Fiscalia demana substituir la condemna a l’acusat d’enaltiment gihadista per la seua expulsió d’Espanya

La Fiscalia ha demanat en un juí en l’Audiència Nacional substituir la possible condemna a un acusat d’enaltiment del terrorisme gihadista per la seua expulsió d’Espanya. El Ministeri Públic ha defés esta mesura en elevar a definitives les seues conclusions provisionals, en les quals sol·licita 2 anys i mig de presó, i ha recordat que l’orde d’expulsió ja havia sigut acordada per via administrativa abans de la seua detenció.

L’acusat, d’origen marroquí i en situació irregular en el moment dels fets, ha declarat que desconeixia el contingut dels vídeos que va difondre en el seu perfil d’Instagram entre 2022 i 2023 i que, en qualsevol cas, la seua intenció era donar suport a la causa palestina. La seua activitat en eixa xarxa social, tant el publicat com l’emmagatzemat, ha centrat el debat del juí.

Orde d’expulsió prèvia i sense arrelament

La fiscal ha sostingut que ha quedat acreditat que el material que compartia procedia de productores mediàtiques del Dáesh, a les quals només persones vinculades amb l’organització poden accedir. A més, es va detectar que interactuava amb un condemnat per terrorisme gihadista detingut en 2023 a València i amb una persona localitzada a Síria que li facilitava l’accés a propaganda, segons va exposar una agent encarregada de la investigació.

D’acord amb la prova practicada, entre les seues publicacions i els arxius desats ‘a mode de biblioteca’ va ser trobat material propagandístic amb continguts ‘explícits’ que anomenaven al martiri, instaven a actuar contra Occident mitjançant accions violentes i justificaven la imposició de la xaria per la força. Per a la fiscal, estes evidències són ‘incompatibles’ amb la versió de l’acusat que no sabia el que difonia i desmentixen que el seu objectiu anara exclusivament donar suport a la causa palestina, atés que la major part del contingut analitzat recolzava a Dáesh.

Malgrat mantindre la petició de 2 anys i mig de presó per enaltiment del terrorisme, la representant del Ministeri Públic ha sol·licitat que se substituïsca l’eventual condemna per l’expulsió. Ha argumentat que la pena sol·licitada no supera el llindar de sis anys que permet eixa substitució, que l’expulsió ja estava acordada abans de la detenció i que l’acusat manca d’arrelament a Espanya, perquè es trobava de manera irregular i vivia de la caritat.

En la fase d’instrucció, la Policia va demanar al jutge instructor Francisco de Jorge executar l’expulsió malgrat l’obertura de diligències, precisament per estar ja acordada administrativament. El magistrat es va oposar llavors, sense perjuí de decidir en finalitzar la investigació. Finalment l’expulsió no es va executar en aquella fase i, ara, la Fiscalia no veu ‘obstacle legal‘ per a dur-la a terme sense necessitat que l’acusat complisca a Espanya la condemna que eventualment se li impose, atés que no superaria el límit legal. La decisió final queda en mans del tribunal.

La defensa ha sol·licitat l’absolució en considerar que no hi ha indicis suficients que l’acusat pretenguera enaltir el terrorisme gihadista. L’home va arribar a Espanya com a Menor Estranger No Acompanyat, va ser detingut el 12 de febrer de 2025 i l’endemà va ingressar a la presó provisional.

Últimes notícies

Axel Werner renova amb l’Elx fins a 2028 i se’n va cedit a Rosario Central

El porter argentí Axel Werner ha renovat amb l’Elx fins a juny de 2028 i jugarà cedit la pròxima temporada en Rosario Central, on ja ha militat anteriorment.

Mor un home ofegat al riu Xúquer mentre es banyava a Sumacàrcer

Els Bombers del Consorci Provincial de València han localitzat sense vida un home que havia desaparegut mentre es banyava al riu Xúquer, al terme de Sumacàrcer. La víctima és el segon mort en pocs dies en este municipi mentre es banyava al mateix riu.

Localitzen sense vida l’home de 66 anys amb demència desaparegut a Aldaia

Els Bombers del Consorci Provincial de València han trobat mort l’home de 66 anys amb demència que havia desaparegut divendres a Aldaia, després d’un ampli dispositiu de recerca en zones agrícoles.

Pols en suspensió i nits molt càlides a València per l’oratge de nord-est

El vent de nord-est ha deixat este diumenge mínimes molt altes a la Marina Baixa, núvols baixos a València i nord d’Alacant i menys visibilitat per pols en suspensió. Este dilluns hi haurà avís groc a l’interior de València per màximes de fins a 38 graus.

El foc de Lucena del Cid queda controlat i la Generalitat activa mitjans a Cabanes

L’incendi forestal declarat divendres a Lucena del Cid (Castelló) ha quedat controlat i en Fase 3 del PEIF, mentres Emergències ha mobilitzat mitjans aeris i terrestres per un altre foc de vegetació a Cabanes.

L’Operació Pas de l’Estret supera els 450.000 passatgers amb xifres molt semblants a les de 2025

L’Operació Pas de l’Estret ha registrat 458.150 passatgers i 115.002 vehicles des del 15 de juny, amb un lleuger descens respecte a les mateixes dates de 2025 però amb una fluïdesa general en ports i frontera.

Jorge Rodríguez alerta que el municipalisme ‘ha deixat de fer gràcia i comença a fer por’ als grans partits

El secretari general d'Ens Uneix, Jorge Rodríguez, assegura que el municipalisme guanya força a la Comunitat Valenciana i ja ‘comença a fer por’ als partits tradicionals, amb més de 60 alcaldies sota l’òrbita d’Unión Municipalista.

Reb alta el corredor de Moixent ferit amb traumatisme cranial als Sanfermins

El veí de Moixent ferit amb un traumatisme cranial en l’encierro d’este diumenge ha rebut l’alta, mentres continuen ingressats diversos corredors, entre ells un alacantí en Medicina Intensiva.