El Síndic de Comptes ha alertat este divendres, 30 d’octubre, de l’endeutament creixent de la Generalitat. Vicent Cucarella ha demanat adoptar mesures abans que es frene el creixement econòmic dels últims anys.
El síndic major ha exposat la situació durant la seua compareixença davant de la comissió d’Economia, Pressupostos i Hisenda de Les Corts Valencianes. Hi ha presentat 22 informes, entre els quals figura la fiscalització del compte general de 2024.
La sessió ha començat amb un minut de silenci per les víctimes de l’accident ferroviari de Toledo. En la seua intervenció, Cucarella ha qualificat l’endeutament d’»enorme endeudamiento» i ha advertit que «no para de crecer».
Els comptes autonòmics de 2024
A finals de 2024, la Generalitat tenia un patrimoni net negatiu de més de 53.000 milions d’euros. També acumulava un deute financer de 63.000 milions.
Més de 54.000 milions d’eixe deute provenien d’operacions amb l’ICO que cal tornar. Entre elles s’incloïa el crèdit per la dana. El resultat pressupostari, a més, presentava un dèficit de més de 2.200 milions, que Cucarella ha descrit com a «muy elevado».
El responsable de la Sindicatura ha advertit que una frenada del creixement del PIB plantejaria «un gran reto para el sector público». Per això, ha considerat necessari començar a preparar mesures abans que arribe eixe escenari.
Segons ha recordat, els informes anuals ja assenyalen desequilibris patrimonials, financers i de liquiditat. La Generalitat també ha incomplit la regla de gasto en 2024.
Factures, contractes i controls
Cucarella ha demanat que la Generalitat gestione «mejor» el pagament de les factures. La Sindicatura n’ha revisat més d’un milió, i el 78 % s’ha abonat «fuera del plazo legal».
Els retards han generat quatre milions d’euros en interessos de demora durant 2024. És l’import «más elevado de los últimos ejercicios» i, en paraules de Cucarella, una «carga bestial».
Sobre els contractes d’emergència per la dana de 2024, el síndic ha assenyalat casos sense justificació adequada de l’elecció del contractista. També ha detectat que no s’ha publicat posteriorment la memòria justificativa.
Pel que fa al cànon de sanejament, Cucarella ha considerat que l’hauria de recaptar la Agencia Tributaria Valenciana, en lloc de la EPSAR. També ha demanat un nou acord entre la Conselleria de Sanidad i el Instituto Valenciano de Oncología (IVO).
L’acord, segons ha explicat, hauria d’aclarir les condicions del contracte i les despeses incloses. La qüestió afecta els cobraments de l’IVO a la Conselleria per pacients de les concessionàries.
Sobre estos cobraments s’ha obert un expedient en la Fiscalía del Tribunal de Cuentas, per si hi ha responsabilitat comptable. El síndic també ha apuntat a «deficiencias significativas en algunos controles» interns, que ha relacionat amb la falta de personal i el retard dels informes.
A més, ha dit que les previsions d’ingressos «no se ajustan a la realidad». Segons ha indicat, els pressupostos calculen més ingressos dels que després arriben «realmente».
Debat sobre la Sindicatura
Vox ha retret a la Sindicatura que no haja elaborat un informe sobre el «colapso» dels servicis públics per la immigració. Cucarella ha respost que el resultat potser no seria el que espera el partit.
La formació també ha demanat un informe al Tribunal de Cuentas. Cucarella ha assenyalat que este organisme el farà si ho considera oportú, sense que l’hagen de fer tots els fiscalitzadors autonòmics.
El síndic major continua en funcions des de fa quatre anys, per la falta d’acord entre els grups parlamentaris per a nomenar un substitut. Finalment, ha admés que la tasca de la Sindicatura de Comptes és «muy desagradable» i «no hace amigos».
Ha explicat que l’organisme actua com una «mosca cojonera» quan assenyala els incompliments i destaca «lo malo».




