El Congrés aprova els Pressupostos de 2022 que permeten a Sánchez esgotar la legislatura

 

 

Fumata blanca als comptes públics de 2022. El Ple del Congrés dels Diputats ha aprovat aquest dijous el projecte de Pressupostos Generals de l’Estat de 2022 amb una àmplia majoria de 188 vots.

Es tracta dels segons que aconsegueix materialitzar el Govern de coalició del PSOE i Unidas Podemos des de la seua arribada a l’Executiu. Aquests pressupostos venen carregats de connotacions per al President de l’Executiu, Pedro Sánchez, que no sols aconsegueix tirar-los avant, sinó que també s’assegura acabar el mandat de quatre anys.

Els PGE passen ara al Senat per a completar la seua tramitació després de collir el suport de més de la meitat de la Cambra, amb els suports de PSOE (120 vots), Unidas Podemos (34, a l’espera de substituir l’escó d’Alberto Rodríguez), Esquerra Republicana (13), el PNB (6), EH-Bildu (5), el PDeCAT (4), Más País-Equo (2), Compromís, Nova Canàries, Terol Existeix i el PRC. En la banda contrària, el PP (88), Vox (52), Ciudadanos (9), Junts (4), la CUP (2), UPN (2), Coalición Canaria i Fórum Asturias han votat en contra. Per part seua, BNG, que en el seu moment va arribar a negociar un acord amb Sánchez, ha optat per l’abstenció.

El Govern ha aconseguit consolidar la majoria amb la qual va aprovar els seus primers comptes i, excepte canvis en el guió, després d’una tramitació expressa en el Cambra Alta, els comptes hauries d’estar llestes en menys d’un mes. En cas que hi haja modificacions, seran retornats a la Cambra Baixa per a votar-los a la fi de desembre. L’objectiu és que estiguen llestos perquè l’1 de gener, dins del termini i en la forma escaient, entren en vigor.

 

La llei audiovisual, en el centre de les negociacions

 

La llum verda d’aquests comptes s’ha vist condicionada per diversos contratemps, entre ells, el rebuig inicial d’Unidas Podemos, al no complir amb un dels acords del pacte: el control de preus en la nova Llei d’Habitatge.

Després de ser inclòs, la ministra d’Hisenda i Funció Pública, María Jesús Montero, va entregar el projecte, això sí, dos setmanes més tard de la data que dicta la Constitució Espanyola (30 de setembre). A això cal afegir l’acord ‘in extremis’ de Sánchez amb ERC que assegura produccions en llengües cooficials en el marc de la Llei Audiovisual i la negociació amb el PNB per a traspassar l’ingrés mínim vital al País Basc.

A escassos dies de la votació decisiva i amb l’objectiu de poder superar les votacions en Comissió, per als cinc ‘sís’ d’EH-Bildu el Govern ha hagut de comprometre’s a fer permanent la prohibició de desnonaments sense alternativa i l’ajornament de manera temporal en el pagament de rendes del denominat ‘escut social‘.

A això s’afig un fons de 25 milions per a compensar a víctimes de l’amiant, l’emissió de la cadena infantil ETB3 en tota Navarra i inversions culturals, entre les quals es troba la digitalització de continguts en basc i la reconversió d’antics espais industrials.

 

Nueva Canarias mobilitza 100 milions

 

En el cas de Nueva Canarias, la formació política ha aconseguit una partida de 100 milions per a la seua comunitat, que inclou subvencions per al transport del plàtan i infraestructures educatives, l’abaratiment als agricultors del cost de la dessalació o exempcions per a preservar a Illes Canàries d’aplicar el mínim del 15% en l’Impost de societats.

En aquesta línia, el Govern ha obtingut el vistiplau de Compromís a canvi d’ampliar el finançament autonòmic, amb la finalitat que els nous criteris no es traduïsquen en una retallada a cap territori.

 

Teruel Existe cedeix a costa de més inversions a la seua regió

 

El partit liderat i representat en el Congrés únicament per Tomás Guitarte, Teruel Existe, ha mobilitzat 21,5 milions d’euros en inversió per a la seua província, amb la creació d’una autovia entre Alcanyís i Reus, un nou Memorial per la Pau o Museu de la Guerra Civil, la recuperació del projecte per al Museu Nacional d’Etnografia a Terol i l’ampliació en 200.000 euros dels recursos a la Unitat Paleontològica de Dinosaures en aquesta ciutat, amb l’objectiu de crear el Centre Nacional d’Investigació en Paleontologia de Dinosaures.

Finalment, la major part dels acords aconseguits amb el Partido Regionalista de Cantabria (PRC) suposen el compliment dels compromisos adquirits pel PSOE, com la licitació del tram ferroviari Renedo-Guarnizo i la redacció del projecte de carretera Pots-Vega de Liébana. També es dirigiran 1,5 milions per a soterrar les vies del tren en Torrelavega.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Guido Rodríguez estrena el seu compte i avança al València al descans davant el Celta

Guido Rodríguez va marcar en el minut 12 el seu primer gol amb el València i deixa a l'equip per davant del Celta al descans, malgrat la major possessió visitant.

Motxilles, documentació i carteres lideren els objectes perduts en el TRAM d’Alacant en 2025

El TRAM d'Alacant va registrar en 2025 un total de 2.439 objectes perduts, amb motxilles, documentació i carteres com a articles més oblidats pels usuaris.

Un jove detingut i dos ferits greus en una baralla de matinada en una discoteca de Gandia

Un jove de 20 anys ha sigut detingut després d'una violenta baralla en una discoteca de la platja de Gandia que s'ha saldat amb dos ferits, un d'ells operat d'urgència per ferides en el coll.

Girona busca allunyar-se del descens davant un Vila-real que frega la Champions

Girona i Vila-real es mesuren en Montilivi amb objectius molt distints: els locals volen fugir del descens i somiar amb Europa, i els visitants afermar la plaça de Champions.

Retencions en l’A-3 cap a Madrid i boira densa en la V-21 compliquen el retorn de Setmana Santa

Les primeres retencions importants es registren en l'A-3 en sentit Madrid, amb cues que aconseguixen els dotze quilòmetres, mentres un banc de boira en la V-21 ha dificultat la visibilitat durant diverses hores.

Localitzen en internet un manuscrit del segle XVII desaparegut de l’Arxiu de la Seda de València

La Policia de la Generalitat ha localitzat en internet un manuscrit del segle XVII del Gremi de Velluters, desaparegut de l'Arxiu del Col·legi de l'Art Major de la Seda de València a inicis del segle XX i lloc a la venda per 71.900 euros.

Marcelino apel·la a la millor versió del Vila-real per a afermar la tercera plaça a Girona

Marcelino García Toral insistix que el Vila-real ha d'oferir la seua millor versió en el camp del Girona per a fer un pas clau en la lluita per la tercera plaça i la classificació a la Champions.

El Consell eleva un 22% les ajudes a la innovació fins a 59 milions d’euros

El Consell incrementa un 22% el pressupost d'ajudes del Ivace+i Innovació fins a 59 milions, amb menys tràmits i major impacte exigit en les empreses.