17.2 C
València
Divendres, 7 novembre, 2025

Saps tot el necessari per a evitar un incendi? ‘Stop al Foc’ et dona les claus

 

La Generalitat Valenciana ha presentat la nova campanya en la prevenció d’incendis #StopalFoc. Combinant imatges d’espais naturals en perfectes condicions amb altres en les quals el foc arrasa amb tot, esta campanya convida a la reflexió social per a protegir la naturalesa.

Després de la dura situació viscuda després de la pandèmia, els nostres boscos s’han convertit en l’entorn perfecte per a compartir moments amb les persones que volem. A més, en ell podem respirar a l’aire lliure. Però este espai també és fràgil, per la qual cosa la Generalitat aposta per esta campanya d’informació i conscienciació per a protegir i preservar el nostre entorn natural.

 

La Generalitat es prepara per a lluitar contra el foc

 

Per a això, la Generalitat està preparada per a actuar amb eficàcia i professionalitat tal com ha detallat la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública.

Amb un total de 432 professionals repartits en 56 unitats de bombers, 45 autobombes, nou helicòpters, set avions de càrrega en terra i dos amfibis, la Generalitat Valenciana disposa dels recursos necessaris per a poder actuar enfront de qualsevol incendi.

A més, s’ha incrementat un 10% el pressupost respecte a anys anteriors, amb 89 milions dedicats a este àmbit per a afrontar este estiu de la forma més segura.

En els pròxims mesos es preveu una gran afluència de públic en entorns naturals, i és que el Covid 19 ha canviat els nostres costums i hi ha una major afluència en la zona de l’interior. Això suposa un major risc en les nostres zones. Per això, des de l’1 de juliol, el telèfon d’emergències 112 també es veurà incrementat de personal en un 17%.

 

Mesures a adoptar per a prevenir-los i com actuar si hi ha un incendi forestal

 

Mesures preventives en les zones forestals i en una franja al voltant de 500 m

 

No llançar fòsfors, burilles ni encendre foc per a cuinar fora dels llocs preparats i autoritzats a este efecte.

Únicament es pot fer foc en les zones habilitades i autoritzades (paellers).

Els dies de preemergència de nivell 3, està prohibit fer qualsevol mena de foc.

No depositar fems o qualsevol altre tipus de deixalla.

No usar coets, petards o similars i qualsevol altre artefacte que continga foc.

Amb caràcter general queda prohibida la crema de restes agrícoles o forestals des del 1 de juliol al 30 de setembre, si bé en funció del risc de cada any este període pot ser ampliat.

Quan el nivell de preemergència per incendis forestals es declare nivell 3, queden prohibides totes les cremes de restes agrícoles i forestals, encara que tingues autorització de crema.

Si ja has començat a cremar i canvies les condicions de vent, és obligatori finalitzar la crema. No t’arrisques i apaga el foc com més prompte millor.

Tingues en compte que qualsevol activitat que requerisca la utilització de foc, entranya un risc i és susceptible de provocar un incendi forestal. Si prens les mesures de prevenció adequades, el risc es redueix considerablement.

Durant l’incendi forestal

 

Si et trobes en una casa en la muntanya i el foc s’acosta a ella impedint la teua fugida

 

Si tens mànegues, deixa-les obertes i dirigides cap a la teulada.

Tanca les portes, finestres i persianes. Despenja les cortines.

Roman a la casa, és el lloc més segur, si et veus obligat a eixir, cobreix-te la major part de la pell per a protegir-te de la calor radiant. Posa’t roba de cotó i que cobrisca tota la superfície del cos. Banya la roba amb aigua.

Desconnecta qualsevol subministrament de combustible (gas, gas-oil,…)

Roman atent a les recomanacions de les autoritats, recorda que pot fallar la llum, disposa d’algun mitjà per a mantenir-te comunicat i rebre informació (ràdio, telèfon).

 

Si et trobes en un cotxe i et veus envoltat pel foc

 

No conduïsques a cegues a través del fum dens, encén els fars i els intermitents.

Si et veus obligat a parar, cerca un lloc per a detenir-te on el sòl estiga net de vegetació i detingues el motor.

Tanca les finestretes i punts de ventilació i tira’t al sòl del cotxe.

Si has d’eixir, procura que la major part de la teua pell estiga coberta.

 

Si camines a peu per la muntanya i hi ha un incendi en les proximitats

 

Intenta allunyar-te de l’incendi, tracta de passar a zona ja cremada pels laterals, apartant-te de la zona per on avança el foc, cercant vessant a baix la cua de l’incendi.

Si el foc t’envolta, tracta de romandre en terreny sense vegetació o ja cremat.

No córregues vessant a dalt llevat que sàpies que existeix un lloc segur.

No intentes creuar les flames, llevat que veges clarament el que hi ha darrere d’elles.

Si et veus voltat, intenta protegir-te de la radiació, tirant-te al sòl darrere d’una gran roca, un tronc o una depressió, cobrint-te amb terra o arena; refugia’t en clots o rierols; evita depòsits elevats d’aigua que es calfaran per l’incendi.

En cas d’incendi

 

Telefona al 112.

Evacua immediatament si així us ho indiquen les forces i cossos de seguretat. Amb calma i ordenadament.

Si no tens temps d’abandonar la casa

 

Intenta comunicar la teua situació a les autoritats.

Retira tots els elements combustibles, inclosos mobles de jardí, del voltant de la casa.

Tanca hermèticament la casa.

Desconnecta qualsevol subministrament de combustible (gas, gas-oil,…)

Feix apile d’aigua (banyera, aigüera,…)

Posa’t roba de cotó i que cobrisca tota la superfície del cos.

Prepara la documentació i objectes importants en el cotxe per si has de fugir.

Si pots, lleva les cortines.

Per a conéixer el nivell de preemergència per incendis forestals: www.112cv.gva.es
 

 

 

 

Últimes notícies

Arón Canet bat el rècord i lidera la primera lliure de Moto2 a Portimão

El valencià va firmar un 1.41.460 a Portimão i va millorar el topall de 2024 de Manuel González (1.41.514). Dixon i Agius li van seguir; Moreira 5é i González 8é.

La volta de Fornals, principal novetat en una llista amb Grimaldo i Ferran

Fornals torna quasi quatre anys després en la convocatòria de De la Font per als últims partits rumb al Mundial 2026, davant Geòrgia i Turquia. Repetixen Grimaldo i Ferran i tornen de lesió Lamine Yamal, Huijsen, Fabián Ruiz i Fermín López.

Mazón compareixerà en la comissió de la DANA en Les Corts el dimarts a les 16 hores

La Mesa va reordenar la sessió de l'11 de novembre i va situar a Mazón com primer polític a declarar davant la comissió de la DANA. El Govern central ha declinat acudir.

Avís taronja este dissabte a l’interior nord de Castelló per ratxes de 100 km/h

Aemet ha establit per a este dissabte l'avís taronja a l'interior nord de Castelló per vent del nord-oest amb ratxes de fins a 100 km/h. També hi haurà avisos grocs a l'interior sud de Castelló, l'interior d'Alacant i el litoral nord, a més de fenòmens costaners.

Mazón compareixerà en la comissió de la DANA en Les Corts el dimarts a les 16 hores

La Mesa de la comissió d'investigació ha fixat la compareixença de Carlos Mazón per al dimarts a les 16 hores. El president en funcions explicarà les actuacions després de la riuada.

Rosalía celebra el llançament de ‘Lux’ amb un xou exclusiu en Els 40 Music Awards de València

Rosalía celebra l'estrena del seu àlbum 'Lux' en el Roig Arena de València amb un espectacle creat per a la gala dels 40 Music Awards Santander 2025. L'artista interpreta en directe els nous temes i convertix la cita en la seua gran presentació d'etapa.

Dos detinguts a València amb 4.014 càpsules de pregabalina i 8.200 euros en efectiu

La Policia Nacional ha detingut a València a dos hòmens amb 4.014 càpsules de pregabalina i 8.200 euros. Van ser interceptats al costat de l'Estació d'Autobusos després de mostrar una actitud esquiva.

Una jove mor atropellada a València per un camioner que dona positiu en drogues

Una jove de 20 anys ha mort en ser atropellada en un pas de vianants a València. El conductor del camió de repartiment va donar positiu en cànnabis i cocaïna i està investigat.