19.7 C
València
Dimecres, 5 novembre, 2025

AIMPLAS prova microorganismes i fagos per a accelerar la biodegradació de bioplàstics

AIMPLAS coordina un projecte que busca accelerar la descomposició de bioplàstics compostables en les plantes de tractament de bioresidus mitjançant l’ús combinat de microorganismes i virus naturals (fagos), amb l’objectiu d’obtindre una biodegradació més ràpida i eficaç sense necessitat de modificar les instal·lacions existents.

La iniciativa naix d’un context de creixent producció de bioplàstics i de la pressió per reduir la dependència de combustibles fòssils. Encara que estos materials estan dissenyats per a degradar-se en condicions de compostatge o digestió anaeròbia, la configuració de moltes plantes no garantix sempre una descomposició completa. Quan això ocorre, s’allarguen els temps de procés, augmenten els rebutjos i es dificulta l’aprofitament del material orgànic, la qual cosa limita l’impacte ambiental positiu esperat. Segons l’associació European Bioplastics, la capacitat mundial de producció de bioplàstics aconseguirà els 5,7 milions de tones en 2029, per la qual cosa millorar la seua fi de vida és clau per a l’economia circular.

Solució basada en microorganismes i fagos

El projecte, denominat MICROFAGO, planteja una doble estratègia. D’una banda, s’empren fagos dirigits a bacteris que dificulten la degradació, alliberant el camí perquè prosperen els microorganismes beneficiosos. Per un altre, es reforça la presència de microorganismes capaços de descompondre activament els bioplàstics, introduint-los de manera controlada per a accelerar la biodegradació. L’investigador del Laboratori de Biodegradabilitat i Compostabilidad en AIMPLAS, Giovanni Gadaleta, ha assenyalat: ‘MICROFAGO ens permetrà millorar els processos de tractament de bioplàstics compostables sense necessitat de modificar les instal·lacions existents, la qual cosa és clau per a facilitar la seua implantació’. I ha subratllat: ‘la clau està a identificar els microorganismes més actius i assegurar-nos que siguen presents a bastament perquè el procés biològic de descomposició siga realment eficient’.

Les tècniques s’avaluaran en distintes escales —laboratori, pilot i industrial— i es contrastaran amb assajos de biodegradació o fragmentació regulats per la normativa vigent. Amb això, es busca definir un procés replicable, segur i adaptat als fluxos i condicions reals de les plantes, de manera que la solució siga operativa des del primer dia.

AIMPLAS destaca beneficis tant ambientals com operatius: integrar la gestió de bioplàstics compostables en les línies actuals sense grans inversions ni parades de planta. En esta línia, Gadaleta ha explicat que este enfocament permet guanyar eficiència i reduir rebutjos: ‘És una solució que genera un benefici immediat per al sector’. El resultat esperat és un procés innovador que accelere la biodegradació de manera ecològicament segura, millore la qualitat del compost i reforce la confiança en els bioplàstics.

MICROFAGO compta amb la participació del Departament de Biologia Vegetal de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de València, Darwin Bioprospecting Excellence, Evolving Therapeutics i l’empresa Gestió Integral De Residus Sòlids (Girsa). El projecte és finançat per l’Institut Valencià de Competitivitat i Innovació (IVACE+i), a través del programa de Projectes Estratègics en Cooperació de 2024, i per fons FEDER.

Últimes notícies

Vox negociarà polítiques i no tria noms en el relleu de Mazón

Plans ha assegurat que Vox només pactarà amb el PP 'polítiques concretes' per a substituir a Mazón i que 'són igual els noms'. Exigix mantindre les seues línies roges.

Una vintena de mitjans britànics han conegut l’oferta turística valenciana en la WTM de Londres

Una vintena de capçaleres del Regne Unit han assistit a la presentació de l'oferta turística de la Comunitat Valenciana en la WTM de Londres. La delegació ha posat el focus en la connectivitat aèria, la desestacionalització i la fortalesa de la seua proposta gastronòmica i d'oci.

L’Associació de Damnificats Horta Sud demana un pacte d’Estat davant catàstrofes com la DANA

L'Associació de Damnificats Horta Sud ha reclamat en la comissió d'investigació del Congrés un pacte d'Estat i la reparació urgent dels barrancs. Ha denunciat falta de coordinació i ha qüestionat la gestió d'Emergències de la Generalitat Valenciana.

Catalá insistix: seguirà com a alcaldessa tots els anys que els valencians vulguen

Catalá ha insistit que seguirà al capdavant de l'Ajuntament de València i s'ha mostrat molt contenta pel suport del PP, en ple debat per la successió de Mazón. També ha defés mantindre el pacte PP-Vox i ha criticat el ple de reprovació de Compromís.

L’Elx prepara la visita de la Reial Societat amb l’única baixa de Bigas

L'Elx ultima el dol del divendres davant la Reial Societat amb Pedro Bigas pràcticament descartat per molèsties musculars. Sarabia remena alternatives en el centre de la defensa.

Illa i el PPC s’han creuat retrets en el Parlament per les ‘poltrones’ de JxCat i Mazón

En la sessió de control, Salvador Illa i Alejandro Fernández s'han retret mantindre 'poltrones' vinculades a JxCat i a l'entorn de Carlos Mazón. Illa ha replicat que el PPC no era el millor per a parlar de càrrecs i ha reptat a donar suport a l'oficialitat del català a Europa.

Eurodiputats secunden destinar 946,1 milions per a pal·liar la dana a Espanya

La Comissió de Pressupostos del Parlament Europeu ha recolzat mobilitzar 946,1 milions del Fons de Solidaritat de la UE per a Espanya després de la dana d'octubre de 2024. El ple haurà de validar l'ajuda.

Tellado demana evitar eleccions en la Comunitat Valenciana i confia en un acord amb Vox

El secretari general del PP ha reclamat respecte al relleu en la Generalitat i ha defés evitar eleccions per a no frenar la reconstrucció després de la dana. Confia a reeditar el pacte amb Vox en la Comunitat Valenciana.