Víctimes de la dana de València porten el seu dolor al Congrés i exigixen justícia

La comissió d’investigació ha arrancat en el Congrés amb els familiars de morts i desapareguts per la DANA del 29-O a València com a primers compareixents. Han portat el seu dolor a la Cambra i han reclamat ‘justícia‘, la depuració de responsabilitats i que els morts no caiguen en l’oblit.

La presidenta de l’Associació de Víctimes Mortals de la Dana 29-O, Rosa Álvarez, que va perdre al seu pare, ha obert la sessió. Ha definit la comissió com ‘una victòria social encara que no tinga validesa legal per a condemnar’ i ha responsabilitzat a la gestió de la tragèdia: ‘als nostres familiars no els va matar el clima, els va matar la mala gestió, la falta de respecte per la ciència, falta de previsió’. Ha subratllat un objectiu que, al seu juí, seguix pendent: ‘Mazón, a presó’.

En total seran tretze les víctimes que han sigut citades per a tres sessions entre hui i el dijous. Este dimarts han comparegut al matí Rosa Álvarez, María del Carmen Gil i Ernesto Martínez; a la vesprada han sigut convocades Dolores Ruiz, que ha relatat que va veure com la riuada arrossegava al seu marit i als seus dos fills, i María Teresa Pagán. Després d’esta primera fase, la comissió ha previst escoltar tècnics i responsables polítics, inclòs Carlos Mazón, per a aclarir decisions i temps de resposta en l’emergència.

La dimissió de Mazón no minora el dolor

Álvarez ha respost a la dimissió anunciada per Carlos Mazón: ‘Carlos Mazón va anunciar ahir la seua dimissió, però minora això el nostre dolor?, sincerament no’. Ha retret que, al seu juí, el ja expresident ‘va marxar de la pitjor manera possible, va triar no nomenar les víctimes, sinó victimitzar-se’. Els grups parlamentaris han mostrat unitat per a acompanyar a les famílies i esclarir el succeït, encara que s’han registrat friccions entre Vox i Gabriel Rufián.

María del Carmen Gil, que va perdre a la seua sogra, ha denunciat que la resposta institucional ha sigut tardana i descoordinada, i ha destacat el paper de la ciutadania: ‘La solidaritat ciutadana va evitar una tragèdia major, va haver-hi un abandó institucional’. Ha subratllat que continuen esperant aclariments i que la seua presència obeïx a un compromís amb la memòria i la justícia: ‘Encara esperem respostes. Soc ací per memòria i per justícia’.

Ernesto Martínez, tècnic i familiar de dos víctimes —una d’elles encara desapareguda—, ha recordat que les competències en emergències corresponen a les comunitats autònomes i ha centrat la responsabilitat política: ‘El primer i únic responsable de la catàstrofe és el president de la comunitat que no va estar al capdavant de l’emergència’. Ha recalcat la gravetat de l’ocorregut: ‘No es tracta de morts, han sigut assassinats‘, i ha reiterat la seua petició de conseqüències penals: ‘L’assassí o assassins per desistiment han d’acabar a la presó’.

Les famílies han insistit que la comissió ha de servir per a depurar responsabilitats i millorar la prevenció i la coordinació davant fenòmens extrems, amb l’objectiu que una situació similar no es repetisca. Com ha resumit Gil: ‘Si aconseguim més rapidesa i responsabilitat, la nostra lluita haurà tingut un sentit’.

Últimes notícies

L’incendi d’El Saler queda controlat però continuen tancats accessos i platges

L’incendi forestal intencionat a la Devesa d’El Saler, que ha cremat 36 hectàrees, ha quedat controlat i la majoria de veïns ja han tornat a les seues vivendes, tot i que continuen tancats el bosc, les platges i diversos accessos viaris.

Les víctimes de la DANA tornen a València per denunciar que encara no tenen respostes

Les associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre de 2024 s’han concentrat a la plaça de la Verge de València per exigir la fi de l’aforament de Carlos Mazón i reclamar respostes sobre la gestió de la tragèdia en què moriren 231 persones.

Brugué es lluïx amb un doblet en la golejada del Levante al Betis

Roger Brugué ha firmat dos gols en la victòria del Levante per 5-2 davant el Betis i ha explicat que tenia moltes ganes de marcar en casa en Primera Divisió. El davanter reivindica el treball de l’equip i demana un any tranquil per a l’afició granota.

El Levante goleja el Betis i s’estrena amb un 5-2 al Ciutat

El Levante ha derrotat el Betis per 5-2 al Ciutat de València en la jornada 3 de LaLiga EA Sports, amb un doblet decisiu de Roger Brugué en la segona part.

La modernització del viver de La Yesa reforça la producció de planta autòctona

La Conselleria de Medi Ambient ha modernitzat el viver forestal de La Yesa amb un nou túnel de cultiu i 30 taules de producció per a incrementar la planta autòctona destinada a projectes de restauració ecològica a la Comunitat Valenciana.

Desallotgen un hotel de Benidorm per un incendi en un transformador

Un incendi en un transformador d'Iberdrola ha obligat a desallotjar de manera preventiva l'hotel Mont Park de Benidorm. No s'han registrat ferits ni persones ateses pels servicis sanitaris.

Mor un home de 70 anys en colpejar-se el cap a la platja el Trampolí de Dénia

Un home de 70 anys ha mort este dissabte a la platja el Trampolí de Dénia després de colpejar-se el cap mentre es banyava, segons ha informat el CICU.

Dépor i València busquen a Riazor la seua primera victòria de Lliga

Deportivo i València es retroben huit anys després en Primera a Riazor, on els dos equips necessiten estrenar el seu compte de victòries.