14.6 C
València
Divendres, 11 abril, 2025

Anticorrupció obri una investigació sobre el contracte de mascaretes del germà d’Ayuso

Imatge de Isabel Díaz Ayuso

Anticorrupció obri una investigació sobre el contracte de mascaretes del germà d’Ayuso | LleidaDiari.cat

 

La Fiscalia Anticorrupció ha obert unes diligències per a investigar el contracte de venda de mascaretes a la Comunitat de Madrid del qual es va beneficiar el germà de la presidenta Isabel Díaz Ayuso, segons han confirmat aquest dimarts fonts fiscals.

La decisió arriba després que la Fiscalia especialitzada rebera la setmana passada tres denúncies procedents de Más Madrid, els socialistes madrilenys i Unidas Podemos.

La Fiscalia explica en el seu decret que els fets denunciats “pogueren arribar a ser constitutius de delictes” i també especifica que, en aquest moment, no hi ha indicis suficients per a procedir contra Isabel Díaz Ayuso en el Tribunal Suprem.

Segons indica el decret signat pel fiscal cap d’Anticorrupció, Alejandro Luzón, en les tres denúncies “no s’acaben de formular imputacions concretes“, però “sí que s’expressen clares reserves sobre la legalitat de l’adjudicació i del paper que en ella hauria exercit el germà de la Presidenta de la Comunitat de Madrid”.

Malgrat aqueixa “falta de concreció“, el fiscal cap estima que “resulta procedent la pràctica d’algunes diligències que, sense dirigir-se inicialment contra persones físiques o jurídiques, permeten confirmar o descartar la transcendència penal dels fets denunciats”.

Com que la presidenta de la Comunitat de Madrid està aforada davant el Suprem, hauria de ser la Fiscalia d’aquest tribunal la que assumira una investigació que l’afectara. Sobre aquest tema, Anticorrupció explica que les denúncies “se sustenten en una seqüència de fets que, en aquests moments, no permeten acordar la remissió a la Fiscalia del Tribunal Suprem“.

El motiu és que aqueixos fets traslladats en les denúncies “no constitueixen“, com exigeix la Fiscalia en aquests casos, “indicis raonablement versemblants de la realització del fet investigat, del seu caràcter delictiu i de la responsabilitat en el mateix de la persona aforada”.

L’escrit indica que és “imperatiu” obrir unes diligències després de rebre la notícia d’un possible delicte. Afig que la Fiscalia també té en compte “la indiscutible transcendència social del context en el qual tenen lloc els fets descrits en les denúncies, que es refereixen a la, sens dubte, necessària i urgent compra de mascaretes en un moment singularment difícil per a la població madrilenya”.

Antecedents

L’1 d’abril de 2020, en la pitjor fase de la pandèmia, l’Executiu de la Comunitat de Madrid tancava un contracte d’1,5 milions d’euros per a la compra de mascaretes, un material de protecció escàs davant un virus de dimensió mundial. Segons va revelar eldiario.es al novembre passat, aqueix contracte va ser adjudicat a dit a l’empresa d’un amic de la infància de la presidenta i del seu germà Tomás.

Les investigacions obertes per la Fiscalia tenen les seues limitacions. L’article 5 de l’Estatut del Ministeri Fiscal estableix que pot posar pel seu compte diligències en marxa, encara que sense adoptar cap mena de mesura cautelar contra els investigats. La Fiscalia, a més, té capacitat per a prendre declaració “al sospitós”, diu aquest mateix Estatut, i no és il·limitat: la duració d’aquesta investigació ha de ser “proporcionada” i no pot durar més de sis mesos, encara que es pot prorrogar si és un cas especialment complex.

Últimes notícies

València impulsa un pla de formació en emergències per a la ciutadania

L'Ajuntament de València ha iniciat un pla de capacitació dirigit a la ciutadania per preparar-la davant situacions d'emergència, amb un enfocament especial en les persones més vulnerables.

La UE inicia negociacions d’acord de lliure comerç amb els Emirats Àrabs Units

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, i el president dels Emirats Àrabs Units, Xeic Mohamed bin Zayed, han acordat iniciar negociacions per a un nou acord de lliure comerç que pot enfortir les relacions comercials entre les dues regions.

Detingudes tres persones per robatoris en un restaurant i un vehicle a la Vall d’Uixó

La Guàrdia Civil ha detingut tres individus implicats en robatoris a un restaurant i a un vehicle a la Vall d'Uixó, recuperant efectes sostrets i amb antecedents criminals.

El FMI preveu un creixement de l’economia espanyola del 2,5 % per al 2025 i del 1,8 % per al 2026

El Fons Monetari Internacional ha actualitzat les seues previsions per a Espanya, pronosticant un creixement del 2,5 % el 2025 i del 1,8 % el 2026, amb una moderació en les exportacions i una disminució de la població activa.

PortCastelló registra un creixement del 13,8% en el primer trimestre, movent 4,4 milions de tones

El port de Castelló ha experimentat un creixement del 13,8% en trànsit de mercaderies durant el primer trimestre de l'any, aconseguint 4.421.167 tones. Destaquen els augments en granel sòlid i mercaderia general, així com un increment notable en el moviment de contenidors.

Nou servei d’autobús entre Madrid i la Comunitat Valenciana: més ràpid i econòmic

El Ministeri de Transports llança un nou servei d'autobús que millorarà la connectivitat entre Madrid i la Comunitat Valenciana, reduint els temps de viatge i les tarifes.

Arriba la Setmana Santa a Alacant amb el nou operatiu de Socorrisme a les platges

El servei de Salvament i Socorrisme d'Alacant inicia aquest dissabte un dispositiu especial per Setmana Santa, amb vigilància a diverses platges fins el 21 d'abril.

El Museu de les Ciències presenta l’exposició ‘Metamorfosi’ per a infants

El Museu de les Ciències de València llança 'Metamorfosi', una exposició innovadora per a infants que explora l'art de la transformació a través de jocs i activitats interactives.