catarroja

La jutgessa de Catarroja manté la condició de víctima mortal d’una dona amb leucèmia, tot i que el criteri forense descarta un vincle causal directe. La falta d’oxigen durant unes 30 hores continua sent objecte d’investigació.

València debatrà drets bàsics abans de les eleccions del 29-N

Compromís ha demanat un ple extraordinari abans de les eleccions del 29 de novembre. Tres mocions tractaran pensions, igualtat i transport públic.

València localitza sòl segur per a 131.500 habitatges

Un estudi ha identificat més de 1.546 hectàrees de sòl segur en 89 municipis de l’àrea metropolitana de València. La superfície podria permetre construir prop de 131.500 habitatges.

Arcadi España defensa el seguiment de Sánchez a València

Arcadi España ha defensat que Pedro Sánchez ha seguit de prop la reconstrucció després de la dana. El Govern ha destinat 10.000 milions d'euros, però encara queda faena per fer.

El Villarreal busca reaccionar davant del Getafe

Íñigo Pérez ha presentat el duel davant del Getafe com una oportunitat per a millorar després de dues derrotes a casa, inclosa l’última per 0-6 contra el PSG.

La mort de Jesús de Miguel commou l’entrenador de l’Elx

L'entrenador de l'Elx ha expressat el condol per la mort del davanter del Tenerife i ha reflexionat sobre la fragilitat de la vida.

Uns dies de marge per a recuperar la plaça de l’Ajuntament

L’alcaldessa ha donat uns dies per a planificar la retirada de les tendes de la plaça de l’Ajuntament i recuperar-ne la normalitat.