16.2 C
València
Diumenge, 11 maig, 2025

Atribueixen a Oltra ‘un pla’ per a ocultar els abusos sexuals del seu exmarit a una menor

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana considera que la gestió de la vicepresidenta de la Generalitat, Mónica Oltra, i el seu equip de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, en el cas d’abusos sexuals a una menor tutelada de 14 anys per part del seu llavors marit, podria ser constitutiva de prevaricació, abandó de menors i omissió del deure de perseguir delictes.

El Ministeri Públic, en un duríssim escrit, relata com van ocórrer els fets i sosté que la Conselleria d’Igualtat, departament que dirigeix la líder de Compromís, “va realitzar una investigació superficial”, la meta de la qual era ocultar el succeït i desacreditar el testimoniatge de la jove.

- Advertisement -Telegram València Diari

El titular del Jutjat d’Instrucció número 15 de València va elevar al TSJ una exposició raonada, que l’acusació pública reprodueix en el seu informe, perquè la dirigent de Compromís compareguera com investigada en el procediment davant uns indicis que el Ministeri Públic considera “rellevants”.

En aqueix sentit, sol·licita a l’alt tribunal que “es realitzen quantes diligències siguen precises per a completar la investigació dels fets -ocorreguts en 2017- i la determinació del grau de participació de la persona aforada”, però no valorarà fins a “un moment posterior” si tota la causa ha de concentrar-se en la mateixa Sala -que considera competent per a aqueix fi- o no.

L’escrit, signat el passat 1 de juny per la fiscal superior, Teresa Gisbert Jordá, i remés al Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), remarca que quan Luis Eduardo Ramírez va abusar de la víctima entre 2016 i 2017, Oltra ja era ‘consellera’ de la Generalitat i, per tant, la “superior jeràrquica de tots els funcionaris públics que van tindre relació amb els fets ara investigats”. També destaca que en el Centre de Menors on la jove va patir abusos era coneguda la relació sentimental que l’autor havia mantingut amb la vicepresidenta de la Comunitat Valenciana.

Entre finals de gener i principis de febrer de 2017, la menor relata els abusos dels quals va ser víctima i encara que ja llavors un mínim de dos treballadors socials coneixen els fets no és fins a juny, quatre mesos més tard i lapse de temps en el qual cada vegada més empleats de la Conselleria tenen constància de l’ocorregut, quan dos policies s’assabenten del succeït. “Fins llavors res van saber ni la Policia, ni la Fiscalia de Menors, ni l’Administració de Justícia”, remarca Gisbert Jordá. “A la vista de tot el fins ara exposat, al nostre entendre, cal i ineludible qüestionar si va haver-hi una voluntat real d’esclarir aquests abusos”, segueix.

L’informe de la Conselleria

És l’agost de 2017, una vegada que la Fiscalia presenta una denúncia i prohibeix a l’exmarit acostar-se i comunicar-se amb la menor, i també després que Oltra tinga coneixement del qual va passar, quan aquesta encarrega un expedient, segons va explicar, per a saber com van actuar els treballadors, per a la Fiscalia, no obstant això, el motiu era un altre. “Més aviat sembla que es va incoar a fi d’alliberar de responsabilitats a la Generalitat Valenciana i a les persones i organismes que exercien o intervenien en la tutela de la menor“.

La Fiscalia considera que “va haver-hi una ordre verbal” de la líder de Compromís perquè els funcionaris “actuaren incoant una informació paral·lela a la judicial a fi de desvirtuar la credibilitat de la menor”. El moviment, sempre segons l’escrit de la Fiscalia, tindria com a fi última beneficiar “a l’autor material dels fets, a l’Honorable Sra. Oltra i a tots els intervinents” per a “eludir les possibles responsabilitats polítiques i/o penals”.

Una ordre verbal “donada la seua flagrant il·legalitat

De fet, la Fiscalia atribueix íntegrament a Oltra el presumpte delicte de prevaricació en entendre que va ser ella qui va ordenar obrir una investigació paral·lela a la judicial -quan es va assabentar a l’agost de l’ocorregut perquè un jutge ja havia decretat una ordre d’allunyament de l’agressor sobre la víctima- per a “desvirtuar la credibilitat de la menor”.

No d’una altra manera s’explica el comportament, dels funcionaris a càrrec seu, ocultant i desacreditant”. “Suposa un pla preestablit. És evident que aquesta ordre no va ser escrita, donada la seua flagrant il·legalitat, sinó verbal. I fort indici que aquesta ordre va ser emesa per l’aforada és que tots els que van intervindre en els fets van mantindre sempre […] la mateixa versió exculpatòria de la Conselleria d’Igualtat”, subratlla l’escrit.

En resum, entén que quan la Conselleria ja no podia controlar l’ocorregut va voler exculpar-se i va utilitzar la investigació com “mig idoni per a eludir les possibles responsabilitats polítiques i/o penals”.

Últimes notícies

El trasllat de la Mare de Déu reunix milers de fidels a València

La imatge de la Mare de Déu ha sigut portada en 22 minuts des de la basílica fins a la catedral entre versos i elogis

Experts en meteorologia insten a millorar la planificació urbanística, la prevenció i l’alerta primerenca

Núñez sobre el dia de la DANA: “La responsabilitat de gestionar l’emergència, en este cas, és de la Generalitat”

Una escriptora valenciana relata la clandestinitat: ‘Un abortament: 8.000 pessetes’

Les tècniques rudimentàries d’interrupció de l’embaràs en la València del franquisme, per a les dones que no podien viatjar a l’estranger

La telefonia i les entitats financeres deslliguen la indignació ciutadana en les reclamacions a Consum

Els transports ocupen el tercer lloc de les queixes en la Memòria de Consum 2024 de la Generalitat

Alerta taronja a l’interior de València per tempestes amb pedra i groga a la resta de la Comunitat

La previsió d’Aemet anuncia tempestes i ruixats forts de vesprada a la Comunitat Valenciana

Apagons y apagades

Leo Giménez és lingüista i en la columna d'esta setmana parla sobre si la forma correcta és apagó o apagada

Manuel Carrasco oferirà un gran concert a Castelló el 14 de juny

El reconegut cantant Manuel Carrasco introduirà el seu nou disc amb un espectacle al recinte de Fires i Mercats de Castelló, esperant atraure milers de seguidors i potenciar l'economia local.

Trump proposa incrementar impostos als més rics per finançar mesures fiscals

El president dels EUA, Donald Trump, planteja una pujada d'impostos per als més rics amb l'objectiu de finançar un nou paquet fiscal que inclou rebaixes per a les classes mitjanes i baixes.