12 C
València
Dimecres, 24 desembre, 2025

L’AVL demana als partits polítics que contribuïsquen a enfortir l’ús del valencià

La presidenta de l’Acadèmia, Verònica Cantó, ha inaugurat el curs acadèmic 2022-2033 acompanyada dels acadèmics de la institució. L’acte institucional, celebrat al saló d´actes del monestir de Sant Miquel dels Reis, ha començat amb la lectura de la memòria, a càrrec de la secretària de l´AVL, Immaculada Cerdà.

Seguidament, ha intervingut Cantó que ha destacat el seu compromís i el de la Junta de Govern per a «continuar treballant amb rigor, perseverança i esperit de concòrdia per la llengua pròpia i històrica dels valencians». La presidenta ha recordat que l’Acadèmia es va crear per “sostreure del debat partidista un bé, la llengua, que és patrimoni de tots nosaltres i el tret més rellevant que ens identifica com a poble”.

En este sentit, i recordant que este any se celebra el 40è aniversari de l’Estatut d’Autonomia, la presidenta de la institució ha subratllat que el valencià és un dels pilars bàsics de l’autogovern. “I així ha de continuar sent, perquè al final som allò que hem heretat dels nostres avantpassats i transmissors d´un llegat cultural i lingüístic valuosíssim per a les generacions futures”, ha expressat Cantó.

– Publicitat –

Per això, ha assenyalat que un dels reptes prioritaris de l’Acadèmia és preservar el llegat lingüístic i cultural. “Hem d’assegurar-nos que sabem arribar a les noves generacions, que els sabem animar. Ens hem d’apropar a ells perquè són els que ens asseguraran que el valencià té un futur“, Ha insistit.

Viure el valencià amb naturalitat

Així mateix, la presidenta de l’AVL ha volgut recordar les formacions polítiques que “les institucions estan obligades a garantir els drets lingüístics de les persones”, i això implica que “hem de poder viure amb naturalitat en valencià a l’àmbit de la sanitat, de l’escola, dels ajuntaments, de la Generalitat i de la resta d’administracions públiques. La millor manera per garantir estes drets és que les institucions públiques disposen de funcionaris capacitats lingüísticament”, ha emfatitzat.

A més, la presidenta, tenint en compte el procés electoral de l’any que ve, ha demanat que no se’n faça un ús partidista del valencià i ha instat els partits polítics a presentar les propostes lingüístiques que estimen oportunes per tal de contribuir a enfortir l’ús del valencià.

AVL inauguració curs | AVL

Verònica Cantó ha mostrat la seua confiança en la societat i, sobretot, en aquells que volen el valencià, ho usen i ho volen en tots els àmbits de la vida. “Cada dia veiem que la societat respon, respecta la institució i ens reconeix. Constatem que la societat valenciana ha evolucionat i demana entesa, diàleg i concòrdia. I amb estes premisses ens trobareu”, ha indicat. Cantó ha insistit a el treball “constant i permanent, i moltes vegades desgraciadament desconegut” que es fa cada dia a la institució.

D’esta activitat diària n’ha adonat la secretària de l’Acadèmia. Immaculada Cerdà ha destacat els canvis a la presidència i a la Junta de Govern de la institució, la gran acollida dels actes al voltant de Carmelina Sánchez Cutillas i de Joan Fuster, Escriptors de l’Any (2020, 2021, 2022) i ha recordat que 2023 estarà dedicat als escriptors i escriptores de l’exili. Finalment, la secretària de la institució ha valorat l’esforç per adaptar el Diccionari normatiu valencià i totes les eines que l’Acadèmia ha posat en marxa a les necessitats de la societat i, sobretot, per fer-les més accessibles als usuaris.

Cent anys de Fuster en dansa

Un cop finalitzat l’acte institucional, ha tingut lloc el estrena de l’espectacle de dansa ‘Fuster. Diccionari per a cossos’, de la companyia Hort-Art. L´església del monestir s´ha convertit en l´escenari d´una proposta que presenta l’univers de Joan Fuster i, a partir de la corporalitat, fa reviure el pensament. Com s’explica al fullet de presentació, editat per l’Acadèmia, ‘Fuster. Diccionari per a cossos’ és una dansa que mostra l’univers de Fuster des de la provocació, el dubte sistèmic i el suggeriment de la corporalitat dels intèrprets.

Els intèrprets creadors d‟esta peça són Àlex Guerra i Pere Bodí. Tots dos coincideixen a assenyalar que “ballar Fuster i fer-ho a Sant Miquel dels Reis és una porta immensa”. Segons la seua opinió, l’espectacle obre lectures noves de l’obra de l’escriptor de Sueca. “Pretenem viure, sentir, escoltar i assaborir el Fuster més plural, que des del cos cerca la idea. Múltiples metàfores del cos en moviment esdevenen accepcions de les paraules de l’univers fusterià”, conclouen

Últimes notícies

El PP atribuïx al ‘odi de l’independentisme’ l’atac a la seua seu de Finestrat

El PP de la Comunitat Valenciana ha condemnat l'atac nocturn contra la seua seu a Finestrat i l'ha vinculat al 'odi de l'independentisme' cap al valencià. La formació assegura que fets similars s'han repetit en l'últim any i reclama una condemna unànime.

Els detinguts pels homicidis en una vivenda d’Elx passen a disposició judicial després de dos intents previs d’ocupació

Els dos arrestats per la mort de dos hòmens en una vivenda d'Elx han passat a disposició judicial després de declarar davant la Guàrdia Civil. Es van atrinxerar durant hores i havien intentat ocupar la casa en dos ocasions anteriors.

Bragarnik va afermar a l’Elx el seu model esportiu i de gestió en 2025

En 2025, l'Elx va viure el seu millor any amb Bragarnik: ascens, joc recognoscible i deute saldat van impulsar reformes, rècord d'abonats i projecció internacional.

El Llevant sondeja el mercat d’extrems a l’espera de l’anàlisi de Luís Castro

Cuer en l'aturada nadalenca, el Llevant explora reforços de banda per a gener i supedita les decisions al diagnòstic de Luís Castro.

Ferrero, sobre la seua ruptura amb Alcaraz: ‘Estic dolgut però tranquil per haver fet els deures’

Juan Carlos Ferrero admet que la separació amb Carlos Alcaraz li deixa 'dolgut', però amb la tranquil·litat d'haver complit els objectius. No tanca la porta a tornar a treballar amb el murcià i confia que el canvi no afecte el seu rendiment.

el Japó es rendix davant les slippers valencianes amb sola de pneumàtic i ressons venecians

La firma Muné ha adaptat el calçat venecià a unes slippers amb sola de pneumàtic reciclat i plantilla de gel, i ha aconseguit obrir mercat al Japó amb un punt fix en Aichi.

Nit de Nadal amb cels coberts i ruixats en la Comunitat Valenciana

La Nit de Nadal arriba en la Comunitat Valenciana amb cels molt nuvolosos i ruixats, més probables i localment moderats en el litoral sud de València i el nord d'Alacant. Les mínimes baixen de manera lleugera i s'esperen gelades febles a l'interior, amb vent que rolará a nord en les hores centrals.

91-81: Costello guia al València Basket en un dol de cames teses davant el Baskonia

València Basket es va imposar 91-81 a Baskonia en un partit marcat pel cansament i liderat per Matt Costello. Els taronja van gestionar millor el tram final.