La Policia Nacional, en col·laboració amb Europol i la Guàrdia Urbana de Barcelona, ha alliberat set dones que eren explotades sexualment en prostíbuls de Barcelona i Gandia i ha detingut a dotze persones. Entre els arrestats figuren els tres capitostos de la trama, que han ingressat a la presó provisional per la seua presumpta implicació en una xarxa que obligava les víctimes a prostituir-se després d’atraure-les amb falses ofertes laborals.
Captació i control
Les víctimes, dones vulnerables d’origen llatinoamericà, eren captades a través de xarxes socials amb suposades ocupacions com a model o en centres de massatge i spa. Se’ls prometia un sou d’entre 1.300 i 2.000 euros mensuals, a més d’allotjament, menjar i bitllet d’avió, la qual cosa generava un deute inicial d’entre 2.000 i 3.000 euros amb l’organització. Ja a Espanya, membres de la xarxa les rebien, els retiraven el passaport i les mantenien tancades durant setmanes o mesos en pisos, sota vigilància constant, sense compensació econòmica i amb amenaces de represàlies contra les seues famílies si intentaven escapar. Un dels integrants va arribar a colpejar-les. A eixe deute s’afegien 150 euros per sessions fotogràfiques nues o seminues, part de l’engany d’una falsa agència de models que el captador i el seu assistent utilitzaven per a reforçar el control.
L’organització desmantellada tenia el seu epicentre a Barcelona i ramificacions a Madrid i Gandia. Operava cinc prostíbuls en funcionament, quatre a Barcelona i un en la localitat valenciana, des d’on el captador i el seu assistent gestionaven la logística de la falsa agència i els trasllats interns. L’objectiu era mantindre a les dones sotmeses fins a saldar un deute que es prolongava amb nous càrrecs i que les deixava sense eixida.
La investigació es va iniciar al març després d’una inspecció en un club del centre de Barcelona, on diverses dones van relatar que prèviament havien sigut explotades en un altre prostíbul al qual van arribar després de contactar amb un home per xarxes socials. A partir d’eixes declaracions, les indagacions van permetre detectar altres casos amb el mateix patró a Barcelona, València i Múrcia. En l’operatiu han sigut detingudes dotze persones, deu a Barcelona i dos a València, i els tres principals responsables han ingressat a la presó provisional. Se’ls atribuïxen delictes de tràfic d’éssers humans amb finalitats d’explotació sexual, delictes contra els drets de ciutadans estrangers, detenció il·legal, agressió sexual, amenaces i tràfic de drogues.
L’operació s’ha desenrotllat amb la col·laboració d’Europol i la Guàrdia Urbana de Barcelona.
Durant els registres, els agents han intervingut 15.180 euros en efectiu, elevades quantitats de substàncies estupefaents, tres rellotges d’alta gamma, diverses joies d’or i documentació rellevant per a la investigació. Amb l’alliberament, les víctimes deixen d’estar sotmeses al tancament i al deute imposat, mentres avança la causa contra la xarxa.
                                    



