El ballador de l’Anca, el caminador i la metja

Un bac llevant un gran cimal d’una olivera, caigut a terra, la trencadura del ballador de l’anca i la consegüent rehabilitació, m’obligaven fa poc a desplaçar-me per casa i en trajectes curts, passet a passet, amb un caminador. Quan u té una malaltia, un accident, un entropessó, la convalescència necessària i les conversacions pertinents sobre eixa incidència es convertixen en classes magistrals sobre el nom de les malalties, de les trencadures i sobre els termes mèdics i les aïnes pròpies del món de la sanitat. U s’enrecorda de molts d’estos noms i n’aprén molts més. He anomenat el “caminador”, que té el sentit de ‘persona que camina’, especialment, ‘que aguanta molt de temps caminant sense fatigar-se’.

També significa “peó de camins”, ‘obrer que es dedica a la conservació i la reparació de carreteres i de camins públics’. Però en el llenguatge de la salut és ‘aparell usat per a aguantar els xiquets quan aprenen a caminar, o les persones adultes que caminen amb dificultat’.

Ocorre que molta gent a eixe aparell li diu “andador”, nom en castellà, que invadix el nostre “caminador”, en una clara i innecessària interferència de la llengua cervantina en el camp lèxic de la nostra. En molts casos s’ha recorregut i es recorre a paraules procedents d’altres llengües o d’altres parles per a denominar conceptes nous, com ara “aerolínia”, “bàsquet”, “coronavirus”, “criptomoneda”, “empoderament”, “futbol”, “líder”, “sororitat”, “xatejar”, etc. Però en el cas d’este utensili que ajuda a caminar menudets o majorets, ja tenim els nostres “caminadors”, que també podem denominar-los “tacatac” o “taca-taca”, quan ens referim a ‘caminador amb seient i rodes, que servix per a que els xiquets aprenguen a caminar sense caure’. Per tant, podem deixar tots els “andadors” al castellà i nosaltres ens apanyem amb el “caminador” quan ens faça falta.

I un caminador d’eixos, a banda del tacatac, el necessitem quan tenim alguna malaltia o discapacitat congènita o adquirida, que ens impedix caminar amb normalitat, sense ajuda. Per exemple, una trompada, un atropell. O una trencada del “ballador de l’anca”, que és el ‘cap del fèmur, que s’articula amb la pelvis’. Ma tia fa temps es va trencar el ballador de l’anca. I jo, ara, també. I esta última paraula, “anca”, com sabem, és la ‘regió anatòmica que comprén cadascuna de les dos mitats en què està dividida la part posterior de les persones o dels animals per damunt de cada cuixa’. Normativament, també té el nom de “maluc”, però en la parla valenciana, més prompte, “anca”, encara que s’ha anat colant el castellà “cadera”, innecessàriament, que hem d’evitar tot el que pugam, perquè ja tenim les nostres anques, malucs i costats.

I, en la terminologia mèdica, tenim acceptat normativament per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua el femení de “metge”, més usual en la parla valenciana, com és “metja”, a pesar de la resistència de l’elitisme lingüístic excloent, que només reconeixia i reconeix “metgessa” o “la metge”. Si tenim normativament “alumne”/“alumna”,  “deixeble”/“deixebla”, “geriatre”/“geriatra”, “mestre”/“mestra”, “pediatre”/“pediatra”, “psiquiatre”/“psiquiatra”, també podem tindre i tenim “metge”/“metja”. Veritat?

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.