Argüeso demana al TSJCV assumir tota la causa si investiga a Mazón per la DANA

La defensa de l’ex secretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso ha sol·licitat al Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) que, si admet la investigació contra el expresident de la Generalitat Carlos Mazón per la gestió de la DANA del 29 d’octubre de 2024, es quede amb la totalitat del procediment. En la mateixa línia, demana que, una vegada es declare competent, ordene el sobreseïment de la causa.

Unitat de la causa per connexitat

El plantejament implica que el TSJCV assumisca també les perquisicions que ara estan en el Jutjat d’Instrucció 3 de Catarroja sobre el mateix Argüeso i la exconsellera Salomé Pradas. La defensa invoca la ‘unitat de la causa per connexitat‘: sosté que es tracta d’un únic episodi de gestió d’una emergència en el qual cada possible investigat hauria contribuït, si és el cas, al mateix resultat lesiu, la qual cosa faria impossible jutjar per separat sense arriscar resolucions contradictòries.

Segons esta part, no va existir negligència delictiva per part del Govern autonòmic i la causa és inescindible. Argumenta a més que les conseqüències del temporal van ser una desgràcia natural no previsible en la seua verdadera magnitud ni tan sols per als organismes amb competències en la matèria, com l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) o la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, per la qual cosa no caldria atribuir responsabilitat penal.

Investigació prospectiva i focus en Mazón

El lletrat qualifica d’investigació prospectiva l’actuació de la instructora. Al seu juí, a nombrosos testimonis no se’ls va interrogar per altres intervinents de la nit del 29 d’octubre, sinó quasi exclusivament per Mazón, amb preguntes d’índole personal com com anava vestit o quin havia begut, i fins i tot es va reclamar la comanda del restaurant i el tiquet d’aparcament de Maribel Vilaplana, periodista que va menjar amb el llavors president.

La defensa qüestiona la tesi de la jutgessa que el nexe causal podria residir en una suposada falta de coordinació de Mazón sobre Argüeso i Pradas. Considera que els dos càrrecs no es trobaven en el mateix nivell jeràrquic ni necessitaven eixe tipus de coordinació i que no s’explica com d’eixa absència es derivarien les defuncions investigades. Afig que la instructora es limita a encadenar fets, però omet l’anàlisi normativa necessària per a establir si la conducta investigada va crear un risc no permés i si les morts van ser la materialització d’eixe risc, requisits de la imputació objectiva.

En la seua crítica als avisos meteorològics, la representació d’Argüeso retrau a Aemet treballar amb llindars de precipitació de fins a 180 litres quan en la conca mediterrània hi ha registres molt superiors i recents. Recorda que a Turís van acabar caient 772 litres i que el rècord a Oliva, el 3 de novembre de 1987, va anar de 817, per la qual cosa, segons el seu criteri, els avisos van resultar insuficients per a alertar adequadament a la població.

Respecte al missatge És_Alert remés a la ciutadania a les 20.11, la defensa nega que arribara tard. Sosté que es va enviar per Forata i dos hores abans que poguera col·lapsar eixa presa, per la qual cosa descarta retard en l’alerta.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El PP exigix mesures per a desbloquejar l’embós de 45.000 valencians en el permís de conduir

El PP en Les Corts ha registrat una iniciativa per a instar el Govern a augmentar examinadors, reforçar Trànsit i llançar un pla de xoc. Denúncia un repartiment desequilibrat i advertix que la llista creix en mil jóvens al mes.

França s’aferma com a destí líder per a inversió industrial i assenyala a Vicky Foods com a exemple

França reivindica el seu atractiu per a projectes industrials i posa d'exemple l'expansió de Vicky Foods. El ministre d'Indústria constata calma empresarial davant la pujada de l'energia.

Empleats de CaixaBank han parat una hora contra la pressió comercial

Empleats de CaixaBank han secundat un atur d'una hora en oficines de tota Espanya per a denunciar la pressió comercial i un mal clima laboral. Els sindicats xifren un 75% de seguiment i reclamen canvis en el model d'objectius.

El ministre d’Indústria francés ressalta la calma empresarial davant la pujada del preu de l’energia

Sébastien Martin ha assenyalat a Gandia que les empreses europees reaccionen amb calma davant la guerra a l'Iran i l'encariment energètic, que preveu que continue. La UE manté reunions diàries per a seguir la situació i reforçar la coordinació.

Catalá celebra la presència de Jordi Sabaté en les Falles i la seua primera mascletà

Jordi Sabaté ha viscut la seua primera mascletà a València després de demanar en X un espai accessible. Catalá ho ha convidat i ha destacat el valor inclusiu del gest.

Pradas demana al TSJCV el sobreseïment de la causa per la gestió de la DANA

La defensa de Salomé Pradas ha sol·licitat al TSJCV el sobreseïment lliure de la causa penal per la gestió de la DANA a Catarroja. De manera subsidiària, demana que l'alt tribunal assumisca tota la investigació si s'obri causa contra Carlos Mazón.

Pradas demana al TSJCV el sobreseïment de la causa per la gestió de la dana

La defensa de Salomé Pradas ha sol·licitat al TSJCV l'arxiu lliure de la causa penal per la gestió de la dana instruïda a Catarroja. De manera subsidiària, demana que l'alt tribunal assumisca tota la causa si s'investiga a Carlos Mazón.

Catalá critica a Renfe per no habilitar autobusos des d’Albal durant la mascletà

Catalá ha criticat que Renfe no habilite autobusos des d'Albal durant la mascletà després del desviament temporal de Rodalia entre el 13 i el 19 de març. Delegació del Govern ha defés la mesura per seguretat i ha descartat els busos per falta de capacitat.