Esplá reivindica el paper dels premiats del 9 d’Octubre com a “faro i guia” de la societat

El torero alacantí Luis Francisco Esplá Mateo ha rebut este 9 d’Octubre l’Alta Distinció de la Generalitat i ha defensat que estes condecoracions acosten els premiats al poble i els obliguen a ser, en el futur, ‘faro i guia’ de la societat, amb una actitud de coherència.

En nom de totes les persones guardonades enguany en el Dia de la Comunitat Valenciana, Esplá, ja retirat dels escenaris, ha pres la paraula després que el vicepresident segon del Consell, José Díez, l’haja presentat amb un ‘per favor, mestre’.

Responsabilitat i coherència dels guardonats

El torero ha remarcat que la medalla rebuda els convertix en ‘eix de virtuts i, sobretot, de vida’. Segons ha explicat, això implica una responsabilitat afegida davant la ciutadania que els ha reconegut.

Esplá ha volgut parlar ‘sense paper’ perquè, segons ha dit, ‘a vegades les paraules escrites mentixen la sinceritat’. Ha aprofitat per destacar els mèrits del toreig, que a parer seu compartixen ‘tot el que hui s’ha desgranat’ en l’acte, com ara la voluntat, les virtuts i, en conjunt, l’excel·lència.

Ha relatat que prové d’una societat de tradicions on les famílies cristianes regalaven als nadons una medalla. En el seu cas era una medalla amb un àngel de la guarda, amb el poder simbòlic de fer-los tornar a la infantesa i no perdre les arrels, una peça que ha comparat amb la distinció rebuda hui.

‘Una medalla que ens torna els peus a terra, que no ens l’atorguen des del cel, ens la regala el poble, ens acosta de nou a ell i ens obliga a tots a, en el futur, mantindre eixa actitud de coherència i a ser faro i guia de la societat’, ha manifestat.

Durant el seu discurs, Esplá ha assenyalat també que ‘l’exemple de Ceuta’ representa, al seu juí, el màxim exemple de convivència. Ha qualificat el mestissatge com ‘la millor invenció de la humanitat’.

Reconeixement al talent i al compromís

En la seua intervenció institucional, el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha felicitat totes les persones i entitats premiades este 9 d’Octubre ‘pel seu talent i compromís i trajectòria’. Ha assegurat que són ‘una guia i un exemple per a ser millors’.

Les Altes Distincions de la Generalitat de 2026 han sigut per a la Ciudad de Ceuta, el propi Luis Francisco Esplá i els esportistes valencians de les seleccions espanyoles de futbol i gimnàstica rítmica.

La Distinció de la Generalitat ha reconegut, a títol pòstum, l’agent mediambiental Cristina Gallardo Gómez. A més, el poeta Carlos Marzal ha sigut guardonat amb el Premi de les Lletres.

Com a Ambaixadors de la Comunitat Valenciana, la Generalitat ha distingit l’actor Enrique Arce i el Colegio del Arte Mayor de la Seda, institució estretament vinculada a la ciutat de València i al seu llegat sedero.

El Mérito Empresarial y Social ha recaigut en Juan Perán, María Dolores Guillamón, Vicente Giner, Francisco Martínez i la Sociedad de Agricultores de la Vega de Valencia. Estes distincions reconeixen trajectòries empresarials i socials arrelades al territori.

En la categoria de Mérito Cultural han sigut premiats els artistes Vicente Colom i Rafael Serrallet Gómez, així com l’Asociación Cultural Caballistas de la Entrada de Toros de Segorbe, entitat que manté viva una de les cites festives més emblemàtiques de Castelló.

El investigador mèdic Enrique de Madaria ha rebut el Mérito Científico per la seua trajectòria en l’àmbit de la medicina. D’altra banda, la piragüista Bárbara Pardo ha sigut reconeguda amb el Mérito Deportivo.

L’Associació Síndrome de Down de Valencia i Mamás en Acción han sigut distingides per les seues Acciones en favor de la Igualdad. Estes entitats desenvolupen projectes de suport i acompanyament a col·lectius especialment vulnerables.

A més, la Distinción Joan Lluis Vives ha sigut per a la funcionària de la Comissió Europea Clara Martínez Alberola. Finalment, el Sindicato Central de Regantes del Acueducto Tajo-Segura i la Hospitalidad Valenciana de Nuestra Señora de Lourdes han rebut Condecoraciones de la Orden de Jaume I el Conqueridor, com a reconeixement al seu paper en àmbits clau per a la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

Milers de persones omplin València en una Processó Cívica tranquil·la i sense incidents

La Processó Cívica de la Senyera del 9 d’Octubre ha recorregut el centre de València amb normalitat i sense incidents destacats, en una jornada marcada per la convivència amb l’acampada pel dret a la vivenda i la suspensió de la mascletà.

Pérez Llorca encapçalarà la delegació valenciana en el primer míting electoral de Feijóo a Madrid

Juanfran Pérez Llorca liderarà este dissabte la delegació del PPCV que viatjarà a Madrid per a donar suport a Alberto Núñez Feijóo en el seu primer míting electoral de precampanya, amb una àmplia mobilització de militants i simpatitzants valencians.

L’inici del pont del Pilar ja col·lapsa diverses carreteres valencianes

L’arrancada del pont del Pilar ha deixat ja trànsit molt intens en les principals eixides i accessos de València, Castelló i Alacant, especialment a l’AP-7, l’A-3 i l’A-7, segons la DGT. Diversos accidents en altres punts d’Espanya, inclòs un a Gandia, empitjoren la situació viària.

Buchanan patix una lesió muscular al bíceps femoral dret i és baixa per al Villarreal

Tajon Buchanan ha patit una lesió muscular al bíceps femoral de la cama dreta i és baixa indefinida per al Villarreal, que no ha fixat termini de recuperació.

El Madrid busca reconciliar-se amb el Bernabéu davant un Vila-real llançat

El Real Madrid torna al Santiago Bernabéu després del paró de seleccions obligat a oferir una versió convincent davant un Vila-real en ratxa, amb dos triomfs seguits i la vista també posada en la Champions.

Detingut a Alcoi un quart membre d’una trama que portava embarassades a Espanya per a regularitzar-se

La Guàrdia Civil ha detingut a Alcoi un home de 38 anys, de nacionalitat brasilera, acusat de gestionar la logística d’una xarxa que portava dones embarassades al final de la gestació perquè els seus fills nasqueren a Espanya i així obtindre la nacionalitat. La investigació, iniciada a Burgos, ha permés desmantellar l’organització i continua oberta, sense descartar noves detencions.

Desmantellada una trama de frau de 70 milions d’euros en l’IVA a Espanya

La Agencia Tributaria ha liderat una macrooperació, amb registres a València i Màlaga i coordinació europea, contra una xarxa que ha defraudat 70 milions en IVA mitjançant frau carrusel.

Sanjuan agraïx als acampats de València que defenguen el dret a quedar-se

El portaveu socialista Borja Sanjuan agraïx a les persones acampades en la plaça de l'Ajuntament que reivindiquen el dret a la vivenda i a continuar vivint en València coincidint amb el 9 d'Octubre.