El ballador de l’Anca, el caminador i la metja

Un bac llevant un gran cimal d’una olivera, caigut a terra, la trencadura del ballador de l’anca i la consegüent rehabilitació, m’obligaven fa poc a desplaçar-me per casa i en trajectes curts, passet a passet, amb un caminador. Quan u té una malaltia, un accident, un entropessó, la convalescència necessària i les conversacions pertinents sobre eixa incidència es convertixen en classes magistrals sobre el nom de les malalties, de les trencadures i sobre els termes mèdics i les aïnes pròpies del món de la sanitat. U s’enrecorda de molts d’estos noms i n’aprén molts més. He anomenat el “caminador”, que té el sentit de ‘persona que camina’, especialment, ‘que aguanta molt de temps caminant sense fatigar-se’.

També significa “peó de camins”, ‘obrer que es dedica a la conservació i la reparació de carreteres i de camins públics’. Però en el llenguatge de la salut és ‘aparell usat per a aguantar els xiquets quan aprenen a caminar, o les persones adultes que caminen amb dificultat’.

Ocorre que molta gent a eixe aparell li diu “andador”, nom en castellà, que invadix el nostre “caminador”, en una clara i innecessària interferència de la llengua cervantina en el camp lèxic de la nostra. En molts casos s’ha recorregut i es recorre a paraules procedents d’altres llengües o d’altres parles per a denominar conceptes nous, com ara “aerolínia”, “bàsquet”, “coronavirus”, “criptomoneda”, “empoderament”, “futbol”, “líder”, “sororitat”, “xatejar”, etc. Però en el cas d’este utensili que ajuda a caminar menudets o majorets, ja tenim els nostres “caminadors”, que també podem denominar-los “tacatac” o “taca-taca”, quan ens referim a ‘caminador amb seient i rodes, que servix per a que els xiquets aprenguen a caminar sense caure’. Per tant, podem deixar tots els “andadors” al castellà i nosaltres ens apanyem amb el “caminador” quan ens faça falta.

I un caminador d’eixos, a banda del tacatac, el necessitem quan tenim alguna malaltia o discapacitat congènita o adquirida, que ens impedix caminar amb normalitat, sense ajuda. Per exemple, una trompada, un atropell. O una trencada del “ballador de l’anca”, que és el ‘cap del fèmur, que s’articula amb la pelvis’. Ma tia fa temps es va trencar el ballador de l’anca. I jo, ara, també. I esta última paraula, “anca”, com sabem, és la ‘regió anatòmica que comprén cadascuna de les dos mitats en què està dividida la part posterior de les persones o dels animals per damunt de cada cuixa’. Normativament, també té el nom de “maluc”, però en la parla valenciana, més prompte, “anca”, encara que s’ha anat colant el castellà “cadera”, innecessàriament, que hem d’evitar tot el que pugam, perquè ja tenim les nostres anques, malucs i costats.

I, en la terminologia mèdica, tenim acceptat normativament per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua el femení de “metge”, més usual en la parla valenciana, com és “metja”, a pesar de la resistència de l’elitisme lingüístic excloent, que només reconeixia i reconeix “metgessa” o “la metge”. Si tenim normativament “alumne”/“alumna”,  “deixeble”/“deixebla”, “geriatre”/“geriatra”, “mestre”/“mestra”, “pediatre”/“pediatra”, “psiquiatre”/“psiquiatra”, també podem tindre i tenim “metge”/“metja”. Veritat?

Últimes notícies

Dimarts assolellat i més calor a la Comunitat Valenciana

Dimarts estarà marcat per un cel poc nuvolós o ras i un augment de les temperatures, sobretot a València i al nord d’Alacant. Dimecres arribaran núvols i possibles ruixats amb tempesta a l’interior nord, especialment a Castelló.

Retards de fins a 50 minuts en Rodalia a València per una avaria ja reparada

Els trens de Rodalia que passen per l’Estació del Nord han patit este dimarts retards de fins a 50 minuts per una incidència tècnica registrada dilluns i reparada cap a les set del matí.

El Betis s’imposa a Vila-real i reforça la seua candidatura europea

El Betis ha guanyat 1-2 al Vila-real a La Ceràmica amb un gran segon temps, que Manuel Pellegrini ha qualificat de partit de ‘sis punts’, mentre que Iñigo Pérez ha admés que la imatge grogueta després del descans és ‘danyina’ per a l’autoestima de l’equip.

Gerard Moreno admet l’ansietat del Vila-real en les remuntades

Gerard Moreno ha reconegut després de la derrota davant el Betis que al Vila-real li ha pogut l’ansietat quan s’ha vist per darrere en el marcador i que a l’equip li falta contundència per a tancar els partits quan s’avança.

Dani Ceballos torna a jugar amb el Betis nou anys després

Dani Ceballos ha tornat a vestir la samarreta del Betis en partit oficial nou anys després, en la victòria verd-i-blanca al camp del Villarreal. El migcampista d'Utrera ha entrat en la segona part i ha contribuït al triomf que impulsa l'equip a la zona alta.

El Betis remunta a La Ceràmica i afon a un Villarreal sense victòries

El Villarreal s’ha avançat amb un gol de Gerard Moreno, però el Betis ha remuntat abans del descans i ha infligit una nova derrota als groguets, que continuen sense conéixer la victòria en LALIGA EA SPORTS.

Dos detinguts a Benicàssim amb un quilo de càpsules d’amapola adormidera

La Guàrdia Civil ha detingut dos hòmens a Benicàssim després d’intervindre’ls més d’un quilo de càpsules d’amapola adormidera i pols triturada, considerats productes per a fabricar droga.

Real Madrid es juga mantindre el pols a LaLiga al camp d’un Elx obligat a reaccionar

El Real Madrid afronta una eixida clau al Martínez Valero per no despenjar-se del Barça, davant un Elx sense triomfs i amb urgència per puntuar com a local. Martín Anselmi confia en la possessió i en el talent de Buonanotte per frenar el potencial blanc.