9.2 C
València
Dimarts, 2 desembre, 2025

Saps tot el necessari per a evitar un incendi? ‘Stop al Foc’ et dona les claus

 

La Generalitat Valenciana ha presentat la nova campanya en la prevenció d’incendis #StopalFoc. Combinant imatges d’espais naturals en perfectes condicions amb altres en les quals el foc arrasa amb tot, esta campanya convida a la reflexió social per a protegir la naturalesa.

Després de la dura situació viscuda després de la pandèmia, els nostres boscos s’han convertit en l’entorn perfecte per a compartir moments amb les persones que volem. A més, en ell podem respirar a l’aire lliure. Però este espai també és fràgil, per la qual cosa la Generalitat aposta per esta campanya d’informació i conscienciació per a protegir i preservar el nostre entorn natural.

 

La Generalitat es prepara per a lluitar contra el foc

 

Per a això, la Generalitat està preparada per a actuar amb eficàcia i professionalitat tal com ha detallat la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública.

Amb un total de 432 professionals repartits en 56 unitats de bombers, 45 autobombes, nou helicòpters, set avions de càrrega en terra i dos amfibis, la Generalitat Valenciana disposa dels recursos necessaris per a poder actuar enfront de qualsevol incendi.

A més, s’ha incrementat un 10% el pressupost respecte a anys anteriors, amb 89 milions dedicats a este àmbit per a afrontar este estiu de la forma més segura.

En els pròxims mesos es preveu una gran afluència de públic en entorns naturals, i és que el Covid 19 ha canviat els nostres costums i hi ha una major afluència en la zona de l’interior. Això suposa un major risc en les nostres zones. Per això, des de l’1 de juliol, el telèfon d’emergències 112 també es veurà incrementat de personal en un 17%.

 

Mesures a adoptar per a prevenir-los i com actuar si hi ha un incendi forestal

 

Mesures preventives en les zones forestals i en una franja al voltant de 500 m

 

No llançar fòsfors, burilles ni encendre foc per a cuinar fora dels llocs preparats i autoritzats a este efecte.

Únicament es pot fer foc en les zones habilitades i autoritzades (paellers).

Els dies de preemergència de nivell 3, està prohibit fer qualsevol mena de foc.

No depositar fems o qualsevol altre tipus de deixalla.

No usar coets, petards o similars i qualsevol altre artefacte que continga foc.

Amb caràcter general queda prohibida la crema de restes agrícoles o forestals des del 1 de juliol al 30 de setembre, si bé en funció del risc de cada any este període pot ser ampliat.

Quan el nivell de preemergència per incendis forestals es declare nivell 3, queden prohibides totes les cremes de restes agrícoles i forestals, encara que tingues autorització de crema.

Si ja has començat a cremar i canvies les condicions de vent, és obligatori finalitzar la crema. No t’arrisques i apaga el foc com més prompte millor.

Tingues en compte que qualsevol activitat que requerisca la utilització de foc, entranya un risc i és susceptible de provocar un incendi forestal. Si prens les mesures de prevenció adequades, el risc es redueix considerablement.

Durant l’incendi forestal

 

Si et trobes en una casa en la muntanya i el foc s’acosta a ella impedint la teua fugida

 

Si tens mànegues, deixa-les obertes i dirigides cap a la teulada.

Tanca les portes, finestres i persianes. Despenja les cortines.

Roman a la casa, és el lloc més segur, si et veus obligat a eixir, cobreix-te la major part de la pell per a protegir-te de la calor radiant. Posa’t roba de cotó i que cobrisca tota la superfície del cos. Banya la roba amb aigua.

Desconnecta qualsevol subministrament de combustible (gas, gas-oil,…)

Roman atent a les recomanacions de les autoritats, recorda que pot fallar la llum, disposa d’algun mitjà per a mantenir-te comunicat i rebre informació (ràdio, telèfon).

 

Si et trobes en un cotxe i et veus envoltat pel foc

 

No conduïsques a cegues a través del fum dens, encén els fars i els intermitents.

Si et veus obligat a parar, cerca un lloc per a detenir-te on el sòl estiga net de vegetació i detingues el motor.

Tanca les finestretes i punts de ventilació i tira’t al sòl del cotxe.

Si has d’eixir, procura que la major part de la teua pell estiga coberta.

 

Si camines a peu per la muntanya i hi ha un incendi en les proximitats

 

Intenta allunyar-te de l’incendi, tracta de passar a zona ja cremada pels laterals, apartant-te de la zona per on avança el foc, cercant vessant a baix la cua de l’incendi.

Si el foc t’envolta, tracta de romandre en terreny sense vegetació o ja cremat.

No córregues vessant a dalt llevat que sàpies que existeix un lloc segur.

No intentes creuar les flames, llevat que veges clarament el que hi ha darrere d’elles.

Si et veus voltat, intenta protegir-te de la radiació, tirant-te al sòl darrere d’una gran roca, un tronc o una depressió, cobrint-te amb terra o arena; refugia’t en clots o rierols; evita depòsits elevats d’aigua que es calfaran per l’incendi.

En cas d’incendi

 

Telefona al 112.

Evacua immediatament si així us ho indiquen les forces i cossos de seguretat. Amb calma i ordenadament.

Si no tens temps d’abandonar la casa

 

Intenta comunicar la teua situació a les autoritats.

Retira tots els elements combustibles, inclosos mobles de jardí, del voltant de la casa.

Tanca hermèticament la casa.

Desconnecta qualsevol subministrament de combustible (gas, gas-oil,…)

Feix apile d’aigua (banyera, aigüera,…)

Posa’t roba de cotó i que cobrisca tota la superfície del cos.

Prepara la documentació i objectes importants en el cotxe per si has de fugir.

Si pots, lleva les cortines.

Per a conéixer el nivell de preemergència per incendis forestals: www.112cv.gva.es
 

 

 

 

Últimes notícies

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.

El cap de Gabinet de Mazón nega que es reclamara la presència del president en el Cecopi

José Manuel Cuenca va defendre davant la comissió del Congrés que el cap del Consell va estar informat durant la DANA i que ningú li va requerir acudir al Cecopi. L'oposició li va retraure no interrompre l'agenda d'eixe dia.

Arranca el juí del cas Aigües de Calp per anomalies en la xarxa d’aigua 21 anys després

L'Audiència d'Alacant ha iniciat la vista contra huit acusats per presumptes irregularitats en l'adjudicació i execució d'obres de l'aigua a Calp. El juí s'ha obert amb testimonis i les declaracions dels processaments s'han fixat per a mediats de setmana.

Rescaten el cadàver d’un home en el riu Segura a Orihuela

Bombers han recuperat el cos d'un home de 47 anys del riu Segura a Orihuela. La Policia Nacional ha obert una investigació sense signes aparents de violència.

Marcelino, nomenat millor entrenador de novembre en LaLiga

El tècnic del Vila-real ha sigut triat millor entrenador de novembre després d'un ple de victòries que ha impulsat a l'equip al tercer lloc, a dos punts del Barcelona. Es va imposar en la votació final a Simeone i Flic.

Salomé Pradas i Cayetano García compareixeran davant la comissió de la DANA el 15 de desembre

La Mesa de la comissió del Congrés ha fixat per al dia 15 les compareixences de Salomé Pradas (11.00) i Cayetano García (15.30) en la investigació sobre la DANA. Les sessions es desenrotllaran amb torns de preguntes de tots els grups.