Investigadors valencians treballen en un fàrmac contra les malalties autoimmunes i el coronavirus

 

Un equip de la Universitat de València (UV), l’Institut d’Investigació Sanitària Hospital La Fe (IIS La Fe) i l’INCLIVA de l’Hospital Clínic de València han participat en la identificació d’un enzim (G6PD) com a possible diana terapèutica en malalties autoimmunes o a l’hora de controlar respostes inflamatòries exacerbades com la provocada per la infecció del SARS-CoV-2.

 

El descobriment s’emmarca en un projecte liderat per Joshua D. Rabinowitz i s’acaba de publicar en la revista ‘Nature Chemical Biology’. L’article repassa com el nostre organisme és capaç d’utilitzar l’energia que es produïx dins de les cèl·lules gràcies a un enzim clau, la glucosa-6-fosfate deshidrogenasa (G6PD).

 

Quan la G6PD no està o la seua activitat es reduïx a causa d’un inhibidor, el cos humà busca vies alternatives per a assimilar l’energia. En este cas, els investigadors van usar l’inhibidor més àmpliament utilitzat per a l’enzim G6PD i van descobrir que este no és capaç de disminuir l’activitat G6PD en les cèl·lules. Sí que va conseguir fer-ho, en canvi, un compost creat per ells i al que van batejar com a G6PDi-1.

 

El següent pas va ser testar este compost inhibidor enfront de diferents classes de cèl·lules, tant normals com canceroses. L’equip d’investigació va descobrir que la inhibició de l’enzim només tenia conseqüències en el cas dels limfòcits T, unes cèl·lules especialitzades del sistema immune que exercixen un paper central en la defensa contra virus i cèl·lules canceroses/tumorals, però la seua activitat incontrolada pot donar lloc a patologies en les que el sistema defensiu de la persona ataca al mateix organisme (malalties autoimmunes).

 

Alternativa terapèutica en casos greus de coronavirus

Si bé el compost solament és efectiu, de moment, en cèl·lules de laboratori, este estudi amb participació valenciana apunta a que la inhibició de l’enzim G6PD podria ser una alternativa terapèutica en el futur desenvolupament de tractaments enfront de les malalties autoimmunes.

 

El treball es planteja, a demés, estudiar la possibilitat del seu ús per a controlar respostes exacerbades del sistema immunològic, com les observades en el cas de tractaments amb CAR-T o en casos greus d’infecció per SARS-CoV-2, el coronavirus causant del Covid-19.

 

El treball s’emmarca en un projecte liderat per Joshua D. Rabinowitz, de la Universitat de Princeton, i en el que participen, entre altres, Agustín Lahoz, responsable de la Unitat de Biomarcadors i Medicina de Precisió en l’Institut d’Investigació Sanitària Hospital La Fe (IIS La Fe); Marta Piqueras-Nebot, també l’IIS La Fe; i Mari Carmen Gómez Cabrera, catedràtica de Fisiologia de la Universitat de València i coordinadora del Grup d’Investigació en Exercici, Nutrició i Estil de Vida Saludable, de l’Institut d’Investigació Sanitària INCLIVA, de l’Hospital Clínic de València.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Baldoví responsabilitza al Consell de les irregularitats en les VPP d’Alacant

Baldoví ha elevat la crítica al president Juanfran Pérez Llorca i a la consellera Susana Camarero per les suposades irregularitats en les VPP dels Naus. Després de noves dades de l'Ajuntament, Compromís dona suport a una comissió d'investigació i planteja més controls.

La jutgessa de la DANA manté la testifical malgrat la decisió pendent del TSJ sobre Mazón

La magistrada manté per a este dimecres la declaració del director general Francisco González i desoïx la petició de la defensa d'Emilio Argüeso. El testimoni ha detallat anomenades amb el president i amb la llavors consellera Salomé Pradas durant la vesprada del 29-O.

Bernabé urgix protegir els menors enfront d’entorns digitals perillosos

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana ha informat de la detenció de tres menors per la presumpta violació d'una xica de 16 anys i ha demanat blindar a la infància davant entorns digitals cada vegada més perillosos.

Catalá defén la legalitat de la permuta de vivendes protegides i acusa el PSPV de forçar el relat

Catalá sosté que la permuta de vivendes protegides amb la promotora Domio és legal i acusa el PSPV de forçar el relat. Demana explicacions a l'empresa i nega conflicte d'interessos.

Guaguas defén el seu títol de Copa en una edició inèdita a València

La Copa del Rei de voleibol es disputa per primera vegada a València. CV Guaguas arriba com a campió i favorit a la Fonteta davant altres set aspirants, amb l'amfitrió Léleman Conqueridor il·lusionat.

El PP sosté que la situació judicial i política de Carlos Mazón no ha canviat

El PP ha assegurat que, malgrat l'escrit raonat de la jutgessa de Catarroja al TSJCV per la gestió de la dana, la posició de Carlos Mazón seguix igual. El grup evita especular i recalca el seu respecte a les decisions judicials.

Baldoví demana a Feijóo que exigisca a Mazón l’acta de diputat després de l’enviament del cas DANA al TSJCV

Baldoví ha reclamat al PP que demane a Carlos Mazón la seua acta de diputat després que la jutgessa de la DANA haja elevat una exposició raonada al TSJCV per la seua condició d'aforat.

Mouriño vol guanyar al Barcelona per a retallar la distància en la taula

Mouriño fixa com a objectiu derrotar al líder Barcelona al Camp Nou per a reduir els 10 punts de diferència. El pla passa pel contraatac i l'eficàcia, amb l'uruguaià recuperat i una defensa més sòlida.