Crida de la UPV per a ajudar dues germanes de Gaza que han arribat a València

La Universitat Politècnica de València ha llançat una campanya per arreplegar 12.000 euros i ajudar Nariman i Roba Irheem, dues germanes gazatines que han arribat a València este mes de juny després de fugir de Gaza i que volen continuar la seua formació universitària a la UPV.

L’objectiu de la iniciativa és cobrir durant un any les seues despeses quotidianes. El pla de la UPV preveu 500 euros mensuals per a cadascuna, destinats a alimentació, transport, material acadèmic, comunicacions, vestit i oci bàsic.

Segons ha explicat el vicerector d’Internacionalització i Comunicació de la UPV, José Francisco Monserrat, les dues joves han passat per situacions extremes abans d’arribar a València.

Monserrat ha assenyalat que ‘ambdues van sobreviure a bombardejos, desplaçaments, fam i intimidació, sense renunciar a la seua educació ni als seus valors’.

A través d’esta campanya, la universitat vol ‘oferir-los una oportunitat real de reconstruir la seua vida i continuar els seus estudis amb dignitat’. Monserrat ha remarcat que ‘van vindre sense res, quan van eixir de Gaza en la frontera els ho van llevar absolutament tot, sense roba, sense ordinador i sense res del bàsic que necessita un estudiant per a poder desenrotllar-se en els estudis com correspon’.

El vicerector ha detallat que la residència, els estudis i l’acompanyament institucional ja estan garantits

El vicerector ha detallat que la residència, els estudis i l’acompanyament institucional ja estan garantits mitjançant diferents acords de col·laboració, ‘però volem anar un poc més enllà: volem que puguen viure com qualsevol altra estudiant’.

Fins al moment, la UPV ha informat que ja s’ha cobert més del 60 % de la meta fixada. S’han superat els 7.300 euros, i la campanya continua oberta fins a arribar als 12.000.

Com fer les donacions

La comunitat universitària i qualsevol persona interessada poden fer les seues aportacions a través de la pàgina oficial de mecenatge de la UPV, [mecenazgo.upv.es](https://mecenazgo.upv.es/estudiantesgaza), creada específicament per a este cas. Segons el comunicat de la universitat, l’objectiu és donar estabilitat econòmica mínima a les dues germanes durant el primer any a València.

Nariman i Roba han sigut admeses com a alumnes convidades per la UPV. Inicien esta nova etapa amb el suport institucional del centre i amb una trajectòria acadèmica que, segons la universitat, ‘parla del seu esforç i determinació’.

Nariman es va graduar en Tawjihi en 2023 amb una nota mitjana de 9,91 i compta amb formació prèvia destacada en Enginyeria de Ciberseguretat. Roba, més jove, també presenta un expedient sòlid i compartix la mateixa vocació per continuar estudiant.

Monserrat ha destacat que ‘ambdues afronten este repte amb la mateixa resiliència que els ha permés continuar aprenent fins i tot en les condicions més adverses’, i ha recordat que les dues germanes han passat per una història personal ‘molt dura’.

En els pròxims mesos, el dia a dia de les joves estarà centrat en la preparació de la prova d’accés a la universitat, que realitzaran a través de la UNED. Després, podran matricular-se oficialment en la Universitat Politècnica de València.

Veu pròpia després de fugir de la guerra

Esta setmana, en una roda de premsa oferida a la UPV, les germanes Irheem han explicat les condicions que han deixat arrere i com se senten després del complex procés diplomàtic que ha fet possible la seua arribada a València.

‘El que estem vivint allí és horrible, tot el món em deia que era impossible eixir, però ací estem i vos farem sentir orgullosos. Els gazatins no som terroristes, som persones intel·ligents, capaces d’estudiar qualsevol carrera, i ens mereixem somriure i viure com tots els altres’, afirmava Nariman, de 20 anys, al costat de la seua germana Roba, de 19.

Nariman també ha volgut llançar un missatge d’esperança a les persones que continuen a Gaza: ‘Tot el món ens deia que era impossible, que mai aconseguiríem eixir, però ho hem aconseguit. Estem ací i la nostra mera presència és un missatge d’esperança per a tots els gazatins. Es pot aconseguir’.

Per la seua banda, el rector de la UPV, José Esteban Capilla, ha agraït públicament la mediació de tres ministeris espanyols, dels consolats espanyols de Jerusalem i Ammán i de l’ambaixada d’Israel a Espanya, el paper de la qual en l’operació ‘ha sigut imprescindible’.

Capilla ha recordat que esta història va començar en l’estiu de 2024. En aquell moment, el Consell de Govern de la UPV va aprovar una resolució de suport a Palestina. Després, va arribar al whatsapp institucional de la universitat un missatge de Nariman en què demanava la seua admissió per causes humanitàries.

‘Vaig escriure a moltes universitats espanyoles, perquè volia vindre a un país on sentir-me segura i ben acollida. Diverses em van contestar, i algunes em van donar fins i tot esperança, però al final ha sigut la UPV la que s’ha bolcat amb nosaltres perquè hui, per fi, puguem estar ací’, agraïa la jove.

Per a més informació sobre els tràmits i programes d’acollida a estudiants, es pot consultar la web oficial de la UNED.

Últimes notícies

Les donacions de sang aporten més de 77.500 unitats a la Sanitat valenciana este any

El Centre de Transfusió de la Comunitat Valenciana ha arreplegat 77.502 unitats de sang en els primers mesos de l'any, amb València com a província capdavantera, i quasi 8.000 nous donants.

El PSPV portarà a la Fiscalia el conseller de Sanitat per ocultar dades de la privatització

La portaveu de Sanitat del PSPV-PSOE en Les Corts, Yaissel Sánchez, ha anunciat que denunciarà el conseller de Sanitat, Marciano Gómez, per no facilitar dades detallades sobre contractacions i derivacions a la sanitat privada entre 2024 i 2026.

Dos joies espanyoles fan el pas definitiu cap al draft de la NBA

Aday Mara i Sergio de Larrea han confirmat la seua presència en la llista d'entrades anticipades del draft de la NBA del 23 i 24 de juny, en què també destaca el mallorquí Baba Miller.

Mor un home en caure d’un penya-segat a la cala Advocat de Benissa

Un home ha mort este dissabte a última hora de la vesprada en precipitar-se des d’un penya-segat a la cala Advocat, al terme municipal de Benissa. La Guàrdia Civil investiga les circumstàncies del succés i tracta d’identificar la víctima.

Oratge estable este diumenge a la Comunitat amb més calor a l’interior de València

Este diumenge l’oratge serà estable a la Comunitat Valenciana, amb cels poc nuvolosos, temperatures en lleuger ascens i més calor a l’interior de València.

Les persones amb diversitat funcional tindran millor accés als jutjats d’Alacant

La Conselleria de Justicia, Transparencia y Participación ha finalitzat unes obres de 371.712 euros per a eliminar barreres i millorar l’accessibilitat a la seu judicial d’Alacant del carrer Pardo Gimeno.

Oratge tranquil este diumenge: temperatures a l’alça i cel poc núvol en la Comunitat

Este diumenge l’oratge serà estable en la Comunitat Valenciana, amb cel poc núvol, vent fluix i temperatures en lleuger ascens, sobretot les màximes a l’interior de la província de València.

Dubljevic penja les botes i el seu mític 14 quedarà retirat al València Basket

Bojan Dubljevic ha anunciat la seua retirada com a jugador professional i el València Basket retirarà el dorsal 14 de la primera plantilla masculina en homenatge al pivot montenegrí.