El Congrés aprova els Pressupostos de 2022 que permeten a Sánchez esgotar la legislatura

 

 

Fumata blanca als comptes públics de 2022. El Ple del Congrés dels Diputats ha aprovat aquest dijous el projecte de Pressupostos Generals de l’Estat de 2022 amb una àmplia majoria de 188 vots.

Es tracta dels segons que aconsegueix materialitzar el Govern de coalició del PSOE i Unidas Podemos des de la seua arribada a l’Executiu. Aquests pressupostos venen carregats de connotacions per al President de l’Executiu, Pedro Sánchez, que no sols aconsegueix tirar-los avant, sinó que també s’assegura acabar el mandat de quatre anys.

Els PGE passen ara al Senat per a completar la seua tramitació després de collir el suport de més de la meitat de la Cambra, amb els suports de PSOE (120 vots), Unidas Podemos (34, a l’espera de substituir l’escó d’Alberto Rodríguez), Esquerra Republicana (13), el PNB (6), EH-Bildu (5), el PDeCAT (4), Más País-Equo (2), Compromís, Nova Canàries, Terol Existeix i el PRC. En la banda contrària, el PP (88), Vox (52), Ciudadanos (9), Junts (4), la CUP (2), UPN (2), Coalición Canaria i Fórum Asturias han votat en contra. Per part seua, BNG, que en el seu moment va arribar a negociar un acord amb Sánchez, ha optat per l’abstenció.

El Govern ha aconseguit consolidar la majoria amb la qual va aprovar els seus primers comptes i, excepte canvis en el guió, després d’una tramitació expressa en el Cambra Alta, els comptes hauries d’estar llestes en menys d’un mes. En cas que hi haja modificacions, seran retornats a la Cambra Baixa per a votar-los a la fi de desembre. L’objectiu és que estiguen llestos perquè l’1 de gener, dins del termini i en la forma escaient, entren en vigor.

 

La llei audiovisual, en el centre de les negociacions

 

La llum verda d’aquests comptes s’ha vist condicionada per diversos contratemps, entre ells, el rebuig inicial d’Unidas Podemos, al no complir amb un dels acords del pacte: el control de preus en la nova Llei d’Habitatge.

Després de ser inclòs, la ministra d’Hisenda i Funció Pública, María Jesús Montero, va entregar el projecte, això sí, dos setmanes més tard de la data que dicta la Constitució Espanyola (30 de setembre). A això cal afegir l’acord ‘in extremis’ de Sánchez amb ERC que assegura produccions en llengües cooficials en el marc de la Llei Audiovisual i la negociació amb el PNB per a traspassar l’ingrés mínim vital al País Basc.

A escassos dies de la votació decisiva i amb l’objectiu de poder superar les votacions en Comissió, per als cinc ‘sís’ d’EH-Bildu el Govern ha hagut de comprometre’s a fer permanent la prohibició de desnonaments sense alternativa i l’ajornament de manera temporal en el pagament de rendes del denominat ‘escut social‘.

A això s’afig un fons de 25 milions per a compensar a víctimes de l’amiant, l’emissió de la cadena infantil ETB3 en tota Navarra i inversions culturals, entre les quals es troba la digitalització de continguts en basc i la reconversió d’antics espais industrials.

 

Nueva Canarias mobilitza 100 milions

 

En el cas de Nueva Canarias, la formació política ha aconseguit una partida de 100 milions per a la seua comunitat, que inclou subvencions per al transport del plàtan i infraestructures educatives, l’abaratiment als agricultors del cost de la dessalació o exempcions per a preservar a Illes Canàries d’aplicar el mínim del 15% en l’Impost de societats.

En aquesta línia, el Govern ha obtingut el vistiplau de Compromís a canvi d’ampliar el finançament autonòmic, amb la finalitat que els nous criteris no es traduïsquen en una retallada a cap territori.

 

Teruel Existe cedeix a costa de més inversions a la seua regió

 

El partit liderat i representat en el Congrés únicament per Tomás Guitarte, Teruel Existe, ha mobilitzat 21,5 milions d’euros en inversió per a la seua província, amb la creació d’una autovia entre Alcanyís i Reus, un nou Memorial per la Pau o Museu de la Guerra Civil, la recuperació del projecte per al Museu Nacional d’Etnografia a Terol i l’ampliació en 200.000 euros dels recursos a la Unitat Paleontològica de Dinosaures en aquesta ciutat, amb l’objectiu de crear el Centre Nacional d’Investigació en Paleontologia de Dinosaures.

Finalment, la major part dels acords aconseguits amb el Partido Regionalista de Cantabria (PRC) suposen el compliment dels compromisos adquirits pel PSOE, com la licitació del tram ferroviari Renedo-Guarnizo i la redacció del projecte de carretera Pots-Vega de Liébana. També es dirigiran 1,5 milions per a soterrar les vies del tren en Torrelavega.

Últimes notícies

Detenen l’exmilitar Patricia Campos per un presumpte maltractament als seus fills que ella nega

La castellonenca Patricia Campos i la seua dona han sigut detingudes per la Guàrdia Civil i investigades per un presumpte delicte continuat de maltractament als seus dos fills adoptats, uns fets que la parella rebutja de manera categòrica.

Propietaris de Les Naus defenen davant la jutgessa que complien els requisits per a comprar els pisos

Huit propietaris investigats del residencial Les Naus, a la platja de Sant Joan dAlacant, asseguren davant la jutgessa que reunien les condicions per a accedir als habitatges. Les declaracions posen el focus en la interpretació de la unitat de convivència i en labast real dels ingressos que shi havien de declarar.

El PSPV presenta una esmena a la totalitat als primers pressupostos de Pérez Llorca

El PSPV-PSOE ha registrat una esmena a la totalitat als primers pressupostos de la Generalitat de Pérez Llorca, que considera pensats per a satisfer Vox i amb retallades en vivenda, sanitat i educació.

Castelló i Almeria busquen a Castalia el primer colp de mà cap a Primera Divisió

Castelló i Almeria s’enfronten este dissabte al SkyFy Castalia en l’anada de les semifinals del play-off d’ascens, amb els orelluts somiant a tornar a Primera 35 anys després i els andalusos buscant un nou intent d’ascens.

El València Basket acomiada Cristina Ouviña després de sis temporades plenes de títols

La base aragonesa Cristina Ouviña tanca la seua etapa al València Basket després de sis temporades en què ha sigut clau en tots els títols del club i es despedeix com una de les grans llegendes de la ‘Família Taronja’.

El Consell destina 26,7 milions a replantar els camps arrasats per la dana d’octubre

El Consell ha aprovat un decret que mobilitza 26,7 milions d’euros en ajudes directes de minimis per a replantar cultius llenyosos destruïts per la dana del 29 d’octubre de 2024. Els agricultors rebran 6.000 euros per hectàrea per a recuperar la seua capacitat productiva.

Comença amb retard la reunió entre Educació i sindicats després de quatre dies de paró

La mesa sectorial entre la Conselleria d'Educació i els sindicats docents s'ha reunit de nou este divendres, amb 45 minuts de retard i en la vintena jornada lectiva de vaga indefinida a l'ensenyament públic no universitari.

El jutjat de la DANA obri a Mazón totes les resolucions i diligències de la causa

El jutjat de Catarroja que investiga la gestió de la DANA posa a disposició de la defensa de Carlos Mazón totes les resolucions i diligències dictades, després que l expresident s haja personat formalment en la causa.